Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 268 záznamů.  začátekpředchozí262 - 268  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Aktivní imaginace. Možnosti a rizika
Kundrátová, Iva ; Štětovská, Iva (vedoucí práce) ; Junková, Vendula (oponent)
Imaginace provázejí lidstvo po staletí. Je to oblast velmi fascinující. Na jednu stranu lidé využívali představ při objevování zákonitostí světa kolem sebe a konstruování nových vynálezů. Na straně druhé je imaginace vedla hluboko do nitra při meditacích a duchovním cvičení. To bylo inspirací i C.G. Jungovi při koncipování, v té době zcela nové, psychoterapeutické metody - aktivní imaginace. Uvedení imaginace, jako člověku přirozeně blízkého způsobu uchopení a zobrazení skutečnosti, do terapie se ukázalo jako velmi prospěšné. Aktivní imaginace zde našla své místo. V současnosti je jednou z běžně používaných terapeutických metod a proto i my, v rámci naší práce, vstupujeme do oblasti psychoterapie a dotýkáme se některých jejích principů a pravidel (například etického kodexu a některých obecných zásad práce terapeuta). Teoretickým východiskem a základem naší práce Je analytická psychologie. V jejích intencích se budeme pohybovat a také budeme užívat její terminologii, kterou nejprve vymezíme. Inspirací k napsání rigorózní práce na toto téma, byla autorčina diplomová práce. Ta shrnula dostupné informace o aktivní imaginaci a mapovala, zda a jak je používána mezi českými psychoterapeuty. Další vzdělávání a nové profesní zkušenosti poskytly autorce mnoho podnětů k vypracování obdobně tématicky zaměřené rigorózní...
Stát se prvňákem. Adaptace dítěte na pravidla platná v první třídě
Hončíková, Lucie ; Štětovská, Iva (oponent) ; Viktorová, Ida (vedoucí práce)
Počátek školní docházky tvoří jedno ze zlomových období v životě dítěte. Změny, které se v této etapě odvíjejí, souvisí se všemi oblastmi života dítěte a znamenají i zásah do života rodiny. V naší rigorózní práci jsme se zaměřili na proces adaptace dítěte na pravidla, se kterými se setkává v prvním pololetí školního roku a která platí na půdě školy. Věnovali jsme se hlavně průběhu tohoto procesu a mechanismům, které ho určují. V teoretické části jsme vysvětlili problematiku života v první třídě a definovali základní pojmy týkající se vstupu do školy a počátku školní docházky, se kterými jsme dále pracovali. V praktické části jsme nejprve klasifikovali a následně popsali jednotlivá pravidla a jejich kategorie. Poté jsme sledovali průběh procesu adaptace na školní normy v jednotlivých měsících prvního pololetí školního roku a dosažená zjištění jsme mezi sebou porovnali. Vytvoříme tak celkový obraz adaptačního procesu, jak v dané první třídě v prvním pololetí probíhal. K vytčenému cíli jsme zvolili hlavně metody průběžného pozorování žáků zvolené první třídy a cílených rozhovorů s žáky a s učitelkou.
Agorafobie
Koťová, Magdalena ; Štětovská, Iva (oponent) ; Šípek, Jiří (vedoucí práce)
Teoretická část diplomové práce se zabývá přehledem vybraných teorií agorafobie od 60. let 19. století až po dnešní dobu. Do přehledu byly vybrány teorie autorů, kteří se snažili odpovědět na otázku po příčinách tohoto onemocnění. V empirické části diplomové práce je nastíněna narativní výzkumná sonda týkající · se analýzy životního příběhu žen trpících agorafobií. Autorka usiluje o náhled na možné příčiny tohoto onemocnění zejména u žen.
Životní cíle v mezigeneračním srovnání
Morávková, Kateřina ; Kebza, Vladimír (vedoucí práce) ; Štětovská, Iva (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá tématem životních cílů. Představuje vybrané teorie životních cílů a možnosti jejich klasifikace. Pozornost věnuje také vývojovému aspektu životních cílů, a to v kontextu teorií celoživotního vývoje. Dále práce rozvíjí téma životní smysluplnosti, které s konceptem životních cílů úzce souvisí. Nastiňuje filozofické kořeny zájmu o téma životního smyslu a některá psychologická pojetí a blízké koncepty. Dalším tématem, zpracovaným v části teoretické, je koncept osobní pohody. Ten je představen prostřednictvím vybraných teorií, akcentujících různé aspekty tohoto konceptu. V části empirické je ověřována hypotéza o existenci rozdílu v obsahu individuálně významných cílů mezi skupinou mladých a starších dospělých. Dále je zkoumána souvislost preference cílů intrinsických a extrinsických a úrovně spokojenosti se životem. Za účelem získání relevantních dat byly použity dva dotazníky, Aspiration Index (AI) a Škála spokojenosti se životem (SWLS). Výzkumný soubor tvoří 962 respondentů dospělé české populace, kteří vyplnili testovou baterii online. Byly nalezeny statisticky významné rozdíly mezi skupinou mladých a starších dospělých v důležitosti přikládané cílům ze skupin: vztahy, smysl pro komunitu, zdraví, finanční úspěch, image, popularita, konformita, spiritualita a...
