National Repository of Grey Literature 43 records found  1 - 10nextend  jump to record: Search took 0.00 seconds. 
Journeys
Denková, Monika ; Havlásek Tatarová, Lucie (advisor) ; Šamšula, Pavel (referee)
Ve své práci zkoumám pojem cesty v celé jeho šíři. Zaměřila jsem se převážně na cesty ve smyslu komunikace. Chtěla jsem poukázat především na to, jak obrovský význam mají cesty pro člověka a celou společnost, jak mohou ovlivňovat naše životy, ale také na jejich neskutečnou krásu, která inspirovala mnohé umělce. Na příkladech jejich děl pak upozorňuji také na mnohé problémy, které jsou spojeny s výstavbou nových komunikací a s dopravou. V didaktické části své práce jsem se pokusila celou problematiku přiblížit žákům na základě jich vlastní výtvarné činnosti.
Decoration
Váchová, Gabriela ; Havlásek Tatarová, Lucie (advisor) ; Fulková, Marie (referee)
Ornament se podřizuje jakémukoliv materiálu, který může být přitom podstatnou významovou složkou ornamentu. Významovost materiálů a barev je dána historickou tradicí kulturního okruhu a není obecně platná. Doposud je zachyceno asi 5000 ornamentů, které lze podle různých hledisek dělit podle motivů, struktury základního tvaru (čtverec, kruh, trojúhelník), způsobu řazení, symetrie, asymetrie (rokaj v rokoku), rytmizace, techniky provedení, materiálu apod. Ornamenty a jejich základní prvky mohou napodobovat přírodu až iluzivně, či využít maximální stylizace a zjednodušení, směřující k jazyku geometrie. Ornament bývá někdy považován za vůbec nejstarší způsob uměleckého odrazu skutečnosti a umělecky tvůrčího sebevyjádření se zdobnými (členění plochy) významovými (symboly) i praktickými (vrypy umožňující lepší držení) funkcemi. Jeho funkce jsou historicky podmíněné a proměnné. Velký vliv má dobový styl a vkus. Ornament je nejen ozdobou, ale také vizuálním vyjádřením řádu, struktury (to naznačuje i původ slova: ornament pochází sice z ornare, zdobit, ale toto slovo má původ ve slově ordo, řád, pořádek). Ornament odráží představu světa a základních sil, životních projevů, je promítáním aktivních postojů ke světu a k životu.
Rural Backyards - Borderline between Nature and Civilization / Traditions and the Global World
Šprinclová, Jana ; Špirk, Ivan (advisor) ; Havlásek Tatarová, Lucie (referee)
This thesis is focused on the relation of traditional and modern world, on the changes in human relation to his family, work and landscape. The topics of teaching project include autumn holidays, traditions and habit.
Puppets and Working with Them
Kovandová, Anna ; Havlásek Tatarová, Lucie (advisor) ; Roeselová, Věra (referee)
Kovandová, A: Puppets and manipulation (Thesis) Charles University - Faculty of Education M.D. Retigové 4, 11639, Prague 1 84 pages , Appendixes: documentation of author's part: scenary, photographs, DVD- puppet animated film, puppets Key words: puppet, people, ritual, animation, manipulation, material, form, substantiality, body and soul The theoretical part of this work is surveying the origin of the puppets and their ritual functions. Research includes the possibilities of the manipulation with puppets and also the influence of puppet theatre on the onlookers. There is one part oriented to the relation between material base and the typology of puppets, concerning on the relation between the body and the soul. There is searching for the metaforical paralels of the puppets and people, highlighting the ways of the manipulation with people. Didactical part is application of the topics in art an
Ceramics as a kind of applied art for young and old
Číž, Libor ; Šmíd, Jan (advisor) ; Havlásek Tatarová, Lucie (referee)
Focus: The work is a theoretical study complemented with a didactic part. Topic: Ceramics, ceramic making and its suitability for young and old. Aim: To further familiarize the public with ceramic making and its positive impact on individuals and groups of different gender and age. The work also presents theoretical and practical knowledge in the field and, as such, motivates the public to spend a pleasant and effective leisure time. Contribution, knowledge: This work should help select the most appropriate ceramic classes, possibly direct teachers to allocate ceramic classes, organize their activities and achieve the goals.
