Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 26 záznamů.  předchozí7 - 16další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Clinical Applicability of Cognitive Testing in Huntington Disease
Mühlbäck, Alžbeta ; Klempíř, Jiří (vedoucí práce) ; Rusina, Robert (oponent) ; Horáková, Hana (oponent)
Úvod: Huntingtonova nemoc (HN) je dědičné neurodegenerativní onemocnění projevující se poruchami hybnosti, chování a kognitivním deficitem s fatálními následky. Cíle: Cílem této studie bylo ověřit psychometrické vlastnosti standardní kognitivní baterie používané u HN a stanovit jazykově specifické normativní hodnoty. Soubor a metodika: V první studii byl porovnáván kognitivní výkon u 106 pacientů v různých stádiích HN a u 100 zdravých kontrol párovaných podle věku, pohlaví a vzdělání. Neuropsychologická baterie zahrnovala Test modalit čísel a symbolů (SDMT), Stroopův test, Test cesty, kategoriální a fonemickou verbální fluenci. U pacientů byl navíc komplexně hodnocen motorický a funkční stav. Ve druhé studii byl hodnocen kognitivní výkon 3 267 zdravých osob. Práce byla zaměřena na stratifikaci kognitivního výkonu v souvislosti s věkem, pohlavím, rodným jazykem a vzděláním. Dalším cílem bylo na základě získaných dat vytvořit normativní kalukátor pro hodnocení míry kognitivního deficitu v různých jazycích (angličtina, němčina, španělština, italština, polština, francouzština, nizozemština, dánština). Výsledky: V první studii analýza rozptylu ukázala, že zdravé kontroly dosahovaly významně lepších výsledků než pacienti. Kognitivní výkon koreloval s motorickým a funkčním postižením (p < 0,001) nezávisle na věku...
Rekognice v Paměťovém testu učení (AVLT) v českém znakovém jazyce
Holubová, Kateřina ; Niederlová, Markéta (vedoucí práce) ; Horáková, Hana (oponent)
(česky) V literárně přehledové části je nejprve popsána charakteristika neslyšících lidí - mluvčích českého znakového jazyka z medicínského a kulturně-lingvistického pohledu. Další kapitoly seznamují čtenáře s dosavadními poznatky ohledně psychodiagnostiky u této populace a úskalími, se kterými se psychodiagnostik může setkávat, včetně odlišné struktury mezi českým jazykem a českým znakovým jazykem. Tato část je zakončena popisem psychodiagnostických metod vytvořených přímo ve znakových jazycích a metod vytvořených původně v mluvených jazycích, které se u této populace v modifikované podobě využívají v ČR a v zahraničí. Praktická část se již věnuje samotné revizi původní verze Reyova auditorně-verbálního testu učení (RAVLT) v ČZJ a vytvoření seznamu fonémických a sémantických distraktorů pro rekognici. Na souboru 31 neslyšících seniorů - mluvčích českého znakového jazyka jsou potom ověřovány psychometrické vlastnosti převedeného testu. Výkon v testu dle předpokladu koreloval s věkem a nebyl závislý na původu (Praha/Středočeský kraj a Jihomoravský kraj). Oproti některým studiím se však zde výkon žen nelišil od výkonu mužů. Obtížnost testu se ukázala srovnatelná s obtížností verze RAVLT v češtině použité na populaci slyšících seniorů. Klíčová slova (česky) Reyův auditorně-verbální test učení, český...
