Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 112 záznamů.  začátekpředchozí61 - 70dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Lidská přirozenost jako úkol člověka. K pojetí lidské přirozenosti v Etice Nikomachově
Synek, Stanislav ; Sokol, Jan (vedoucí práce) ; Jirsa, Jakub (oponent) ; Špinka, Štěpán (oponent)
Název: Lidská přirozenost jako úkol člověka. K pojetí lidské přirozenosti v Etice Nikomachově Autor: Mgr. Stanislav SYNEK Katedra: Fakulta humanitních studií, Universita Karlova, Praha Školitel: prof. PhDr. Jan SOKOL, Ph.D., CSc. Abstrakt: Práce je filosofickou interpretací Aristotelovy Etiky Nikomachovy. Etiku chápe nikoli jako normativní nauku, jejímž primárním smyslem je hledání pravidel, které by měly "vést" či "usměrňovat" lidský život, ale jako tázání, které hledá odpověd' na otázku, co je lidská přirozenost, resp. co je tím, oč v lidském životě nakonec běží. V případě Aristotela je tímto nejvyšším cílem tzv. blaženost či štěstí (EUDAIMONIA), jehož dosahujeme skrze nabytí a uskutečňování "skvělosti" (ARETÉ). Práce se proto soustředí na výklad těchto dvou témat včetně širokých souvislostí, v nichž je Aristotelés pojednává. První kapitola se nejprve snaží ukázat, jakým způsobem Aristotelés otázku po "št'astném životě" klade a jak jí vůbec rozumět. Ústředním motivem jeho úvahy je myšlenka, že přirozenost člověka se nejvíce projevuje v úsilí o dosažení jakéhosi "cíle", a nikoli jako slepá síla, která kauzálně působí nutné a nevyhnutelné účinky. Proto je jeho pojetí přirozenosti teleologické, což znamená, že přirozenost není pouze to, s čím se bytost narodí a...
Osobni svobody a bonum commune - Analýza díla Teorie spravedlnosti Johna Rawlse z pohledu křesťanské etiky
Novitzky, Peter ; Rethmann, Albert-Peter (vedoucí práce) ; Ovečka, Libor (oponent) ; Sokol, Jan (oponent)
Nynější práce se pokusí prezentovat významnost teorie spravedlnosti Johna Rawlse z pohledu křesťanské etiky, poukazujíc na některé vybrané aspekty této teorie. Základ pro tuto reflexi dává mimo jiné fakt, že teorie spravedlnosti Johna Rawlse se opakovaně cituje při prezentaci s principy sociální nauky církve. V některých bodech vykazují podobnost, zase v jiných částech jí zase oponuje. Dále John Rawls formuluje svojí formální teorii způsobem, aby byla její akceptace možná pro všechny racionální lidi. Do této skupiny zapadají také lidé s náboženskými a morálními představami, nebo jak je jmenuje samotný John Rawls, lidé s komprehenzivními naukami. Opodstatněnost zkoumání teorie spravedl- nosti přitom ospravedlňuje také fakt, že Rawls připisuje nemalou úlohu ve zmíněné teorii také náboženským myšlenkám. Za třetí, v osobě Johna Rawlse je možné spatřit jednoho ze zastánců a předních představitelů liberální tradice. Liberalismus je kvůli své nejasné definovatelnosti, ale přitom reálné přítomnosti ve společnosti a v myšlení lidí nemalou výzvou pro církev a náboženské představy, se kterou se již dvě století pokouší vypořádat. V této práci se proto prezentuje život a dílo Johna Rawlse, pak základní teze teorie spravedlnosti. Poté se demonstrují vybrané aspekty relevantní pro křesťansko-etickou reflexi. V...
Neviditelní nositelé lidských práv
Svárovská, Gabriela ; Sokol, Jan (vedoucí práce) ; Moree, Dana (oponent) ; Kandert, Josef (oponent)
Myšlenka univerzální platnosti lidských práv je od konce 40. let 20. století symbolem naděje na všeobecný mír a spravedlnost ve světě. Přestože je fikcí, o čemž poskytuje antropologie nespočet důkazů, povědomí o ní je přesto silné a všeobecně rozšířené a inspiruje mnohé k úsilí o svobodu, důstojnost a k odporu proti násilí. Cílem této práce je na dvou kontroverzních tématech ukázat, jak a proč hodnotově motivovaný boj za lidská práva v praxi často selhává. Cílem však není ušlechtilou myšlenku lidských práv kompromitovat, ale přispět k jejímu důkladnějšímu pochopení a účinnější realizaci. V kapitole věnované ženské obřízce je předmětem kritické analýzy mezinárodní kampaň za vymýcení tzv. ženské obřízky, kterou vede mezinárodní feministické hnutí od konce 70. let minulého století. Pozornost je věnována především manipulaci s fakty a neférové argumentaci, díky níž získala tzv. ženská obřízka nálepku kruté praktiky zaostalých společností, sloužící ponižování a ovládání žen, znemožňující strukturovanější porozumění skutečnosti. V kapitole o potratech se práce snaží pod povrchem debaty o zpřísnění potratové legislativy v současném Polsku odhalit politické a kulturní vlivy, které ačkoli s tématem nesouvisejí, zásadně formují postoje jejích účastníků. Veškerá výzkumná práce spočívá v analýze textů, a to jak...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 112 záznamů.   začátekpředchozí61 - 70dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
6 Sokol, Jakub
2 Sokol, Jaroslav
2 Sokol, Jiří
2 Sokol, Juraj
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.