Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 16 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Pracovní uplatnění absolventů navazujícího magisterského programu adiktologie s původním bakalářským vzděláním v jiném oboru
Černá, Kateřina ; Lososová, Amalie (vedoucí práce) ; Šťastná, Lenka (oponent)
Východiska: Navazující magisterské studium adiktologie bylo poprvé otevřeno v akademickém roce 2010/2011. Ke studiu se mohou hlásit uchazeči z řad absolventů bakalářského programu adiktologie, tak absolventi jiných bakalářských oborů. Miovský et al. (2021) uvádí příklady uchazečů z příbuzných oborů, jakými jsou psychologie, sociální práce či všeobecná sestra. Uchazeči studiem programu nezískají způsobilost k výkonu profese adiktologa, jedná se o zájmové studium. Pracovní uplatnění absolventů pouze magisterského studia adiktologie nebylo doposud samostatně zmapováno. Pavlovská (2018) dopodrobna zkoumala uplatnění všech absolventů adiktologie od roku 2008 do 2016. Studie tuto práci rozvíjí specifickým zaměřením na uplatnitelnost absolventů pouze magisterského programu s původním bakalářským vzděláním v jiném oboru a doplňuje data do ledna 2023. Cíle: Cílem výzkumu je zmapovat možnosti pracovního uplatnění absolventů navazujícího magisterského studia adiktologie s původním bakalářským vzděláním v jiném oboru. Metody: Základní soubor tvořilo 73 respondentů. Oslovení respondentů proběhlo metodou totálního výběru, výběr vzorku proběhl metodou samovýběru. Výzkumný soubor byl tvořen 49 respondenty, návratnost činila 67 %. Sběr dat proběhl prostřednictvím on-line dotazníkového šetření. Získaná data byla...
Motivace absolventů bakalářského studijního programu Adiktologie k práci v adiktologických službách
Gajdošová, Klára ; Lososová, Amalie (vedoucí práce) ; Volfová, Anna (oponent)
Východiska: Bakalářský studijní obor adiktologie byl poprvé otevřen v akademickém roce 2005/2006. V roce 2007 byla profese adiktologa legislativně ukotvena v zákoně č. 96/2004 Sb. o nelékařských zdravotnických povoláních, a absolventi bakalářského stupně studia adiktologie se tak stali zdravotnickými pracovníky získávajícími odbornou způsobilost pro výkon této profese (Miovský et al., 2021). Pracovní motivace představuje psychologický proces, který dodává člověku energii a udává směr jeho práci. Motivací k volbě a setrvání v pomáhající profesi se v české a zahraniční literatuře věnuje mnoho odborných publikací, avšak minimum publikací je věnováno motivaci k práci v adiktologických službách. Obor adiktologie je specifický nejen svým historickým kontextem a vývojem, ale také svou šíří a specializací, s čímž může souviset i specifičnost motivace pracovníků do služeb vstupovat a působit v nich. Cíle: Cílem diplomové práce je zjistit, jaké faktory ovlivňují motivaci pro práci v adiktologických službách u absolventů bakalářského studijního programu adiktologie. Metody: Základní soubor tvořilo 409 absolventů. Výběr respondentů probíhal metodou totálního výběru. Samotné vyplnění dotazníku probíhalo metodou samovýběru. Výzkumný soubor je tvořen 195 respondenty, kdy návratnost činila 48 %. Pro realizaci...