Psychometrické charakteristiky Dotazníku subjektivních změn kognitivní výkonnosti u starších osob v riziku rozvoje syndromu demence
Zuntychová, Terezie ; Horáková, Hana (vedoucí práce) ; Bezdíček, Ondřej (oponent)
diplomová práce se zabývá subjektivními kognitivními stížnostmi (SKS) u starších osob jakožto jedním z velmi časných kognitivních markerů Alzheimerovy nemoci (AN). Literárně přehledová část mapuje kognitivní poruchy ve stáří doplňuje přiblížením úspěšného stárnutí kognice, subjektivně kognitivního poklesu (SCD) a příslušných neurobiologických korelátů. Dále popisuje různorodosti příčin SKS jejich hodnocení užívané terminologii Následně navazuje kvantitativní výzkum (n = 211), který zpracovává vybrané psychometrické charakteristiky nově zkonstruovaného Dotazníku subjektivních změn kognitivní výkonnosti Q). Do výzkumného souboru byli zahrnuti pacienti s amnestickou mírnou kognitivní poruchou (aMCI; n = 88), s SCD (n = 88) a kognitivně normální dobrovolní základě provedených statistických analýz byla ověřena vysoká reliabilita jednotlivých položek, bylo přijato čtyř komponentové řešení stru a následně byla nalezena opora pro konvergentní validitu tří ze čtyř komponent. SCC Q tak má potenciál stát se metodou užitečnou práci jsou dále diskutovány navazující postupy k ověření validity SCC riziku rozvoje kognitivního deficitu. Klíčová slova Subjektivní kognitivní stížnosti; kognitivní poruchy; Dotazník subjektivních změn kognitivní výkonnosti; validizace; riziko rozvoje demence
Reception of Strategic Economic Narratives: Case Study of the Kenyan News Discourse.
Řehák, Vilém ; Kučerová, Irah (vedoucí práce) ; Horáková, Hana (oponent) ; Záhořík, Jan (oponent)
Strategický narativ je komunikační nástroj politických elit, které jeho prostřednictvím konstruují sdílený význam mezinárodního dění, formulují národní zájmy, snaží se změnit mezinárodní diskurzivní prostředí a také ovlivnit chování ostatních aktérů. Strategický narativ je složen ze tří dynamických procesů, které probíhají současně a vzájemně se ovlivňují a posilují: formování narativu v daném státě, jeho projekce na mezinárodní scéně a jeho recepce v ostatních státech. Teorie strategických narativů zapadá do teoretického rámce tzv. nového regionalismu, který se snaží analyzovat vztahy mezi procesy globalizace, globalismu (globálního vládnutí), regionalizace a regionalismu. Až donedávna byla tato analýza prováděna výhradně ze státně-centrické a pozitivistické perspektivy, což víceméně znemožňovalo zahrnout do analýzy otázku percepce a recepce mezinárodně-politických, resp. mezinárodně- ekonomických událostí. Předložená dizertace se snaží vyplnit tuto mezeru v současném výzkumu. Dizertace analyzuje globální politickou ekonomii z interpretativního konstruktivistického pohledu: jako zdrojová data využívá články z místního nejčtenějšího deníku a analyzuje mediální (zpravodajský) diskurz jako jednu z forem širokého společenského diskurzu. Takto provedená analýza nám může pomoci odhalit, jak místní...
Zajištění kvality vysokých škol v ČR prostřednictvím evaluace vzdělávací činnosti
