Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 13 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Virtuální simulace vyšetření v magnetické rezonanci jako metoda expozice obávanému vyšetření- studie proveditelnosti
Nečas, Jaroslav ; Hocko Fajnerová, Iveta (vedoucí práce) ; Kuchař, Jakub (oponent)
Tato práce je studií proveditelnosti, uskutečněnou v rámci Centra výzkumu virtuální reality v duševním zdraví a neurovědách Národního ústavu duševního zdraví. Práce zkoumá proveditelnost a potenciál využití virtuální simulace vyšetření v magnetické rezonanci jako metody pro snížení obav z tohoto vyšetření u klaustrofobních pacientů. Teoretická část se nejprve věnuje definici pojmu virtuální realita, technologii virtuální reality, termínu prezence a využití virtuální reality v klinice. Dále se zabývá úzkostí a klaustrofobií v souvislosti s vyšetřením v magnetické rezonanci a různými formami intervence. Nakonec pak zkoumá virtuální realitu jako intervenční metodu této úzkosti. Pro praktickou část si práce stanovuje dva výzkumné cíle. Primárním výzkumným cílem práce je ověřit proveditelnost virtuální simulace u klaustrofobních probandů, sekundárně prozkoumat potenciál procedury pro snížení obav probandů z reálného MRI vyšetření. Výsledky práce ukazují na schopnost procedury účinně vyvolat u klaustrofobních pacientů úzkost během virtuální simulace a na potenciál pro snížení jejich obav z reálného vyšetření.
Využití zážitkové virtuální reality k minimalizaci úzkosti u dětí se závažnou život limitující diagnózou.
Zubková, Anna ; Hocko Fajnerová, Iveta (vedoucí práce) ; Vlčková, Karolína (oponent)
Předkládaná diplomová práce se zabývá využitím virtuální reality jakožto zážitkové intervence pro mírnění úzkostí u dětí se závažnou život limitující či ohrožující diagnózou. Literárně přehledová část je založena na třech stěžejních kapitolách v rámci kterých, je nastíněn: a) život dětí s těmito závažnými nemocemi s hlavním zaměřením na časté návštěvy ve zdravotnických zařízení za účelem poskytování lékařské péče a léčby, b) nejčastěji zmiňované aspekty psychologického distresu u těchto dětí a jejich rodin a c) základní informace a přehled možného užití virtuální reality jako psychologické intervence a jejího efektu u pediatrické populace. Empirická část diplomové práce je designovaná jako studie proveditelnosti na základě které, bylo potvrzeno, že je VR intervence v kontextu nemocničního prostředí proveditelná a je dětskými pacienty dobře tolerovaná a pozitivně přijímaná. Vybrané metody sběru dat jsou pro děti zvládnutelné a nezatěžující. Celková míra distrakce byla vysoká u všech účastníků, až na jednoho, který reportoval hru jako málo zábavnou a nebyl schopen se na ni soustředit. Sekundární analýzy zaměřené na pilotní evaluaci efektu VR na mírnění úzkosti nastínily možný efekt VR ve snižování úzkosti. Tento pilotní výsledek je však nutné ověřit v dalších výzkumech s komplexní metodologií...
Simulation of symptoms of Mental Health Disorders in Virtual Reality
Sharma, Shivam ; Hocko Fajnerová, Iveta (vedoucí práce) ; Pešková, Klára (oponent)
Cílem práce je vyvinout softwarový nástroj pro simulaci různých symptomů vybraných poruch duševního zdraví (např. deprese, schizofrenie atd.) pomocí virtuální reality (VR). Tento software bude použit jako vzdělávací nástroj, který poskytne vhled a zvýší porozumění symptomům a empatii u studentů studujících psychiatrii, klinickou psy- chologii nebo všeobecné lékařství. 1
Využití virtuální reality v terapeutických technikách práce s vtíravými myšlenkami u pacientů s úzkostnými poruchami
Boss, Diana Isabela ; Hocko Fajnerová, Iveta (vedoucí práce) ; Dymešová, Gabriela (oponent)
Tato diplomová práce je pilotní studií vzniklou pod záštitou Národního ústavu duševního zdraví. Práce se zabývá možností využití virtuální reality při léčbě vtíravých myšlenek u úzkostných pacientů. V teoretické části jsou popsána stěžejní témata, tedy úzkostné poruchy, se zaměřením na generalizovanou úzkostnou poruchu a obsedantně kompulzivní poruchu, vtíravé myšlenky a virtuální realita. Praktická část je zaměřena na analýzu výzkumných cílů. Prvním výzkumným cílem je ověření adekvátnosti a přijatelnosti virtuální reality při práci s vtíravými myšlenkami. Druhým cílem je srovnatelnost techniky Strastiplného času (běžně využívané při léčbě nechtěných myšlenek) prezentované ve virtuální realitě s její klasickou podobou. Data byla sbírána u pacientů v Národním ústavu duševního zdraví, hospitalizovaných na oddělení 1 nebo docházejících do denního stacionáře 2. Cíle jsou ověřovány pomocí metod kvantitativní analýzy. V rámci této analýzy byly nalezeny podklady pro podporu adekvátnosti a přijatelnosti virtuální reality při terapii vtíravých myšlenek, i srovnatelnost metod Strastiplného času prezentovaného ve virtuální realitě s klasickou podobou. KLÍČOVÁ SLOVA virtuální realita, vtíravé myšlenky, Strastiplný čas, generalizovaná úzkostná porucha, obsedantně-kompulzivní porucha
