Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 423 záznamů.  začátekpředchozí217 - 226dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Průběh valné hromady akciové společnosti
Sladký, Filip ; Patěk, Daniel (vedoucí práce) ; Štenglová, Ivanka (oponent)
Resumé Průběh valné hromady akciové společnosti Hlavním cílem nadepsané diplomové práce je analyzovat účinnou právní úpravu průběhu valné hromady akciové společnosti, akcentovat na vybraných místech rozdíly oproti úpravě obchodního zákoníku a v neposlední řadě také pojednat o výkladových problémech, se kterými se po rekodifikačních změnách v rámci dané tématiky setkáváme. Systematicky byl výklad rozdělen do čtyřech kapitol. První z nich slouží jako obecný náhled na akciovou společnost, přičemž důraz je kladen převážně na organizační strukturu akciové společnosti a její zákonnou úpravu. Druhá kapitola se soustředí na proces svolávání valné hromady akciové společnosti a následně též na problematiku účasti a zastoupení na jednání valné hromady. Ve své první části pojednává o jednotlivých důvodech svolání, přičemž k nim zároveň přiřazuje příslušné svolavatele. Úkolem zmíněné pasáže práce je zpracovat kompaktní přehled o tom, za jakým účelem může být jednání valné hromady akciové společnosti svoláno a které subjekty jej na základě definovaných důvodů svolávají. V druhé části kapitoly je výklad soustředěn na analýzu toho, kdo a za jakých podmínek se může valné hromady účastnit, a jaké náležitosti je potřeba splnit k řádnému využití jejich profilových funkcí. Třetí kapitola pak nabízí výklad o dílčích...
Koncept průměrného spotřebitele v českém a evropském právu
Plavjaniková, Kateřina ; Patěk, Daniel (vedoucí práce) ; Liška, Petr (oponent)
Tématem mé práce je "Koncept průměrného spotřebitele v českém a evropském právu". V první kapitole je vyložen pojem spotřebitele a jeho vývoj. V české právní úpravě jsem se zaměřila na spotřebitele z pohledu soukromého a veřejného práva. Pojem spotřebitele je vyložen z pohledu české právní úpravy, francouzské právní úpravy a v neposlední řadě evropské právní úpravy. Ve výkladu je pojednáno o francouzském spotřebitelském zákoníku a jeho výhodách či nevýhodách ve světle německého modelu spotřebitelského práva, který je obsažen v české právní úpravě. V neposlední řadě jsem se zabývala vlivem evropské judikatury na vývoj pojmu spotřebitele a možnými návrhy spotřebitelského práva de lege ferenda. V druhé části práce je věnována pozornost průměrnému spotřebiteli. Práce se zabývá jeho počátky v judikatuře české, německé a evropské. Popsán je vývoj od empirického pojetí modelu průměrného spotřebitele, kdy se používalo při posuzování dopadu obchodních praktik sociologických výzkumů, až po pojetí normativní, které je uplatňováno shodně s ohledem na rozhodovací praxi Soudního dvora EU. Průměrný spotřebitel je tak právním konstruktem, modelovým spotřebitelem, od kterého se očekává určitá míra pozornosti, obezřetnosti a informovanosti. Tyto nároky se však mění s ohledem na cílovou skupinu průměrného...
