Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 89 záznamů.  začátekpředchozí49 - 58dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Přechod z preprimárního do primárního vzdělávání u dětí s nízkou návštěvností mateřské školy
Picková, Helena ; Straková, Jana (vedoucí práce) ; Tomková, Anna (oponent) ; Majerčíková, Jana (oponent)
Disertační práce se zaměřuje na zkoumání postojů rodin k výchově a vzdělávání jejich dětí při přechodu z preprimárního do primárního vzdělávání. Jedná se o rodiny bez socioekonomického znevýhodnění s nízkou docházkou dětí do mateřské školy. Provedené šetření bylo koncipováno jako vícepřípadová studie a probíhalo longitudinálně v několika časových okamžicích v průběhu přechodu dítěte z mateřské do základní školy. Při studiu sedmi rodin v Libereckém kraji byly hledány důvody, které vedou rodiče k tomu, že se jejich děti neúčastní nebo účastní jen nepravidelně preprimárního vzdělávání v rámci mateřské školy, byly zjišťovány názory rodičů na preprimární vzdělávání a jejich přístup k rozvoji svých dětí. Dále bylo sledováno, jak rodiče přemýšlejí o další vzdělávací dráze svých dětí, jakým způsobem přistupují k volbě základní školy a jak vnímají zavedení povinného roku předškolního vzdělávání. Ze šetření vyplynulo, že důvody neúčasti dětí v mateřské škole jsou rozmanité a že typy rodin, jejichž děti nenavštěvují mateřskou školu, jsou velmi různorodé. Na druhé straně lze konstatovat, že řadu znaků mají tyto rodiny společné. Jedná se především o dominantní postavení matky při výchově a vzdělávání dítěte spojené na jedné straně s hyperprotektivním stylem a na straně druhé se snahou o zajištění všestranného...
Postoje ke společnosti a škole u žáků ve středním odborném vzdělávání
Bederka, Tomáš ; Dvořák, Dominik (vedoucí práce) ; Straková, Jana (oponent)
1 ABSTRAKT Tato práce se zabývá problematikou občanských postojů u žáků z učňovských oborů. Je podán přehled výzkumů z českého prostředí, který ukázal, že žáci těchto oborů se umisťují na spodních příčkách mezinárodních a dalších výzkumů, které zjišťují občanské a politické znalosti. Zároveň se ukazuje, že tito žáci vyjadřují nejmenší podporu demokracii jako způsobu vlády. Cílem mé práce je popsat občanské či politické postoje konkrétních žáků a ukázat, kdo, co a jak má na ně vliv. Práce je zpracována jako vícepřípadová studie, přičemž jako případy bylo vybráno 6 žáků a žákyň učňovských oborů z Prahy, z menšího města i vesnice ve Středočeském kraji. Jádrem práce je popis jednotlivých konkrétních případů v podrobném kontextu informací o jejich rodině, obci, škole a kamarádech. Výsledky ukazují, že zkoumaní žáci se vesměs o politiku nezajímají. Největší vliv na jejich politické přesvědčení má rodina a vrstevníci (kamarádi). Škola jako instituce tento vliv nemá ani prostřednictvím občanského vzdělávání, které je na těchto školách povinné v nižších ročnících, především z důvodu nízkého výskytu otevřených diskuzí o základních tématech v hodinách. Média mají na analyzované žáky pouze omezený vliv, a to především skrze sdílení zpráv na sociálních sítích. Jsou diskutovány limity provedené studie, doporučení pro...
Bilingvní třídy na 1. stupni ZŠ pohledem rovného přístupu ke vzdělání. Případové studie.
