Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 85 záznamů.  začátekpředchozí76 - 85  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Učitelský ústav v Kutné Hoře a jeho proměny v letech 1870-1948
Křemenáková, Radka ; Váňová, Růžena (vedoucí práce) ; Valenta, Josef (oponent)
Diplomová práce "Učitelský ústavu v Kutné Hoře a jeho proměny v letech 1870 - 1948" mapuje historii instituce od jejího založení v roce 1870 do roku 1948, kdy byla v souvislosti s úpravou vzdělávání učitelů elementárních škol zrušena. Předkládané informace získané především studiem pramenů jsou podpořeny příslušnými právními předpisy upravujícími vzdělávání učitelů v učitelských ústavech, které vysvětlují vnitřní změny instituce v různých etapách jejího vývoje a poskytují komplexní obraz o podobě vzdělávání učitelů elementárních škol.
Sociálně-pedagogická interpretace feministického hnutí v České republice
Tarantová, Martina ; Váňová, Růžena (oponent) ; Lorenzová, Jitka (vedoucí práce)
Ve své diplomové práci se věnuji otázkám vývoje feminismu nejen ve světě, ale především v českých zemích. Snažím se poukázat na změny v sociální a výchovně-vzdělávací oblasti, které s sebou feministické hnutí přineslo a zmapovat aktuální feministická témata, která jsou stále otevřená a v nichž přetrvává nerovnoprávné postavení mužů a žen.
Křesťanské educatio v životě a díle vybraných historických osobností
Schicker, David ; Váňová, Růžena (oponent) ; Lorenzová, Jitka (vedoucí práce)
Tématem této práce, která se pohybuje na pomezí teoretické, historické a historicko - srovnávací studie, je křesťanské educatio chápané jako nejryzejší vyjádření bytostné podstaty výchovy. Na úvod přibližujeme pojem výchovy tak, jak se dnes vyskytuje v pedagogické teorii. Další kapitola se zabývá vymezením křesťanského educatia. Jelikož se v práci snažíme rovněž o historický pohled, představujeme dále i platónskou paideu jako předchůdce educatia. Pak se obracíme směrem ke středověku a na osobnostech sv. Augustina a sv. Františka z Assisi ukazujeme, jak se tyto osobnosti snažily ideál křesťanského educatia svým životem naplnit. V poslední kapitole se již nacházíme v době, kdy se pohled na výchovu v duchu tohoto ideálu dostával stále více do pozadí. Z této doby jsou vybrány osobnosti, které v tomto pojetí výchovy nadále spatřují nejvyšší ideál člověka a které se ho zároveň snaží převést do svého života a díla. Cílem a smyslem práce je ukázat jeden z možných inspirativních pohledů na výchovu a vybídnout k zamyšlení nad naší současnou situací.
Ludmila Žofková. Život a dílo
Žáková, Kateřina ; Koťa, Jaroslav (oponent) ; Váňová, Růžena (vedoucí práce)
Cílem této práce je přiblížit čtenáři život a dílo jedné z osobností české reformní pedagogiky 20. a 30. let 19. století, Ludmily Žofkové. V úvodní části se seznámíme s životem paní Žofkové tak, jak na něj ve svých rukopisech vzpomínala. Další část práce je věnována pedagogické činnosti, jakémusi pedagogickému životopisu. Před analýzou bakovského pokusu si připomeneme české a světové pedagogické tendence počátku 20. století. Samotná analýza pokusu je stěžejní částí této práce. Je rozdělena do třech kapitol. V Didaktické analýze se pokusíme nahlédnout na bakovský plán pohledem didaktiky. V kapitole Podmínky nás práce seznámí s tím, jaké podmínky předpokládala realizace bakovského pokusu a jakým podmínkám museli ve skutečnosti bakovští učitelé čelit. Poslední kapitola nazvaná Výchovné aspekty a prostředky nám představí, jaké výchovné cíle si bakovský pokus kladl a jaké prostředky k realizaci cílů využil. Poslední část práce je věnována výuce českého jazyka na bakovské škole a pracovním učebnicím českého jazyka, které Ludmila Žofková napsala. Věřím, že tato práce přinese nové poznatky a inspirace k pedagogické činnosti učitelů.
