Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 60 záznamů.  začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Sebekontrola žáků jako pedagogické téma: problematika měření pomocí sebehodnoticích dotazníků
Papajoanu, Ondřej ; Bendl, Stanislav (vedoucí práce) ; Vališová, Alena (oponent) ; Štípek, Jiří (oponent)
Sebekontrola je jedna z klíčových nekognitivních dovedností, k jejímuž měření se často užívají sebehodnoticí dotazníky s položkami vybavenými hodnoticími škálami. Takto získané výsledky však mohou být zkresleny rozdíly v užívání škály respondenty, což může vést k nesprávným závěrům při porovnávání úrovně sebekontroly napříč různými skupinami respondentů. Cílem práce je analyzovat rozdíly v úrovni sebekontroly žáků studujících na vybraných středních školách různého typu na základě jejich (nekorigovaného) sebehodnocení a sebehodnocení korigovaného o rozdíly v užívání škály pomocí metody ukotvujících vinět. Empirická část práce se skládá ze dvou studií. V rámci první (pilotní) studie je přeložen dotazník k měření sebekontroly, vytvořeny ukotvující viněty pro oblast sebekontroly a formulace těchto vinět je skrze vyhodnocení dotazníkových položek a rozhovorů s žáky ověřována s ohledem na dodržení základních předpokladů metody ukotvujících vinět. V rámci druhé (hlavní) studie je porovnáváno (ne)korigované sebehodnocení sebekontroly a hodnocení ukotvujících vinět na vzorku žáků vybraných pražských středních škol různého typu (N = 312). Ukázalo se, že existují rozdíly v hodnoticích standardech mezi žáky studujícími na různých typech středních škol v Praze. Rozdíly v užívání škály mezi respondenty tak...
Didaktické aspekty e-learningu ve vzdělávání dospělých
Kalinová, Aneta ; Mazáčová, Nataša (vedoucí práce) ; Vališová, Alena (oponent) ; Abrhám, Josef (oponent)
NÁZEV: Didaktické aspekty e-learningu ve vzdělávání dospělých AUTOR: Aneta Kalinová KATEDRA (ÚSTAV) Katedra primární pedagogiky ŠKOLITEL: PaedDr. Nataša Mazáčová, Ph.D. ABSTRAKT: Práce je konkrétním výstupem systemizace teoretických poznatků a zobecněním praktických zkušeností z oblasti e-learningového vzdělávání v kontextu se vzděláváním dospělých. Jde v ní o komplexní pojetí e-learningového vzdělávání, o širší pohled na něj v intencích celoživotního vzdělávání, s postupným zužováním tohoto záběru ke specifikům spoluřízení učení a uspokojování vzdělávacích potřeb dospělých studujících, prostřednictvím didakticky propracovaných elektronických studijních opor a všestranné podpory tutora. Je v ní prezentována celá řada argumentů a důvodů, proč je potřeba se problematikou e-learningového vzdělávání zabývat právě v kontextu celoživotního vzdělávání a také proč hledat přednosti, průběžně sledovat a vyhodnocovat a zároveň zkvalitňovat vytváření studijních opor a činnost tutora v této vzdělávací sféře. Na základě vyhodnocení empirických dat prostřednictvím dotazníkových šetření se práce pokouší proniknout více do problematiky didaktických aspektů studijních opor a tutoringu a sledovat některé charakteristiky respondentů, které mají vliv na připisování významu těmto didaktickým aspektům. Právě nedostatek...
