|
Outdoor management training z pohledu psychologie
Šulc, Marek ; Rymeš, Milan (oponent) ; Štikar, Jiří (vedoucí práce)
Diplomová práce je zaměřena na popis vzdělávací metody pro manažery Outdoor management training. Ve svých kořenech se tato metoda opírá o zážitkovou pedagogiku, prožívání a učení, a proto je v této práci podrobněji uveden popis těchto psychologických konstruktů. Pozornost je věnována celkovému procesu výcviků a vzdělávání dospělých, tomu jaká jsou výchozí kritéria pro úspěšnou realizaci této vzdělávací metody. Uvedená jsou reálná, splnitelná očekávání od této metody spolu s jejími limitami. V empirické části je popsán Outdoor management training z pohledu organizačního zajištění, z pohledu práce s motivací a očekáváním účastníků a jsou také zhodnoceny přínosy této populární metody u vybraného vzorku.
|
| |
| |
|
Psychologické aspekty adaptace pracovníků na změny v organizaci
Demartini, Adriana ; Štikar, Jiří (oponent) ; Rymeš, Milan (vedoucí práce)
Diplomová práce se věnuje procesu adaptace pracovníků na změnu v organizaci. Pozornost je věnována jak psychologickým, tak i environmentálním proměnným. Diskutována je především jejich role v procesu změny a vliv, který mají na adaptaci jako takovou. Teoretická část přináší informace o fungování jedince v podmínkách změny, specifikovány jsou možné příčiny a druhy změn. Zvláštní pozornost je věnována psychologickému a psychologicko-manažerskému přístupu k řízení změny. Empirická část je tvořena výzkumem realizovaným v podmínkách tuzemské IT společnosti. Za účelem zmapování procesu adaptace pracovníků byl sestaven a v průběhu změny dvakrát administrován dotazník měřící adaptaci pracovníků na změnu prostřednictvím jejich postojů, pracovní spokojenosti a motivovanosti. Získaná data byla vyhodnocena, výsledky ukazují na významné posuny ve všech sledovaných kategoriích. Podle očekávání byl prokázán pozitivní vliv zvolených nástrojů implementace změny na celkovou úroveň adaptace.
|
|
Prediktory rozvoje posttraumatické stresové poruchy ve vztahu k profesnímu výběru
Klose, Jiří ; Štikar, Jiří (vedoucí práce) ; Machačová, Helena (oponent) ; Kořán, Martin (oponent)
Práce pojednává o vlivu traumatických událostí na zdraví vojáků rozmístěných v rámci vojenských misí do válečných zón v Afghánistánu, Iráku a Kosovu. Cílem je popsat vliv nadměrného působení stresu v jeho intenzitě a chronicitě a detekovat prediktory rozvoje posttraumatické stresové poruchy. PTSD je v současné době jedním z nejrozšířenějších následků bojového stresu, který způsobuje vážné zdravotní komplikace. Tyto komplikace mají vztah ke kvalitě života, postihují také rodiny vojáků, omezují znovuzapojení do pracovního života, zvyšují riziko selhání, snižují bojeschopnost a také ovlivňují možnosti opakovaného vysílání vojáků do dalších misí. Výsledky jsou využitelné pro psychologický výběr vojenského personálu, výcvik, plánování programů prevence, diagnostiky a terapie následků bojového stresu. Mezi základními prediktory PTSD jsou zkoumány věk, pohlaví, inteligence, výkonnost psychických funkcí v zátěži a osobnostní rysy, především osobnostní konstrukty nezdolnosti a sense of koherence. Výsledky vychází ze zkušenosti s českými vojáky rozmístěnými do zahraničních misí, jsou ale porovnávány i se zahraničními zkušenostmi.
|
|
Efektivní kompetenční model
Hoffmannová, Anna ; Štikar, Jiří (oponent) ; Riegel, Karel (vedoucí práce)
Metodologie kompetencí se vyvinula z výzkumů zaměřených na určení vlastností a charakteristik, které se podílejí na rozlišení mezi průměrnou a nadprůměrnou výkonností. Přínosem kompetenčního modelu je to, že poskytuje zaměstnancům informaci o tom, co potřebují, aby byli úspěšní na svém současném, případně budoucím pracovním místě. Stanovením požadavků pro dané pozice následně umožňuje porovnávat aktuální úroveň kompetencí zaměstnanců s požadovanou úrovní. Efektivní kompetenční model podporuje a přispívá k naplňování cílů organizace a strategie. Teoretická část práce shrnuje dosavadní přístupy a poznatky k této problematice. V praktické části testujeme a ověřujeme kompetenční model. Pomocí konkrétního příkladu revize stávajícího modelu, resp. tvorby nového kompetenčního modelu, zjišťujeme, zda je model ve společnosti využíván, reflektuje její strategické potřeby a je propojen s ostatními procesy lidských zdrojů. Za tímto účelem je model podroben důkladné analýze s identifikováním nedostatků a příležitostí ke zlepšení a vyúsťuje v realizaci řešení situace. V práci je zdůrazněna myšlenka, že kompetenční modely nejsou univerzální a efektivita jejich používání spočívá v identifikovatelnosti, definovatelnosti, srozumitelnosti a komunikovatelnost kompetencí.
|
|
Možnosti a meze psychologické práce s řidiči tzv. "referentských vozidel"
Špryngarová, Jana ; Wagnerová, Irena (oponent) ; Štikar, Jiří (vedoucí práce)
Otázka bezpečnosti silničního provozu je zvláště v poslední době často diskutovaným a zkoumaným problémem a psychologie má při jeho řešení nezastupitelné místo. V předložené práci se pozornost zaměřuje na specifickou část této problematiky, a sice na oblast bezpečnosti silničního provozu ve vztahu k řidičům, kteří nemají řízení vozidla uvedené jako hlavní náplň práce, ale kteří jej přesto nutně k vykonávání práce potřebují - řidičům referentských vozidel. Důraz je kladen zejména na vymezení klíčových pojmů, dále pak na shrnutí teoretických poznatků, s přihlédnutím k tomu, že dané problematice není ve studiích a odborných publikacích stále věnována zasloužená pozornost. V praktické části práce jsou pak nastíněny možnosti a meze práce s referentskými řidiči. Poznatky, které vzešly z této práce, jsou v oblastech mentální kapacity řidičů referentských vozidel, v oblasti celkového přístupu ke školení ze strany zaměstnavatelů a v oblasti vedení záznamů o nehodách (především co se týká jejich důležitosti pro další práci na zvyšování bezpečnosti řidičů referentských vozidel). Jako nejzávažnější se z výsledků práce ukazuje úkol pro odborníky z různých oblastí a především z oblasti dopravní psychologie více vstupovat do oblasti řízení referentských vozidel.
|
| |
|
Výběr odborníků z oblasti informačních technologií a jejich osobnostní specifika
Houška, Ondřej ; Štikar, Jiří (oponent) ; Wagnerová, Irena (vedoucí práce)
Téma této práce je důležitou součástí psychologie práce a organizace. V teoretické části práce se snažíme podrobně popsat všechny procesy související s náborem a výběrem uchazečů. Hlavní pozornost je věnována jednotlivým metodám výběru uchazečů. Odborné užití těchto metod by mělo zvýšit efektivitu výběru budoucích pracovníků. V praktické části věnujeme pozornost zkoumání osobnostních charakteristik na základě administrace multidimenzionálního osobnostního dotazníku a kresebného projektivního testu. V rámci praktické části upozorňujeme na vhodnost propojení praktické personalistiky s psychologickými testovými metodami.
|
| |