Multicultural Education per ring ceramics advanced
Malinová, Eva ; Skarlantová, Jana (advisor) ; Havlásek Tatarová, Lucie (referee)
I have called the work Multicultural Education pet ring ceramics (advanced). The goal is to introduce children of Interest Advanced ceramic ring formation and evolution of the world's continents, through awareness and understanding of culture and life of different nations, with the influence of the environment, society and the welfare of ceramic production in different regions on Earth. Final output will consist of two days of firing zakuřované ceramics exhibition of the Academy of the House of children and young people, participation of children in ceramic products for the contest organized by the DDM and SVC Regional Office.
Food (Transformations of sign and structure in the artistic presentation of the topic)
Bártová, Denisa ; Hůla, Zdenek (advisor) ; Havlásek Tatarová, Lucie (referee)
On the example of "turkey ham" this theoretical study illustrates the phenomena of alienation, loss of identity, growing artificiality, spreading of imitations; falling apart of concepts. It discusses the historical and social bases of the concept of "turkey ham", and concludes its absurdity. It also examines social and visual aspects of food and eating and transformations of its visual presentation. The aim of the didactic part is through the topic of food and eating to bring pupils to a fuller experiencing of the surrounding world and thinking about it.
Ornament in Nature, Science and Art. Discourse Analysis of an Education Case Study
Havlásek Tatarová, Lucie ; Fulková, Marie (advisor) ; Machalický, Lukáš (referee) ; Zindulka, Ondřej (referee)
The dissertation thesis, Ornament in Nature, Science and Art, deals with the theme of ornaments in contemporary art, design and architecture. Individual chapters are dedicated to exploring nature and science as sources of inspiration for contemporary art. The chapter, Body and Ornament, is about ornaments for the human bodies and patterns created from the form of human bodies. Art creations by the author and her students make up an integral part of the main text. An individual chapter is dedicated to the Bodyornament project. Bodyornament is a project involving artistic, educational and research elements. Its primary body of work took place as an art performance in the Veletržní palace in Prague. Through the active participation of the students, patterns and ornaments made from their bodies were created. The process was documented by means of photography. The photographs together with the students' written reflections about the experience comprise the primary research documents. In this dissertation, these documents were analyzed and interpreted by using a combination of specific forms of qualitative research and art-based research. Our research model was based on three degree reflexive analysis according to Donald Schön. Through interpretation of the research results, thoughts of possible...
Home as a Calling Card
Lachnitová, Šárka ; Fulková, Marie (advisor) ; Havlásek Tatarová, Lucie (referee)
Tato práce pojednává především o novodobých satelitních městečkách, která od poloviny 90. let 20. století vznikají v okolí velkých měst, hlavně Prahy. Snažím se v ní zachytit tento fenomén z různých pohledů a porozumět mu, protože se v poslední době stává (bohužel) nepřehlédnutelným. Práce má tři části teoretické. V první části se zabývám pojmem domov, protože satelitní městečka by měla, jakožto čtvrti rodinných domů plnit funkci domova, i když je otázkou, jestli tak činí. Ve druhé části se věnuji obecně architektuře a různým druhům staveb a zástaveb, které se k satelitnímu městečku nějak vztahují. Třetí část už pojednává o tomto fenoménu samém. Tyto tři teoretické části mé práce jsou rozděleny do kapitol, přičemž před každou z nich uvádím klíčová slova, která se k jejich dílčím tématům vztahují a která mohou sloužit jako stručná tematizace vyučování. V textu pak zpracovávám svůj pohled na danou věc, ovšem s přihlédnutím k možnosti využití jako úvodu nebo motivace k vyučovací hodině nebo bloku ve výtvarné výchově nebo i jiném předmětu (rodinné výchově, společenských vědách, občanské nauce, dějepisu...). Za každou kapitolou pak je přiložen ilustrační obrázek k danému tématu. Čtvrtá část pak je praktická, popisuje jednak výzkum, který jsem k tomuto tématu provedla (předmětem výzkumu bylo, jaký je názor dětí...

National Repository of Grey Literature : 43 records found   1 - 10nextend  jump to record:
Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.