Kurikulum a tvorba školního vzdělávacího programu střední školy s využitím analýzy regionu
Všetečková, Helena ; Mazáčová, Nataša (vedoucí práce) ; Vališová, Alena (oponent) ; Rýdl, Karel (oponent)
NÁZEV: Kurikulum a tvorba školního vzdělávacího programu střední školy s využitím analýzy regionu AUTOR: Helena Všetečková KATEDRA (ÚSTAV) Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy Centrum školského managementu ŠKOLITEL: PaedDr. Nataša Mazáčová, Ph.D. ABSTRAKT: Disertační práce se zabývá kurikulem a tvorbou školního vzdělávacího programu s využitím analýzy regionu. Teoretickými východisky jsou problematika kurikula, vymezení cílové kategorie, prostředky vymezení cíle a průzkumu regionu. Prioritním tématem disertace je tvorba školního vzdělávacího programu, v němž za klíčovou považujeme kvalitní analýzu regionu, pro který připravujeme své absolventy. Metodologická část dokládá přínos průzkumů, analýzy regionu pro kvalitu a akceschopnost školního vzdělávacího programu konkrétní polyfunkční střední školy při zpracování a realizaci školního vzdělávacího programu v konkrétní škole. Podrobněji se zabýváme profilem absolventa střední školy, analýzou trhu práce a učebním oborem Automechanik na střední škole v České republice ve srovnání s Francií. Zhodnocení získaných poznatků o regionu napomáhá v koncipování profilu absolventa střední školy. KLÍČOVÁ SLOVA: kurikulum, školní vzdělávací program, cílová kategorie, absolvent střední školy, trh práce
Role vzdělavatelů budoucích učitelů při utváření profesních kompetencí u studentů učitelství
Garabiková Pártlová, Margareta ; Urbánek, Petr (vedoucí práce) ; Lukášová, Hana (oponent) ; Vališová, Alena (oponent)
Disertační práce se zabývá problematikou vzdělavatelů budoucích učitelů a jejich rolí při utváření profesních kompetencí u studentů učitelství v průběhu pregraduální přípravy. Teoretická východiska práce jsou zakotvena v oblasti teorie pregraduálního vzdělávání, dále v konceptech profesních kompetencí učitelů a profesních kompetencí vzdělavatelů a s nimi souvisejícím konceptem role modelu. Empirická část, pro niž je využit smíšený design výzkumu, se skládá z několika dílčích výzkumů. Výzkumný vzorek je tvořen ze skupiny začínajících učitelů, studentů učitelství a vzdělavatelů budoucích učitelů. Z různých úhlů pohledu reprezentovaných těmito skupinami jsem se snažila poukázat na skutečnosti, momenty a vlivy, které sehrávají významnou roli při naplňování profesních kompetencí učitele v průběhu pregraduální přípravy u studentů učitelství na PF JU, a to za účelem zkvalitňování stávajícího systému pregraduální přípravy. Z kvantitativních výzkumných metod je využito dotazníkového šetření, které pracuje se skupinou studentů učitelství a začínajících učitelů a následně je statisticky zpracováno. V případě kvalitativního výzkumu jsou zastoupeny metody focus group a dotazník s možností volných výpovědí, které jsou následně kódovány. Cílem výzkumné části je zjistit, jak posuzují studenti učitelství a...
Vybrané psychologické souvislosti změn v profesi učitele a jeho přípravě
Štětovská, Iva ; Gillernová, Ilona (vedoucí práce) ; Vališová, Alena (oponent) ; Dobrovská, Dana (oponent)
Práce se zamýšlí nad souvislostmi proměn společnosti a jejich dopady do života školy a profese učitele. Podrobně se zabývá souvislostmi změn v životě společnosti a jejich dopadem na instituce, resp. na instituci školy. Je diskutováno postupné oslabování pouhé vzdělávací funkce školy a posun její společenské odpovědnosti směrem ke společenským závazkům výchovným, resp. socializačním. V důsledku uvedených změn pak autorka zaměřuje pozornost zejména na konkrétní situaci učitele, zejména na problematiku proměn jeho profesních činností. Práce se pokouší vymezit, co se objevuje v kompetencích učitele nového, co v současné dominuje v jeho práci. Klade si rovněž otázku, jaké nové nároky tato situace změn klade na profesní přípravu učitele. S ohledem na stěžejní postavení práce se vztahy v současné základní škole se následující text zabývá komunikací jako oblastí, v níž se vztahovost ve škole realizuje především. Podrobně je pojednána problematika sociální opory, která je velmi významným činitelem v práci učitele. Na to navazují možné způsoby práce s bezpečnou zpětnou vazbou. Zde jako příklad slouží uvedení do metody videotréninku interakcí a aplikace bálintovských skupin do práce učitele. V oblasti psychologických souvislostí a dopadu vztahové práce učitele se autorka zaměřuje na problematiku souvisejících zejména...
Současné možnosti využití informačních technologií ve škole
Okosy, Patrik ; Tvrzová, Ivana (oponent) ; Vališová, Alena (vedoucí práce)
Diplomová práce se zabývá vybranými možnostmi využití prodstředků informačních a komunikačních technologií v edukačním procesu a možnostech podpory při výuce v jednotlivých oblastech či vyučovaných předmětech. V úvodu shrnuje z širšího pohledu současné poznatky z integrace informačních komunikačních technologií (ICT) do vzdělávání a poukazuje na dynamické změny, které rozvoj ICT přináší do oblasti výuky jednotlivých předmětů. Těmto dynamickým změnám je třeba přizpůsobit také obsahovou a metodickou náplň jejich studia. Dále shrnuje současné ICT vybavení jednotlivých stupňů škol a nastiňuje krátký výhled do budoucna. Teoretické poznatky a principy jsou zde základem pro podněty a návrhy ke změně přístupu výuky v souvislosti s inovovaným přístupem ke vzdělávání. Nový pohled k možnostem využití prostředků ICT znázorňuje širokou škálu jednotlivých znalostí, dovedností, kompetencí, které díky využití prostředků ICT v jednotlivých předmětech nebo oblastech získá jak vzdělávající, tak vzdělávaný. Umožňuje také vytváření jiných podmínek a prostředí, které je mnohem přínosnější a podnětnější než dosud používaný styl výuky.
