Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 314 záznamů.  začátekpředchozí276 - 285dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Lidová architektura na Valašsku
Malíková, Erika ; Dvořáková, Markéta (oponent) ; Dvořáková, Michaela (vedoucí práce)
Bakalářská práce Lidová architektura na Valašsku je zaměřena především na popis lidového domu, který byl dílem samotných obyvatel Valašska a nejlépe tak vystihuje charakter této oblasti. Lidový dům je v bakalářské práci popisován z hlediska teoretického na základě odborné literatury, nicméně zachyceny jsou zde také lidové domy, které se i v současnosti nacházejí na svém původním místě. Jejich dokumentace a popis ukazuje do jaké míry se daná stavení změnila a do jaké míry si zachovala svůj původní ráz. Bakalářské práce má mimo jiné upozornit na fakt, že i přes svou jednoduchost jsou valašské lidové domy jedinečnou a důležitou památkou lidové architektury. Co se struktury bakalářské práce týče, skládá ze čtyř dále členěných kapitol. První z nich se věnuje popisu typů lidového domu, jeho zvláštnostem v rámci jednotlivých regionů a jeho funkcím. Kapitola druhá je zaměřena na vymezení, přírodní poměry a historii Valašska, protože všechny tři zmiňované faktory ovlivnily lidovou architekturu této oblasti. V kapitole třetí je popsán valašský dům, fojtství a salašnické stavby, jakožto charakteristická stavení Valašska. Ve čtvrté a zároveň poslední kapitole jsou popisovány památky lidové architektury na Valašsku a to jak ve Valašském muzeu v přírodě, tak na svém původním místě.
Kulturní a společenský význam Anežského kláštera v době posledních Přemyslovců
Neradová, Lucie ; Županič, Jan (oponent) ; Dvořáková, Michaela (vedoucí práce)
Práce se zabývá kulturně-společenským významem Anežského kláštera ve 13. a na počátku 14. stol., resp. jeho rozsahem a oblastmi, ve kterém se nejvíce uplatňoval. Jde o oblasti výchovy a vzdělávání, umění, náboženství a sociální péče. Všechny tyto oblasti zkoumá v souvislosti s dobovým kulturně-společenským děním. Věnuje se tedy východiskům činností rozvíjených klášterem v daných oblastech. A to jak východiskům společenským (proměna soudobé společnosti a její důsledky - především vznik žebravých řádů, nová zbožnost, a mohutný rozvoj špitálnictví), tak individuálním (osoba zakladatelky, její osobnost, výchova, život a dílo). Práce přináší rozbor všech těchto prvků a jejich interpretaci, díky nimž odpovídá na většinu kladených otázek, týkajících se daného tématu.
Evropské poutní místo pohledem 21. století
Girgelová, Jana ; Dvořáková, Michaela (oponent) ; Dvořáková, Markéta (vedoucí práce)
Putování spolu s vykonáváním poutí a navštěvováním poutních míst vždy patřilo neodmyslitelně do lidského života. Kořeny křesťanských poutních míst navazujících na židovskou tradici najdeme zřejmě v Jeruzalémě. V současné době i moderní člověk má potřebu stále tato místa vyhledávat a obracet se na ně nejen v nouzi. Práce popisuje základní momenty týkající se poutních míst a jeho proměn v dějinách. Také se zabývá jedním z nejnavštěvovanějších evropských poutních míst, které se nachází ve Francii - Lurdy. Zahrnujeme je mezi kulturní dědictví a chápeme jako součást evropské identity. Toto místo není jen další v řadě evropských chrámů a kostelů, kde obdivujeme památky. Ale toto místo nás stále dokáže oslovit i duchovně. Lurdy patří mezi mariánská poutní místa a jsou proslaveny díky Bernadettě Soubirous, která v roce 1858 měla opakovaně zjevení Panny Marie. Práce se snaží mimo jiné také vystihnout význam poutních míst pro člověka středověkého a moderního a popsat, jaké postoje k nim zaujímají či jak se jejich přístup změnil.
Černošice první poloviny dvacátého století (stavební a kulturní rozkvět obce)
Šlesingerová, Michaela ; Havlínová, Ivana (oponent) ; Dvořáková, Michaela (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce si klade za cíl zmapovat život města Černošice v první polovině dvacátého století. Ve čtyřech kapitolách seznamuje čtenáře především s kulturním a stavebním rozkvětem tohoto města na Berounce. V první kapitole je naznačen vývoj obce před rokem 1900 postupně ve všech třech částech, ze kterých se dnešní Černošice skládají. Zvláštní důraz je přitom kladen na zavedení železnice a proměnu obce následkem přílivu výletníků. Vlna turismu přitom kulminuje ve století dvacátém, což je hlavním tématem druhé kapitoly. Zde je čtenář seznámen s hlavními oblastmi výstavby nových vil a podkapitola je věnována konkrétním objektům, které jsou určitým způsobem významné. Druhá polovina práce (třetí a čtvrtá kapitola) pojednává o kulturním rozkvětu. Třetí kapitola je zaměřena na nejrůznější kulturní sdružení a činnost, kterou provozovala. Poslední kapitola pak přibližuje několik osobností důležitých pro vývoj v Černošicích.
