Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 107 záznamů.  začátekpředchozí31 - 40dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Genderová analýza vnímání prvotního hříchu, z pohledu vybraného vzorku věřících, české komunity z Rumunska
Pekárková Schneiderová, Eliška ; Knotková - Čapková, Blanka (vedoucí práce) ; Kobová, Ĺubica (oponent)
Ve své diplomové práci se zabývám biblickým "mýtem" o prvotním hříchu a jak se na tomto tématu dá demonstrovat vznik duality pohlaví ve smyslu nadřízenosti a podřízenosti pomocí autorek a autorů katolických a feministických teologií a následného sběru dat. Téma prvotního hříchu zde analyzuji z genderové perspektivy, nejprve v teoretické části věnované tématům, jež mi napomohly k následujícímu pokračování ve výzkumné části práce a to polostrukturovaným rozhovorům se skupinou osob patřící do komunity lidí narozených v českých vesnicích v Rumunsku a žijících dnes v České republice. Prvotní hřích a jeho "mýtus" je dnes stále představován v rovině mýtu, ale jeho následky zůstávají v pozadí pozornosti společnosti. Proto jsem se rozhodla tomuto tématu věnovat a spojit tak svůj zájem o danou problematiku se skupinou, kterou mohu zařadit do minoritní společnosti se speciálními znaky. Mým cílem je zde představit, že prvotní hřích má své následky v rovině teoretické a má své následky i v rovině výzkumné, čemuž chci přispět i já svými rozhovory. A zodpovědět tak na výzkumnou otázku týkající se ovlivňování minoritní společnosti většinou z hlediska víry.
"Nás holek je tu málo, a to je škoda". Nízký počet studentek na technicky zaměřených středních školách
Nguyenová, Monika ; Kobová, Ĺubica (vedoucí práce) ; Hasmanová Marhánková, Jaroslava (oponent)
Tato diplomová práce si všímá velmi nízkých počtů dívek, studujících na středních průmyslových školách technického zaměření. Zkoumá faktory, které vedou k tomu, proč dívky nejsou motivovány ke studiu na středních školách tohoto druhu, stejně jako faktory, které způsobují, proč na tento druh škol dívky vstupují, jako jsou jejich zájem o studium techniky, jejich nadání pro studium techniky, motivace v podobě budoucího profesního uplatnění anebo existence vzorů v podobě osob, které napodobují. V teoretické části, zkoumající příčiny absence studentek, práce podrobuje kritice tvrzení o tom, že chlapci jsou nadanější pro studium technických oborů, zatímco dívky vynikají spíše v humanitních oborech. Ukazuje na způsoby udržování genderově stereotypního uvažování, například na silně zakořeněný názor, že by malé dívky měly být odmalička vedeny spíš k péči o děti a další osoby, k domácí práci a k profesím, které jsou prodloužením těchto jejich domácích rolí do veřejné sféry. Poté, co tato práce identifikuje rizika a dopady absence dívek v technických oborech, jsou zde zmíněny postupy, které by měly být zavedeny do výchovy a vzdělávání dětí na základních školách proto, aby se děti nemusely rozhodovat o svém budoucím oborovém zaměření na základě všeobecně zažitých genderových stereotypů. Na základě...