Zvláštní odpovědnost podniku v dominantním postavení
Čechráková, Iva ; Patěk, Daniel (vedoucí práce) ; Rozehnal, Aleš (oponent)
Název: Zvláštní odpovědnost podniku v dominantním postavení Autor: Iva Čechráková Katedra: Katedra obchodního práva Vedoucí práce: JUDr. Daniel Patěk, Ph.D. Abstrakt: Tato diplomová práce se zabývá doktrínou zvláštní odpovědnosti podniku v dominantním postavení a s tím související problematikou. Zvláštní odpovědnost podniku představuje povinnost tohoto podniku zajistit, aby svým jednáním nenarušil fungující hospodářskou soutěž. Doktrína zvláštní odpovědnosti je vzájemně provázána se zákazem zneužití dominantního postavení a jeden institut nelze hodnotit bez druhého, neboť zvláštní odpovědnost podniku je řídícím principem uplatňování zákazu zneužití dominantního postavení. Z tohoto důvodu je nezbytné se v diplomové práci věnovat i samotnému zákazu zneužití dominantního postavení a vybraným zakázaným praktikám, v nichž se promítá zvláštní odpovědnost dominantního podniku. Tato odpovědnost předpokládá vyšší standard ostražitosti či opatrnosti, promítající se v jednání takového podniku, jelikož podnik v dominantním postavení na trhu nemůže činit veškerá jednání, která však jiné podniky, nedisponující takovou tržní silou, činit mohou. S problematikou zvláštní odpovědnosti podniku v dominantním postavení souvisí také otázka superdominantních podniků a rozsahu jejich zvláštní odpovědnosti. V odborné literatuře se...
Srovnávací reklama - vývoj úpravy v českém právním řádu
Volf, Petr ; Horáček, Vít (vedoucí práce) ; Patěk, Daniel (oponent)
Srovnávací reklama - vývoj úpravy v českém právním řádu V mé diplomové práci se zabývám srovnávací reklamou v českém právním řádu. Jejím hlavním cílem je zmapování vývoje úpravy tohoto fenoménu v historických etapách s důrazem na soukromoprávní úpravu a její změny po harmonizační novele obchodního zákoníku č. 370/2000 Sb. Práce je strukturována do úvodu, sedmi kapitol, které jsou dále členěny na podkapitoly, a závěru. Po úvodu následují první tři kapitoly, které jsou věnovány obecným tématům, které se vážou ke zkoumanému pojmu. V první kapitole se krátce zmiňuji o regulaci hospodářské soutěže včetně nástinu systému nekalé soutěže s akcentací generální klauzule. Další kapitola pojednává o obecném pojmu reklamy se zmínkou k její mimoprávní regulaci jako alternativě k právní úpravě. Následuje teoretické vymezení srovnávací reklamy s výčtem teorií rozeznávaných druhů a jednotlivých přístupů právních řádů k této obchodní praktice. Obsahem čtvrté kapitoly je historický exkurs do vývoje právní úpravy srovnávací reklamy v českém právním řádu od prvorepublikové úpravy až do harmonizační novely obchodního zákoníku, jejímž přijetím se srovnávací reklama stala přímou součástí právního řádu. Srovnávací reklama byla do té doby posuzována především podle generální klauzule a přístup k ní tak byl formován výhradně...
Smluvní pokuta jako nástroj utvrzení dluhu v obchodních vztazích
Palan, Ondřej ; Černá, Stanislava (vedoucí práce) ; Patěk, Daniel (oponent)
Smluvní pokuta jako nástroj utvrzení dluhu v obchodních vztazích Tématem diplomové práce je smluvní pokuta jako nástroj utvrzení dluhu v obchodních vztazích. Toto téma si autor vybral proto, že smluvní pokuta je tradičním soukromoprávním institutem, který se pro své funkce a relativní jednoduchost sjednání v současné praxi těší veliké oblibě. Smluvní pokuta zlepšuje postavení věřitele. Motivuje dlužníka ke splnění utvrzené povinnosti, neboť při jejím porušení by byl povinen poskytnout věřiteli plnění představující paušální náhradu škody a zároveň sankci. Přestože je smluvní pokuta v praxi hojně užívaným nástrojem, její zákonná úprava je stručná a zdaleka nepostihuje všechny její problematické aspekty. Na aktuálnosti tématu výrazně přidala rekodifikace soukromého práva. Hlavním cílem diplomové práce je skrze zvolenou metodiku rozebrat proměny právní úpravy smluvní pokuty a jejich dopad na vybrané problematické aspekty institutu smluvní pokuty. Práce hodnotí, zda jsou změny právní úpravy smluvní pokuty řešením dosavadních problémů či nikoli, jaké nové otázky v souvislosti se smluvní pokutou vyvstávají a nakolik jsou závěry bohaté judikatury i nadále relevantní. Diplomová práce se skládá ze čtyř částí. První část je, jakožto úvodní, věnována obecným otázkám smluvní pokuty. Je zde nastíněn historický...