Horáková, Hana ; Šikýř, Martin (vedoucí práce) ; Šafránková, Jana Marie (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou evaluace a systémového nastavení zajištění kvality vzdělávací činnosti vysokých škol v České republice. Vymezuje postavení vysokých škol v rámci vzdělávacího systému, jejich členění dle typu poskytovaných studijních programů a podání aktuálního přehledu v současnosti působících vysokých škol v ČR, poskytuje náhled na světové žebříčky, jejich historii a postavení českých škol v nich, dále osvětluje pojem evaluace ve vzdělávání, rozdíl mezi vnitřním a vnějším hodnocením. Současně též představuje činnost Národního akreditačního úřadu pro vysoké školství a jeho odlišnost od předcházející Akreditační komise. Empirické šetření této diplomové práce se zaměřuje pomocí obsahové analýzy vnitřních dokumentů vybraných vysokých škol vztahujících se k problematice hodnocení a nastavení vnitřních systémů zabezpečení kvality vzdělávací činnosti, na odhalení předností a nedostatků nastavení současného systémů hodnocení kvality vzdělávací činnosti vysokých škol. KLÍČOVÁ SLOVA Evaluace, hodnocení, kvalita, vysoké školy, vzdělávací činnost
Migrační strategie mezinárodních Ph.D. studentů z rozvojových zemí - longitudinální studie
Rakovcová, Dana ; Drbohlav, Dušan (vedoucí práce) ; Uherek, Zdeněk (oponent) ; Horáková, Hana (oponent)
Dana Rakovcová 2022 Název disertační práce: Migrační strategie mezinárodních Ph.D. studentů z rozvojových zemí - longitudinální studie ABSTRAKT V rámci konceptů transnacionalismu a globálního rozvoje hrají migrační rozhodnutí mezinárodních studentů zásadní roli. Tento výzkum zkoumá různorodé faktory ovlivňující migrační rozhodování a strategie Ph.D. studentů, vývoj takových plánů v čase a souvislosti potenciální či reálné návratové migrace v kontextu životního cyklu vysoce vzdělaných migrantů. Výzkum vychází z longitudinální kvalitativní studie provedené v průběhu pěti let (2012-2017) mezi 21 mezinárodními Ph.D. studenty pocházejícími z 16 různých rozvojových zemí a studujícími v Nizozemsku (na univerzitě ve Wageningenu) a čerpá především z hloubkových rozhovorů a následné korespondence mezi výzkumníkem a danými studenty. Výsledky jsou diskutovány v kontextu fází životního cyklu, kulturní změny a ve vztahu k rozvojové problematice a migraci. Závěry výzkumu naznačují, že: 1) Hlavními faktory utvářejícími migrační strategie zkoumaných Ph.D. studentů jsou silné pocity odpovědnosti vůči rodině a odpovědnosti za rozvoj jejich země původu. 2) Migrační rozhodnutí zkoumaných Ph.D. studentů s vlastními dětmi bývají vedena odpovědností vůči institucím a rodině, s poměrně pravděpodobnou trvalejší návratovou migrací; u...
Validizace Škály nepřipoutanosti k Já (NTS-CZ) na českém vzorku
Valtrová, Markéta ; Šípová, Ivana (vedoucí práce) ; Horáková, Hana (oponent)
Tato diplomová práce představuje nový koncept nepřipoutanosti k Já. Teoretická část se nejprve věnuje představení odlišného pojetí Já v západní i buddhistické psychologii a popisuje historická východiska nepřipoutanosti. Dále popisuje koncept obecné nepřipoutanosti, ze které vychází koncept nepřipoutanosti k Já. Tento koncept je dále představen v souvislosti se sebevztažnými procesy a s jeho vlivem na duševní zdraví. V poslední kapitole jsou představeny české i zahraniční škály měřící nepřipoutanost (NAS, NAS-30-CZ, NAS-SF, NAS-SF-CZ) a nepřipoutanost k Já (NTS, NTS-CZ). Cílem empirické části práce bylo provést validizační studii Škály nepřipoutanosti k Já (NTS-CZ) na českém vzorku s cílem ověřit její psychometrické vlastnosti. Celkem 125 respondentům byla administrována online dotazníková baterie, kterou tvořilo celkem osm dotazníků: Škála nepřipoutanosti k Já (NTS-CZ), Škála nepřipoutanosti (NAS-SF-CZ), Škála soucitu k sobě (SCS-CZ), Škála míry závažnosti deprese (PHQ-9), Škála generalizované úzkosti (GAD-7), Dotazník pěti aspektů všímavosti, krátká forma (FFMQ-15-CZ), Škála potíží v regulaci emocí, krátká forma (DERS-SF-CZ) a Škála spokojenosti se životem (SWLS-CZ). Celkově škála prokázala celkem dobrou reliabilitu měřenou pomocí vnitřní konzistence (α = .77) a split-half reliability (α = .65)....