Smith Slámová, Radka ; Straková, Jana (vedoucí práce) ; Dvořák, Dominik (oponent)
Diplomová práce srovnává podmínky vzdělávání v bilingvních a běžných třídách na 1. stupni dvou základních škol z pohledu rovného přístupu ke vzdělávání. První kapitola shrnuje dostupné informace o tom, jak bilingvní třídy na veřejných základních školách fungují (rozšíření, podmínky registrace, způsob financování). Druhá kapitola se zabývá vnější diferenciací v českém základním vzdělávání a jejími důsledky pro vzdělanostní nerovnosti. Poslední kapitola teoretické části shrnuje nejdůležitější školní prediktory výsledků vzdělávání v České republice a zahraničí. Empirická část představuje případové studie dvou veřejných základních škol, na kterých se alespoň v jedné třídě vyučuje metodou CLIL. Školy se od sebe liší zřizovatelem bilingvní třídy, cílovým jazykem, lokalitou a způsobem financování třídy. Cílem práce je zjistit, zda se nějak liší podmínky ke vzdělávání v bilingvních a běžných třídách na dané škole. Práce mapuje způsob výběru žáků do bilingvních a běžných tříd, složení tříd, podmínky pro vzdělávání v jednotlivých třídách, očekávání učitelů, výukové metody a další faktory ovlivňující školní úspěšnost. Výzkum ukazuje, že bilingvní a běžné třídy na obou školách se liší zejména sociálním složením a výsledky žáků, díky čemuž mají žáci bilingvních tříd nespravedlivou výhodu. Třídy se však odlišují...
Vztah mezi citovou vazbou a aspekty duševního zdraví adolescentních dívek v institucionální výchovné péči
Doležalová, Pavla ; Vojtová, Věra (vedoucí práce) ; Straková, Jana (oponent) ; Čech, Tomáš (oponent)
Souvislost citové vazby a vybraných aspektů duševního zdraví není dostatečně teoreticky a výzkumně pokryta. Následující disertační práce přispívá k překlenování uvedeného nedostatku tím, že zkoumá prevalenci citové vazby adolescentních dívek žijících v institucionální výchovné péči v České republice a analyzuje typy citové vazby těchto dívek k blízkým osobám, především k rodičům a souvislosti s určitými faktory jejich duševního zdraví. Cílem práce je zmapovat a analyzovat souvislosti citové vazby a vybraných faktorů duševního zdraví u sledovaných dívek a navrhnout schématický model rizikových indikátorů duševního zdraví. Disertační práce se sestává z části teoretické a empirické. V teoretické části jsou analyzovány a shrnuty poznatky vztahující se k citové vazbě a vybraným aspektům duševního zdraví, především k traumatu a disociativním stavům, k sebevražednému chování, užívání návykových látek nebo k resilienci. V části empirické jsou prostřednictvím výzkumného nástroje ECR-RS zjišťovány typy citové vazby u sledovaných dívek k blízkým osobám a analyzovány souvislosti s rizikovými fenomény duševního zdraví pomocí dalších nástrojů. Na základě zjištěných poznatků, jež jsou v diskusní části práce reflektovány navrhuje autorka schématický model rizikových indikátorů duševního zdraví. Dále shledává, že...
Podoby "empowermentu" v rámci agendy anti-diskriminace v oblasti vzdělávání
Felcmanová, Alena ; Moree, Dana (vedoucí práce) ; Bittnerová, Dana (oponent) ; Straková, Jana (oponent)
Podoby "empowermentu" v rámci agendy anti-diskriminace v oblasti vzdělávání "Empowerment" neboli stav určité emancipace (posílení), ve kterém jsou lidé navzdory strukturním překážkám schopni naplňovat své cíle a potřeby a rozvíjet svůj potenciál, by měl být výsledkem vzdělávání. Podoby empowermentu zahrnují to, jak jsou zapojení aktéři schopni dělat změny, ale také jejich vliv na podmínky a struktury, ve kterých se pohybují. Ve své disertační práci zkoumám empowerment aktérů ve vzdělávání z řad rodin, občanského sektoru, škol a dalších organizací státu. Výzkum jsem prováděla v kontextu zavádění tzv. inkluzivního vzdělávání a souvisejících změn v českém základním školství, v období od jara 2013 do konce roku 2017. Jako metody kvalitativního výzkumu jsem zvolila analýzu aktérů a hloubkové rozhovory. Sebraná data jsem analyzovala z hlediska cílů a agendy aktérů, jejich zkušenosti s diskriminací, jejich vztahu k agendě inkluzivního vzdělávání, spolupráce mezi aktéry a v neposlední řadě z hlediska (bez)moci a empowermentu aktérů (jak je sami popisují). Koncept empowermentu dále propojuji s konceptem prevence diskriminace ve vzdělávání, protože vidím jasnou souvislost mezi empowermentem a antidiskriminační praxí. Zde je stěžejní reflexe diskriminace jako takové a také reflexe vlastní moci daného aktéra....
