Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 63 záznamů.  začátekpředchozí41 - 50dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Informace o psychologii a psychologické diagnostice neslyšících dětí v české a zahraniční odborné literatuře
Klásková, Marie ; Komorná, Marie (vedoucí práce) ; Okrouhlíková, Lenka (oponent)
Práce se zabývá dostupnými informacemi o psychologii a psychologické diagnostice neslyšících dětí v české a zahraniční odborné literatuře. Úvodní metodologická část je věnována charakteristice literatury, popisu vyhledávání a zpracování česky a anglicky psaných textů. V navazující části zabývající se zpracováním publikací jsou informace přehledně utříděny do bibliografické rešerše. Studium česky psané odborné literatury ukázalo úzké zaměření na některé psychologické tematické okruhy a nedostatek textů věnujících se psychologické praxi s neslyšícími osobami. Studium anglicky psané odborné literatury ukázalo nízkou dostupnost této literatury pro české čtenáře a malý zájem o překlady textů zaměřených na psychologii a neslyšící.
Pomocné artikulační znaky - historie a současnost
Bašková, Ludmila ; Hudáková, Andrea (vedoucí práce) ; Okrouhlíková, Lenka (oponent)
Bakalářská práce se věnuje problematice pomocných artikulačních znaků, tedy problematice jednoho z fonemických systémů. Pro lepší představu, jak pomocné artikulační znaky fungují, jsou dávány do opozice s jinými fonemickými systémy, jako například s Cued Speech a Hand-Mund Systemem. Protože se pak pomocné artikulační znaky často vyskytují spolu s prstovou abecedou, objevuje se v práci zmínka i o tomto graficky založeném systému ve vztahu k pomocným artikulačním znakům. Poté následuje praktická část práce, která je věnována terénnímu výzkumu. Tento výzkum má za cíl poskytnout informace o existenci pomocných artikulačních znaků ve školách pro žáky se sluchovým postižením v České republice, o způsobu práce s nimi, o jejich současných podobách a o jejich ukotvení ve vzdělávacích programech jednotlivých škol. V závěru práce pak dochází ke shrnutí zjištěných poznatků a k jejich usouvztažnění s již dostupnými informacemi z literatury.
Hamburský notační systém
Schovánková, Miroslava ; Okrouhlíková, Lenka (vedoucí práce) ; Nováková, Radka (oponent)
Bakalářská práce se zaměřuje na popis Hamburského notačního systému - jak na teoretickou stránku, tak na praktické využití pro český znakový jazyk. Hamburský notační systém je systém, který se dá využít pro zápis všech doposud známých znakových jazyků. Byl vytvořen z důvodu neexistence psané formy znakových jazyků. Práce představuje poslední verzi Hamburského notačního systému z roku 2005, ale popisuje také všechny předchozí verze Hamburského notačního systému od jeho vzniku v roce 1984.