Průběh valné hromady akciové společnosti
Sáblíková, Martina ; Patěk, Daniel (vedoucí práce) ; Štenglová, Ivanka (oponent)
RESUMÉ - Průběh valné hromady akciové společnosti Tématem této diplomové práce je průběh valné hromady akciové společnosti. Akciová společnost je kapitálovou společností, tedy společností, kdy účastenství v této společnosti je spojeno s povinností vložení vkladu, ať již peněžitého či nepeněžitého, a to při jejím založení nebo při zvýšení jejího základního kapitálu. Nejvyšším orgánem akciové společnosti je valná hromada. Valná hromada je obligatorně utvářený orgán bez ohledu na vnitřní systém akciové společnosti, tedy bez ohledu na to, zda se jedná o monistickou či dualistickou strukturu akciové společnosti. S ohledem na její obligatornost je patrné, že valná hromada hraje důležitou roli v samotném fungování akciové společnosti. V rámci této práce je věnována pozornost i situacím, které s průběhem valné hromady úzce souvisí. Jedná se o situace, které valné hromadě předcházejí, tedy již o její samotné svolání, a také o situace, které následují po jejím ukončení. V rámci práce je též řešeno částečné srovnání současné právní úpravy akciové společnosti, tedy dle zákona č. 90/2012 Sb., zákona o obchodních korporacích a družstvech, a úpravy předcházející, tedy dle zákona č. 513/1991 Sb., obchodního zákoníku. Práce se dále snaží reflektovat na průběh valné hromady s ohledem na evropskou právní úpravu, zejména s...
Etická regulace reklamy
Mackovičová, Michaela ; Rozehnal, Aleš (vedoucí práce) ; Patěk, Daniel (oponent)
Etická regulace reklamy Abstrakt Diplomová práce pojednává o problematice regulace etických prvků reklamy. Kromě regulace zákony, která ochraňuje nejdůležitější zájmy společnosti, které mohou být reklamou porušeny, hraje v dnešní době významnou roly regulace stojící mimo právní předpisy. Cílem této práce je analyzovat současný stav této takzvané samoregulace reklamy v České republice a pomocí aplikace na jednotlivé případy reklam zhodnotit, jestli jsou stávající mechanizmy regulace etického prvku v reklamě dostačující. Práce se skládá ze čtyř kapitol. V první kapitole je definován pojem reklama jako sociální fenomén na pozadí marketingové praxe. Důraz je kladen i na různé definice pojmu, které se objevují jak v národních, tak v evropských právních předpisech. Následující kapitola se věnuje vymezení pojmu etiky, jako teorie morálky, nebo právně relevantního pojmu dobré mravy. Třetí kapitola po krátkém nastínění právní regulace reklamy detailně analyzuje nejvýznamnější samoregulační orgán v České republice - Radu pro reklamu a jeho rozhodovací praxi. Na konkrétních případech, které byli předmětem řízení před tímto orgánem práce ilustruje, jaké etické zájmy jsou chráněny etickým kodexem Rady pro reklamu a detailněji pojednává o oblastech jako je reklama na alkohol nebo reklama cílena na děti. V poslední částí...
