Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 133 záznamů.  začátekpředchozí45 - 54dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Zpracování vět se slepou kolejí u studentů středních škol s češtinou jako mateřským jazykem
Ceháková, Markéta ; Chromý, Jan (vedoucí práce) ; Saicová Římalová, Lucie (oponent)
Předkládaná diplomová práce se zabývá zpracováním vět se slepou kolejí v češtině a volně navazuje na výzkum v rámci tzv. dostatečně dobrého zpracování jazyka. Některé studie v rámci tohoto přístupu předpokládají, že reanalýza vět se slepou kolejí vede k tvorbě úplných a inputu věrných reprezentací, ale že původní interpretace víceznačného úseku není plně potlačena a dále existuje vedle interpretace nové (Slattery et al., 2013; Qian et al., 2017). Tyto poznatky jsou však formulovány na základě studia omezeného okruhu syntaktických struktur. Diplomová práce představuje sadu tří experimentů, které prostřednictvím metody čtení vlastním tempem a otevřených kontrolních otázek testují, zda je závěry Slatteryho et al. (2013) možné vztáhnout i k dalším, dosud neprozkoumaným strukturám, jmenovitě větám jako "Roztržitý kastelán zamkl průvodkyni na nádvoří koloběžku." Výsledky experimentů ukazují, že předpoklady dostatečně dobrého zpracování jazyka lze k těmto větám vztáhnout pouze v případě, že mají v objektu substantivum popisující osobu, čímž se mimo jiné zvýší i celková náročnost zpracování. U méně náročné varianty těchto vět, kde v předmětu stojí substantivum popisující věc, se výsledky zpracování neliší od podobných nevíceznačných vět. Klíčová slova: dostatečně dobré zpracování jazyka,...
Komunikace žáků staršího školního věku při skupinové práci
Brabcová, Pavlína ; Saicová Římalová, Lucie (vedoucí práce) ; Kuzmičová, Anežka (oponent)
Tato diplomová práce se věnuje vzájemné komunikaci žáků staršího školního věku při skupinové práci v rámci výuky českého jazyka. V teoretické části práce jsou definovány základní pojmy a představena související teoretická východiska zaměřená zejména na komunikaci, skupinové vyučování a období dospívání. Druhá část obsahuje analýzu jednotlivých přepsaných audiozáznamů skupinové práce pořízených během vyučování a jejich závěrečné srovnání. Klíčová slova komunikace, žák, skupinová práce, skupina, výuka, starší školní věk, čeština
Komunikace dětí s poruchou autistického spektra (starší školní věk)
Matějková, Veronika ; Saicová Římalová, Lucie (vedoucí práce) ; Homolková, Kamila (oponent)
Bakalářská práce se zabývá komunikací dětí staršího školního věku s poruchou autistického spektra. První část práce, teoretická, se věnuje základním pojmům týkajících se poruchy autistického spektra a jejích druhů a vychází především ze studia odborné literatury. Druhá část práce, analytická, se zabývá analýzou komunikace se dvěma dětmi s poruchou autistického spektra staršího školního věku a vzájemným porovnáním jejich komunikace. Analýza vznikla na základě polostrukturovaných rozhovorů s dětmi a je zaměřena na charakteristiku projevu dětí v jednotlivých jazykových rovinách. Zákonní zástupci dětí souhlasili s nahráváním rozhovorů a anonymním zpracováním výsledku za účely bakalářské práce. Klíčová slova Porucha autistického spektra, starší školní věk, čeština, komunikace
Komunikace ve skautském oddíle
Nováková, Klára ; Saicová Římalová, Lucie (vedoucí práce) ; Lehečková, Eva (oponent)
Předkládaná bakalářská práce se zabývá komunikací mezi dětmi a vedoucími a mezi dětmi ve skautském oddíle. Teoretická část práce představuje pojmy související s komunikací a s komunikací s dětmi ve volném čase. Tato část je především založena na studiu odborné literatury. V druhé, praktické, části je analyzováno to, jak komunikaci ve skautském oddíle reflektují samotní vedoucí. Základním materiálem pro sběr dat jsou polostrukturované rozhovory s vybranými vedoucími. Účastníci výzkumu souhlasili s nahráváním rozhovorů pro účely této bakalářské práce. Účast na výzkumu byla dobrovolná.