Logopedie na 1. stupni ZŠ pro sluchově postižené
Šusterová, Pavla ; Hudáková, Andrea (vedoucí práce) ; Okrouhlíková, Lenka (oponent)
Bakalářská práce se zaměřuje na způsob realizace logopedické péče na prvním stupni vybraných základních škol pro sluchově postižené. Pozornost je věnována především organizačnímu schématu, ukotvení logopedie ve vzdělávací koncepci školy a vztahu logopedie k různým vzdělávacím předmětům. V úvodu práce je popsán vztah logopedie k výchově a vzdělávání žáků s vadou sluchu. V druhé části je objasněn průběh výzkumu na vybraných základních školách pro sluchově postižené a základní charakteristika těchto škol. Třetí část obsahuje souhrn kurikulárních dokumentů, které za posledních šedesát let ovlivnily vzdělávání žáků s vadou sluchu a měly mimo jiné vliv na realizaci a cíle logopedické péče u těchto žáků. S touto částí úzce souvisí část čtvrtá, která se zaměřuje na popis odlišností v ukotvení logopedické péče v jednotlivých vyučovacích předmětech v minulosti a současnosti. Závěrečná část práce porovnává dřívější a současnou organizaci individuální a kolektivní logopedie na školách pro sluchově postižené. Klíčová slova: základní škola pro sluchově postižené, logopedická péče, řečová rehabilitace, sluchová rehabilitace, trénink odezírání
Neonatologický screening a následná péče o dítě se sluchovým postižením a jeho rodinu - popis aktuální situace v ČR
Dvořáková, Jana ; Hudáková, Andrea (vedoucí práce) ; Okrouhlíková, Lenka (oponent)
Cílem této bakalářské práce je popsat institucionální mechanismus, jímž u nás v současnosti procházejí rodiče, u jejichž dětí bylo v rámci neonatologického screeningu vysloveno podezření na vadu sluchu. První část práce se věnuje neonatologickému screeningu sluchu, jeho podobě v České republice a v zahraničí, jeho historii, legislativnímu ukotvení u nás apod. Dále jsou zde popsané možné způsoby následné péče o dítě se sluchovým postižením v České republice. Empirická část práce vychází z rozhovorů se zdravotnickými pracovníky nemocnic provádějícími neonatologický screening sluchu a s matkami sluchově postižených dětí. Cílem bylo zjistit, jak v praxi probíhá neonatologický screening sluchu, a také, jaké zkušenosti mají rodiče sluchově postižených dětí jak se screeningem, tak s následnou péčí o jejich dítě. Klíčová slova neonatologický screening sluchu, dítě se sluchovým postižením, audiometrie, otoakustické emise, raná péče, rodina
Frekvenční analýza tvarů ruky ve vybraných slovnících českého znakového jazyka
Lišková, Lenka ; Okrouhlíková, Lenka (vedoucí práce) ; Nováková, Radka (oponent)
v českém jazyce Tato práce se primárně zaměřuje na tvary ruky a jejich frekvenci ve vybraných slovnících českého znakového jazyka. Hlavním cílem bylo provést analýzu výskytu tvarů ruky ve dvou typech slovníků českého znakového jazyka (všeobecný a terminologický) a porovnat je. Sekundárním cílem pak bylo provést analýzu tvarů aktivní a pasivní ruky v těchto slovnících a analýzu typů znaků. Posledním cílem bylo získání informací o tvarech ruky ve světových znakových jazycích a porovnat jejich nejfrekventovanější tvary ruky s výsledky mé analýzy.
Asistent pedagoga ve školách pro sluchově postižené v České republice
Vojtová, Markéta ; Okrouhlíková, Lenka (vedoucí práce) ; Šebesta, Karel (oponent)
V této bakalářské práci se zabývám legislativním ukotvením a reálným postavením asistenta pedagoga a osobního asistenta u osob se sluchovou vadou ve výchovně vzdělávacím procesu. Zaměřuji se především na pracovní náplň a spolupráci asistentů s učitelem, ale zmiňuji i další problematiku - např. odbornou kvalifikaci, možnosti dalšího vzdělávání nebo financování. Hlavní pozornost věnuji asistenci ve speciálních školách pro sluchově postižené, ale popisuji i situaci na školách běžných, kam mohou být děti / žáci / studenti se sluchovým postižením integrováni. Kromě zmíněných asistenčních pracovníků se věnuji i roli tlumočníka - jeho povinnostem ve školství, vymezení jeho pozice v legislativě či oddělení jeho role od role asistenta. V práci uvádím také stručný přehled systému českých škol pro osoby se sluchovým postižením, počty asistentů a žáků na těchto školách. Všímám si rovněž spolupráce slyšících a neslyšících pedagogických pracovníků. Součástí práce je i výzkumná část, jejímž záměrem je zachycení aktuálního stavu asistence na školách pro sluchově postižené. Výzkum byl proveden formou dotazníků určených pro asistenty pedagoga, učitele s nimi spolupracující, osobní asistenty a ředitele. Výsledky jsem se pokusila usouvztažnit s informacemi uvedenými v teoretické části práce. Klíčová slova: Osoba se...
