Název:
Rušivé chování žáků na 1. stupni ZŠ
Překlad názvu:
Pupil's disturbing behaviour at primary school
Autoři:
Březinová, Adriana ; Hejlová, Helena (vedoucí práce) ; Krčmářová, Tereza (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2024
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá rušivým chováním žáků na prvním stupni základní školy. V teoretické části této práce jsou objasněny termíny školní kázeň a rušivé chování žáků, kapitoly se věnují projevům, příčinám, formám rušivého chování, jeho prevenci a následnému řešení. V praktické části je prezentován kvalitativní výzkum, který byl realizován na prvním stupni základní školy. Cílem výzkumu je zjištění výskytu častých forem rušivého chování při výuce na prvním stupni základní školy v Sušici. Mezi výzkumné úkoly patřilo porovnání pojetí rušivého chování učiteli a žáky prvního, druhého, třetího, čtvrtého a pátého ročníku. Šetření také sledovalo, jaké chování žáky opravdu při vyučování ruší, jak na něj reagují spolužáci i učitel. Dalším úkolem, zaměřeným na podporu začínajících učitelů, bylo zjistit od zkušených učitelů funkční strategie řešení, popřípadě předcházení, rušivému chování. K zodpovězení otázek byla využita metoda rozhovoru s třídním učitelem, metoda dotazníku pro žáky třetího až pátého ročníku a metoda skupinového rozhovoru pro žáky prvního a druhého ročníku. Bylo zjištěno, že rušivé chování žáků je široce rozšířenou problematikou. Mezi nejčastější projevy rušivého chování patří vykřikování, mluvení se spolužákem během výuky a drzé a otravné chování. Nejčastějšími způsoby prevence rušivého...The diploma thesis deals with disruptive behaviour of pupils at primary school. The theoretical part of this thesis explains the concepts of school discipline and disruptive pupils' behaviour; the chapters deal with displays, causes and forms of disruptive behaviour, its prevention and following solutions. The practical part provides qualitative research that was performed at the primary school. The aim of the research is a detection of frequent forms of disruptive behaviour occurrence during teaching at Primary School in Sušice. Among the research tasks was a comparison of teachers' and pupils' perspective of disruptive behaviour in the classes from the first to fifth. The research also observed what kind of behaviour is really disturbing for the pupils during their classes and what are the classmates' and teachers' reactions towards it. The following task, focused on supporting teachers - beginners, was to receive functional solution strategies from experienced teachers or prevention of disruptive behaviour. For answering these questions, a method of interview with a class teacher was used, a method of interview for pupils of classes from the third to fifth, and a method of a focus-group for pupils of the first and second classes. It was observed that disruptive behaviour of pupils is a...
Klíčová slova:
formy rušivého chování; pedagogická komunikace; předcházení rušivému chování; rušivé chování žáků na prvním stupni základní školy; třídní klima; řízení třídy; class atmosphere; class management; Disruptive behaviour of pupils at primary school; forms of disruptive behaviour; pedagogical communication; prevention of disruptive behaviour