|
Sociálně pedagogické otázky integrace romských dětí a mládeže
Čadová, Markéta ; Lorenzová, Jitka (vedoucí práce) ; Pelikán, Jiří (oponent)
Tato práce je teoreticko-empirického charakteru. Cílem této práce je specifikovat příčiny sociálního vyloučení romského etnika, zmapovat tendence v této oblasti a zaměřit pozornost na instituce zabývající se integrací Romů do společnosti. Dalšími cíli je zjistit, jak je zajištěna integrace této menšiny státem, samosprávou a neziskovými organizacemi, a následně se pokusit zjistit, jak integraci vnímají samotní Romové a majorita. K tomuto by měl napomoci pohled médií, která jsou jakýmsi kontrolním orgánem všeho dění ve státě a ve velké míře ovlivňují veřejné mínění, které má vliv na náladu ve společnosti. Práci lze rozdělit na dvě části. První část, která se zabývá příčinami sociálního vyloučení romského etnika, je teoretického charakteru. Tyto příčiny byly hledány v romské identitě, rodině, výchově, chování a komunikaci. Následně byla pozornost zaměřena na integraci, na které se ve velké míře podílí nejen stát, ale i neziskové organizace. Důležitým momentem je i nazírání na integraci z pohledu samotných Romů, majority a médií. Významná část práce je věnována systému pomoci směřující k integraci a následným metodám sociálně pedagogické práce. V této části jsou zaznamenány integrační činnosti vlády, obcí a neziskových organizací. Blíže jsou pak popsána nízkoprahová zařízení pro děti a mládež v rámci...
|