Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 113 záznamů.  začátekpředchozí87 - 96dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Tvorba databáze experimentů pro výuku chemie
Vrzáčková, Eva ; Šmejkal, Petr (vedoucí práce) ; Hájková, Zdeňka (oponent)
V rámci této bakalářské práce byla navržena a vytvořena Databáze chemických pokusů, která byla pojata jako souhrn demonstračních pokusů. Videa byla k jednotlivým pokusům dodána pomocí odkazů. Jednotlivé pokusy byly vybrány na základě kriterií, která pomohli nastavit sami učitelé v rámci orientačního šetření - v potaz byly brány časová a materiální náročnost, dostupnost chemikálií, a také názornost pokusů. Pro všechny pokusy byla vytvořena jednotná šablona, do které byly uvedeny všechny potřebné údaje. K pokusům, ke kterým nebyl nalezen vhodný video odkaz, byla vytvořena videa. Vzniklá databáze obsahuje 58 experimentů, které jsou rozděleny do 25 hlavních kategorií. Některé pokusy byly zařazeny do více kategorií. Výsledná databáze byla umístěna na webovou stránku www.studiumchemie.cz, portál PřF UK pro podporu výuky chemie na ZŠ a SŠ.
Role pokusů ve výuce na waldorfském lyceu ve srovnání s "běžným" gymnáziem v ČR
Studničková, Zuzana ; Šmejkal, Petr (vedoucí práce) ; Stratilová Urválková, Eva (oponent)
3 Abstrakt Bakalářská práce se zabývá rolí experimentu ve výuce chemie na waldorfských školách a rámcově porovnává přístup k realizaci experimentů a jejich začlenění do výuky na waldorfských školách a vybraných gymnáziích v ČR. Práce se v první části zaměřuje na popis specifik waldorfské školy. V druhé části jsou uvedeny výsledky rámcového orientačního dotazníkového šetření, které bylo zaměřeno na četnost a způsoby využití experimentu při výuce chemie na vybraných gymnáziích v ČR, přičemž výsledky tohoto orientačního šetření a návštěvy laboratorních cvičení na jednom gymnáziu jsou konfrontovány a diskutovány v kontrastu s výsledky hospitací zaměřených na sledování role a využití experimentu na waldorfských školách, Waldorfském lyceu v Praze a Základní a Střední škole waldorfské v Semilech. Dále jsou porovnány přístupy k experimentům a shrnuty přínosy i nevýhody pojetí experimentální činnosti a její využití ve výuce na výše uvedených školách. Celkově lze konstatovat, že na waldorfských školách jsou experimenty nedílnou součástí každé hodiny chemie a jsou pro výuku chemie nepostradatelné. Téměř ovšem chybí laboratorní cvičení. Množství probrané látky je také menší než v případě gymnázií v práci sledovaných. Na sledovaných gymnáziích jsou naopak méně běžné demonstrační experimenty a často také experimenty...
Návrh implementace nových poznatků z interdisciplinárního oboru "nanotechnologie" do výuky přírodovědných předmětů na SŠ a příspěvek k edukaci studentů učitelství chemie v tomto oboru
Hájková, Zdeňka ; Šmejkal, Petr (vedoucí práce) ; Procházka, Marek (oponent)
Tato rigorózní práce se zabývá možnými zp soby implementace zajímavých a d ležitých poznatk z oblasti "nanosv ta" do výuky p írodov dných p edm na st ední škole. K tomuto ú elu byly zpra- covány následující materiály: výukový text (zárove slouží coby teoretický podklad práce, který shr- nuje základní informace o nanotechnologii a nanov ), dále multimediální PowerPointová prezenta- ce, návrh projektu "Když se ekne NANOTECHNOLOGIE…", návrh exkurze, motiva ní a osvojova- cí mezip edm tové úlohy s tematikou "nano", dva testy zam ené na nanotechnologii a pokro ilé typy mikroskopií (elektronovou mikroskopii a mikroskopii skenující sondou) a jednoduché demonstrace. Navržený projekt byl testován na dvou pražských gymnáziích. Realizována a vyhodnocena byla také exkurze. Oboje se u žák setkalo s pr rným ohlasem. Práci dopl uje CD s prezentací a tiskovými verzemi projektu, pre-, posttestu a pracovních list k exkurzi, mezip edm tových úloh a testových položek. Na CD jsou uloženy také fotografie a žákovské výstupy z realizace projektu. Práce dále ob- sahuje vyhodnocení dotazníku "U it (se) o "nano" - ANO nebo NE?" a v nuje se ješt problematice vzd lávání student u itelství chemie v oboru nanotechnologie.