Vývoj školství v období 1918-1938 v okrese Pelhřimov, soudní okres Pacov
Holakovská, Jitka ; Kremličková, Marta (oponent) ; Váňová, Růžena (vedoucí práce)
Ve své diplomové práci se zaměřuji na dění ve školách v období i. republiky na okrese Pelhřimov, soudní okres Pacov. Cílem práce je: 1. Seznámit se s charakterem oblasti v dané době, zejména s ohledem na sociální aspekty života zdejších obyvatel. 2. Získat základní přehled o školských zákonech, platných a přijatých v době první republiky, které se týkají lidového školstvÍ. To je základní rámec, v němž se budeme pohybovat. 3. Těžištěm práce jsou potom stručné charakteristiky jednotlivých škol a dění na nich v této době. V příloze je zobrazena mapka soudního okresu Pacov.
Vývoj obecného školství v Modřanech do roku 1939
Bartoňová, Lenka ; Váňová, Růžena (vedoucí práce) ; Váňová, Miroslava (oponent)
V úvodu diplomové práce jsem si vytkla v podstatě dva cíle: zhodnocení vlivu některých obecných faktorů na chod a vývoj školy a zachycení pestrosti jejího života. Nyní se pokusím shrnout zda a jak bylo mé úsilí úspěšné. Předeslanými faktory jsem měla na mysli především přírodní podmínky, státoprávní uspořádání státu, jeho legislativu, hospodářskou orientaci obce, sociální strukturu jejího obyvatelstva. Studiem dobových pramenů a seznamováním se s chodem a vývojem školy jsem došla k závěru, ze i tak vágní okolnost jako jsou přírodní podmínky panující v oblasti Modřan do fungování školy zasáhly. Na mysli mám nejen klimatické změny, jako jsou dlouhé a třeskuté mrazy, jejichž následkem (často ve spojení s ekonomickou situací obce a státu) byly občasné uhelné krize a uhelné prázdniny nebo šíření epidemiologických onemocnění. Přírodní silou, která nezřídka zasáhla do života celé obce, tedy i její školy byla řeka Vltava. Ve sledovaném období se připomínala většími či menšími záplavami. Školy byly v těchto chvílích prvním a do postavení sokolovny v roce 1923 také jediným útočištěm postižených rodin.
Profesní příprava ošetřovatelek (zdravotních sester) v ČR a ve vybraných zemích EU
Kramářová, Alexandra ; Váňová, Růžena (oponent) ; Váňová, Miroslava (vedoucí práce)
Tématem diplomové práce Profesní příprava ošetřovatelek (zdravotních sester) v ČR a ve vybraných zemích EU je problematika vzdělávání zdravotních sester ve vztahu k základním směrnicím, které toto vzdělávání v Evropě ovlivňují. V úvodu je stručně nastíněna historie ošetřovatelství jako oboru a dále jsou zde uvedeny základní evropské normy, které se věnují problematice vzdělávání zdravotních sester. Je to jednak Evropská dohoda o vzdělávání sester č. 59 (European Agreement on Instruction and Education of Nurses) Rady Evropy a jednak dokument Rady Evropy - Role a vzdělávání sester (The Role and Education of Nurses, Strasbourg, 1995). Tyto dokumenty pOdrobně rozpracovávají jednotlivé direktivy, včetně rámcového obsahu studia vodborných předmětech. Z těchto dokumentfi také pro členské země EU vyplývá nutnost úpravy vzdělávání zdravotních sester, a to při respektování domácí tradice. Kromě EU se problematice věnovala i Evropská úřadovna WHO a vytvořila program Strategie NUR/WHO EURO 2000. Tento program byl přijat na konferenci v Mnichově v červnu 2000 ministry zdravotnictví dotčených členských státfi WHO a tím se snaha o sjednocení přípravy zdravotních sester rozšířila i na evropské země, které nejsou členy EU. (...)
