Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 97 záznamů.  začátekpředchozí25 - 34dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Gender v současném umění - mateřství jako specifické téma
Svatošová, Zuzana ; Bláha, Jaroslav (vedoucí práce) ; Fulková, Marie (oponent)
Teoretická část práce je zaměřená na filozoficko-historická východiska, která vedla k současnému poststrukturálně-feministickému přístupu ke genderové identitě a dále na hledání vizuální paralely tohoto přístupu v umění, respektive v umění rozbrazující konkrétně mateřskou identitu. Didaktická část práce nabízí možnou variantu, jak studentům střední školy zprostředkovat téma genderové identity. Vlastní výtvarná práce je osobní reflexí tématu mateřské tělesnosti.
Východoevropský komiks a postmoderní situace
Dimitrov, Petr ; Bláha, Jaroslav (vedoucí práce) ; Raudenský, Martin (oponent)
Klíčová slova: textově-obrazové útvary, komiks, postmoderna, postkomunismus, příběh, východní Evropa, narace, narativní kresba, znak, výtvarné umění, jazyk, systém, typologie, situace, zážitek Práce se zaměřuje na vykreslení fenoménu postmoderny a komiksu v obecné rovině. V rovině specifické se pak práce soustředí na vykreslení postmoderní situace v rámci postkomunistické reality východního bloku a současné komiksové produkce této kulturní oblasti. Zvláště na základě subjektivní analýzy konkrétních prací se autor pokouší hledat styčné body mezi výše zmíněnými fenomény. V didaktické části práce je médium komiksu uchopeno jako vizuální forma, která má moc kultivovat dovednosti nutné k chápání a uchopování mediální, vizuálně dynamické reality dneška.
Fenomén krajina
Novotná, Eva ; Kornatovský, Jiří (vedoucí práce) ; Bláha, Jaroslav (oponent)
Sbírání starých a časem poznamenaných předmětů vedlo k vytvoření stolních krajin. Fascinace těmito věcmi byla podnětem pro malby. Spřízněnost některých děl výtvarných umělců, i vlastní reflexe vytvořených objektů i maleb, jsou základem pro teoretickou část diplomové práce. Didaktická část je reflexí praxe a navrhuje další rozvedení tématu krajiny.
Kastellologie jako historicko-kulturní inspirační zdroj v oblasti výtvarné edukace
Pospíšil, Aleš ; Šamšula, Pavel (vedoucí práce) ; Bláha, Jaroslav (oponent)
Předložená disertační práce s názvem Kastellologie jako historicko-kulturní inspirační zdroj v oblasti výtvarné edukace je věnována mezní historické disciplíně kastellologii a jejím společným vývojovým aspektům s výtvarnou edukací a edukací všeobecně. Jedním z hlavních obsahů práce je nalezení historických spojnic mezi danými disciplínami a jejich intencionální i funkcionální vliv ve vzájemném společenském významu. V rámci historiografie jsou některé statě věnovány i vybraným osobnostem, jejichž vliv byl v obou disciplínách zásadní. Ve své celkové koncepci mapuje tato disertační práce všeobecně nejen historické hledisko, ale také současný stav. Empirická část práce vychází z poznatků části teoretické. Ze zjištěných informací v rámci historiografie bylo nutné podrobit jistému výzkumu i osobnost učitele. Empirický výzkum tedy mapuje frekvenci a užití témat a námětů spojených s kastellologií v lekcích výtvarné výchovy u pedagogů působících na 2. stupni ZŠ v kontextu jejich zájmové osobnostní inklinace. Část výzkumná i část teoretická se věnují specifickému českému prostředí. V obou případech je zohledněn pouze drobný přesah k zahraničním zkušenostem.
