Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 6 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Impacts of Performance Road Pricing on Selected Areas of Transport System
Papula, Lukáš ; Marada, Miroslav (vedoucí práce) ; Horňák, Marcel (oponent)
7 Abstrakt Výkonové spoplatnenie cestnej infraštruktúry sa považuje za nástroj dopravnej politiky, ktorý je účinný v riešení niektorých problémov dopravného systému ako celku. Najviac sa výkonové spoplatnenie dáva do spojitosti s financovaním výstavby a údržby cestnej infraštruktúry. Tento nástroj je však podľa teoretického princípu účinný aj v iných oblastiach. Pomocou výkonového spoplatnenia sa dá účinne obmedziť rozvoj cestnej dopravy na úkor ostatných dopravných druhov a tým aj znížiť jej negatívne dopady na životné prostredie a spoločnosť. Všetko však záleží od správneho nastavenia tohto nástroja. V Európe má výkonové spoplatnenie dlhú tradíciu. V dnešnej dobe viacero európskych štátov využíva výkonové spoplatnenie. Väčšinou je odôvodnené potrebou financovania výstavby a údržby cestnej infraštruktúry. Táto práca sa snaží nájsť spojitosti a charakterizovať dopady výkonového spoplatnenia na dopravný systém na príklade štátov EU a Švajčiarska. Hľadá pritom odpoveď na otázku: "Prejavuje sa výkonové spoplatnenie na rozdieloch v charaktere dopravného systému krajín EU a Švajčiarska?" Pomocou štatistických nástrojov sa práca snaží o nájdenie podobností medzi charakteristikami dopravného systému v rámci krajín s výkonovým spoplatnením a zároveň hľadá rozdiely medzi touto skupinou krajín a krajinami bez...
Územní diferenciace dopravních příležitostí v Česku: podmiňující faktory a dopravní interakce
Květoň, Viktor ; Marada, Miroslav (vedoucí práce) ; Seidenglanz, Daniel (oponent) ; Horňák, Marcel (oponent)
Viktor Květoň: Územní diferenciace dopravních příležitostí v Česku: podmiňující faktory a dopravní interakce Abstrakt Pro současnou dopravní geografii je typický (stejně jako pro sociální geografii jako celek) velký rozsah řešených výzkumů (akademických i komerčních) a současně pluralita metodologických přístupů. Jedním z aktuálních témat je i studium a hodnocení podmiňujících faktorů či determinantů dopravní nabídky (ve smyslu vybavení obyvatel automobily i dostupnost veřejné dopravy), které jsou v zahraniční literatuře velmi akcentovaným tématem výzkumu a staly se hlavním tématem předkládané dizertační práce. Faktory a mechanismy dopravních příležitostí byly hodnoceny v dizertační práci na příkladu Česka. Rozlišení a analýza hlavních podmiňujících faktorů dopravních příležitostí bylo zcela elementární, avšak pouze prvotní fází systematického dopravního výzkumu. Druhou úrovní bylo hodnocení dopravních kontaktů mezi nejvýznamnějšími středisky osídlení, které úzce souvisí se studiem prostorových interakcí. Předkládaná dizertační práce je souhrnem výstupů empirických hodnocení výše naznačených témat, která byla řešena během doktorského studia. Zabývá se tedy zejména podmiňujícími faktory územních nerovnoměrností dopravní nabídky v Česku a interakcemi v systému osídlení. Ačkoliv se jedná povahou o empirické...
Obce v okolí dálnice D11: detekce souvislostí mezi socioekonomickými změnami a otevřením nového dálničního úseku
Petráš, Marek ; Květoň, Viktor (vedoucí práce) ; Horňák, Marcel (oponent)
Výzkumná práce představuje analýzu změn, která nastala v obcích v okolí dálnice D11 poté, co byl na konci roku 2006 otevřen nový úsek, který dálnici rozšířil o 45 km a její celkovou délku tak zdvojnásobil. Nový úsek na sebe převzal dopravní zátěž původních hlavních tahů směřujících z východních Čech do Prahy a řada obcí, které původně ležely na nevýznamných lokálních trasách, skokově zlepšila svoji dopravní polohu a expozici vůči hlavním střediskům rozvoje. Cílem práce je zjistit, do jaké míry lze detekované změny ve zkoumaném prostoru dát do souvislosti s otevřením nového úseku dálnice. Zkoumány jsou změny ve vzniku a zániku ekonomických subjektů, a to s rozlišením dle odvětví a velikostní kategorie, změny v přírůstku obyvatel stěhováním a změny ve vyjížďce do hlavních středisek. Získaná data jsou transformována do podoby hodnocených indikátorů takovým způsobem, aby minimalizovala dopad externích vlivů, se kterými je v rámci výzkumu nutno počítat. Hodnocení probíhá pomocí deskriptivní analýzy, metody Difference in Differences a dalších statistických analýz. Výsledky výzkumu ukazují, že lze určité projevy dát do souvislosti s otevřením dálnice, neboť změny v jejich intenzitě jsou nejvyšší ve skupinách obcí, které se nachází nejblíže dálnici, a s rostoucí vzdáleností od dálnice tato intenzita klesá....