Koloniální nemovité dědictví a obrazy města ve východní Asii: Případová studie Kóbe a Inčchonu
Zimt, Alexandra ; Halbich, Marek (vedoucí práce) ; Horáková, Hana (oponent) ; Knotková - Čapková, Blanka (oponent)
Tato práce se zabývá studiem dvou bývalých smluvních přístavů, japonského Kóbe a jihokorejského Inčchonu (Čemulp'a), v návaznosti na práce Jennifer Robinson (2006), která prosazuje budování společenskovědní teorie na základech případových studií tzv. "obyčejných měst". Tato studie využívá techniku "bricolage" s použitím různých sub-disciplín socio-kulturní antropologie a výzkumných metod, a zaměřuje se na nemovité pozůstatky koloniální éry v obou městech a na to, jaké obrazy vyvolávají. Díky tomu prohlubuje vědecké poznání o etnografiích tzv. "pocitových krajin" (sensescapes) a post-kolonialismu. Tato práce rozšiřuje vědecké poznání v oblasti urbánní antropologie: zkoumá formování osobních mentálních obrazů města u jeho obyvatel, emické percepce "nebezpečí" a "stáří" v souvislosti s městským prostorem a infrastrukturou v současném Japonsku a Jižní Koreji, a diskutuje relevanci post-koloniálních sensitivit pro utváření obrazu místa. Klíčová slova: urbánní antropologie, socio-kulturní antropologie, kolektivní paměť, city branding, obraz města, post-kolonialismus, settler urban heritage, Japonsko, Jižní Korea
Zajištění kvality vysokých škol v ČR prostřednictvím evaluace vzdělávací činnosti
Horáková, Hana ; Šikýř, Martin (vedoucí práce) ; Šafránková, Jana Marie (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou evaluace a systémového nastavení zajištění kvality vzdělávací činnosti vysokých škol v České republice. Vymezuje postavení vysokých škol v rámci vzdělávacího systému, jejich členění dle typu poskytovaných studijních programů a podání aktuálního přehledu v současnosti působících vysokých škol v ČR, poskytuje náhled na světové žebříčky, jejich historii a postavení českých škol v nich, dále osvětluje pojem evaluace ve vzdělávání, rozdíl mezi vnitřním a vnějším hodnocením. Současně též představuje činnost Národního akreditačního úřadu pro vysoké školství a jeho odlišnost od předcházející Akreditační komise. Empirické šetření této diplomové práce se zaměřuje pomocí obsahové analýzy vnitřních dokumentů vybraných vysokých škol vztahujících se k problematice hodnocení a nastavení vnitřních systémů zabezpečení kvality vzdělávací činnosti, na odhalení předností a nedostatků nastavení současného systémů hodnocení kvality vzdělávací činnosti vysokých škol. KLÍČOVÁ SLOVA Evaluace, hodnocení, kvalita, vysoké školy, vzdělávací činnost
Reception of Strategic Economic Narratives: Case Study of the Kenyan News Discourse.
Řehák, Vilém ; Kučerová, Irah (vedoucí práce) ; Horáková, Hana (oponent) ; Záhořík, Jan (oponent)
Strategický narativ je komunikační nástroj politických elit, které jeho prostřednictvím konstruují sdílený význam mezinárodního dění, formulují národní zájmy, snaží se změnit mezinárodní diskurzivní prostředí a také ovlivnit chování ostatních aktérů. Strategický narativ je složen ze tří dynamických procesů, které probíhají současně a vzájemně se ovlivňují a posilují: formování narativu v daném státě, jeho projekce na mezinárodní scéně a jeho recepce v ostatních státech. Teorie strategických narativů zapadá do teoretického rámce tzv. nového regionalismu, který se snaží analyzovat vztahy mezi procesy globalizace, globalismu (globálního vládnutí), regionalizace a regionalismu. Až donedávna byla tato analýza prováděna výhradně ze státně-centrické a pozitivistické perspektivy, což víceméně znemožňovalo zahrnout do analýzy otázku percepce a recepce mezinárodně-politických, resp. mezinárodně- ekonomických událostí. Předložená dizertace se snaží vyplnit tuto mezeru v současném výzkumu. Dizertace analyzuje globální politickou ekonomii z interpretativního konstruktivistického pohledu: jako zdrojová data využívá články z místního nejčtenějšího deníku a analyzuje mediální (zpravodajský) diskurz jako jednu z forem širokého společenského diskurzu. Takto provedená analýza nám může pomoci odhalit, jak místní...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 26 záznamů.   předchozí7 - 16další  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
9 Horáková, Hana
4 Horáková, Helena
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.