Skupina 12/15 a její místo v českém umění po roce 1989
Mayerová, Miroslava ; Bláha, Jaroslav (vedoucí práce) ; Čech, Viktor (oponent)
Miroslava Mayerová Abstrakt Anotace Mayerová, Miroslava: Skupina 12/15 a její místo v českém umění po roce 1989 [Diplomová práce] Praha, 2019. Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, Katedra výtvarné výchovy. Název diplomové práce: Skupina 12/15 a její místo v českém umění po roce 1989 ABSTRAKT: Cílem diplomové práce je popsat a analyzovat pozici Volného seskupení 12/15 Pozdě, ale přece v období po roce 1989 s důrazem na generační proměny a postmoderní zlom. V didaktické části bylo záměrem ukotvit vědomí o seskupení v žákovských myslích a na základě mezioborových vazeb zopakovat a rozšířit jejich znalosti dobových kontextů. Teoretická část práce vychází z odborné literatury historického, kunsthistorického a socio vědního charakteru. K nejpřesnějšímu dokreslení doby, atmosféry a pozice Volného seskupení 12/15 byly jako metodika použity semistrukturované a nestrukturované rozhovory se samotnými členy skupiny. Diplomová práce ukazuje, že Volné seskupení 12/15 Pozdě, ale přece a jeho generace jsou mostem mezi 2. avantgardou a postmoderním i současným uměním, udržující kontinuitu české výtvarné scény. Didaktická a praktická část poukazuje k důležitosti mezigeneračního setkávání a živého kontaktu žákovské a tvůrčí scény. Klíčová slova postmoderna, umělecké skupiny, kresba, malba, socha, prostor,...
Stopy v současném umění
Houšková, Aneta ; Daniel, Ladislav (vedoucí práce) ; Bláha, Jaroslav (oponent)
Diplomová práce se jako celek zabývá tématem stopy v současném výtvarném umění. Je rozdělena na tři části. Část teoretickou, didaktickou a praktickou. V teoretické části nejprve definuji, co pro mě stopa znamená a tuto definici uplatňuji při hledání stop v dílech současných umělců. Součástí teoretické části práce je rozhovor s Patrikem Proškem, umělcem tvořícím některá svá díla ve veřejném prostoru. V didaktickém výtvarném projektu, vytvořeném pro studenty vyššího gymnázia, je na téma stopy nahlíženo poněkud volněji. Hlavním cílem tematického celku je vést žáky k přemýšlení o stopách prostřednictvím jejich vlastní umělecké činnosti. Na základě získané zkušenosti by měli být schopni uvažovat o pomíjivosti stopy, o smyslu našeho odkazu a důsledcích naší existence. Zvláště se zaměřuji na oblasti výtvarného umění související s land artem a street artem či graffiti. Praktická část je výsledkem mého uvažování nad stopou zanechanou ve veřejném prostoru. Vycházím zde z poznatků získaných v teoretické části. Výsledkem je soubor autorských knih, které dokumentují mé úvahy nad nalezenými nebo vytvořenými stopami. Svou pozornost jsem zaměřila především na touhu člověka zanechat svou stopu ve veřejném prostoru. KLÍČOVÁ SLOVA stopa, veřejný prostor, výtvarné umění, land art, street art, graffiti, fotografie, ekologie
Používání veřejného prostoru ve vztahu k výtvarnému umění a vzdělávání
Viková, Tereza ; Arbanová, Linda (vedoucí práce) ; Bláha, Jaroslav (oponent)
VIKOVÁ, Tereza. Používání veřejného prostoru ve vztahu k výtvarnému umění a výtvarné výchově [Diplomová práce]. Praha, 2019. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, katedra výtvarné výchovy. 98 s. (Přílohy na CD: 1 textová, 1 obrazová příloha) Obsahem diplomové práce je používání veřejného prostoru. Tedy takový způsob užívání, kdy na základě uvědomění si sama sebe ve společném, sdíleném prostoru za něj uživatel pociťuje a přebírá odpovědnost. Svůj zájem projevuje jako schopnost vést dialog s místem, jeho obyvateli, uživateli či správci. Autorku zajímá především moment zaměření pozornosti, jenž může (ale nemusí) vyústit v akci a stát se hybatelem změny. V této spojitosti je zmiňován fenomén tzv. jemné akce. Akce jednotlivce vycházející zevnitř samotného systému, jež se obvykle vyznačuje nenápadným působením s hlubším, dalekosáhlejším účinkem. Ústřední myšlenky autorka aplikuje v tematické řadě tvořené spojením didaktické a výtvarné části v provázaný celek. Na příkladu vytržení prvku veřejného prostoru ze svého všedního prostředí, jeho dočasného "přivlastnění" a opětovného navrácení ukazuje vlastní přístup k problému ve vztahu k výtvarnému umění a výtvarné výchově. Jednotlivé náměty odkrývají aspekty soukromého a veřejného a nastiňují způsoby, jakými se uživatel vztahuje ke svému prostředí a...