Přístupy ke studiu prostorových interakcí v geografii: příklad hodnocení dopravních vazeb středisek osídlení v Česku
Chmelík, Jakub ; Marada, Miroslav (vedoucí práce) ; Kraft, Stanislav (oponent) ; Horňák, Marcel (oponent)
Prostorové interakce významně ovlivňují komplexní geografickou organizaci, utváření sídelních struktur a vysvětlují a popisují význam vzájemných vztahů v krajinné sféře na všech měřítkových úrovních. Proto jsou označovány jako jeden z klíčových obecných pojmů geografie. Největší důraz je tomuto tématu věnován především ve studiu dopravy a dopravních sítí, které můžeme považovat za hlavní oporu interakcí. Problematika hodnocení prostorových interakcí, popř. v užším pojetí dopravních vztahů, je charakteristická významnou interdisciplinaritou, neboť otázky propojenosti jednotlivých středisek a jejich potřeb v kontextu úrovně dopravní nabídky řeší dopravně-inženýrské obory, ekonomické obory, specialisté v oblasti územního plánování atd. Obdobně jako o něco dříve jiné oblasti sociální a ekonomické geografie současná geografie dopravy prochází změnou v podobě plurality metodických přístupů, "vnitřní" specifikace detailnějšího vymezení objektu studia a nových aplikačních výzev. Problematika intenzity a povahy dopravních vztahů je zpravidla spojována s kvantitativními metodami poznání reality. Přesto je stále součástí významného počtu dopravně-geografických studií a zároveň je nadále aktuální, především s ohledem na aplikace v řešení praktických úloh dopravního plánování a rozhodovacích praktik v decizní...
Územní diferenciace dopravních příležitostí v Česku: podmiňující faktory a dopravní interakce
Květoň, Viktor ; Marada, Miroslav (vedoucí práce) ; Seidenglanz, Daniel (oponent) ; Horňák, Marcel (oponent)
Viktor Květoň: Územní diferenciace dopravních příležitostí v Česku: podmiňující faktory a dopravní interakce Abstrakt Pro současnou dopravní geografii je typický (stejně jako pro sociální geografii jako celek) velký rozsah řešených výzkumů (akademických i komerčních) a současně pluralita metodologických přístupů. Jedním z aktuálních témat je i studium a hodnocení podmiňujících faktorů či determinantů dopravní nabídky (ve smyslu vybavení obyvatel automobily i dostupnost veřejné dopravy), které jsou v zahraniční literatuře velmi akcentovaným tématem výzkumu a staly se hlavním tématem předkládané dizertační práce. Faktory a mechanismy dopravních příležitostí byly hodnoceny v dizertační práci na příkladu Česka. Rozlišení a analýza hlavních podmiňujících faktorů dopravních příležitostí bylo zcela elementární, avšak pouze prvotní fází systematického dopravního výzkumu. Druhou úrovní bylo hodnocení dopravních kontaktů mezi nejvýznamnějšími středisky osídlení, které úzce souvisí se studiem prostorových interakcí. Předkládaná dizertační práce je souhrnem výstupů empirických hodnocení výše naznačených témat, která byla řešena během doktorského studia. Zabývá se tedy zejména podmiňujícími faktory územních nerovnoměrností dopravní nabídky v Česku a interakcemi v systému osídlení. Ačkoliv se jedná povahou o empirické...
Impacts of Performance Road Pricing on Selected Areas of Transport System
Papula, Lukáš ; Horňák, Marcel (oponent) ; Marada, Miroslav (vedoucí práce)
7 Abstrakt Výkonové spoplatnenie cestnej infraštruktúry sa považuje za nástroj dopravnej politiky, ktorý je účinný v riešení niektorých problémov dopravného systému ako celku. Najviac sa výkonové spoplatnenie dáva do spojitosti s financovaním výstavby a údržby cestnej infraštruktúry. Tento nástroj je však podľa teoretického princípu účinný aj v iných oblastiach. Pomocou výkonového spoplatnenia sa dá účinne obmedziť rozvoj cestnej dopravy na úkor ostatných dopravných druhov a tým aj znížiť jej negatívne dopady na životné prostredie a spoločnosť. Všetko však záleží od správneho nastavenia tohto nástroja. V Európe má výkonové spoplatnenie dlhú tradíciu. V dnešnej dobe viacero európskych štátov využíva výkonové spoplatnenie. Väčšinou je odôvodnené potrebou financovania výstavby a údržby cestnej infraštruktúry. Táto práca sa snaží nájsť spojitosti a charakterizovať dopady výkonového spoplatnenia na dopravný systém na príklade štátov EU a Švajčiarska. Hľadá pritom odpoveď na otázku: "Prejavuje sa výkonové spoplatnenie na rozdieloch v charaktere dopravného systému krajín EU a Švajčiarska?" Pomocou štatistických nástrojov sa práca snaží o nájdenie podobností medzi charakteristikami dopravného systému v rámci krajín s výkonovým spoplatnením a zároveň hľadá rozdiely medzi touto skupinou krajín a krajinami bez...

Viz též: podobná jména autorů
3 Horňák, Marek
2 Horňák, Matej
4 Horňák, Matúš
4 Horňák, Michal
4 Horňák, Milan
1 Horňák, Miroslav
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.