Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 126 záznamů.  začátekpředchozí31 - 40dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Enverismus - Víra v jednoho Boha, náboženská situace v socialistické Albánii
Vinš, Přemysl ; Nešpor, Zdeněk (vedoucí práce) ; Chrobák, Tomáš (oponent)
Tématem diplomové práce je náboženská situace v Albánii v letech 1946 až 1990, kdy byla v Albánii u moci komunistická strana, v jejímž čele až do roku 1985 stál Enver Hoxha. Práce podrobně mapuje legální vývoj náboženství v Albánii po druhé světové válce a po roce 1967, kdy byly veškeré náboženské instituce postaveny mimo zákon a kdy bylo znemožněno svobodné vyznání víry. Diplomová práce se však především zabývá analýzou albánských pramenů (tisk a literatura) a představuje protináboženské argumenty albánského komunistického státu a roli, kterou náboženská tématika sehrála v propagandě albánského státu proti vnějším a vnitřním nepřátelům, v legitimizaci politických kroků učiněnými nejvyššími albánskými představiteli a v konstrukci historického příběhu albánského státu a národa. Na albánský případ je rovněž uplatněna teorie politického náboženství (Voegelin, Aron, Maier).
Jonáš klub jako intelektuálně-kulturní platforma v dobách (ne)svobody
Praibišová, Eva ; Horský, Jan (vedoucí práce) ; Nešpor, Zdeněk (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá historií, vývojem a působením kulturního spolku spřízněných duší: Jonáš klubem. Hlubší pozornost je věnována otázce mechanismů, jimiž šlo v 70. a 80. letech konstituovat tzv. ostrůvky svobody. Zdá se, že Jonáš klub jako taková platforma svobody fungoval, proto je cílem této práce sledovat jevy, které vedly či přispěly k formaci takového ostrůvku. Z metodologického hlediska se jedná o práci kvalitativní, která užívá metody sběru dat orální historie. Diplomová práce je časově zasazená do let 1967-1989, tedy od období vzniku samotného klubu po Sametovou revoluci. Vybraní pamětníci tak zpravidla zažili většinu tzv. normalizační doby a skrze snahu o proniknutí do jejich subjektivní emické perspektivy, jsou pak sledovaná apriori stanovená témata. Pramenně práce vychází z časopisů, které klub po celou dobu svého působení vydával a dodnes vydává. Co se struktury práce týká, je text členěn mimo úvod a závěr do třech větších celků. V první teoretické části, je čtenáři představen teoreticko-historický kontext, následuje část metodologická, kde je rozebrána nejen metodologie, ale také výzkumná témata, a posledně část analyticko-interpretační, kde jsou analyzovaná jednotlivá témata v komparaci s vybranou odbornou literaturou. Klíčová slova Jonáš klub, intelektuálně-kulturní...
Neobvyklé spirituální prožitky v kontextu okultury
Horská, Kateřina ; Nešpor, Zdeněk (vedoucí práce) ; Pokorný, Vít (oponent) ; Václavík, David (oponent)
Tato práce se zabývá prostředím současné alternativní spirituality v České republice, konkrétně pak neobvyklými spirituálními prožitky a technikami jejich navozování. Je založena na dlouhodobém terénním výzkumu metodou zúčastněného pozorování prováděného zejména v prostředí neo-šamanismu, ale také v prostředí užívání psychedelik, terapie tmou a dalších hnutí a praxí. Tyto praktiky vnímám a analyzuji jako psychotechnologie - tedy techniky, jimiž aktéři usilují o změnu svého myšlení - a zároveň jako spirituální techniky, jejichž cílem je navazovat a kultivovat vztah s duchovním světem. Těžištěm práce je komparace neo- šamanismu a dalších praxí ve třech hlavních aspektech: navození prožitku a prožívání samotné, dále propojení spirituálních prožitků s celkem života aktéra, a nakonec změny náhledu na realitu, které přináší dlouhodobé praktikování. Poukazuji na to, že ve všech těchto oblastech vykazují techniky, které jsou tradičně vnímány jako blízce příbuzné, významné odlišnosti. Nezanedbatelnou součástí tohoto textu jsou i metodologické a teoretické úvahy. Ukazuji, že oblast alternativní spirituality má oproti jiným religiózním prostředím mnohá specifika a že pro její poznání nemusí být mainstreamový metodologický agnosticismus nejvhodnějším nástrojem. Zabývám se také dvěma typy protikladných...