Autoevaluace na ZŠ a její využití v praxi
Čigášová, Blanka ; Straková, Jana (vedoucí práce) ; Kasíková, Hana (oponent)
(česky) Tématem mé diplomové práce bylo vytvořit a ověřit autoevaluační nástroj podle požadavků konkrétní školy, který by zjišťoval spokojenost rodičů žáků I. stupně základní školy. Z analýzy vyplynulo, že stávající dostupné nástroje jsou příliš složité, časově náročné a používají nevyhovující software. Navíc žádný z nástrojů zatím nereflektuje změnu hodnotících kritérií České školní inspekce, která nově využívá pro hodnocení škol (model "Kvalitní škola"). Z těchto důvodů jsem se pokusila připravit vlastní autoevaluační nástroj, který by výše uvedené požadavky splňoval. Nejdřív jsem vytvořila on-line dotazník, ve kterém jsem jednotlivé položky propojila na nová kritéria ČŠI. Následně jsem jej otestovala v rámci šetření zaměřeného na rodiče žáků IV. ročníku školy. Velikou pozornost jsem věnovala zpracování požadovaných výstupů, abych ověřila, zda navržený dotazník splňuje funkci autoevaluačního nástroje a získala podněty pro finální úpravu dotazníku. K jednotlivým kritériím "Kvalitní školy" jsem navíc připravila návrhy rámcových doporučení a vypracovala jednoduchý postup jejich využití ke zlepšování práce školy. Nástroj jsem nakonec představila vedení školy, které jej posoudilo jako vhodný a užitečný. Domnívám se, že výsledky mé diplomové práci mohou být podnětné i pro další školy, které zamýšlejí...
Neural Network Based Named Entity Recognition
Straková, Jana ; Hajič, Jan (vedoucí práce) ; Černocký, Jan (oponent) ; Konopík, Miloslav (oponent)
Název práce: Rozpoznávání pojmenovaných entit pomocí neuronových sítí Autor: Jana Straková Ústav: Ústav formální a aplikované lingvistiky Vedoucí doktorské práce: prof. RNDr. Jan Hajič, Dr., Ústav formální a apliko- vané lingvistiky Abstrakt: Obor rozpoznávání pojmenovaných entit v češtině (tj. úkol auto- maticky identifikovat a klasifikovat významné části textu, jako například jména lidí, míst a organizací) se významně rozvinul po vydání českého korpusu poj- menovaných entit, Czech Named Entity Corpus (CNEC). Tato doktorská práce předkládá autorské výsledky v oblasti rozpoznávání pojmenovaných entit, ze- jména v češtině. Publikuje práci a výzkum provedený v průběhu přípravy CNEC a později během jeho evaluace. Dále shrnuje autorské výsledky, které před- stavují nejlepší známé výsledky v rozpoznávání českých pojmenovaných entit. Na základě jednoduché neuronové sítě s výstupní funkcí softmax a standardní sadou klasifikačních rysů je popsána metodologie a výsledky, ze kterých později vznikl otevřený software pro rozpoznávání pojmenovaných entit, NameTag. Dok- torská práce je zakončena popisem rozpoznávače založeném na rekurentních neu- ronových sítích s embeddingy slov a embeddingy založenými na znacích, které představují výsledky současného výzkumu v oblasti neuronových sítí. Rozpozná- vač nevyžaduje tvorbu...