Dějiny dominikánského kláštera v Nymburce
Bartošová, Jana ; Dvořáková, Michaela (oponent) ; Županič, Jan (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce s názvem Dějiny dominikánského kláštera v Nymburce je rozdělena do pěti kapitol. První kapitola se týká publikací, které byly k danému tématu napsány. Některá tato díla jsou kvalitní a odborně zpracovaná, ale některá pracují s mylnými údaji. Některé tyto omyly se, bohužel, opakují i u dalších autorů, kteří tyto chyby převzali. Druhá kapitola popisuje nejstarší dějiny dominikánského kláštera v Nymburce. Jedná se o období od 70. let 13. století, kdy byl klášter založen společně s městem, do roku 1421, kdy byl klášter zničen husitskými vojsky. Třetí kapitola se věnuje procesu obnovení kláštera a jeho dalšímu fungování v letech 1667-1789. Klášter byl obnoven díky velikému úsilí patera Theofila z Ostropole. Důkazem rozkvětu kláštera v této době je sepsání Historie nymburského konventu kazatelského řádu Panny Marie Růžencové z roku 1752. Čtvrtá kapitola se zabývá osudy budov zrušeného kláštera. Východní část bývalého kláštera začala být využívána jako škola a v západní části byl zřízen lihovar. Kostel sloužil jako sklad. V letech 1857 až 1897 sloužil presbytář bývalého klášterního kostela jako školní kaple sv. Jana Nepomuckého. Velikou zásluhu na zřízení této kaple měl Jan Nepomuk Zedrich. Loď zrušeného kostela byla přestavěna na radnici a divadlo. Radnice zde sídlila do roku 1929 a divadlo...
Vývoj obce Zubrnice od roku 1945 a založení zubrnického skanzenu
Dlasková, Michaela ; Dvořáková, Michaela (oponent) ; Županič, Jan (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce pojednává o historii obce Zubrnice po druhé světové válce. Zaznamenává odchod německého obyvatelstva a příchod českého. Tato změna obyvatelstva měla na vývoj vesnice zásadní dopad. Po roce 1945 upadá zemědělství, ze kterého vesnice před válkou nejvíce prosperovala. S příchodem českého obyvatelstva jsou spojeny velké demolice domů po původních obyvatelích. Tím byla vesnice ochuzena o velkou část lidové architektury s historickou hodnotou. V práci je zdokumentován vývoj vesnice v různých oblastech, kterými jsou například zemědělství, školství atd.. Druhá část bakalářské práce se věnuje založení zubrnického skanzenu, který ve vesnici začal vznikat v sedmdesátých letech pod vedením doktora historie, Františka Ledvinky. Popisuje jednotlivé objekty, které pod skanzen spadají. Věnuje se především kostelu svaté Máří Magdalény a mlýnům na Lučním potoce.
Vlastivědná procházka v okolí Prahy zaměřená na učivo geologie
Budský, Pavel ; Stará, Jana (oponent) ; Dvořáková, Michaela (vedoucí práce)
Tato práce se zabývala sledováním dětských představ (prekonceptů) pojmu "zlato" a výzkum směřoval nejprve k zjištění popisných kategorií dětského chápání tohoto pojmu. Poté jsme se pokusili posunout úroveň těchto popisných kategorií formou vlastivědné vycházky do Muzea těžby zlata v Jílovém u Prahy. Následné testování pak naznačilo nárůst v těchto kategoriích - především výrazně v kognitivní dimenzi a do značné míry také v zastrukturování. Jednalo se výzkum explorativní - jeho účelem bylo prozkoumat a popsat popisné kategorie dětského chápání pojmu "zlato" a jejich změny. V tomto smyslu byl vybrán vzorek probandů jen o velikosti jedné školní třídy. Aby měl výzkum i řádné kvantitativní vypovídací hodnoty (včetně stanovení a potvrzování hypotéz), pak by bylo nutné zvolit mnohem větší statistický soubor a provést statistickou analýzu. Cílem této práce bylo prozkoumat, jakým způsobem změní vlastivědná vycházka dětské chápání vybraného geologického pojmu. (viz úvod) Výzkum provedený na jedné třídě naznačil, že i nedlouhá vlastivědná vycházka posouvá dětská pojetí žádoucím směrem. Rozsáhlejší výzkum na větším statistickém souboru by jistě ukázal více.
