Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 43 záznamů.  začátekpředchozí24 - 33další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Dialogické vyučování ve fyzikálním vzdělávání
Otáhalová, Klára ; Kekule, Martina (vedoucí práce) ; Mandíková, Dana (oponent)
Bakalářská práce se zabývá dialogickým přístupem ve výuce fyziky. V komunikaci mezi učitelem a žákem můžeme zkoumat komunikační přístupy, vzory diskurzu a učitelské otázky. V práci je vytvořena analýza nahrávek hodin (vlastní, virtuální hospitace). Byly identifikovány čtyři komunikační přístupy a dále i jejich kombinace. Pro dvě vyučující byla sestavena zpětná vazba a identifikovány typické rysy pro jejich výuku (např.: kombinace D/I, A/I). Práce obsahuje i souhrnný výsledek využití komunikačních přístupů všemi učiteli. V závěru práce je sestaven návrh materiálu pro studenty učitelství fyziky pro seznámení se s dialogickým vyučováním. Klíčová slova: dialogické vyučování, fyzikální vzdělávání
Představy studentů o fyzikální vědě, vytváření fyzikálních poznatků a učení se fyzice
Rakovská, Jitka ; Kekule, Martina (vedoucí práce) ; Žák, Vojtěch (oponent)
Autor: Jitka Rakovská Katedra / Ústav: Katedra didaktiky fyziky Vedoucí bakalářské práce: RNDr. Martina Kekule, Ph.D., Katedra didaktiky fyziky Abstrakt: Tato bakalářská práce je zaměřená na zjišťování epistemologických názorů studentů na fyziku, konkrétně na strukturu vědeckých poznatků, charakter poznávání a učení se fyzice a na zdroje schopnosti učit se. Cílem bakalářské práce bylo použít kvalitativní typ výzkumu a zaměřit se na hlubší prozkoumání představ žáků o výše uvedených oblastech. Jako výzkumná metoda byl použit polostrukturovaný rozhovor. Jeho příprava probíhala na základě otázek dotazníku EBAPS (Hodnocení epistemologických názorů na fyzikální vědy). Celkem bylo realizováno devět rozhovorů s žáky gymnázia ve Zlínském kraji. Čtyři rozhovory byly přepsány a okódovány. Pro realizaci rozhovorů byli vybráni žáci rozdílného pohlaví a výsledků ve fyzice. Nejzajímavější bylo sledovat, že žáci se stejnými postoji mohou mít různé názory. Názory na fakta se mezi všemi žáky lišili, ovšem všichni žáci se shodli na tom, že teorii je nejdůležitější pochopit. Klíčová slova: epistemologie, dimenze, kódování, Title: Students's conception about physics as a science, evolving knowledge in science and their oppinions about learning science
Interpretace grafu zaznamenaného siloměrnou plošinou žáky středních škol sledovaná oční kamerou
Vondráčková, Terézia ; Kekule, Martina (vedoucí práce) ; Snětinová, Marie (oponent)
Tato práce se zabývá řešením úloh sledované pomocí oční kamery. Pojednává o samotné metodě tzv. eye-trackingu, která se dále použila při výzkumu postupu žáků při řešení zadaných problémů. Zkoumaní byli žáci střední školy, kteří řešili 6 fyzikálních úloh zaměřených na interpretaci grafu z mechaniky. Během doby, kdy řešili úkoly, byli zároveň sledováni oční kamerou, která detailně zaznamenala pohyb jejich očí. Z tohoto pohybu se dá dále odvodit, jakou strategii použili při řešení. Z výsledků je zřejmé, že v určitých případech docházelo u více žáků k typickým miskoncepcím identifikovaným při práci s grafy. Informace o tomto tématu mohou sloužit například učitelům k zefektivnění vlastní výuky do budoucna.
