Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 430 záznamů.  začátekpředchozí269 - 278dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Činnost Speciálně pedagogického centra pro žáky s poruchami autistického spektra
Habartová, Iva ; Šumníková, Pavlína (vedoucí práce) ; Květoňová, Lea (oponent)
Diplomová práce se zaměřuje na činnost Speciálně pedagogického centra, poskytovanou rodičům dětí a žáků s poruchou autistického spektra ve městě Chebu a v blízkém okolí. Teoretická část práce shrnuje pomocí dostupné odborné literatury základní poznatky o problematice autismu, komplexní diagnostice, speciálně pedagogické péči. Specifikuje formy poradenských služeb v České republice a konkretizuje služby speciálně pedagogického centra, především pro žáky s poruchami autistického spektra. Výzkumná část diplomové práce obsahuje charakteristiku zkoumaného souboru a pomocí dotazníkového šetření zjišťuje spokojenost rodičů žáků s poruchami autistického spektra s nabídkou poskytovaných služeb speciálně pedagogického centra, analyzuje míru využití jednotlivých strategií a mapuje možnosti, jak nabídku speciálně pedagogické péče rozšířit.
Sexualita osob s mentálním postižením a poruchami autistického spektra v pobytových zařízeních v jižních Čechách
Beránková, Veronika ; Šiška, Jan (vedoucí práce) ; Šumníková, Pavlína (oponent)
Název: Sexualita osob s mentálním postižením a poruchami autistického spektra v pobytových zařízeních v jižních Čechách Autor: Bc. Veronika Beránková Vedoucí práce: Doc. PhDr. Jan Šiška, Ph.D. ABSTRAKT Tato práce řeší přístup k sexualitě osob s mentálním postižením a poruchami autistického spektra v zařízeních poskytující pobytové služby na území jižních Čech. Konkrétně nás zajímá, zda se se sexualitou klientů pracuje či nepracuje a jak. Zvolený výzkumný problém jsme vyřešili pomocí rozhovorů s pracovníky zařízení poskytující pobytové služby. Následně jsme provedli analýzu rozhovorů kódováním a kategorizováním výpovědí. V konečné fázi nám z analýzy rozhovorů vyvstaly hlavní zájmy respondentů a jejich postoje k tématu sexuality. V práci jsme vytvořili přehled, jak se v jednotlivých zařízeních pracuje se sexualitou klientů s mentálním postižením a poruchami autistického spektra a jaké jsou jednotlivé přístupy. Přínosem této práce je snaha o osvětlení námi zvoleného tématu jak široké veřejnosti, tak samotným zařízením poskytující sociální služby. KLÍČOVÁ SLOVA Mentální postižení, poruchy autistického spektra, sexualita, pobytová zařízení, sociální služby.
Analýza nejen speciálně pedagogických potřeb rodiny s dítětem se zdravotním postižením
Velasová, Petra ; Květoňová, Lea (vedoucí práce) ; Šumníková, Pavlína (oponent)
Diplomová práce se zabývá tématem analýzy potřeb rodin s dítětem se zdravotním postižením. Zahrnuje problematiku rodiny, jejího pojetí a funkcí, které rodina ve společnosti plní. Podává základní obraz o pojmech zdravotní postižení, možnostech ucelené rehabilitace, formách sociálních služeb, které mohou děti s postižením a jejich rodiče využívat. Uvedeny jsou zde možnosti speciálně pedagogické podpory těchto rodin. Cílem výzkumné práce je zanalyzovat potřeby rodin pečujících o dítě se zdravotním postižením a zjistit, v jaké míře jsou tyto potřeby rodin uspokojovány. Klíčová slova: rodina, rodinná resilience, zdravotní postižení, ucelená rehabilitace, potřeby rodin, speciální vzdělávání, sociální péče
Slovní zásoba u dětí mladšího školního věku se specificky narušeným vývojem řeči