Psychologické aspekty používání digitálních technologií u batolat
Šustrová, Anna ; Hocko Fajnerová, Iveta (vedoucí práce) ; Děchtěrenko, Filip (oponent)
Tématem diplomové práce jsou psychologické aspekty používání digitálních technologií u batolat a postoj, jaký mají rodiče těchto batolat k používání technologií dětmi. Literárně přehledová část se zabývá specifiky batolecího věku z pohledu vývoje tělesného, kognitivního, socio-emocionálního a z pohledu interakce batolete s rodiči. Dále se literárně přehledová část zaměřuje na vymezení pojmu digitální technologie, na charakteristiky vybraných digitálních technologií a způsobu jejich užívaní dětmi batolecího věku. Práce se také zabývá dosavadními výzkumy, které se věnují možnému vlivu digitálních technologií na vývoj dítěte. Jsou přiblíženy také dosavadní výzkumy mapující postoje rodičů k používání digitálních technologií u dětí. Empirická část práce cílí na zmapování postoje rodičů batolat k používání digitálních technologií u jejich dětí. Skrze odpovědi rodičů pak práce nepřímo mapuje specifika používání technologií dětmi batolecího věku z hlediska množství času, obsahu aktivit, preferencí přístroje a způsobu zprostředkování digitální technologie dítěti. Výzkum byl uskutečněn za použití anonymního online dotazníku, který byl vytvořen pro účely této práce. Respondenti byli do výzkumu vybrání metodou samovýběru. Výsledky diplomové práce mohou být užitečné k úvodnímu zmapování problematiky používání...
Early stages of neurodegenerative diseases and their diagnosis using experimental cognitive tests with a specific focus on spatial cognition
Laczó, Martina ; Laczó, Jan (vedoucí práce) ; Telenský, Petr (oponent) ; Hocko Fajnerová, Iveta (oponent)
Časná stádia neurodegenerativních onemocnění a jejich diagnostika pomocí experimentálních kognitivních testů se specifickým zaměřením na prostorovou kognici Abstrakt Tato disertační práce je zaměřena na časnou a diferenciální diagnostiku Alzheimerovy nemoci (AN) pomocí experimentálních kognitivních testů. AN začíná jako preklinické stadium, poté přechází do mírné kognitivní poruchy (MCI) a nakonec do stadia demence. Pro zpomalení progrese AN je zásadní časná diagnostika. Využití specifických biomarkerů AN, jako jsou amyloidová a tau pozitronová emisní tomografie a biomarkery AN v likvoru, je velmi limitované. Experimentální testy prostorové navigace a separace prostorových informací jsou závislé na oblastech mozku postižených v časných stadiích AN, a proto mají na rozdíl od tradičních kognitivních testů velký potenciál diagnostikovat AN. První studie ve virtuální realitě ukázala, že kognitivně zdraví starší senioři preferují navigaci závislou na okolním prostředí, zatímco účastníci s časnou AN preferují strategii závislou na poloze těla, čímž si kompenzují neurodegenerativní změny. Druhá studie používající navigační test ve virtuální realitě prokázala rozdílné profily poruch navigace u účastníků s MCI při AN a v důsledku jiné etiologie (tj. non- AN) a také prokázala, že vyšetření navigace odliší účastníky s...
Analýza psychometrických vlastností nově vyvinuté aplikace ve virtuální realitě
Hurych, Jan ; Hocko Fajnerová, Iveta (vedoucí práce) ; Děchtěrenko, Filip (oponent)
Práce se zabývá zjištěním psychometrických vlastností skórů nově vyvinuté aplikace s názvem "Mouchy". Tato aplikace je seriózní hrou ve virtuální realitě pro kognitivní screening. V teoretické části nejdříve vysvětluje pojem virtuální reality v kontextu psychologického testování a dále představuje výhody a nevýhody této převratné technologie. Jsou také zmíněny relevantní psychické funkce - především pozornost, které jsou významné pro podání dobrého výkonu ve VR aplikaci Mouchy. V poslední části je uvedena teorie týkající se zjišťování validity a reliability. V rámci praktické části je popsán vývoj této aplikace včetně dvou pilotních studií. Reliabilita byla zjišťována pomocí Bland Altmanových grafů Limitů shody a korelačních koeficientů v test-retestovém scénáři. Důkazy o validitě aplikace jsou založeny především na korelaci výsledků aplikace s věkem účastníků a vzorcích konvergence a divergence s ostatními relevantními metodami. Skóry aplikace vykazují poměrně nízkou stabilitu mezi první administrací a retestem, tudíž test-retestová reliabilita nebyla prokázána. V odlišné studii s vyšším počtem účastníků byla ale prokázána validita aplikace. Skóry aplikace odrážejí především obecný kognitivní výkon a vysoce korelují s věkem účastníků. Rozhodujícími faktory pro dobrý výkon v aplikaci jsou...
