Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 39 záznamů.  začátekpředchozí30 - 39  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Čtenářské kostky a jejich role v rozvoji čtenářské pregramotnosti
Waldaufová, Petra ; Laufková, Veronika (vedoucí práce) ; Ronková, Jolana (oponent)
Tato práce se zaměřuje na činnosti se čtenářskými kostkami a s hrou Příběhy z kostek (Story Cubes). Zabývá se možnostmi, jak je využít k podpoře čtenářské pregramotnosti, porozumění textu a rozvoje komunikačních dovedností u předškolních dětí. Teoretická část nejdříve představuje charakteristiky předškolních dětí a popisuje rozvoj čtenářské pregramotnosti v předškolním věku. Poté se zabývá principy práce se čtenářskými kostkami a Příběhy z kostek, a možnostmi jejich využití v mateřské škole. Práce také zahrnuje praktickou část, která navrhuje možnosti využití čtenářských kostek. Byly sestaveny konkrétní lekce se čtenářskými kostkami pro předškolní děti, které vychází z pravidel a doporučení zmíněných v teoretické části. Tyto lekce byly opakovaně realizovány v mateřské škole, tak aby mohl být v čase sledován rozvoj čtenářské pregramotnosti u každého dítěte. Předpoklad, že předškolní děti umí využívat některé čtenářské strategie, když pracují se čtenářskými kostkami, a zároveň že tyto čtenářské aktivity podporují u dětí zájem o knihy a s nimi spojené činnosti, se ukázal jako správný. Dále si tyto děti pomocí hry Příběhy z kostek rozšířily svou slovní zásobu a zdokonalily vyjadřovací dovednosti (např. tvorba rýmu - a uveď prosím další), rozvíjely svou fantazii, představivost a dovednost vyprávět...
Výuka psaní prostřednictvím písma Comenia Script
Sasková, Marcela ; Wildová, Radka (vedoucí práce) ; Ronková, Jolana (oponent)
Cílem této diplomové práce je seznámit čtenáře s novým psacím modelem Comenia Script a s výsledky jeho zavádění v prvních letech školní docházky. Teoretická část se zabývá vývojem písma, charakteristikou psací latinky i písma Comenia Script a současnou výukou počátečního psaní. V praktické části jsou analyzovány poznatky získané v průběhu participačního pozorování svěřeného vzorku respondentů a vyhodnoceno dotazníkové šetření zaměřené na názory rodičů zúčastněných žáků.
Aktuální metody výuky počátečního čtení (se specifickým > zaměřením na metodu SFUMATO)
Šimsová, Martina ; Wildová, Radka (vedoucí práce) ; Ronková, Jolana (oponent)
Jako téma své diplomové práce jsem si vybrala Aktuální metody výuky počátečního čtení (se specifickým zaměřením na metodu SFUMATO). V teoretické části práce se věnuji problematice čtenářské gramotnosti v oblasti preprimárního i primárního vzdělávání. Dále popisuji dělení a vývoj metod z historického hlediska. Další kapitoly jsou věnovány nejpoužívanějším metodám výuky elementárního čtení v současnosti. Podrobněji jsem se pokusila popsat méně známou metodiku Sfumato. Praktickou část své diplomové práce jsem pojala jako výzkumnou sondu do výuky pomocí metodiky Sfumato a porovnání s kontrolními skupinami, u kterých je k výuce elementárního čtení použita analyticko-syntetická metoda a genetická metoda. Z výsledků mé práce vyplývá, že metodika Sfumato může být pro děti i žáky přínosná a může pomoci v předcházení nežádoucím čtecím návykům.
Čtenářské strategie v rozvoji čtenářské pregramotnosti: případová studie na české a slovenské škole
Orošová, Alena ; Laufková, Veronika (vedoucí práce) ; Ronková, Jolana (oponent)
Cílem diplomové práce bylo posoudit úroveň přístupu mateřských škol v Česku a na Slovensku, k rozvoji čtenářské pregramotnosti a konkrétního využití čtenářských strategií učitelkami mateřských škol. V teoretické části jsem se věnovala vymezení pojmu čtenářská gramotnost a pregramotnost, poukázala jsem na vzdělávání učitelů pomocí čtenářského kontinua. Dále jsem se věnovala problematice čtenářských strategií. Poté jsem porovnala český a slovenský vzdělávací systém jako celek a také v souvislosti ke čtenářské pregramotnosti. Ke konkretizaci jsem přidala některé z programů na podporu čtenářské gramotnosti a porovnala je v obou republikách. Ve výzkumné části jsem použila smíšený design výzkumu, abych dosáhla co největšího množství dat. Na začátku jsem sesbírala data pomocí dotazníků s uzavřenými i otevřenými otázkami, následně jsem provedla hloubkové rozhovory se dvěma učitelkami ze Slovenské a dvěma učitelkami z České republiky. Tyto učitelky jsem následně pozorovala při jejich pedagogické činnosti. Na základě výsledků jsem dospěla k závěru, že po praktické stránce se slovenské učitelky čtenářské pregramotnosti věnují o něco více, než ty české. Ačkoli mají v České republice lepší teoretickou vybavenost a více se odborníci tématu čtenářské pregramotnosti věnují. Podnětné by bylo pokračovat ve výzkumu...