Analýza potřeb dalšího vzdělávání v oblasti adiktologie u pracovníků Probační a mediační služby v Praze
Vespalcová, Tamara ; Lososová, Amalie (vedoucí práce) ; Fidesová, Hana (oponent)
Východiska: Probační a mediační služba (PMS) pracuje s pachateli trestné činnosti, z nichž někteří vykazují také závislostní chování. Závislost pachatele je považována za významný rizikový faktor recidivy trestné činnosti. Dle výroční zprávy PMS dochází od roku 2017 k nárůstu podílu drogové kriminality o 2-3 procentní body ročně, až ke 26 % v roce 2021. Práce se závislými pachateli vyžaduje specifické znalosti a dovednosti. Cíle: Cílem práce je identifikovat a analyzovat aktuální potřeby dalšího vzdělávání pracovníků PMS střediska Praha v oblasti adiktologie. Dílčím cílem je zjistit, jaký je dle respondentů podíl pachatelů trestné činnosti se závislostní problematikou a jeho srovnání s oficiální statistikou. Metody: Sběr dat probíhal formou dotazníkového šetření. Výzkumný soubor činilo 32 probačních pracovníků střediska Praha (z celkových 41), kteří byli vybráni metodou totálního výběru, návratnost činila 78 %. Data byla analyzována za využití metod deskriptivní analýzy. Výzkum proběhl za dodržení etických principů. Výsledky: Všichni pracovníci považují adiktologické znalosti a dovednosti za důležité pro svou práci. Současnou úroveň svých znalostí ohodnotili průměrnou hodnotou 2,82 a dovedností 2,18. Za zcela dostačující své adiktologické znalosti a dovednosti nepovažuje žádný pracovník. Více než...
Návrh kompetencí absolventa pregraduálního stupně studijního oboru adiktologie
Vondrová, Anna ; Lososová, Amalie (vedoucí práce) ; Libra, Jiří (oponent)
V ČESKÉM JAZYCE Název práce: Návrh kompetencí absolventa pregraduálního stupně studijního oboru adiktologie Východiska: Studijní obor adiktologie je interdisciplinární obor zabývající se léčbou a prevencí závislostí a závislostního chování. Obor adiktologie stále hledá svou pozici, napomoci by mohlo vytvoření dokumentu definující kompetence této profese, které by přinesly transparentnost v praxi i v kontextu dalších souvisejících oborů. Jako základ pro definování profesních kompetencí může sloužit návrh kompetencí absolventa pregraduálního studia adiktologie. Cíle: Cílem práce je vytvořit návrh kompetencí absolventa pregraduálního stupně studijního oboru adiktologie. Dílčími cíli jsou vytvoření návrhu formulací výstupů z učení a porovnání získaného návrhu kompetencí se zahraniční formulací kompetencí pracovníků v adiktologických službách. Metody: Výzkumný soubor tvoří akreditační spisy pregraduálního stupně studia adiktologie a informace o vyučovaných předmětech zaznamenané ve Studijním informačním systému Univerzity Karlovy, které byly podrobeny obsahové analýze a pomocí metodiky projektu Q- RAM byly formulovány výstupy z učení (znalosti, dovednosti, obecné způsobilosti) pro jednotlivé předměty, tyto byly následně zobecněny pro úroveň oboru a formulovány do podoby kompetencí. V druhém kroku byly...
Možnosti uplatnění profese adiktologa v pedagogicko-psychologické poradně: pilotní studie Ústeckého kraje
Hribiková, Květoslava ; Lososová, Amalie (vedoucí práce) ; Fialová, Helena (oponent)
Východiska: Ústecký kraj je dlouhodobě na prvních příčkách v prevalenci užívání návykových látek a zároveň je specifický výskytem řady negativních sociálních jevů. Studie realizované v Ústeckém kraji poukazují na fakt, že adiktologická problematika je aktuálním problémem, který si zasluhuje zvláštní pozornost, a to i s ohledem na skutečnost, že cílovou skupinou poradny jsou i děti, které se považují za vulnerabilní směrem k rizikovému chování. Pedagogicko-psychologická poradna je hlavním partnerem škol a školských zařízení a role metodika prevence v ní spočívá nejen v koordinaci školních metodiků prevence, ale také mapuje výskyt rizikového chování pro tvorbu nápravných programů a programů prevence rizikového chování. V celém kraji působí jedna adiktologická ambulance zaměřená na cílovou skupinu dětí a dorostu. Motivem k tématu práce byla také skutečnost, že studie zaměřené na uplatnitelnost adiktologa ve školství v ČR zatím realizovány nebyly. Cíl: Hlavním cílem této bakalářské práce je zmapovat míru a charakteristiku uplatnění profese adiktologa v pedagogicko-psychologických poradnách (PPP) v Ústeckém kraji (ULK). Jako dílčí cíle si bakalářská práce klade zmapovat současný stav výskytu rizikového chování adiktologické problematiky v PPP ULK a možné přínosy a bariéry spolupráce adiktologa v PPP....