Hrad Kokořín
Polívková, Markéta ; Dvořáková, Michaela (oponent) ; Županič, Jan (vedoucí práce)
Tato práce se zaměřuje kromě přehledného podání historie hradu Kokořína také na stavební vývoj hradu od jeho původní středověké podoby, přes renovaci provedenou v letech 1911-1918 pod vedením Václava a Jana Špačkových ze Starburgu, až k stavebním opravám uskutečněným během 20. století. Práce směřuje k objektivnímu zhodnocení historizující restaurace hradu na počátku 20. století. Záměrem bylo zmapovat dostupné materiály a literaturu týkající se hradu, a doplnit tak určité nejasnosti vyplývající z dosavadní literatury. Během pátrání po nejrůznějších archivech a institucích bylo zjištěno, že dokumenty týkající se přestavby nejsou v archivech uschovány. O rodině Špačků se dochovalo jen minimum materiálů; žádný rodinný archiv, vzhledem k mládí tohoto rodu, neexistuje. O rodinné dokumenty přišli na začátku padesátých let při zatčení tehdejšího majitele hradu, Jarmila Špačka, kdy většinu dokumentů spálila Státní bezpečnost. Je možné, že mezi těmito dokumenty byly i plány týkající se přestavby hradu na počátku 20. století. Z tohoto důvodu bylo vycházeno ze základních děl literatury, ať už kastelologické či topografické: Sedláček - Hrady, zámky a tvrze království Českého, Böhm - Královské věnné město Mělník a okres mělnický, Menclová - České hrady, dále pak Durdík, Bolina - Středověké hrady v Čechách a na Moravě a...
Významné kulturní památky Řep v kontextu regionální historie
Borlová, Simona ; Dvořáková, Michaela (oponent) ; Županič, Jan (vedoucí práce)
Diplomová práce Významné kulturní památky Řep v kontextu regionální historie se snaží čtenáři přiblížit kulturní hodnotu městské části Řepy. Nezaměřuje se na historii obce, ale jejím hlavním cílem je představit méně známé, přesto umělecky hodnotné stavby nacházející se na území obce. Při svém vzniku byly tyto historické památky určeny k službě bohu, ale velké historické události českých dějin byly příčinou častých společenských změn, které zasáhly i řepské sakrální budovy. V některých historických etapách nebyly tyto stavby využívány je svému původnímu účelu. Práce je rozčleněna do pěti částí. První z nich uvádí čtenáře do historického a společenského kontextu. V následujících kapitolách jsou představeny jednotlivé památky z historického, architektonického a ikonografického pohledu. První zmíněnou památkou je kostel Panny Marie Vítězné na Bílé Hoře, jehož historie je úzce spojena s významnou bitvou, která se na tomto místě odehrála.V třetí kapitole se čtenář seznámí s historickou stavbou Velké hospody na Bílé Hoře, která měla původně sloužit jako řeholní dům servitů. V následující kapitole je popsán Domov sv. Karla Boromejského, jenž je místem neobvyklého spojení světa seniorů, vězeňkyň a řeholnic. Pátá kapitola zavádí čtenáře do samotného srdce obce, kde se nachází původně románský kostel sv. Martina. Tato...
Fáze lidského života v představách dětí a školním vyučování
Bergmanová, Veronika ; Stará, Jana (oponent) ; Dvořáková, Michaela (vedoucí práce)
Diplomová práce Fáze lidského života v predstavách detí a školním vyucování se zabývá detskými prekoncepty o etapách lidského života, a také jejich zpracováním v podkladech pro školní vyucování. Diplomová práce se skládá z teoretické a empirické cásti. Teoretická cást je rozclenena do peti kapitol. První z nich se je zamerena na klícové pojmy, druhá popisuje vývoj poznávacích procesu, tretí a ctvrtá kapitola nahlíží do RVP ZŠ a ucebnic prvouky a poslední kapitola se venuje samotným detským predstavám. Empirická cást se skládá rovnež z peti kapitol. Jejím cílem je zjistit co nejvíce o predstavách detí v rámci fází lidského života. Výzkum je proveden kvalitativním zpusobem za použití hloubkových polostrukturovaných rozhovoru s šestnácti detmi. Získaná data jsou analyzována prostrednictvím metody otevreného kódování a následné techniky vyložení karet. Predposlední kapitola obsahuje praktická doporucení ke školnímu vyucování tohoto tématu. Záver této práce shrnuje poznatky získané výzkumným šetrením.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 314 záznamů.   začátekpředchozí276 - 285dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
18 DVOŘÁKOVÁ, Marie
1 DVOŘÁKOVÁ, Marie - Anna
33 DVOŘÁKOVÁ, Markéta
5 DVOŘÁKOVÁ, Marta
44 DVOŘÁKOVÁ, Martina
57 DVOŘÁKOVÁ, Michaela
2 DVOŘÁKOVÁ, Miluše
8 DVOŘÁKOVÁ, Miroslava
15 DVOŘÁKOVÁ, Monika
3 Dvořáková, M.
12 Dvořáková, Magdalena
12 Dvořáková, Magdaléna
15 Dvořáková, Marcela
18 Dvořáková, Marie
2 Dvořáková, Marika
33 Dvořáková, Markéta
44 Dvořáková, Martina
2 Dvořáková, Michala
3 Dvořáková, Milena
8 Dvořáková, Miroslava
2 Dvořáková, Miroslava,
15 Dvořáková, Monika
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.