Současný dětský folklor
Jagošová, Anna ; Saicová Římalová, Lucie (vedoucí práce) ; Segi Lukavská, Jana (oponent)
Anna Jagošová, Současný dětský folklor Abstrakt Diplomová práce se zabývá současnou podobou dětského slovesného folkloru. Zaměřuje se konkrétně na dětské hry, rozpočítávadla, posměšky a okrajově říkadla a písně s ustálenou a převážně veršovanou strukturou. Cílem práce je porovnat projevy současného dětského slovesného folkloru s projevy tradičního dětského slovesného folkloru. Popsat jejich charakteristické rysy, porovnat s již navrženou kategorizací (srov. Jelínková, 1952, Tucker, 2008), případně navrhnout kategorizaci vlastní, a především analyzovat projevy dětského slovesného folkloru z hlediska českého jazyka. Pozornost bude věnována také kontextu dětských folklorních projevů v prostředí školy, ať už jako součásti výuky nebo volnočasové aktivitě. Diplomová práce si klade za cíl sledovat současný (i tradiční) dětský folklor mezioborovou optikou bohemistiky a etnologie. Vzhledem k přetrvávající mimořádné situaci související s pandemií Covid-19, která omezuje možnosti terénního výzkumu, jsou hlavním výchozím materiálem již existující sbírky dětského folkloru, zejména prameny publikované knižně (pro současný stav např. Votruba 2009 a Votruba a kol. 2010), popř. i internetové zdroje. Ty by měly být v rámci diplomové práce představeny jako nový terén pro výzkum dětského slovesného folkloru. Klíčová slova:...
Komunikační chování žáků a učitele na základní škole speciální
Hasserová, Tereza ; Saicová Římalová, Lucie (vedoucí práce) ; Šormová, Kateřina (oponent)
(česky) Cílem této diplomové práce je vypozorovat, jak probíhá komunikační chování mezi učitelem a žáky s poruchami autistického spektra a s mentálním postižením na základní škole speciální. Výzkum je založen především na analýze audio nahrávek verbální složky komunikace pedagogického týmu a žáků. Analýza je doplněna o jevy z oblasti neverbální složky komunikace pedagogického týmu a žáků, které byly zaznamenávány výzkumnicí. V teoretické části jsou zahrnuty informace o mentálním postižení, jeho etiologii a klasifikaci, dále pak o poruchách autistického spektra, jeho etiologii, klasifikaci a charakteristických problémových oblastech. Největší prostor je věnován narušení v oblasti komunikace u dětí s poruchami autistického spektra. Také popisuji pedagogickou komunikaci na základní škole speciální. Experimentální část obsahuje analýzy komunikačního chování učitelek a žáků s mentálním postižením a s poruchami autistického spektra, které bylo pozorováno v rámci pěti vyučovacích hodin řečové výchovy. Dále výzkum zahrnuje také analýzu dvou pracovních listů, které byly vypracovány žáky s poruchami autistického spektra a s mentálním postižením.
Vyjadřování času v psané češtině českých neslyšících
Richterová, Klára ; Macurová, Alena (vedoucí práce) ; Saicová Římalová, Lucie (oponent)
Práce se zabývá vyjadřováním času v psané češtině českých neslyšících. Vychází především z dosavadních zjištění Rackové (1996) a Macurové (2003), které se snaží doplnit, popř. i nově interpretovat na základě analýzy nového i staršího materiálu. Opírá se ale také i odbornou literaturu cizí. Při popisu a analýze způsobů vyjadřování času v psaných textech se soustřeďuje zvláště na možné interference z českého znakového jazyka, a to na interference související s lexikálním vyjadřováním času v českém znakovém jazyce a s konstituováním časových rámců. Tato práce se dělí v zásadě na dvě části, z nichž první je zaměřena teoreticky a zabývá se např. představami času, vyjadřováním času v mluvených a znakových jazycích. Část druhá, hlavní, je věnována analýze textů neslyšících. Zjištěné výsledky se pokouší verifikovat dodatečnou sondou, v které neslyšící respondenti překládali věty z českého znakového jazyka do psané češtiny.