Práce s pohádkou v mateřské škole: Pohádka o perníkové chaloupce
Veselá, Veronika ; Laufková, Veronika (vedoucí práce) ; Ronková, Jolana (oponent)
Diplomová práce na téma "Práce s pohádkou v mateřské škole: Pohádka o perníkové chaloupce" se v teoretické části zabývá pohádkami, čtenářskou pregramotností a specifiky dítěte předškolního věku. Cílem praktické části je porovnat různé verze pohádek O perníkové chaloupce a vybrat nejvhodnější pro děti předškolního věku. Dalším cílem je potom navrhnout projekt, který rozvíjí čtenářskou pregramotnost, a to skrze práci s pohádkou O perníkové chaloupce sestavit konkrétní lekce, zrealizovat je v běžné mateřské škole, zreflektovat a navrhnout doporučení pro praxi. K reflexi byla využita metoda rozhovoru a pozorování. Děti účastí na projektu rozvíjely šest druhů inteligence, zlepšily se v oblasti vyjadřování svých myšlenek, při samostatném projevu před skupinou i při komunikaci s učitelkou. KLÍČOVÁ SLOVA: čtenářská pregramotnost, práce s knihou, dramatizace pohádek, metody rozvoje čtenářské pregramotnosti, perníková chaloupka
Podpora a rozvoj čtenářské gramotnosti v mateřské škole prostřednictvím moderních autorských pohádek
Dudková, Dominika ; Laufková, Veronika (vedoucí práce) ; Ronková, Jolana (oponent)
Diplomová práce je věnována podpoře a rozvoji čtenářské pregramotnosti v mateřské škole prostřednictvím moderních autorských pohádek. Teoretická část práce je zaměřena na vývoj dítěte předškolního věku v různých aspektech souvisejících s rozvojem čtenářských a jazykových dovedností - z hlediska psychologie, předškolního vzdělávání i Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání. Vzhledem k tématu diplomové práce je součástí teorie také vymezení pojmů čtenářská gramotnost a čtenářská pregramotnost a její obsah v souvislosti s vybranými postupy rozvoje čtení v mateřské škole. Také jsou zde rozepsány některé metody RWCT (Reading and Writing for Critical Thinking), jež se využívají k rozvoji čtenářské gramotnosti. Teoreticky jsou uchopeny také oblasti literární a dramatické výchovy v mateřské škole, specifika moderní autorské pohádky a role projektivní metody v mateřské škole. V praktické části jsou představeny projekty: Co by se stalo, kdyby po Brně chodil obr a Lichožrouti. Projekty byly vytvářeny na základě knihy Daisy Mrázkové (Co by stalo kdyby…) a Pavla Šruta (Lichožrouti). Oba projekty byly vytvářeny v souladu s Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání a doporučeními České školní inspekce, na základě cílů vycházejících z Bloomovy taxonomie a ve spojitosti s některými...
Rozvoj čtenářské gramotnosti: Edukační model na bázi metody Podvojného zápisu
Ronková, Jolana ; Wildová, Radka (vedoucí práce) ; Doležalová, Jana (oponent) ; Kucharská, Anna (oponent)
Práce uvádí do problematiky rozvoje čtenářské gramotnosti žáků ve čtvrtém ročníku primární školy a předkládá obraz čtenářství českých dětí ve věku 8-15 let. Koncepce práce je rozdělena na dvě části, část teoretickou a část empirickou. Hlavním cílem práce je navrhnout edukační model, který by reflektoval výzkumné poznatky směřující k efektivnějšímu rozvoji čtenářské gramotnosti ve čtvrtém a pátém ročníku primární školy. Dílčím cílem je popsat čtenářství českých žáků ve věku od osmi do patnácti let. Cílem teoretické části práce je uvést do teoretické základny řešeného tématu, obsahově vymezit a utřídit terminologii užívanou v souvislosti s pojmem čtenářská gramotnost a čtení. Cílem empirické části je přispět novými poznatky experimentálního výzkumu rozvoji čtenářské gramotnosti, čtenářství a prokázat účinnost edukačního modelu vytvořeného na bázi metody Podvojného zápisu na zvyšování úrovně čtenářské gramotnosti. Metodologie výzkumu je kvantitativně-kvalitativní. Z kvantitativních metod je použit standardizovaný didaktický test převzatý z periodického mezinárodního výzkumu PIRLS v pedagogickém experimentu a dotazník. Kvalitativní metodou byla prováděna textová analýza žákovských čtenářských deníků. Výzkumný vzorek je výběrový a náhodný. Sleduje se úroveň jednotlivých čtenářských dovedností podle...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 39 záznamů.   začátekpředchozí30 - 39  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.