Fobie ze zvířat: strach nebo "disgust"?
Peléšková, Šárka ; Landová, Eva (vedoucí práce) ; Hocko Fajnerová, Iveta (oponent)
Fobie ze zvířat jsou jednou z nejčastějších specifických fobií u lidí. Tradičně se předpokládalo, že se v nich uplatňují především dvě emoce - strach a úzkost, poslední dobou se však objevují práce, které diskutují o úloze emoce zvané "disgust" (znechucení, odpor). Fobie i zapojené emoce jsou klasifikovány především z hlediska psychologie a psychiatrie. Jejich projevy se rozlišují převážně na úrovni fyziologické a jsou zkoumány moderními medicínskými metodami (např. funkční zobrazovací metody). Spouštěcími stimuly jsou v případě arachnofobie, ofidiofobie apod. konkrétní zvířata, pavouci či hadi. Znechucení obecně však vyvolává širší skupina spouštěčů. Vznik těchto fenoménů je pak vysvětlován z pohledu evoluční biologie a předpokládá biologicky významné selekční tlaky a společnou koevoluci. Cílem práce je shrnutí dosavadních poznatků, ověření postulovaných evolučně psychologických hypotéz o podílu znechucení na vzniku fobií ze zvířat a zhodnocení biologické relevantnosti strachu ze zvířecích stimulů.
Neural mechanisms of understanding of truth, lie and irony
Souček Loginova, Alisa ; Zaytseva, Yulia (vedoucí práce) ; Hocko Fajnerová, Iveta (oponent)
Ironická vyjádření jsou běžnou součástí naší každodenní komunikace. Charakteristickým prvkem je jejich obsah, opačný k tomu doslovnému. Oboustranné vnímání tohoto kontrastu založené na společných zkušenostech, znalostech a pochopení situačního kontextu jsou důležité pro pochopení těchto ironických vyjádření. Cílem tohoto experimentu bylo nalézt neurální koreláty pochopení ironie, a také nalézt rozdíly mezi mozkovými oblastmi, které jsou zapojené v chápání lží a pravdy. Teoretická část této práce je tvořena teoretickými základy nevyhnutnými pro chápání a porozumění ironie, a to z různých úhlů pohledu, jako jsou například neurobiologický či fyziologický. Navíc je zde popsána neinvazivní zobrazovací metoda nazývána funkční magnetická rezonance (fMRI), díky které jsou vědci schopni lépe pochopit dané téma, a také lokalizovat aktivace na rozličné podněty. Praktická část této práce obsahuje detailní popis experimentu, včetně popisu účastníků, metod a způsobu analytického zpracování. Konkrétně šlo o 17 zdravých dobrovolníků - 10 žen, 7 mužů, kteří se účastnili tohoto experimentu s využitím funkční magnetické rezonance. Jejich úkolem bylo zhodnotit 20 tvrzení ve 3 různých kontextech - ironickém, lživém a pravdivém. Naměřená data - aktivace mozku jsou diskutovány v příslušné kapitole této práce. Klíčová...
Cognitive remediation using virtual reality in neuropsychiatric disorders
Plechatá, Adéla ; Hocko Fajnerová, Iveta (vedoucí práce) ; Podlipný, Jiří (oponent) ; Nikolai, Tomáš (oponent)
Teoretická východiska: Tato práce zkoumá obecnou uplatnitelnost virtuální reality (VR) pro kognitivní remediaci u neuropsychiatrických pacientů. Hlavním cílem práce bylo vytvořit VR úlohy vhodné pro tento účel, posoudit vlastnosti různých VR platforem a stanovit validitu a efektivitu vyvinutého programu u cílové populace. Metoda: Ve studii 1 se zdraví senioři (n = 36) a mladí dospělí (n = 25) zúčastnili nově vyvinuté úlohy Virtual Supermarket Shopping Task (VSST) v imerzivní VR (IVR) nebo neimerzivní VR (non-IVR) za účelem zkoumání jejich charakteristik. Studie 2 hodnotila validitu (n = 21) a spolehlivost (n = 8) Much, nové VR úlohy zaměřené na psychomotorickou rychlost. Ve studii 3 byl VSST administrován 20 pacientům se schizofrenií (SZ) a 20 zdravým kontrolám (HC), aby se vyhodnotila jeho validita. Ve studii 4 se 28 pacientů se schizofrenií nebo depresí zúčastnilo VE programu a standardního programu tužka-papír, aby byla ověřena uplatnitelnost a efektivita obou metod. Výsledky: Ve studii 1 si senioři vedli výrazně hůře v IVR než v non-IVR, kognitivní výkon u mladých dospělých byla stabilní napříč platformami, mladí dospělí preferovali IVR před non-IVR. Studie 2 zjistila významnou korelaci mezi Mouchami a standardními kognitivními testy a test- retest reliabilita přesahovala hodnotu 0,7. Ve studii...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 13 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.