Účinné faktory zvyšování kvality života u klientů v substituční léčbě
Skořepová, Hana ; Lososová, Amalie (vedoucí práce) ; Minařík, Jakub (oponent)
Východiska: Substituční léčba se stala pevnou součástí péče o uživatele drog. V začátcích reagovala substituční léčba především na zdravotní rizika spojená s injekčním užíváním opioidů a byla alternativou pro osoby, které nebyly schopné dosáhnout abstinence. Ukazuje se, že samotná farmakoterapie není dostatečnou intervencí, a jsou-li do spolupráce s klientem dány prvky poradenství či terapie, bude se v tomto ohledu substituční léčba přibližovat k abstinenčně orientované léčbě, kdy se pracuje na změnách v životním stylu klienta. Cíl práce: Identifikace účinných faktorů klienta v substituční léčbě CADAS SANANIM z.ú. vedoucích ke zvýšení kvality života u klienta. Metody: K získání dat byly využity polostrukturované rozhovory a standardizovaný dotazník Světové zdravotnické organizace WHOQOL - BREF. Ke zpracování dat z rozhovoru byla použita deskriptivní metoda trsů, otevřené kódování a kategorizace. Data z dotazníku byla zpracována a vyhodnocována dle návodu Příručky pro uživatele české verze dotazníků kvality života WHO. Soubor: Výzkumný soubor tvořil 11 klientů substitučního programu CADAS SANANIM z.ú., kteří jsou v léčbě nejméně 5 let a jsou zařazeni do kategorie stabilizované fáze. Bylo osloveno 15 klientů, které jsem vybrala dle osobní dokumentace a jsou aktuálně v substitučním programu zařízení....
Služby pro klienty v konfliktu se zákonem v kontextu změněného systému poskytování adiktologické péče
Schubertová, Annika ; Fidesová, Hana (vedoucí práce) ; Lososová, Amalie (oponent)
bakalářské práce Východiska: Péči o adiktologické klienty v konfliktu se zákonem zajišťují některé nestátní neziskové organizace s touto specializací již mnoho let. Od roku 2018 začíná vězeňská služba rozšiřovat tým pracovníků služeb pro adiktologické klienty o nové pozice civilních pracovníků, vězeňské adiktology. Možnost péče o klienty ve vězení začíná být více rozmanitá. Otázkou je, jak je na tyto změny připraven již zavedený systém péče z pohledu pracovníků neziskových organizací. Cíl práce: Hlavním cílem výzkumu je představit služby pro adiktologické klienty ve vězení poskytované pracovníky vězeňské služby a služby pro klienty v konfliktu se zákonem, poskytované pracovníky nestátních neziskových organizací, kteří do věznic docházejí. Podstata výzkumu tkví ve zjištění, jak reaguje zavedený systém služeb pro klienty v konfliktu se zákonem na změny ve vězeňském systému v souvislosti se zavedením pozice vězeňských adiktologů a zda mezi nimi existuje určitá spolupráce. Metody: Data byla získána formou kvalitativního výzkumu, pomocí polostrukturovaného rozhovoru s pracovníky služeb pro klienty v konfliktu se zákonem a vězeňskými adiktology. Celkem bylo provedeno 10 rozhovorů. Získané informace byly přepsány do podoby textu a následně analyzovány pomocí metod kódování a trsování. Výsledky: Z výzkumu...
Uplatnění adiktologa v dětských domovech Ústeckého kraje
Králová, Tereza ; Šťastná, Lenka (vedoucí práce) ; Lososová, Amalie (oponent)
Východiska: Studie realizované v prostředí institucionální péče poukazují na fakt, že adiktologická problematika v ústavní péči je aktuálním problémem, který si zasluhuje zvláštní pozornost, a to i s ohledem na fakt, že děti těchto zařízení jsou považované za vulnerabilní směrem k rizikovému chování. Ústecký kraj je dlouhodobě na prvních příčkách v prevalenci užívání návykových látek a zároveň je specifický výskytem řady negativních sociálních faktorů. V celém kraji působí 1 adiktologická ambulance zaměřená na cílovou skupinu dětí a dorostu, která za své fungování evidovala opakovanou poptávku po pomoci ze strany dětských domovů. Cíl: Hlavním cílem studie je identifikovat možnost uplatnění adiktologa v dětských domovech Ústeckého kraje. Jako dílčí cíle si diplomová práce klade zmapovat současný stav adiktologické problematiky v těchto dětských domovech a popsat možnou podobu spolupráce těchto zařízení a adiktologa s ohledem na identifikaci bariér této kooperace. Metody: Výzkum vychází z kvalitativního přístupu. Výzkumný soubor byl získán kombinací metody záměrného výběru a metody samovýběru. Bylo osloveno všech 17 dětských domovů Ústeckého kraje a v konečné fázi participovalo na výzkumu 11 z nich. Každé zařízení bylo reprezentováno 1 pracovníkem. Výzkumný soubor byl tedy tvořen 11 pracovníky s...