České menšinové školství v Bílině a okolí (1918-1938)
Dudová, Miluše ; Kremličková, Marta (oponent) ; Váňová, Růžena (vedoucí práce)
Diplomová práce se zabývá česko - německými vztahy od dob, kdy se Němci usídlovali na českém území až do roku 1938, kdy došlo k připojení českého pohraničí k německé říši. Popisuje vznik českých škol koncem 19. století na Duchcovsku, které zahrnovalo dva okresy, a to Bílinu a Duchcov. Zabývá se problémy, se kterými se Češi potýkali při zřizování obecných a měšťanských škol pro své děti. Pojednává také o vzniku a fungování Gymnázia v Duchcově a Učitelského ústavu v Bílině. Práce je zaměřena na zřízení a umístění školy, případné stavby nových budov pro tyto školy, na počty tříd a žáků, na akce, které školy pořádaly, na život české menšiny v konkrétní obci a na jejich vztahy s německou většinou. České školy jsou zmapovány od založení do jejich uzavření v roce 1938. K práci bylo využito materiálů uložených ve Státním okresním archivu Teplice.
České základní školství na Jáchymovsku 1918-1960 se zvláštním zřetelem k česko-německým vztahům
Drápal, Jan ; Kremličková, Marta (oponent) ; Váňová, Růžena (vedoucí práce)
Diplomová práce "České školství na Jáchymovsku 1918-1960 se zvláštním zřetelem k česko-německým vztahům" se věnuje historii českých škol, které navštěvovaly děti mezi 6 a 15 rokem života. Oblast se přibližně kryje se severní polovinou někdejšího okresu Karlovy Vary. Práce sleduje zrod českého školství vokolí Jáchymova po vzniku samostatného Československa, obecně se věnuje i českému menšinovému školství v převážně německy mluvícím pohraničí. Stěžejní část pak zkoumá přístup - oficiálních představitelů Československa na jedné straně a pohraničních učitelů na straně druhé - k německy mluvícím dětem a jejich vzdělávání po roce 1945. Závěrečné části jsou věnovány poválečným školským reformám a příklonu školství k propagaci komunistické ideologie v 50. a 60. letech dvacátého století.
Vznik a vývoj menšinového školství na okrese Česká Lípa v letech 1919-1938
Burdová, Pavlína ; Kremličková, Marta (oponent) ; Váňová, Růžena (vedoucí práce)
Diplomová práce - Vznik a vývoj menšinového školství na okrese Česká Lípa v letech 1919-1938 - je zaměřena historicky, metodou zkoumání bylo studium historických materiálů a jejich setřídění, srovnání, zkompletování. Práce zabývá se procesem vzniku českého menšinového školství v regionu, kde před rokem 1919 nebyla ani jedna česká škola. Práce je rozdělena do pěti samostatných kapitol. První se zabývá historií celého okresu i školství před vznikem Československé republiky, hospodářským a národnostním vývojem a situací těsně před rokem 1918. Druhá kapitola je věnována vzniku a vývoji českých státních škol, jak v širší rovině zákonného, finančního a personálního zajištění, tak v rovině konkrétních údajů o jednotlivých školách na okrese, o kterých existují záznamy. V závěru kapitoly se podrobněji věnuji hospodářské stránce činnosti škol a také zániku škol v roce 1938. Třetí kapitola je věnována učitelům a jejich žákům, národnostnímu složení v českých státních školách, osnovám a vyučovacím předmětům, agendě škol vztahující se k vyučovacímu procesu. Čtvrtá kapitola je tvořena zajímavými školními akcemi a mimořádnými situacemi, které se objevují ve velké části materiálů, spoluprácí školy a české menšiny v jednotlivých místech. Pátou kapitolu věnuji učitelům, kteří mě zaujali svou prací či lidským osudem. Celá...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 85 záznamů.   začátekpředchozí76 - 85  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
1 VÁŇOVÁ, Romana
1 Váňová, Radka
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.