Pilská, Helena ; Šumníková, Pavlína (oponent) ; Květoňová, Lea (oponent)
Předkládaná práce se zabývá slovní zásobou, tedy lexikálně - sémantickou jazykovou rovinou, a to u dětí mladšího školního věku se specificky narušeným vývojem řeči. Zaměřuje se na aktivní i pasivní slovní zásobu. V první části rigorózní práce je nastíněn teoretický základ. Kapitoly zaměřující se na samotné šetření popisují testování pomocí výkonového nestandardizovaného testu inspirovaného diagnostickým testem The Comprehensive Receptive and Expressive Vocabulary Test - Second Edition (CREVT - 2). Tento test určený k hodnocení slovní zásoby je standardizovaný pro populaci Spojených států amerických. Testování bylo prováděno u respondentů se specificky narušeným vývojem řeči a pro porovnání u stejně velké kontrolní skupiny dětí stejného věku bez diagnostikovaného vývojového opoždění řeči. Klíčová slova: mladší školní věk, specificky narušený vývoj řeči, aktivní slovní zásoba, pasivní slovní zásoba
Rozvoj percepčních dovedností u chlapce s vývojovou dysfázií
Štrbová, Lucie ; Durdilová, Lucie (vedoucí práce) ; Šumníková, Pavlína (oponent)
Resumé Diplomová práce se zabývá rozvojem percepčního vnímání u chlapce s vývojovou dysfázií. Práce je rozdělena do dvou hlavních částí - teoretické a praktické. Teoretická část se dělí do tří kapitol. První kapitola se zabývá definicemi narušené komunikační schopnosti - vývojové dysfázie. Zahrnuje také etiologii, symptomatologii a klasifikaci této poruchy. Druhá kapitola se věnuje diagnostice vývojové dysfázie ze speciálně pedagogického pohledu. Třetí kapitola se zaměřuje na terapii zmíněné komunikační schopnosti a jednotlivých narušených oblastí. Praktická část je věnována výzkumnému šetření, které probíhalo při půlroční systematické práci s chlapcem s vývojovou dysfázií. Hlavním cílem práce bylo zjistit, jakými prostředky lze rozvíjet percepční vnímání u chlapce se zmíněnou narušenou komunikační schopností. Výzkumná část obsahovala kasuistiku chlapce a jednotlivé měsíční plány, které byly sestavovány a vyhodnocovány na základě pozorovacích záznamů a výsledků z vyšetření zrakového a sluchového vnímání. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Speciálně pedagogické důrazy při podpoře dospělých osob s těžkým mentálním a kombinovaným postižením
Satková, Marie ; Šumníková, Pavlína (vedoucí práce) ; Šiška, Jan (oponent)
ANOTACE: Diplomová práce se zabývá konkrétními d razy speciáln pedagogické podpory poskytované osobám s t kým mentálním a kombinovaným posti ením v dosp lém v ku. Cílem práce bylo zjistit, jaká jsou specifika terapeutické podpory dosp lých osob s t kým hendikepem a jak profesionálové p izp sobují odbornou pé i skute nosti, e jsou jejich klienti dosp lí. K získání dat pro ú ely diplomové práce byl veden kvalitativn zam ený výzkum prost ednictvím polostrukturovaných rozhovor s pedagogy a pracovníky v sociálních slu bách, kte í se dlouhodob v nují dosp lým osobám se záva ným hendikepem. Data byla vyhodnocena metodami otev eného a axiálního kódování, které jsou sou ástí zakotvené teorie. K dal ím metodám sb ru dat vyu itých pro zpracování práce pat ila obsahová analýza odborné literatury, obsahová analýza dokumentace u ivatel slu eb a zú astn né pozorování. Ze získaných dat vyplývá, e odborná podpora dosp lých osob s mentálním a kombinovaným posti ením musí zohled ovat jak konkrétní úrove vývojových pot eb t chto jedinc , tak jejich fyzický v k. Podstatnou slo kou pé e profesionál je vytvo ení vztahu k osob s posti ením jako k rovnocennému partnerovi.
