Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 102 záznamů.  začátekpředchozí89 - 98další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Helimadoe a Petrolejové lampy: genderová analýza děl Jaroslava Havlíčka
Teclová, Petra ; Jiroutová Kynčlová, Tereza (vedoucí práce) ; Heczková, Libuše (oponent)
Diplomová práce Helimadoe a Petrolejové lampy: genderová analýza děl Jaroslava Havlíčka se zabývá zkoumáním vybraných literárních textů a vytváří genderově zaostřené interpretace. Analýza obou Havlíčkových děl je provedena v kontextu feministických literárních teorií a hlavními metodologickými a teoretickými východisky práce jsou "resisting reading" dle Judith Fetterly a Cullerovo "reading as a woman". Jelikož práce je kvalitativní sociologickou analýzou, využívá i postupů diskurzivní analýzy. Text se soustředí na problematiku mocenských vztahů a jejich genderovou dimenzi, na konstruování genderu a genderové identity jednotlivých ženských a mužských postav, na otázku jejich sexuality, na jejich aktivity či na popis a interpretaci prostoru, ve kterém se pohybují. Pozornost je věnována především (ale nikoliv výhradně) hlavním ženským hrdinkám a jejich revoltě proti patriarchálnímu uspořádání společnosti. V souvislosti s tímto problémem pak práce nutně tematizuje i otázku genderového společenského řádu a ukazuje, jaký vliv má tento řád spolu s dalšími faktory na životy jednotlivých postav. Klíčová slova: feministická kritika, vzdorné čtení, Jaroslav Havlíček, Helimadoe, Petrolejové lampy, genderový řád, ženské hrdinky
Genderové stereotypy ve formálním a neformálním kurikulu - případová studie výuky OV/ON/ZSV
Patočková, Jana ; Smetáčková, Irena (vedoucí práce) ; Jiroutová Kynčlová, Tereza (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá genderovými stereotypy ve formálním a neformálním kurikulu, resp. případovou studií výuky OV/ON/ZSV. Teoretická část stručně objasňuje základní teoretický koncept genderové problematiky (zvlášť výskyt genderových stereotypů) v rámci formálního a neformálního kurikula. Dále je teoretická část tvořena porovnáním vztahu formálního a neformálního kurikula, popisem genderových stereotypů v praktické výuce a zachycením hlavních oblastí genderových stereotypů ve výuce předmětu OV/ON/ZSV. Praktická část je tvořena výzkumem, který se skládá z analýzy dokumentů (formálního kurikula) a z pozorování (neformálního kurikula). V rámci závěrečné diskuze jsou poznatky z teoretické a praktické části porovnány a vzájemně vztaženy. Klíčová slova: gender, genderový stereotyp, formální kurikulum, Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (RVP ZV), Školní vzdělávací program (ŠVP), neformální kurikulum, předmět OV/ON/ZSV.
Genderový rozměr náboženství a spirituality: Případová studie výzkumu spirituálního vnímání pražských studentů a studentek
Modlitbová, Klára ; Jiroutová Kynčlová, Tereza (vedoucí práce) ; Knotková - Čapková, Blanka (oponent)
V diplomové práci se zaměřím na genderové aspekty spirituality za využití podkladů z výzkumů Říčana a Janošové, neboť jde o dosavadní nejširší výzkum spirituality v naší republice. Použiji tak data od 1498 studentů a studentek pražských gymnázií a vysokých škol ve věku mezi 15-24 lety, kteří se vyjádřili k třiceti výrokům zaměřeným na různé druhy spirituality. Cílem této práce však není pouze interpretovat výsledky dotazníku spirituality z hlediska genderu, ale také genderová analýza náboženství jako celku, tj. jeho rozdělení na tři úrovně subjektivní spiritualitu, religiozitu coby potřebu projevování spirituality a náboženství coby instituci založenou na hierarchii kněží s konkrétním vlivem a dopadem na společnost. Pokusím se tak o celkový nástin problematiky náboženství a spirituality ve vztahu k ženám v českém společensko-kulturním kontextu patriarchální kultury.
Genderová analýza vybraných čítanek pro 1. a 2. ročník ZŠ
Němcová, Marcela ; Jiroutová Kynčlová, Tereza (vedoucí práce) ; Smetáčková, Irena (oponent)
Diplomová práce Genderová analýza vybraných čítanek pro 1. a 2. ročník ZŠ se zabývá tématem genderu v oblasti školství. Konkrétně zkoumá způsoby zobrazování ženských a mužských postav v textu a ilustracích učebnic, respektive posuzuje, zda jsou tato zobrazování genderově stereotypní, nebo genderově senzitivní. Vlastní výzkum, který sestává z kvantitativní obsahové analýzy tří vybraných čítanek a z kvalitativní interpretace posuzující jejich genderovou korektnost a senzitivitu, je zasazen do rámce teoretických východisek z oblasti psychologie, sociologie, feministických teorií a genderových studií. Práce vychází z premisy, že škola jakožto instituce se významně podílí na genderové socializaci dětí, a proto je jejím cílem zjistit, zda a případně jakým způsobem používané učebnice podporují genderovou rovnost. Klíčová slova: gender, genderové stereotypy, genderový řád, socializace, škola, učebnice

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 102 záznamů.   začátekpředchozí89 - 98další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.