Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 9 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Forever the Moment: elements of emancipatory ambition in south korean society (on film)
Fecskeová, Zdenka ; Španihelová, Magda (vedoucí práce) ; Bláhová, Jindřiška (oponent)
Predmetom tejto bakalárskej práce je analýza kórejského filmu Forever the Moment (Yim Soon- rye, 2008), ktorý je nielen zachytením reálnych udalostí z letnej Olympiády 2004, ale rovnako tiež sondou do spoločenského a intímneho života Kórejcov, menovite žien. Práca sa zameriava na rozbor snímky z hľadiska feministických teórií a z hľadiska teórií zobrazovania ženy v športe. Jej úlohou je okrem iného priblížiť západnému divákovi tradičnú konfuciánsku spoločnosť, akou je tá kórejská, a z nej vychádzajúce postavenie ženy. Práca podrobne analyzuje dve hlavné témy - feminizmus v Kórei a športové zameranie filmu s dôrazom na pôsobisko ženy v atletike, každú oddelene v dvoch kapitolách. Záverom práca zdôrazňuje dôležité postavenie snímky Forever the Moment v rámci kórejskej kinematografie so športovou tematikou a jej dopad na vývoj kórejskej kinematografie "pre ženy".
Ontologie prostoru a času v Bezúčelné procházce
Fonar, Alexej ; Svatoňová, Kateřina (vedoucí práce) ; Španihelová, Magda (oponent)
Tato práce detailně zkoumá na rovině prostoru a času veškeré momenty v díle Alexandera Hackenschmieda Bezúčelná procházka, ve které se fotografický obraz stává filmovým a naopak. Cílem této práce je odhalit, jaký vliv má tento intermediální vztah na zobrazování reality v prostoru díla. Pomocí neoformalistické analýzy je ukázáno, do jaké míry může divák na základě výše zmíněných vztahů vnímat objekt transformovaný do mediálního prostoru jako realistický nebo iluzivní. Analýza je prováděna na čtyřech různých rovinách, a to na použití kamery, filmové montáže, využití prostoru a času. Z analýzy těchto prvků vyplývá, že fotografický obraz, zadržený v trvání, vzdorující času žitého světa a věrohodný ve své reprezentaci, je v kontextu filmového dispozitivu determinován jako prvek realističnosti. Věrohodnost fotografického obrazu je však možnostmi střihové skladby a kamerových postupů, které berou v potaz i časovost reality, možné zpochybňovat a díky nim je tvůrci na rovině díla umožněno vytvářet nové více či méně iluzivní prvky. Replikace hlavního hrdiny prostřednictvím střihu je skvělým příkladem toho, že jakmile je obraz rozpohybován, pouhé rozeznávání totožnosti modelu z žitého světa a portrétu (de facto prostoru reprezentace) nestačí k tomu, aby bylo možné jej považovat za věrohodnou "výpověď"...
Videomapping jako film. Filmové postupy v tvorbě skupiny Macula
Bezucha, Ondřej ; Svatoňová, Kateřina (vedoucí práce) ; Španihelová, Magda (oponent)
Videomapping se na našem území začal v širší míře objevovat až v posledních deseti letech. Jedná se o vizuální proces, kdy je na povrch reálných objektů promítaná projekce pohyblivé- ho obrazu, která s tímto povrchem kreativním způsobem pracuje. Z prostředí interiérových galerijních instalací a klubových vystoupení se tento fenomén velmi rychle rozrostl až do současného stavu, kdy je velkoplošná mappingová projekce na fasádu běžnou součástí nejrůz- nějších brandingových kampaní nebo městských slavností. Cílem této bakalářské práce je ukázat, jakým způsobem k nám videomapping promlouvá, jaký je jeho vztah k filmu, jaké jsou jejich společné rysy a odlišnosti, případně jaké stylové prvky videomapping používá. Odpovědi na tyto otázky bude práce hledat zejména v tvorbě české vizuální skupiny Macula, konkrétně pak v jejich projekcích z let 2009-2014, kdy ve skupině působili jako hlavní autoři Amar Mulabegović, Dan Gregor a Ondřej Skala. Samo- statná kapitola bude věnována historickému kontextu videomappingu a jeho vztahu k dalším formy pohyblivého obrazu. Těžištěm práce bude analýza jednotlivých mediálních rovin a po- stupů spojených s videomappingem. Práce bude vycházet z veřejně dostupných pramenů - ze záznamů jednotlivých představení, z dosud publikovaných odborných prací, z rozhovorů nebo dostupných...