Genderové aspekty rodičovské volby tradiční a Montessori mateřské školy
Kučerová Uriková, Dana ; Smetáčková, Irena (vedoucí práce) ; Kobová, Ĺubica (oponent)
Diplomová práce se věnuje genderovým aspektům rodičovské volby klasické a Montessori mateřské školy. Teoretická část práce se věnuje tématům spojeným jednak s genderovou identitou a jejím vývojem a jednak s předškolním obdobím, které je popisováno především z hlediska genderu. Vzhledem k tomu, že důležitou součástí dětství jsou hračky, i jim se teoretická část práce věnuje a zkoumá jejich genderovanost. Jako jeden z možných přístupů k dětem je nabízena genderová rovnost ve výchově a vzdělávání. Velký prostor zaujímá v teoretické části Montessori metoda výchovy a vzdělávání. Práce také srovnává Montessori mateřské školy s mateřskými školami klasickými. Výzkum diplomové práce je založen na kvalitativní analýze rozhovorů s matkami dětí v předškolním a mladším školním věku. Tato analýza jde napříč všemi rozhovory a hledá a následně porovnává společné kategorie. Z výzkumu vzešlo, že matky při výběru mateřské školy pro své dítě nezohledňují formu genderové socializace v mateřské škole. Alternativní mateřskou školu volí častěji matky dětí, které ve svém působení na dítě uplatňují prvky genderově citlivé výchovy. Matky, které vybírají pro své dítě Montessori mateřskou školu, mají více konkrétních a jasněji definovaných kritérií výběru, než matky vybírající klasickou mateřskou školu. Klíčová slova: gender,...
Současný život "superžen" po zániku primární rodiny
Hanáková, Šárka ; Kobová, Ĺubica (vedoucí práce) ; Hasmanová Marhánková, Jaroslava (oponent)
Ženy, kterým se v diplomové práci věnuji, byly za státního socialismu nazývány "superženami". Jejich úkolem bylo skloubit profesní kariéru s péčí o rodinu a domácnost. Přestože se situace v rodině proměnila a tradiční model rodiny, v němž jako jediný živitel fungoval muž, byl nahrazen demokratickým modelem, v němž byli živiteli muž i žena, práce v domácnosti a péče o děti zůstávala primárně povinností ženy. V období státního socialismu byly ženy zatíženy "dvojím břemenem". Svůj život věnovaly rodině a jejich volný čas, kterého jim oproti mužům zbývalo méně, většinou odpovídal zájmům dětí nebo celé rodiny. V práci se zaměřuji na to, jak se těmto ženám žije nyní, kdy jsou již v důchodu a po ztrátě životního partnera žijí samy a také na to, jak se s touto odlišnou životní situací a změnami společenských rolí vyrovnávají. Pracuji s teoretickými přístupy emancipovaného ženství a aktivního stáří jako způsobu vyrovnávání se se změnou společenského postavení. Jako výzkumnou metodu jsem zvolila kvalitativní přístup, který v této práci realizuji prostřednictvím analýzy hloubkových rozhovorů s ovdovělými seniorkami.
Nezávislá analýza systematického znevýhodňování transgender lidí v České republice
Lorenzů, Alex ; Sokolová, Věra (vedoucí práce) ; Kobová, Ĺubica (oponent)
Práce se zabývá normativním diskurzem transsexuality, a to jak z obecného kulturně- historického hlediska v kontextu západní vědy a medicíny, tak konkrétněji v kontextu české sexuologie. Na detailním rozboru knihy Transsexualita: Diagnostika a léčba ilustruje dnes dominantní pojetí transgenderu a/nebo transsexuality jakožto poruchy, která svým normativním působením předučuje nejen možnosti (sebe)identifikace trans* osob v České republice, ale také způsob, jakým s trans lidmi nakládá společnost a státní orgány (např. co se týče podmínek pro úřední uznání pohlaví, jejichž součástí je dodnes povinná sterilizace). Metodologickým rámcem práce je především diskurzivní analýza, ale zároveň v ní uplatňuji i etické hledisko ve vztahu k situaci českých trans* osob v právním a lékařském systému. Rovněž se věnuji faktické stránce transgenderu a dalších projevů genderové diverzity, primárně v kritickém vymezení se proti představám o jejich údajné poruchovosti, které se v diskurzu normativní sexuologie běžně vyskytují. Klíčová slova Biologie, diskurz, etika, intersex, lidská práva, normativita, patologizace, sexuologie, transgender, transsexualita.