Životní cesta ve světle rituálů. Rodičovské a partnerské rituály v současné mladé rodině
Fišerová, Lucie ; Junková, Vendula (oponent) ; Štětovská, Iva (vedoucí práce)
Diplomová práce se snaží postihnout význam nepatologického rituálu v rodinném životě, při výchově dětí, v přechodových obdobích i v rodinné terapii. Nejde nám o postižení církevních rituálů, spíše o individuální nebo společné prožívání rituálu v rámci rodiny. V teoretické práci se nejdříve budeme zabývat rituálem jako fenoménem, který zkoumá antropologie, sociologie i psychologie, zmíníme jeho roli ve společnosti i v individuálním životě, hlavně ve vztahu k životním změnám a krizím. V další části se zaměříme na rodinný rituál a společné činnosti rodiny, které rodinný čas strukturují, seznámíme se hlavně s rodinným rituálem v období mladé dospělosti, konkrétně v partnerství a dále v nově vznikající rodině. V empirické části práce se pokusíme zmapovat rodinné rituály v mladé rodině, na základě rozhovorů s mladými dospělými s dítětem se budeme snažit zjistit úlohu a význam rituálu pro jednotlivce, pár i celou rodinu v tomto důležitém přechodovém období. Také se pokusíme definovat rozdíl a vlastnosti partnerských a rodičovských rituálů, genderové rozdíly v jejich chápání i vliv původních rodin na utvářeni rih1ált"1 v nové rodině. Ve srovnání s dosavadními pracemi, které se zabývaly všedními rih1ály (Krčilová, 2000), rituály ve skupinové terapii (Kubíková, 2005), mapováním rodinných rituálů obecně (Sobotková,...
Psychologické aspekty interkulturních partnerských vztahů
Loučímová, Bohumila ; Morgensternová, Monika (oponent) ; Štětovská, Iva (vedoucí práce)
Interkulturní partnerské vztahy jsou fenoménem, který je možné nahlížet a zkoumat z různých úhlů širokého spektra společenskovědních disciplin. V základě tvoří partnerské vztahy přes hranice kultur součást zejména ve Spojených státech amerických a některých zemích západní Evropy rozsáhlejšího trendu interetnických romantických vztahů, který je popisován zejména z hlediska sociologie, interkulturní psychologie, interkulturní komunikace a multikulturního poradenství. V českém kulturním a společenském zázemí představují v posledních letech intimní sexuální vztahy mezi Čechem/Češkou a cizinkou!cem jev stále frekventovanější, ačkoli pochopitelně nedosahuje tak alarmující aktuálnosti jako v jiných zemích s daleko silnější přistěhovaleckou politikou či výraznějším zastoupením menšin Gako například v USA). V našem domácím prostředí zároveň z tohoto sílícího trendu nelze vysledovat a předpovědět směr ani podobu dalšího vývoje fenoménu interkulturních partnerských vztahů, což je otázka, která by v ideálním případě mohla stát u zrodu dalších sociologických a psychologických výzkumných studií. Ve výsledcích teoretického i empirického zkoumání jsme došli k vykreslení jevu, který jsme se pokusili zasadit do českého kulturního zázemí. Sledovali jsme jednotlivé kvality interkulturních partnerských vztahů z perspektivy...
Vliv cvičení jógy a tai-chi na bazální strukturu a dynamiku autoregulace, integrovanosti a psychické odolnosti osobnosti
Hermanová, Kateřina ; Šípek, Jiří (oponent) ; Štětovská, Iva (oponent)
Předmětem rigorózní práce, která se dostala čtenáři do ruky, jsou dvě techniky, se kterými mám osobní zkušenost: Jóga a tai-chi. Můj vývoj v poznáváná dvou zmíněných cest k sebepoznávání probíhal podobně jako u řady jiných adeptů. Nejprve, v době totality, jóga jako "podezřelá'', nicméně tiše akceptovaná "tělovýchovná disciplína", po nabyté svobodě k přístupu k informacím - tai-chi. Vedle svobody volby byl u mne přesun zájmu na tai-chi způsoben hledáním techniky dynamičtější a více společensky založené než jóga, která by měla přinejmenším stejně příznivé účinky na fyzickou i psychickou stránku osobnosti. Musím říci, že se mé očekávání splnilo a pokud budu moci alespoň částečně přispět k rozšíření zájmu o tyto způsoby práce s tělem a myslí, nebude pro mne čas věnovaný následující studii marný. Naznačené podobnosti a rozdíly mez1 oběma přístupy JSOU v podstatě ohniskem rigorózní práce. Zajímá mne, jaký typ lidí vyhledává jógu a tai-chi. Předpokládám, že mezi "jógisty" a "taichisty" budou určité podobnosti. Domnívám se totiž, že člověk hledající cestu k sebezdokonalení, může do jisté míry volit náhodně mezi jógou a tai-chi podle toho, která technika mu zrovna vstoupí do cesty. O to zajímavější pak pro mne je otázka, zda jsou těmito technikami přitahováni odlišní lidé např. kvůli různému filozofickému pozadí,...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 268 záznamů.   začátekpředchozí262 - 268  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
2 Štětovská, Iva,
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.