Interkulturní výchova a vzdělávání v cizojazyčném vyučování
Rosinová, Magdalena ; Poláčková, Věra (vedoucí práce) ; Píšová, Michaela (oponent) ; Vališová, Alena (oponent)
Dizertační práce Interkulturní výchova a vzdělávání v cizojazyčném vyučování řeší specifika interkulturní výchovy a vzdělávání (IKVV) ve vyučovacím předmětu cizí jazyk. Široce pojatá problematika je členěna do pěti kapitol. První kapitola se zabývá pojetím komunikace s ohledem na cizojazyčné vyučování, zahrnuje specifika interkulturní komunikace a interkulturní komunikační situace. Osvětluje příčiny vzniku kulturního a jazykového šoku a poukazuje na možnosti jejich vyústění v interkulturní konflikt. Kapitola druhá vymezuje cíle interkulturní výchovy a vzdělávání a řeší problematiku získávání interkulturní kompetence jako hlavního cíle cizojazyčného vyučování v intencích interkulturního přístupu. Třetí kapitola ukazuje propojenost globální a interkulturní výchovy, a to v cílech a východiscích. Kapitola čtvrtá popisuje metody interkulturní výchovy a vzdělávání v cizojazyčném vyučování s ohledem na získávání interkulturní kompetence při prohlubování komunikativní jazykové kompetence. Závěrečná část je věnována problematice evaluace interkulturní kompetence. Zmiňuje některá kritéria hodnocení a řeší těžkosti evaluace v jejich jednotlivých rovinách. Praktickým výstupem dizertační práce je příručka interkulturní výchovy a vzdělávání pro učitele anglického jazyka Handbook of Intercultural Education in English...
Osobnost ředitele v procesu efektivního řízení a rozvoje základní umělecké školy
Mazánková, Jana ; Tvrzová, Ivana (oponent) ; Vališová, Alena (vedoucí práce)
Diplomová práce je zaměřena na řízení základní umělecké školy ve složitém období kurikulární reformy základního uměleckého vzdělávání a na osobnost ředitele jako klíčového aktéra aktuálně uskutečňovaného transformačního procesu a garanta kvalitního fungování a dlouhodobého úspěšného rozvoje školy. Poskytuje přehled o moderních přístupech, paradigmatech a celkové struktuře managementu a oblastech manažerské práce, které úzce souvisejí s reformním procesem, a sice o řízení změn, řízení znalostí a kurikulárním managementu. Poukazuje na význam poučeného a uvědomělého vedení lidí, zvláště pak leadershipu. Přináší výsledky empirického šetření, které vypovídají o názorech ředitelů škol na podstatné osobnostní charakteristiky řídícího pracovníka a o jejich zkušenostech s činnostmi realizovanými v souvislosti s aktuálním procesem řízení vnitřních záměrných změn.
Výchova k občanství a průřezová témata Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Michalicová, Jitka ; Vališová, Alena (oponent) ; Valenta, Josef (vedoucí práce)
Začlenění tematických oborů průřezových témat je nedílnou součástí tvorby školního vzdělávacího programu. Jednou z možností začlenění je integrace průřezového tématu do vzdělávacího oboru. Způsob, jak smysluplně začlenit průřezové téma Multikulturní výchova do vzdělávacího obsahu vzdělávacího oboru Výchova k občanství, předkládá tato práce. Uvedeny jsou též vhodné metody, učivo k realizaci tohoto průřezového tématu, včetně příkladu začlenění konkrétního tématu multikulturní výchovy do výuky.
Sociálně pedagogické aspekty péče o seniory
Shánilová, Ivana ; Vališová, Alena (vedoucí práce) ; Poláčková, Věra (oponent)
Rigorózní práce je rozdělena na část teoretickou a empirickou. V teoretické části je zmapována problematika sociálního stárnutí, problémy stáří a možnosti sociálního zabezpečení seniorů a sociální péče o tyto seniory. Jsou zde nastíněny současné možnosti trávení volného času seniorů, jejich uplatnění ve společnosti a možnosti trávení volného času a vzdělávání seniorů v současné době. Empirická část je zaměřena na empirické šetření, jehož cílem bylo zjistit stav informovanosti seniorů v oblasti sociálního zabezpečení a péče, jejich postoje a názory na tyto služby, problémy stáří a stárnutí současných seniorů, kteří využívají služeb v oblasti sociálního zabezpečení a sociální péče. 119

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 60 záznamů.   začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
2 Vališová, Alžběta
1 Vališová, Andrea
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.