Politické myšlení Judith Butlerové
Sůsa, Jan ; Hauser, Michael (vedoucí práce) ; Fulka, Josef (oponent) ; Kobová, Lubica (oponent)
Disertační práce se zaměřuje na kritickou analýzu politického myšlení americké filosofky Judith Butlerové. Hlavním zájmem Butlerové je vztah mezi individuální a kolektivní subjektivitou a její politické myšlení vzbudilo mnohé kritické reakce a představuje důležitou součást diskuzí ve feministické politické filosofii. Butlerová se zabývá politickým rozměrem konstituce subjektivní identity, a zkoumá, jak by mohly být určité politické strategie (feminismus) vymezeny společnými zájmy jednajících, a nikoli jejich předpokládanou stabilní identitou (pohlaví a gender). Její kritika neproblematizovaných identit, které jsou přijímané jako přirozené, není důležitá pouze pro oblast individuální identity, ale týká se i politického rozměru kolektivních subjektů. První kapitoly disertace se zaměřují na rané myšlení Butlerové: zkoumají její kritický vztah k "druhé vlně" feministického myšlení a nastiňují její koncepci performativní konstituce genderové subjektivní identity. Další kapitoly práce zkoumají postupnou revizi autorčina pojetí a její posun od zkoumání politického rozměru problematiky genderové identity k obecnějším otázkám politické teorie: národ, rasa, třída, státní cenzura, univerzalismus, možnost odporu nebo vznik kolektivního subjektu bez stabilního principu sjednocení. Předložená disertační práce se...
Genderová konstrukce role učitele v mateřské škole z pohledu pedagogických profesionálů a profesionálek
Šinfeltová, Jitka ; Kobová, Ĺubica (vedoucí práce) ; Havelková, Hana (oponent)
Diplomová práce s názvem Genderová konstrukce role učitele v mateřské škole z pohledu pedagogických profesionálů a profesionálek se zabývá genderovou konstrukcí role učitele v mateřské škole, a to jak z perspektivy samotných učitelů, tak z perspektivy učitelek a ředitelek, kteří s učiteli v mateřských školách učí. Za tímto účelem jsem provedla nejprve nezúčastněné pozorování, které jsem následně doplnila polostrukturovanými rozhovory. Diplomová práce se skládá ze dvou částí - teoretické a empirické, přičemž v teoretické části jsou vymezeny základní koncepty a argumenty vztahující se k výzkumné otázce a empirická část se skládá z metodologických postupů a analýzy rozhovorů s učiteli, učitelkami a ředitelkami a také analýzy nezúčastněného pozorování. Klíčová slova: genderová konstrukce role, učitelé, učitelé v mateřských školách, pedagogičtí profesionálové a profesionálky, mateřská škola, nezúčastněné pozorování, polostrukturované rozhovory
Rozdíly v prosazování genderové rovnosti v politice hnutí Ano 2011 a unie CDU/CSU
Sutterová, Dita ; Pavlík, Petr (vedoucí práce) ; Kobová, Ĺubica (oponent)
Diplomová práce Rozdíly v prosazování genderové rovnosti v politice hnutí Ano 2011 a unie CDU/CSU se zabývá komparativní analýzou dvou politických stran, českého hnutí Ano 2011 a německé unie CDU/CSU na základě jejich přístupu ke genderové rovnosti. Obě strany, jako vládnoucí strany od roku 2018, disponují velkým vlivem na nastolení ve společnosti větší genderové rovnosti, než jaká panuje nyní. Proto se tato práce snaží zodpovědět výzkumné otázky Jak se obě politické strany ke genderové rovnosti staví? Jak ji konstruují ve své politice a jak ji prosazují? A jestli se opravdu pokoušejí nastavit svou politikou ve společnosti větší genderovou rovnost, nebo ji jen využívají jako formu k získání volebních hlasů od více voličů/voliček? K nalezení odpovědí jsem použila kvalitativní metodu obsahové analýzy politických, vládních a předvolebních programů stan a dalších stranických dokumentů.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 107 záznamů.   začátekpředchozí31 - 40dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.