Sebepojetí žáků se specifickou poruchou učení ve skupinové a individuální integraci
Pauková, Barbora ; Felcmanová, Lenka (vedoucí práce) ; Šumníková, Pavlína (oponent)
NÁZEV: "Sebepojetí žáků se specifickou poruchou učení ve skupinové a individuální integraci" AUTOR: Bc. Barbora Pauková KATEDRA: Katedra speciální pedagogiky VEDOUCÍ PRÁCE: Mgr. Lenka Felcmanová ABSTRAKT: Hlavním tématem diplomové práce "Sebepojetí žáků se specifickou poruchou učení ve skupinové a individuální integraci" je rozdílné sebepojetí školní úspěšnosti žáků staršího školního věku se specifickými poruchami učení, kteří jsou vzděláváni formou individuální integrace a formou skupinové integrace. Teoretický základ práce pojednává o pojmu specifické poruchy učení, o jejich terminologii, definici, příčinách, klasifikaci a reedukaci. Dále se zaměřuje na vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení, na pojem sebepojetí a na období staršího školního věku. Praktická část práce zahrnuje kvantitativní výzkum pomocí standardizovaného dotazníku SPAS. V práci je popsána metodologie výzkumu, výzkumné předpoklady, cíle výzkumu, analýza sběru a vyhodnocení výsledků výzkumného šetření. KLÍČOVÁ SLOVA: Specifické poruchy učení, starší školní věk, sebepojetí, individuální integrace, skupinová integrace
Podmínky studia osob se zrakovým postižením na vysokých školách
Šafránková, Markéta ; Květoňová, Lea (vedoucí práce) ; Šumníková, Pavlína (oponent)
88 Abstrakt Prostudovaná diplomová práce se zaměřila na oblast terciárního vzdělávání, konkrétně bylo jejím cílem prozkoumat studijní podmínky vysokoškolských studentů se zrakovým postižením. Základem bylo studium odborné literatury a dalších pramenů pro vybudování teoretického základu. Bylo důležité vytvořit si představu o studentovi se zrakovým postižením tím, že byl popsán zrakový handicap a z něj vyplývající omezení a dále bylo nutné popsat specifika rané dospělosti. Důležitým krokem bylo charakterizování univerzitního prostředí, ve kterém se tito studenti pohybují. K tomu jsem využila legislativních dokumentů a opatření a snažila jsem se popsat eventuální obtíže těchto studentů a realizovaná řešení. Představila jsem také několik výzkumů, které tuto oblast již dříve zkoumaly a které taktéž poskytly relevantní informace. Toto byl základ pro praktickou část této práce. Její náplní bylo šetření, ve kterém jsem oslovila několik zrakově postižených studentů, kteří sdělili své poznatky ohledně svých studijních podmínek. Se studenty jsem provedla polostrukturované rozhovory a získaná data jsem analyzovala za pomoci metody otevřeného kódování. Výsledná zjištění jsem shrnula v závěrečné části a pokusila se navrhnout další kroky. První kapitola se zabývala vymezením zrakově postiženého jedince. Nejprve bylo...
Vývojová specifika jedinců s Angelmanovým syndromem a syndromem Prader - Willi jako východiska pro práci speciálního pedagoga
Doubková, Světla ; Šumníková, Pavlína (vedoucí práce) ; Durdilová, Lucie (oponent)
Vývojová specifika jedinců s Angelmanovým syndromem a syndromem Prader - Willi jako východiska pro práci speciálního pedagoga Diplomová práce se zabývá komplexně problematikou dvou vzácných syndromů - Angelmanovým syndromem a syndromem Prader - Willi. Práce popisuje projevy, genetickou podstatu, nastiňuje možnosti speciálně pedagogické a rehabilitační intervence, vybraná léčebná a režimová opatření. Seznamuje s kategorií vzácná onemocnění a okrajově se strategiemi přístupu k těmto onemocněním v ČR. Zahrnut je i popis organizací v ČR, které se problematikou Angelmanova syndromu a syndromu Prader - Willi zabývají a sdružují rodiče a zájemce. Závěr práce je tvořen kazuistikami dvou jedinců, charakteristických nositelů syndromů a závěry z dotazníkového šetření mezi rodiči. Dotazníková šetření ilustrují specifika jedinců, na jejichž základě byly vymezeny oblasti podpory. Cílem práce je popis možností pedagogické a další mezioborové intervence, mapování situace v ČR, informace o této problematice pro zájemce.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 430 záznamů.   začátekpředchozí269 - 278dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.