Přípravné třídy v období legislativních změn
Dragounová, Lucie ; Straková, Jana (vedoucí práce) ; Simonová, Jaroslava (oponent)
Tématem diplomové práce jsou přípravné třídy v období legislativních změn. Cílem bylo zjistit, jak ředitelé a pedagogové vnímají vývoj přípravných tříd, zdali se přípravná třída za dobu působení na jejich konkrétní škole nějak proměnila a jaký je význam přípravné třídy pro žáky, kteří ji navštěvují. Stěžejním cílem práce pak bylo zjistit, jak vedení škol a vyučující vnímají budoucnost přípravných tříd po změně legislativy, popřípadě jak by mohla vypadat z jejich pohledu ideální přípravná třída budoucnosti. Jako výzkumný design jsem zvolila vícepřípadovou studii. Výzkumná data jsem získávala z informací o škole a metodou polostrukturovaného rozhovoru s řediteli/ředitelkami základních škol a s učitelkami přípravných tříd. Výsledkem výzkumu je zjištění, že přípravné třídy mají z pohledu ředitelů/ředitelek a pedagogů své platné místo ve vzdělávacím systému, že jsou přínosné pro děti, které je navštěvují. Zároveň však bylo zjištěno, že jednotlivé školy se liší složením dětí v přípravné třídě a přistupují jinak ke koncepci výuky. Shodná byla výpověď ředitelů/ředitelek a pedagogů týkající se budoucnosti přípravných tříd. Obávají se, zda budou moci přípravné třídy zachovat, jelikož se po změně legislativy obávají nízkého počtu dětí s odkladem povinné školní docházky.
Neural Language Models with Morphology for Machine Translation
Musil, Tomáš ; Bojar, Ondřej (vedoucí práce) ; Straková, Jana (oponent)
Jazykové modely hrají důležitou roli v mnoha oblastech zpracování přirozeného jazyka. V této práci se zaměřujeme na jazykové modely tvořené umělou neuronovou sítí. Zkoumáme možnosti použití morfologické anotace v těchto modelech. Navrhujeme architekturu neuronové sítě pro jazykový model, která explicitně využívá morfologickou anotaci vstupní věty: místo slovních tvarů zpracovává lemata a tvaroslovné značky. Základní i nová metoda jsou vyhod- noceny jak samostatně pomocí perplexity, tak v kontextu strojového překladu automatickým hodnocením kvality překladu. Zatímco izolovaně nový model sig- nifikantně překonává model původní, ve strojovém překladu se zlepšení nepro- jevilo. 1
Poznatky o žákovských prekoncepcích mentálního postižení v kontextu proměny paradigmatu současného vzdělávání
Pivarč, Jakub ; Stará, Jana (vedoucí práce) ; Straková, Jana (oponent) ; Pančocha, Karel (oponent)
Disertační práce je koncipována jako teoreticko-výzkumná studie, která se zabývá dosud marginálně řešenou tematikou prekoncepcí intaktních žáků o mentálním postižení. Cílem studie bylo v teoretické rovině stručně vymezit koncept mentálního postižení a akcentovat proměnu paradigmatu současného vzdělávání se zřetelem na integraci a inkluzi. Zvláštní pozornost byla také věnována teoreticko-epistemologickým východiskům prekoncepcí a současnému stavu vědeckého poznání v dané oblasti. Realizovaný výzkum byl zaměřen na analýzu a charakteristiku prekoncepcí intaktních žáků o mentálním postižení. Cílem em- pirického šetření bylo dále zjistit, zda se prekoncepce žáků liší z hlediska vlivu pohlaví, na- vštěvovaného ročníku základní školy a z hlediska zkušenosti žáků s osobami s mentálním postižením. Transverzální kvantitativně orientovaný výzkum byl realizován na 22 běžných základních školách v České republice. Výzkumný vzorek tvořilo 2230 intaktních žáků z 5., 7. a 9. ročníků. Data byla získána pomocí myšlenkového mapování a nestandardizova- ného dotazníku vlastní konstrukce. Z výsledků výzkumu je patrné, že žáci vnímali fenomén mentálního postižení v intencích medicínského paradigmatu postižení (zdůrazňováno bylo somatopatologické hledisko postižení, převládala zafixovaná představa o neschopnosti osob s...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 89 záznamů.   začátekpředchozí49 - 58dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
1 STRAKOVÁ, Jarmila
3 STRAKOVÁ, Jitka
15 Straková, Jana
1 Straková, Jaroslava
3 Straková, Jitka
2 Straková, Jiřina
2 Straková, Johana
2 Straková, Juliana
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.