Naše (krásné, zdravé, moderní a národní) tělo: vizuální reprezentace fyzické kultury a sportu v kontextu formování národní identity v meziválečném Československu
Španihelová, Magda ; Svatoňová, Kateřina (vedoucí práce) ; Švácha, Rostislav (oponent) ; Heczková, Libuše (oponent)
Magda Španihelová Naše (krásné, zdravé, moderní a národní) tělo: vizuální reprezentace fyzické kultury a sportu v kontextu formování národní identity v meziválečném Československu Abstrakt Tato práce se zabývá vizuální reprezentací dílčích aspektů fyzické kultury a sportu v meziválečném Československu. Ve čtyřech ústředních kapitolách, a prostřednictvím symbolických postav, které jsou v oblasti dobové vizuální produkce exponovány jako různé tělesné typy, je sledován obecnější fenomén společenské afiliace a národní identifikace. Vedle tělocvičného spolku Sokol a jeho pokusu o formulaci národního těla, je to postava zápasníka Gustava Frištenského jako nositele nejen tradičních obsahů zdraví a krásy, ale také odpovědného moderního občanství. Tanečnice Milča Mayerová poskytuje rámec pro expozici taneční kultury jakožto příznačného dobového fenoménu kultivace ženského těla pohybem, který zároveň zprostředkovává a zviditelňuje určité procesy modernity. Atletka Zdena Koubková završuje evokace národních těl moderní atletickou figurou krajních schopností. Disertační práce tak prostřednictvím křížení dvojí tematické osy - vizuální reprezentace těla a sportovní tělesnosti v československé meziválečné kultuře a procesu národní afiliace - nahlíží na dynamiku tohoto vzájemného vztahu. Diskurzivní analýza dobového...
Antiutopie v japonském anime: Analýza ideologických struktur ve fikčním světě filmu Nebeských jezdců
Brinda, Antonín ; Svatoňová, Kateřina (vedoucí práce) ; Španihelová, Magda (oponent)
Antiutopie v japonském anime: Analýza ideologických struktur ve fikčním světě filmu Nebeští jezdci Antiutopia in Japanese Anime: An Analysis of the Ideological Structures in the Fictional World of the Movie The Sky Crawlers Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta, Katedra filmových studií Bakalářská práce Řešitel: Bc. Antonín Brinda Vedoucí práce: PhDr. Kateřina Svatoňová, PhD. Abstrakt (česky) Tato bakalářská práce analyzuje japonský animovaný antiutopický film Nebeští jezdci režiséra Mamoru Ošiiho. Cílem je především zkoumání ideologické strukturace fikčního světa díla. Ideologické pozadí filmu je analyzováno s pomocí kritiky ideologie Louise Pierra Althussera v kombinaci s teoriemi fikčních světů v pojetí Lubomíra Doležela. Kombinací obou (strukturalistických) nástrojů je sledováno působení ideologie ve filmu jako celku. Výstavba díla je zkoumána v souvislosti s jeho žánrovým zařazením jako antiutopie, důraz je tedy kladen také na kontextuální zařazení díla do širší (anti)utopické/dystopické tradice. Pro lepší porozumění danému žánru jsou v rámci práce stanoveny dvě antiutopické podmínky sloužící k jeho jednoznačnému definování. Doplnění představuje neoformalistický přístup dle teoretiků Kristin Thompsonové a Davida Bordwella. Tento přístup slouží k analýze formálních aspektů díla. Práce se také...