Motivace k abstinenci v procesu doléčování
Medková, Aneta ; Vacek, Jaroslav (vedoucí práce) ; Lososová, Amalie (oponent)
Východiska: Během léčby závislosti klienti budují svou motivaci k abstinenci a měli by odcházet s vlastním rozhodnutím abstinovat. Po nástupu do doléčování je jejich motivace vystavena realitě, mnoha různým faktorům a rizikovým situacím. Kuda (2003) uvádí, že bažení se po nástupu do doléčování projevuje zákonitě ve stejné intenzitě jako na začátku léčby. Jak tedy vypadá motivace klientů během doléčování? Cíl a výzkumné otázky: Cílem práce je popsat, jak se u klientů doléčovacího programu projevuje motivace k abstinenci. Výzkumné otázky jsou: 1) Co klienty motivuje k abstinenci v procesu doléčování? 2) Jak se motivace k abstinenci mění a co ji ovlivňuje? 3) Jak se klienti začleňují do společnosti ve sféře mezilidských vztahů? Metody: Výzkum byl realizován kvalitativní formou, pomocí polostrukturovaných interview. Výzkumný soubor tvoří 8 klientů doléčovacího programu. Výzkum byl longitudinálního charakteru, rozhovory proběhly ve 3 vlnách - první v listopadu, druhá v prosinci, třetí v únoru roku 2019/2020. Analýza dat byla provedena otevřeným a axiálním kódováním, jedná se o induktivní analýzu. Výsledky: Mezi pozitivními i negativními motivy se jeví jako dominantní motivy vztahové - sdílejí je všichni respondenti. Mezi pozitivními motivy jsou dále kategorie motivů žít normální život, sebeaktualizace,...
Kvalita výuky adiktologie v ČR z pohledu studentů
Farná, Karolína ; Svěcená, Kateřina (vedoucí práce) ; Lososová, Amalie (oponent)
Východisko: Obor adiktologie je vyučován v České Republice pouze na jedné univerzitě a to pod záštitou 1. lékařské fakulty Univerzity Karlovy. Průběžné zjišťování kvality výuky ať už pomocí hodnotících dotazníků, rozhovory s vyučujícími nebo studenty, může mít rozhodující vliv na další vývoj tohoto oboru a jeho případné zlepšení. Cíl: Cílem této bakalářské práce je zjistit, jak studenti prezenčního studia oboru adiktologie nahlížejí na výuku oboru adiktologie a kvalitu praxí s ní spojenou. Metodika: Praktická část bakalářské práce je provedena pomocí kvalitativní výzkumné metody, konkrétně využitím fokusní skupiny, která je složena ze studentek 3. ročníku prezenčního bakalářského studia oboru adiktologie. Celkem se fokusní skupiny zúčastnilo 11 studentek. Data byla dále zpracovávána metodou kódování. Výsledky: Výsledky výzkumu byly rozděleny do 3 kategorií: 1. uplatnitelnost znalostí a dovedností v praxi, 2. formy výuky, 3. uspořádání předmětů a jejich časová náročnost. Výsledky poukazují na nedostatek praktických nácviků a ukázek během vyučovacích hodin. Výsledky výzkumu ukazují, že studenti jsou přetěžováni množstvím předmětů. Ačkoli výsledky práce nelze generalizovat, mohou být podkladem pro další výzkum na dané téma. Závěr: Práce identifikovala pohled studentů na kvalitu výuky oboru...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 16 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.