Vliv biopaliv na životní prostředí
Šmejkal, Petr ; Bosáková, Zuzana (vedoucí práce) ; Gabriel, Jiří (oponent)
V současné době je patrný nárůst používání biopaliv v dopravě. Biosložky přidávané do paliv ovlivňují fyzikálně-chemické vlastnosti motorových paliv a jejich chování v případě úniku do životního prostředí. Z těchto důvodů je důležité důkladně popsat tyto změny pomocí vhodných analytických metod. V této práci byla optimalizována metoda nástřiku headspace GC/MS. Optimalizováno bylo použití lineru v injektoru VARIAN 1077, doba inkubace vzorku, teplotní gradient a objem nástřiku. Zkoumáním vlivu přídavku biosložek do motorových paliv na jejich rozpustnost ve vodě bylo prokázáno zvýšení jejich rozpustnosti. U motorové nafty se rozpustnost zvýšila o 4-20 % v závislosti na množství přidaného methyl esteru řepkového oleje. U benzínu došlo k nárůstu o 23-289 % v závislosti na množství přidaného ethanolu a methylterc-butyleteru. Testy migrace biopaliv prokázaly ve většině případů vyšší mobilitu paliv s přídavkem biosložek. U viskóznější motorové nafty se tento jev projevil po delší době než u benzínu. Vliv biosložek na přirozenou biodegradaci biopaliv nebyl prokázán. Z porovnání výsledků mezi rozdílnými typy půd vyplývá, že k rychlejší biodegradaci dochází u půd s větším množství organického uhlíku, což koresponduje s výsledky analýz fosfolipidových mastných kyselin, které prokázaly zvýšené množství...
Bipyridylove komplexy Ru(II) jako SERS spektralni sondy pro studium mechanismu povrchem modifikovanych optickych procesu
Kokošková, Markéta ; Vlčková, Blanka (vedoucí práce) ; Šmejkal, Petr (oponent)
SE(R)RS (povrchem zesílený Ramanův rozptyl) spektra kationu bis(2,2'-bipyridyl)-(4,4'- dikarboxy-2,2'-bipyridyl)ruthenatého /Ru(bpy)2(dcbpy)/ v systémech s nemodifikovanými a/nebo s chloridy modifikovanými Ag nanočásticemi (AgNČ) byla získána a porovnána s odpovídajícími spektry kationu tris(2,2'-bipyridyl)ruthenatého /Ru(bpy)3/. Štěpení několika pásů a přítomnost nového pásu 1367 cm-1 pozorované pouze v SE(R)RSu Ru(bpy)2(dcbpy) v systému s chloridy nemodifikovanými agregáty AgNČ bylo přisouzeno chemisorpci komplexu na povrch AgNČ prostřednictvím dvou karboxylových skupin. Bylo zjištěno, že získané SE(R)RS excitační profily spektrálních pásů odpovídajících Ru-dcbpy jednotce chemisorbovaného komplexu dosahují maxima při excitaci 488 nm, zatímco profily dvou Ru- bpy jednotek ho dosahují při 458 nm. Srovnání profilů s elektronovým absorpčním spektrem volného Ru(bpy)2(dcbpy) odhalilo, že chemisorpce komplexu zapříčiňuje posun pásu přenosu náboje přechodu Ru→(dcbpy) do červené oblasti. Pozorovaný pokles energie přenosu náboje přechodu Ru→(dcbpy) je vysvětlen nárůstem schopnosti dvou COO- skupin čerpat elektrony vlivem jejich adsorpce na povrch AgNČ. Koncentrační hodnoty meze SERRS spektrální detekce obou komplexů v systémech s unifikovanou morfologií AgNČ byly porovnány při exc = 441,6 nm. Pro...
Výběr a tvorba výukových materiálů pro podpůrný výukový web www.studiumchemie.cz
Zaspalová, Jana ; Šmejkal, Petr (vedoucí práce) ; Petrželová, Simona (oponent)
V rámci této diplomové práce byl vytvořen nový výukový materiál ve formě výukového textu, PowerPointové prezentace, webové stránky, pracovních listů, testů, her a experimentů k tématu syntetické makromolekulární látky a v menším rozsahu (výukový text, PowerPoinotvá prezentace a webová stránka) i k tématu nové materiály. Tyto materiály byly vytvořeny pro web www.studiumchemie.cz, výukový web Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy v Praze, který zajišťuje distribuci výukových materiálů vzniklých na uvedené fakultě. Vytvořené výukové materiály by měly doplňovat stávající materiály pro SŠ učitele a žáky, které se na webu www.studiuemchemie.cz již nachází. Materiály jsou, po obsahové stránce, zpracovány v souladu s Rámcovým vzdělávacím programem pro gymnázia (RVP-G) a současně v souladu s Katalogem požadavků zkoušek společné části maturitní zkoušky z chemie. Součástí práce je také rešerše a zhodnocení vybraných učebnic chemie pro střední školy (SŠ) a vybraných českých internetových zdrojů, vše na téma syntetické makromolekulární látky. Vypracovaný materiál má sloužit SŠ učitelům jako podpůrný materiál pro výuku zaměřenou na vznik, vlastnosti a využití makromolekulárních látek a nových materiálů.