Notace - zápis českého znakového jazyka
Okrouhlíková, Lenka ; Hrubý, Jaroslav (vedoucí práce) ; Souralová, Eva (oponent) ; Langer, Jiří (oponent)
V této disertační práci se zabývám možnostmi zaznamenání znaků znakového jazyka, především pak možnostmi zápisu - notace českého znakového jazyka. V úvodní kapitole popisuji první pokusy o zachycení znaků na papír v 18. a 19. století v Evropě; jedná se o první slovní popisy znaků, notaci znaků a zachycení znaků kresleným obrázkem. Dále se podrobně věnuji popisu prvního notačního systému založeného na lingvistických principech - Stokoeho notačního systému, který vznikl v roce 1960 pro americký znakový jazyk. Tento notační systém se stal základem mnoha dalších notačních systémů, jež jsou v práci stručně popsány. Velká část práce je pak zaměřena na možné způsoby záznamu znaků českého znakového jazyka. Nejprve popisuji "nenotační" způsoby zaznamenávání znaků, které byly u nás doposud využity - slovní popis znaku, kreslený obrázek znaku, fotografie znaku, videonahrávka znaku a počítačová simulace znaku, dále se pak zaměřuji na jednotlivé standardizované notační systémy, které je možno pro český znakový jazyk využít - Notační systém pro český znakový jazyk a jeho modifikace, Edinburský nemanuální notační systém, Hamburský notační systém, SignWriting a transkripční systém Berkeley. V poslední kapitole vyhodnocuji výsledky svého průzkumného dotazníkového šetření zaměřeného na konkrétní způsoby zápisu...
Sign Writing
Václavíková, Jitka ; Okrouhlíková, Lenka (vedoucí práce) ; Macurová, Alena (oponent)
Tato bakalářská práce popisuje způsob fungování notačního systému SignWriting a jeho aplikaci na český znakový jazyk. SignWriting je notační systém, který umožňuje graficky zaznamenat znakové jazyky. Znakové jazyky jsou vizuálně motorické a jsou z velké části simultánní, proto musí být jejich zaznamenání odlišné od mluvených, audio orálních jazyků. Obsahují složku manuální a složky nemanuální. SignWriting umožňuje všechny složky zaznamenat pomocí grafických (ikonických) symbolů. Úvodní kapitoly popisují vznik a postupné proměny systému SignWriting a věnují se jeho základním principům a způsobu tvoření jednotlivých symbolů. Dále práce představuje konkrétní symboly pro manuální komponenty znaku - místo artikulace, tvar ruky, pohyb a kontakt a nemanuální komponenty znaku - pohyby a pozice těla, mimiku a pohyby úst, dále pak symboly pro interpunkci. Poslední kapitola je věnována využití SignWritingu ve světě a v ČR.
Makaton
Vostalová, Martina ; Okrouhlíková, Lenka (vedoucí práce) ; Vaňková, Irena (oponent)
V této bakalářské práci se zabývám popisem alternativních a augmentativních forem komunikace. Zaměřuji se především na komunikační systémy, které využívají manuální aktivity. Hlavním tématem práce je Makaton, komunikační prostředek kombinující řeč a manuální znaky. V praktické části práce porovnávám znaky českého znakového jazyka se znaky českého Makatonu. Zaměřuji se na znaky Makatonu, které jsou ovlivněny českým znakovým jazykem a vznikly určitými změnami parametrů znaků ČZJ (tvar ruky, místo artikulace, pohyb, orientace dlaně atd.). Shrnuji způsoby, jakými byly znaky českého Makatonu vytvořeny a zobecňuji možné strategie při změnách parametrů znaků ČZJ. Dále uvádím kazuistiky dětí, které ke komunikaci využívají Makaton, a zkušenosti jejich rodičů, které jsem získala prostřednictvím osobního setkání a rozhovoru s maminkami těchto dětí. Klíčová slova: Alternativní a augmentativní komunikace, Metody AAK, Metody AAK bez pomůcek, Makaton, slovník Makaton, porovnání znaků ČZJ a MA.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 63 záznamů.   začátekpředchozí41 - 50dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.