| |
|
Konstrukce zařízení na měření směrové tuhosti pneumatik
Krůza, Libor ; Ramík, Pavel (oponent) ; Porteš, Petr (vedoucí práce)
Tato diplomová práce se zabývá návrhem zařízení, kterým bude možné měřit směrové charakteristiky pneumatik. Prvním krokem je rozbor směrových charakteristik a způsobů jejich měření. Následuje návrh zařízení, které by mělo být navrženo tak, aby bylo funkční a současně bylo co nejlevnější. Zařízení je navrženo jako přívěs za tažné vozidlo. Součástí je i rozbor jednotlivých komponent zařízení důležitých pro měření daných veličin.
|
|
Automobilové soutěže a používaná technika včetně seriálu WRC
Novák, Pavel ; Porteš, Petr (oponent) ; Ramík, Pavel (vedoucí práce)
Obsahem bakalářské práce je přehled současného stavu techniky používané v automobilových soutěžích se zaměřením na seriál WRC. Práce je rozdělena do pěti částí. V první části jsou uvedeny soudobé automobilové soutěže a federace FIA. Druhá část je zaměřená na specifikaci vozů WRC. Třetí část seznamuje se způsobem organizace šampionátu WRC. Jsou představeny posádky se svými týmy, jejich výsledky v šampionátu a v poháru konstruktérů. Největší pozornost je věnována čtvrté a páté části, které jsou zaměřeny na soudobou techniku používanou ve WRC a vývojové trendy v této oblasti. Jsou zde uvedeny způsoby virtuálního navrhování, počítačové simulace a testování.V závěru práce jsou zmíněny příklady vývoje vozů WRC a řešení převzaté na sériové vozy z techniky WRC.
|
|
Úprava přední vidlice motocyklu
Smolka, Josef ; Porteš, Petr (oponent) ; Zháňal, Lubor (vedoucí práce)
Cílem této práce je vyšetření silového zatížení nosníků přední teleskopické vidlice motocyklu a dopad tohoto působení na konstrukci nosníků. Vyšetření silového působení v uložení vidlice je řešeno matematickým modelem v prostředí Adams View na základě vypočtených a experimentálně určených parametrech. Podařilo se shromáždit řadu dat a parametrů motocyklu Triumph Daytona 955i. Vytvořený model dosahuje vysoké přesnosti z hlediska kinematiky motocyklu. Přínosem této práce je získání přehledu o silách působících v zavěšení předního kola motocyklu.
|
|
Využití "Torque Vectoring" diferenciálu u současných automobilů
Marek, Martin ; Blaťák, Ondřej (oponent) ; Porteš, Petr (vedoucí práce)
Cílem této bakalářské práce je vytvoření analýzy konstrukčního řešení „Torque Vectoring“ diferenciálů a hnacího ústrojí vozidel, které využívají tento typ diferenciálu. Začátek práce je věnován vysvětlení, co to je diferenciál a jak funguje a dále pak rozdělení diferenciálů. Další část se zabývá aktivními diferenciály, jejich principem funkce a konstrukčním řešením. Konec práce obsahuje konstrukční řešení hnacího ústrojí některých modelů vozidel využívajících aktivní diferenciály. Práce má charakter rešerše a neobsahuje žádné výpočty ani vlastní konstrukční návrhy.
|
|
Návrh dynamických modelů pro řízení trakce experimentálního vozidla
Jasanský, Michal ; Porteš, Petr (oponent) ; Grepl, Robert (vedoucí práce)
Diplomová práce se zabývá modelováním kinematiky a dynamiky experimentálního vozidla se všemi hnanými a natáčecími koly s následným návrhem systému jízdní stability ABS/ASR pro řízení trakce. V práci je vytvořeno několik dynamických modelů s jejich vzájemným porovnáním. Je zde proveden odhad důležitých parametrů vozidla a následně na základě znalosti modelu vytvořen jednoduchý systém jízdní stability ABS/ASR.
|
|
Měření odklonu kola během jízdy
Vojtěšek, Aleš ; Fojtášek, Jan (oponent) ; Porteš, Petr (vedoucí práce)
Cílem této diplomové práce je navrhnout měření a následně změřit změnu úhlu odklonu kola během jízdy. Pro tento zadaný úkol byly použity na uchycení senzorů některé díly od firmy Corrsys-Datron a zbývající prvky bylo potřeba vyrobit. Kompletním systémem následně proběhlo měření a výstupní data byla programem Matlab vykreslena a vyhodnocena. Na základě vyhodnocení dat je možné přesně určit vzájemnou polohu kola vůči vozovce a karoserii.
|
|
Matematické modelování mechanických systémů vozidel
Zháňal, Lubor ; Svída, David (oponent) ; Porteš, Petr (vedoucí práce)
Diplomová práce se zabývá návrhem a realizací výpočetního systému, který by umožňoval interaktivní simulace kinematiky a dynamiky mechanických systémů vozidel či obecných mechanismů za pomoci moderní výpočetní techniky. Rozebrán je základní princip činnosti, optimalizace numerických parametrů simulace, stejně jako samotná implementace do podoby funkční aplikace a její stěžejní části. Popsány jsou také možnosti využití prostředků virtuální reality ve spojitosti s vizualizací simulačního procesu. Závěrečné srovnávací testy potvrzují funkčnost a vysokou výkonnost vytvořeného systému.
|
|
Virtuální testování autonomních vozidel
Matušková, Lucie ; Fojtášek, Jan (oponent) ; Porteš, Petr (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce se zabývá virtuálnímu testování autonomních vozidel. V teoretické části je popsáno autonomní vozidlo, problematika testování autonomních vozidel. Dále je práce zaměřena na popis softwarů ADAMS Car a Virtual test drive. Virtual test drive je popisován z největší části, protože obsahuje i praktickou část práce, kterou je práce se softwarem.
|
|
Návrh podvozkové skupiny vozu Formule Student
Zubíček, David ; Blaťák, Ondřej (oponent) ; Porteš, Petr (vedoucí práce)
Diplomová práce se zabývá porovnáním různých typů pneumatik určených pro vůz projektu Formule Student. Porovnání je z pohledu vybraných charakteristik i z pohledu simulací na jedno kolo. Práce se také zabývá kinematickým návrhem podvozkové skupiny v závislosti na vybrané pneumatice, ale i s ohledem na zlepšení jízdních vlastností monopostu Dragon 6.
|