Tvorba motivačních materiálů pro výuku některých témat chemie
Langerová, Veronika ; Nováková, Lucie (oponent) ; Šmejkal, Petr (vedoucí práce)
Tato diplomová práce je zaměřena na vytvoření výukového materiálu, který je využitelný k výuce a studiu některých obtížně pochopitelných tematických celků chemie na střední škole, přičemž se snaží svou formou alespoň částečně motivovat žáky ke studiu. Mezi problematické učivo chemie na středních školách patří téma fyzikálních veličin a chemických výpočtů, proto je výukový materiál věnován této oblasti. Součástí práce je vymezení obsahu učiva daného tématu v kurikulárních dokumentech platných v ČR pro vzdělávání na gymnáziu. V návaznosti na vymezení obsahu učiva v kurikulárních dokumentech bylo provedeno zhodnocení vybraných tištěných a elektronických zdrojů v českém a anglickém jazyce. Ze zhodnocení vyplynulo, že řada zdrojů není komplexní a obsahově se neshoduje s učivem vymezeným v kurikulárních dokumentech. Navíc většina zdrojů neobsahuje příliš mnoho motivačních prvků. Na základě tohoto zjištění byl vytvořen výukový a studijní materiál, vztahující se k tématu fyzikálních veličin a výpočtů v chemii, který je obsahově v souladu s vymezením učiva v RVP G a Katalogu požadavků zkoušek společné části maturitní zkoušky. Obsahuje tedy teoretické úvody a výpočty k fyzikálním veličinám látkové množství, hmotnostní a objemový zlomek, molární hmotnost, molární objem a molární koncentrace. Z chemických...
Ramanova spektroskopie - tvorba a využití spektrální databáze
Průchová, Kristýna ; Šmejkal, Petr (oponent) ; Němec, Ivan (vedoucí práce)
Bakalářská práce se zabývá tvorbou uživatelské databáze Ramanových spekter a zmapováním dostupnosti komerčních i volně přístupných Ramanských knihoven. K měření spekter uživatelské databáze byla použita metoda FT-Ramanovy spektroskopie a zároveň bylo využito i možnosti stažení volně přístupných spekter na webových stránkách firmy Sigma Aldrich. Vytvořená databáze shromažďuje 160 Ramanských spekter anorganických a organických látek. Databáze byla následně testována na třech vzorcích různých druhů analgetik-antipyretik. Jednalo se o určení složení Anopyrinu společnosti Zentiva, Aspirinu firmy Bayer a Paralenu Plus společnosti Zentiva. Na základě získaných výsledků byly diskutovány optimální podmínky pro vyhledávání v databázi.
Elektronicky zpracovaný výukový materiál jako příloha k učebnicím chemie pro SŠ
Jánský, Jan ; Stratilová Urválková, Eva (oponent) ; Šmejkal, Petr (vedoucí práce)
V rámci této diplomové práce byl vytvořen nový výukový elektronický materiál ve formě webové stránky a doplňkových souborů (PowerPointová prezentace, pdf soubory, animace, obrázky) zaměřený na problematiku rovnovážných stavů. Materiál by měl sloužit jako doplněk ke stávajícím učebnicím a výukovým materiálům pro SŠ. Vytvořený materiál je, formou svého vymezení, obsahově v souladu s nejnovějšími kurikulárními dokumenty, mezi něž patří zejména Rámcový vzdělávací program pro gymnázia (RVP-G) a Katalog požadavků zkoušek společné části maturitní zkoušky. Součástí práce je také rešerše a zhodnocení vybraných učebnic chemie pro SŠ a českých internetových zdrojů, provedené z hlediska uvedeného tématu. Na základě provedeného zhodnocení byly pro zpracování tématu rovnovážných stavů pro SŠ vybrány následující okruhy: chemická rovnováha, fázová rovnováha a redukčně-oxidační rovnováha. Materiál se pokouší podat dané učivo srozumitelnou formou a svým obsahem motivovat žáky k dalšímu studiu, k čemuž by měla napomáhat přítomnost nejrůznějších motivačních prvků jako jsou originálně za účelem prezentace vytvořené animace, interaktivní animace, videopokusy a obrázky. Vytvořená webová prezentace poskytuje taktéž další materiály pro učitele, k nimž náleží PowerPointové prezentace, soubory animací k danému tématu a metodické...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 113 záznamů.   začátekpředchozí87 - 96dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
7 SMEJKAL, Pavel
7 Smejkal, Pavel
22 Smejkal, Petr
22 ŠMEJKAL, Petr
2 Šmejkal, P.
7 Šmejkal, Pavel
1 Šmejkal, Přemysl
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.