Románské rotundy v Praze a jejich význam pro výtvarnou výchovu
Kuprová, Kateřina ; Daniel, Ladislav (vedoucí práce) ; Bláha, Jaroslav (oponent)
První část diplomové práce se zabývá románskými rotundami. Ty jsou zde uvedeny a zasazeny do historického a kulturního kontextu raného středověku pro pochopení příčiny jejich vzniku. Podstatná část je věnována formální analýze jednotlivých rotund nacházejících se na území Prahy a jejího blízkého okolí, jejich funkci a to v různých interpretacích českých badatelů. Další část práce je věnována vlastní tvorbě, ve které jsou nakresleny původní části pražských rotund. Teoretické principy jsou uplatněny v poslední části práce, kde se spojují s a/r/tografickým výzkumem. Ten je zde popsán a využit pro následné metodické řady výtvarné výchovy, které byly odučeny na 1. stupni základní školy.
"…Zeus... Iškariotský" Proměny koncepce a zpodobnění klasické mytologie napříč dějinami umění a její předávání dalším generacím.
Šik, Jiří ; Čech, Viktor (vedoucí práce) ; Bláha, Jaroslav (oponent)
Ve své práci se zaměřuji na klasickou řeckou mytologii, její původ a její význam v životě jedince, tedy na její výklady, nazírání a zpracování v různých historických etapách dějin umění a na proměny klasických mytologických figur v rámci nových společenských kontextů, a to období starověku až po naši bezprostřední současnost. V didaktické části přicházím s návrhem edukačního projektu, který by měl novým generacím zprostředkovat úvod do klasických mytických příběhů za použití významných děl západního umění jako vizuálních podkladů. Zde se ukázalo, že studenti jsou skutečně velice nakloněni studiu mytologie a vytvořená aktivita slavila značný úspěch. Praktická část práce následně nastiňuje potenciál moderních médií pro vzdělávání a předávání mytologie a návrh k vytvoření edukačně uměleckého projektu v českém prostředí, který by tohoto potenciálu využil. Série maleb následně slouží jako první krok k vytvoření takového loubení znalosti a zájmu o klasickou mytologii je zásadní pro rozvoj jedince a skrz něj celé společnosti. Bylo by krátkozraké toto studium odsunout kamsi do pozadí a zapomenout na něj. Konec konců četnost jeho zastoupení v umění dokazuje, jak přínosným zdrojem informací vždy

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 97 záznamů.   začátekpředchozí25 - 34dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
9 BLÁHA, Jakub
44 BLÁHA, Jan
9 BLÁHA, Josef
9 Blaha, Jakub
44 Blaha, Jan
5 Blaha, Jaroslav
1 Blaha, Jindřich
1 Blaha, Jindřich BBA.
28 Blaha, Jiří
9 Blaha, Josef
9 Bláha, Jakub
44 Bláha, Jan
5 Bláha, Jan Daniel
28 Bláha, Jiří
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.