Náboženská identita mladých Afghánců v Česku v historické perspektivě
Rahimi, Fatema ; Nešpor, Zdeněk (vedoucí práce) ; Černý, Karel (oponent)
Diplomová práce bude zkoumat roli náboženství mezi mladými Afghánci v Česku. Afghánský "exodus" začal svržením Záhir Šáha v roce 1973 a v průběhu 80. a 90. let byl následován masivními emigračními vlnami. I v posledním desetiletí zůstávají Afghánci jednou z nejpočetnějších skupin uprchlíků v Evropě. Cílovou destinací pro většinu Afghánců v Evropě jsou Velká Británie, Německo, Nizozemsko nebo Skandinávie. Nicméně také v Česku žije nezanedbatelné množství afghánských uprchlíků. Diplomová práce nejprve zmapuje složitou historii migrace z Afghánistánu do Evropy obecně a do Česka zvláště. Vzhledem k tomu, že Afghánci bývají chápáni jako muslimové, bude rovněž v práci analyzována historie muslimů v Česku. Poté se práce zaměří na roli náboženství ve formování identity mladých Afghánců v Česku. Analýza sekundárních zdrojů bude doplněna vlastním kvalitativním výzkumem formou hloubkových rozhovorů s mladými Afghánci. Klíčová slova: identita, náboženství, etnicita, migrace, Afghánci, muslimové
Ženské aktivity v českém politickém katolicismu (1896-1939)
Havelka, Jiří ; Nešpor, Zdeněk (vedoucí práce) ; Knotková - Čapková, Blanka (oponent) ; Lenderová, Milena (oponent)
Disertační práce vychází ze sociokulturního či sociálněantropologického přístupu k náboženství, který (kromě jiného) tvrdí, že náboženství je závislé na společnosti, ve které se vyskytuje. Disertační práce nemá ambice postihnout široké spektrum názorů na úlohu ženy z "oficiálních míst" katolické církve. V disertační práci jde především o hledisko katolických žen samotných. Cílem tak bude sledování proměn sebepojetí katolických žen, zda (a popřípadě jakým způsobem) se i v nich projevily společenské či modernizační změny. Pozornost bude též zaměřena na to, jakým způsobem své pojetí vyjednaly uvnitř českého politického katolicismu. Časové vymezení zahrnuje konec devatenáctého století, kdy se začínají v českém prostředí zvyšovat možnosti uplatnění žen ve veřejné sféře, a období samostatného Československa, v jehož ústavě bylo deklarováno rovnoprávné postavení žen s muži.
Vliv on-line identity ze světa Damokles na každodennost
Beseda, Jan ; Nešpor, Zdeněk (vedoucí práce) ; Janeček, Petr (oponent) ; Bužeková, Tatiana (oponent)
Vliv on-line identity ze světa Damokles na každodennost Abstrakt Ve své dizertační práci se zabývám uživateli on-line světa Damokles. Zkoumám jakým způsobem jejich on-line identita ovlivňuje jejich každodenní off-line život, jak díky on-line světu Damokles vznikají sociální vazby a sítě mezi jeho uživateli, jak se konstruuje on-line komunita. Zajímá mě vzájemné ovlivňování on-line a off-line aktivit uživatelů Damokles. Opírám se při tom o kvalitativní metodologii, konkrétně o zúčastněné pozorování členů komunity světa Damokles, jak v on-line prostoru, tak i při jejich off-line aktivitách, dále pak o polostrukturované, neformální rozhovory s členy dané komunity a analýzu a interpretaci textů ze světa Damokles a o světě Damokles. Svou práci řadím pod novou antropologickou subdisciplínu, pod kyberantropologii, která studuje člověka a proměny lidské existence v kontextu moderních počítačových informačních a komunikačních technologií (Soukup 2009, 138). Věnuji se také specifikům této antropologické subdisciplíny a problémům spjatým s výzkumem v on-line prostoru. Klíčová slova: kyberantropologie, on-line svět, každodennost, on-line komunita, etnografie, čas, identita

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 126 záznamů.   začátekpředchozí31 - 40dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.