Strategie žáků při řešení úloh z mechaniky zkoumané metodou oční kamery
Jakubská, Iva ; Kekule, Martina (vedoucí práce) ; Snětinová, Marie (oponent)
Náplní diplomové práce je zkoumání strategií, které užívají studenti během řešení úloh. Pro výzkum byly použity úlohy z R-FCI testu. Výzkumu se účastnilo 35 studentů. Během řešení úloh byly oční pohyby studentů zaznamenávány oční kamerou Tobii TX300. Na základě získaných dat byla provedena kvalitativní analýza strategií pro úspěšné a neúspěšné řešitele úloh. Studenti, kteří nakonec vyřeší úlohu úspěšně, postupují obecně rychleji než neúspěšní řešitelé, v úloze se lépe orientují, fixují relevantní informace, z nabízených možností snadněji vyberou tu správnou. Dále byli vytipováni někteří účastníci, jejichž strategie byla zkoumána detailněji. V přílohách jsou uvedeny materiály, na jejichž základě byla analýza provedena. Materiály byly vygenerovány programem Tobii Studio 3.2.
Vybrané pokusy z mechaniky pro Interaktivní fyzikální laboratoř
Kopřiva, Tomáš ; Šabatka, Zdeněk (vedoucí práce) ; Kekule, Martina (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá vybranými pokusy z mechaniky. Teoreticky zpracovává a v podobě pracovních listů a experimentů ověřuje jednotlivé zákony mechaniky, a to zákon zachování mechanické energie, zákon zachování hybnosti a Newtonovy pohybové zákony. Další pracovní list se věnuje problematice odporových sil, která nám mění předpokládané výsledky pokusů. Do samotné práce jsou zahrnuty jednotlivé pracovní listy a jejich vzorová řešení. Příloha obsahuje sadu pracovních listů a CD, na kterém jsou nahrány naskenované pracovní listy vypracované studenty, samotné pracovní listy, rozhraní, na které se odkazuje v pracovních listech a celou práci v elektronické podobě. Klíčová slova: experimenty, mechanické zákony, pracovní list, vozík
Fyzikální úlohy k rozvoji různých poznávacích operací
Kürtiová, Alica ; Žák, Vojtěch (vedoucí práce) ; Kekule, Martina (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá učebními úlohami z fyziky, které pomáhají při rozvoji různých poznávacích operací. Pro tento účel byla použita především taxonomie učebních úloh D. Tollingerové a Bloomova taxonomie poznávacích cílů. V rámci práce byl vypracován materiál, který obsahuje charakteristiku vybraných jedenácti poznávacích operací (indukce, dedukce, transformace, dokazování, abstrakce aj.) a ke každé z nich dvě typické učební úlohy. Zmíněný materiál byl vytvořen s cílem ozřejmit, jak rozpoznat, případně i vytvořit další úlohy zaměřené na vybrané poznávací operace. Tento proces může kromě jiného pomoci při formulaci, plnění a kontrole stanovených výukových cílů, motivaci a aktivizaci činnosti žáků a k rozvoji klíčových kompetencí. Klíčová slova: učební úloha, fyzikální úloha, kognitivní operace, poznávací proces, taxonomie D. Tollingerové
Laboratorní práce z fyziky pro střední školy
Koutská, Barbora ; Žák, Vojtěch (vedoucí práce) ; Kekule, Martina (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá laboratorními pracemi z fyziky pro střední školy. Práce nabízí náměty na pět laboratorních prací, které byly realizovány v běžné výuce na gymnáziu. Jsou zde uvedeny mimo jiné pracovní listy k daným pracím a metodické poznámky pro učitele, které vzešly z realizace ve výuce a následné reflexe. Laboratorní práce se tematicky zaměřují na oblast kmitání a vlnění, které prostupují různé fyzikální obory. Jejich cílem je rozvíjet u studentů zejména tvořivý přístup k řešení problémů, praktické dovednosti při připravování experimentů, kritický přístup k informacím, diskuzi týkající se chyb a zanedbání při měření a práci s počítačem. Jelikož se ve výzkumech v oblasti motivace k učení se fyzice ukazuje, že provádění pokusů vlastníma rukama a využívání počítačů při zpracování dat jsou u studentů oblíbené, mají takto připravené laboratorní práce značný motivační potenciál.