Prodlení podle nového občanského zákoníku
Doležal, Tomáš ; Štenglová, Ivanka (vedoucí práce) ; Patěk, Daniel (oponent)
Rigorózní práce s názvem "Prodlení podle nového občanského zákoníku" rozebírá obecnou právní úpravu prodlení a jeho následků v současném občanském zákoníku a v souvisejících předpisech evropského a českého práva. Práce objasňuje systematiku současné právní úpravy, objasňuje podstatu a smysl prodlení, vymezuje pojem prodlení a dílčí pojmy prodlení dlužníka a prodlení věřitele a jejich vztah k pojmu splnění dluhu. Práce se dále věnuje rozboru jednotlivých následků prodlení dlužníka a prodlení věřitele. Závěr práce obsahuje srovnání současné české právní úpravy s mezinárodními úpravami reprezentovanými Zásadami mezinárodních obchodních smluv UNIDROIT, Zásadami evropského smluvního práva (PECL) a návrhem Společného referenčního rámce (DCFR).
Evropské právo proti nekalé soutěži
Kaštánková, Jitka ; Patěk, Daniel (vedoucí práce) ; Čech, Petr (oponent)
Evropské právo proti nekalé soutěži Abstrakt Tato diplomová práce se zabývá evropským právem proti nekalé soutěži, přičemž jejím hlavním cílem je poskytnout srozumitelný přehled unijního práva, jenž je v tomto směru reprezentován dvěma stěžejními směrnicemi. Těmi jsou směrnice o nekalých obchodních praktikách, která se soustředí na úpravu vztahů mezi obchodníkem a spotřebitelem, a směrnicí o klamavé a srovnávací reklamě, která prezentuje úpravu vztahů mezi obchodníky navzájem. Sféru nekalé soutěže bohatě doplňuje judikatura Soudního dvora EU, které je věnován značný prostor, neboť je svým výkladovým významem zcela nepostradatelná. Práce je rozdělena do několika kapitol. V kapitole následující po úvodu jsou poskytovány stručné definice nekalosoutěžních pojmů jako je soutěž nebo průměrný spotřebitel. Ve třetí kapitole je zohledněn historický vývoj nekalé soutěže na unijní úrovni, jenž přímo ovlivňuje národní právní úpravy. Z tohoto důvodu bylo do kapitoly čtvrté zařazeno krátké pojednání o nekalé soutěži pohledem nejnovějšího občanského zákoníku. Otázky vztahující se ke spotřebiteli a ochraně jeho zájmů jsou v současnosti považovány za natolik významné, že došlo k jejich vydělení do samostatné čtvrté kapitoly. Důvodem zůstává větší přehlednost a zdůraznění jejich významu, ačkoliv je spotřebitelská...
Srovnávací reklama - vývoj úpravy v českém právním řádu
Srněnský, Jakub ; Horáček, Vít (vedoucí práce) ; Patěk, Daniel (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá tématem srovnávací reklamy a jejím chronologickým vývojem v českém právním řádu. Práce má za cíl osvětlení institutu srovnávací reklamy, historický popis jejího zakotvení v právním řádu historie a popis současné rekodifikované soukromoprávní úpravy v občanském zákoníku č. 89/2012 Sb. s komparací jednotlivých minulých úprav a zohledněním evropského práva. Práce je hierarchizovaná do úvodu, čtyř hlavních kapitol, jejich podkapitol a závěru. První kapitola je věnována vymezení základních obecných pojmů souvisejících s institutem srovnávací reklamy počínaje hospodářskou soutěží, soukromoprávní větví soutěžního práva po samotný pojem reklama, včetně seznámení s její historií i současným chápáním reklamy. Na pojem reklama volně navazuje další, druhá kapitola, která je věnována výlučně institutu srovnávací reklamy. V této kapitole se čtenář podrobněji seznámí s terminologií, teorií a praktickými příklady podob srovnávací reklamy, včetně objasnění pozitiv a negativ srovnávací reklamy. Třetí kapitola se zabývá historií právní úpravy srovnávací reklamy od roku 1918 do roku 1950, následuje popis z období nesvobody do roku 1989 a historický výklad končí kapitolou o porevoluční právní úpravě, kterou vymezují tři důležité milníky. První z nich se věnuje samotné volné soutěži po...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 423 záznamů.   začátekpředchozí217 - 226dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
1 Pátek, Dalibor
5 Pátek, Daniel
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.