Uchovávání novomediálního umění v České republice
Ročňáková, Lucie ; Svatoňová, Kateřina (vedoucí práce) ; Španihelová, Magda (oponent)
Cílem této práce je otevřít debatu nad uchováváním internetového umění v Česku. V textu využívám metody komparace jednotlivých přístupů k uvažování o novomediálním umění. Zároveň interpretuji dotazníkové šetření, které se dotýká zkušeností novomediálních umělců, kurátorů a zaměstnanců uměleckých institucí v oblasti archivace umění nových médií. Tuto práci je tak možné považovat za jeden z případných počatečních impulsů pro širší diskusi nejen nad uchováváním novomediálního umění, ale i nad významem novomediálního umění obecně.
Komunikace obrazy
Vondráček, Daniel ; Svatoňová, Kateřina (vedoucí práce) ; Španihelová, Magda (oponent)
Tato práce sleduje způsoby přetváření recyklovaných obrazů na případu kompilačních filmů. Komunikace obrazem je schopnost proměny "cizího" obrazu s kterým se setkáme, proces rekontextualizace tohoto obrazu bez ohledu na to, co tento obraz "zastupuje". Pojení obrazů z odlišných zdrojů s sebou přináší fragmentární, přetrhanou formu, kde se permanentně mění člověk a především prostor v obrazu (diegeze, mizanscéna). Cílem této práce je popsat procesy, které toto směňování obrazů umožňují, přes schopnosti "přivlastnění" obrazů a popsání typů vztahů, které nám umožňují "cizí" obrazy přetvářet.
DV8: Mužské tělo v žánru dance for camera
Mrázová, Adéla ; Svatoňová, Kateřina (vedoucí práce) ; Španihelová, Magda (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá obrazem mužského těla v žánru screen dance a zaměřuje se na několik pečlivě vybraných filmů, ve kterých je sledováno tělo jako symbol i vyjadřovací prvek. Zkoumaný materiál představuje filmová tvorba tanečního tělesa DV8 Physical Theatre (Strange fish /1892/, Enter Achilles /1896/, Dead Dreams of Monochrome Men /1989/). Zajímá mě způsob, jakým se k fenoménu maskulinity díla vztahují, jak ho zobrazují a estetizují, jak nabourávají či potvrzují představy o jeho (ne)naplnění. Ve své definici maskulinty čerpám z genderové a feministické teorie, jež je mi hlavním metodologickým východiskem. Díla také vsazuji do historického kontextu tanečního vývoje a hledám vlivy, které umožnily DV8 reprezentovat mužské tělo právě takovým způsobem, jakým to činí.
Od genetické paměti k elektronickému obvodu: zobrazování těla a tělesnosti ve filmové formě screen dance
Španihelová, Magda ; Přádná, Stanislava (oponent) ; Hanáková, Petra (vedoucí práce)
Diplomová práce se zabývá zkoumáním různých forem těla a tělesnosti, které vznikají na poli minoritního filmového útvaru screen dance. Do centra pozornosti se tak dostává především specifický typ tancujícího těla, jenž je modifikováno svými virtuózními schopnostmi. V textu se tudíž prolínají dvě umělecké disciplíny - tanec a film, jejich vzájemné ovlivňování i propojování, přičemž pozornost se upíná pouze k západnímu kulturnímu kontextu. Práce nesleduje chronologický vývoj rozličných tendencí mediace tance, nýbrž je strukturalizována do čtyřech kategorií tělesnosti (tělo pracující, poznamenané, potlačované, mizející), které pomáhají klasifikaci tvůrčích přístupů k zaznamenávání pohybujícího se těla i jejich výsledné filmové reprezentace. Zkoumaný filmový materiál se pohybuje od poloviny 40. let dvacátého století do současnosti. Těžiště práce spočívá v analýze, jakým způsobem jsou tancující těla zobrazována, jaké nové typy tělesnosti vznikají na poli screen dance, ale také jaké symbolickoideologické hodnoty s sebou filmový obraz tancujícího těla nese.

Viz též: podobná jména autorů
1 ŠPANIHELOVÁ, Monika
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.