Sbírka úloh z kinematiky hmotného bodu
Moltašová, Jana ; Mandíková, Dana (vedoucí práce) ; Kekule, Martina (oponent)
Název práce: Sbírka úloh z kinematiky hmotného bodu Autor: Jana Moltašová Katedra (ústav): Katedra didaktiky fyziky Vedoucí bakalářské práce: RNDr. Dana Mandíková, CSc. e-mail vedoucího: Dana.Mandikova@mff.cuni.cz Abstrakt: Práce navazuje na bakalářskou práci Sbírka úloh z kinematiky hmotného bodu pro studenty učitelství fyziky, obhájenou v roce 2006. Diplomová práce je součástí širšího projektu, jehož cílem je vytvoření elektronické sbírky úloh s podrobnými řešeními a se strukturovanou nápovědou. V rámci diplomové práce vznikla část sbírky se čtyřiceti úlohami, jejichž tématem je kinematika hmotného bodu. Většina úloh je vybrána z již existujících sbírek a učebnic. Každá úloha obsahuje zadání, systém nápověd a řešení nápověd, podrobné řešení a odpověď. V úvodní části diplomové práce je vymezena problematika, cíle práce a je uvedena její struktura. V další části je uveden přehled učiva probíraného na ZŠ, SŠ a stručně na VŠ, které se týká daného tématu. Následuje přehled a charakteristika sbírek úloh k danému tématu. Čtvrtá část je věnována charakteristice elektronické sbírky, její historii, je zde popsáno technické zpracování úloh a charakteristika a struktura vlastní sbírky úloh. V závěru jsou shrnuty výsledky práce. Součástí práce je příloha s ukázkou šesti vytvořených úloh. Všechny úlohy jsou...
Fyzikální procházky iQparkem
Zajacová, Blanka ; Kekule, Martina (vedoucí práce) ; Žák, Vojtěch (oponent)
Název práce: Fyzikální procházky iQparkem Autor: Blanka Zajacová Katedra / Ústav: Katedra didaktiky fyziky Vedoucí diplomové práce: RNDr. Martina Kekule, PhD., Katedra didaktiky fyziky Abstrakt: Tato diplomová práce se zabývá tvorbou fyzikálně zaměřených pracovních a metodických listů pro žáky a učitele základních i středních škol, kteří navštíví science centrum iQpark. V teoretické části jsou popsány některé výukové metody a formy a jejich rozdělení. Dále jsou zde shrnuty výsledky rešerše materiálů pro žáky a učitele zveřejněných na webových stránkách deseti science center v Evropě a USA. Součástí vlastní práce bylo vytvoření návrhů šesti fyzikálních procházek iQparkem pro žáky SŠ a čtyř fyzikálních procházek pro žáky ZŠ. Ke každému tématu procházky byl vytvořen pracovní list pro žáky a metodický list pro doprovázející učitele. Ve spolupráci s lektory iQparku byla provedena pilotáž pracovních listů. Celkem se do pilotáže zapojilo 284 žáků z 20 ZŠ a 407 žáků z 22 SŠ. Po prvním testování pracovních listů byla provedena analýza jednotlivých úloh a na základě této analýzy byly některé úlohy upraveny nebo zcela vynechány. Byla provedena také pilotáž metodických listů. K metodickým listům se vyplněním dotazníku vyjádřilo celkem 18 pedagogických pracovníků. Na základě shromážděných komentářů a připomínek byly...
Interaktivní centra ve výuce fyziky - konkrétní aplikace
Razímová, Alice ; Drozd, Zdeněk (vedoucí práce) ; Kekule, Martina (oponent)
Hlavním cílem této bakalářské práce bylo vytvořit strukturovaný popis experimentů, spadajících do učiva středních škol, instalovaných v science centru iQpark v Liberci. Celkem bylo vybráno a popsáno 84 interaktivních exponátů, které byly rozčleněny do 6 hlavních témat a dále 23 podtémat. Popis každého z exponátů doplňují fotografie, náměty pro diskuzi se studenty, originální žákovský popis iQparku, případně video provedeného experimentu. Pro tento přehled pokusů byly vytvořeny webové stránky, na kterých je volně dostupný široké veřejnosti. Vytvořená databáze je určena především učitelům střední škol, kteří plánují se svými studenty cestu do iQparku. Text bakalářské práce čtenáře také seznámí s pojmem science centrum. Rovněž je zde popsán i vývoj science center v České republice.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 43 záznamů.   začátekpředchozí24 - 33další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.