Vztah neverbální a verbální komunikace v projevech lektorů češtiny jako cizího jazyka
Bayerová, Petra ; Saicová Římalová, Lucie (vedoucí práce) ; Šormová, Kateřina (oponent)
Diplomová práce se zabývá vztahem verbální a neverbální komunikace v projevech lektorů češtiny jako cizího jazyka, a to s důrazem na prostředky neverbální, především gesta a mimiku. Analýza se zaměřuje na to, jakými verbálními a neverbálními prostředky lektoři naplňují vybrané komunikační/pedagogické záměry a realizují aktivity, jako je výklad látky, procvičování, dávání pokynů studentům či poskytování zpětné vazby, a jaký je v daných komunikačních situacích mezi různými typy prostředků vztah. Základním materiálem analýzy jsou videonahrávky projevu lektorů při výuce češtiny jako cizího jazyka pro dospělé získané v průběhu praxí studentů oboru Učitelství češtiny jako cizího jazyka. Výsledky analýzy potvrdily, že lektoři ve vybraných nahrávkách užívají zejména deiktická (ukazovací), ilustrační a také symbolická gesta. Klíčová slova: čeština jako cizí jazyk, neverbální komunikace, verbální komunikace
Vztah neverbální a verbální komunikace v projevech lektorů češtiny jako cizího jazyka
Bayerová, Petra ; Saicová Římalová, Lucie (vedoucí práce) ; Šormová, Kateřina (oponent)
Diplomová práce se zabývá vztahem verbální a neverbální komunikace v projevech lektorů češtiny jako cizího jazyka, a to s důrazem na prostředky neverbální, především gesta a mimiku. Analýza se zaměřuje na to, jakými verbálními a neverbálními prostředky lektoři naplňují vybrané komunikační/pedagogické záměry a realizují aktivity, jako je výklad látky, procvičování, dávání pokynů studentům či poskytování zpětné vazby, a jaký je v daných komunikačních situacích mezi různými typy prostředků vztah. Základním materiálem analýzy jsou videonahrávky projevu lektorů při výuce češtiny jako cizího jazyka pro dospělé získané v průběhu praxí studentů oboru Učitelství češtiny jako cizího jazyka. Výsledky analýzy potvrdily, že lektoři ve vybraných nahrávkách užívají zejména deiktická (ukazovací), ilustrační a také symbolická gesta. Klíčová slova: čeština jako cizí jazyk, neverbální komunikace, verbální komunikace
Čtení, psaní a mluvený projev u dítěte s netypickým vývojem osvojování jazyka
Marešová, Marie ; Saicová Římalová, Lucie (vedoucí práce) ; Homolková, Kamila (oponent)
Práce se zaměří na charakteristiku čtení, psaného projevu a mluveného projevu u dítěte mladšího školního věku, u něhož osvojování jazyka probíhá netypickým způsobem a s obtížemi (s podezřením na vývojovou dysfázii, popř. dyslexii). Analýza se soustředí především na oblasti, s nimiž má dítě potíže, a s oporou o odbornou literaturu se pokusí vysledovat jevy, které by mohly souviset s projevy vývojové dysfázie či dyslexie. Jádrem práce bude případová studie dítěte ve věku 8-9 let. Zkoumaným materiálem budou nahrávky projevů dítěte, nahrávky jeho hlasitého čtení a ukázky jeho písemného projevu. Využito bude také pozorování dítěte při doučování.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 133 záznamů.   začátekpředchozí45 - 54dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.