Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 62 záznamů.  začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Frekvenční analýza tvarů ruky ve vybraných slovnících českého znakového jazyka
Lišková, Lenka ; Okrouhlíková, Lenka (vedoucí práce) ; Nováková, Radka (oponent)
v českém jazyce Tato práce se primárně zaměřuje na tvary ruky a jejich frekvenci ve vybraných slovnících českého znakového jazyka. Hlavním cílem bylo provést analýzu výskytu tvarů ruky ve dvou typech slovníků českého znakového jazyka (všeobecný a terminologický) a porovnat je. Sekundárním cílem pak bylo provést analýzu tvarů aktivní a pasivní ruky v těchto slovnících a analýzu typů znaků. Posledním cílem bylo získání informací o tvarech ruky ve světových znakových jazycích a porovnat jejich nejfrekventovanější tvary ruky s výsledky mé analýzy.
Afázie u mluvčích českého znakového jazyka
Holubová, Kateřina ; Hudáková, Andrea (vedoucí práce) ; Okrouhlíková, Lenka (oponent)
(česky) Tématem bakalářské práce jsou projevy afázie u neslyšících lidí - mluvčích českého znakového jazyka. V práci je představeno základní vymezení této poruchy a jsou popsány dosavadní úvahy o lokalizaci jazyka v mozku. Pozornost je věnována i přínosům lingvistiky do zkoumání problematiky afázie. Ústřední část této práce se zabývá afázií ve znakovém jazyce. Jsou v ní popsány projevy této fatické poruchy u dosud zkoumaných cizích znakových jazyků. Součástí práce jsou dvě kazuistiky neslyšících pacientů - mluvčích českého znakového jazyka, kteří v důsledku získaného poškození mozku vykazují projevy fatické poruchy. Kazuistiky jsou zaměřeny na popis jednotlivých reprezentací afázie v různých jazykových rovinách.
Norský znakový jazyk - historie a současnost
Kloučková, Simona ; Okrouhlíková, Lenka (vedoucí práce) ; Nováková, Radka (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá historií a současným postavením norského znakového jazyka, jednoho z nejstarších a největších menšinových jazyků v Norsku. Cílem práce je podat chronologický přehled hlavních historických událostí spojených s norskou komunitou neslyšících a jejich jazykem. Práce se zabývá prvními zmínkami o norských neslyšících a jejich komunikaci v psaných pramenech, utvářením norského znakového jazyka v první škole pro neslyšící v 1. polovině 19. století a vznikem variet v souvislosti se zakládáním dalších škol. Dále se zabývá utlačováním norského znakového jazyka oralistickými tendencemi ke konci 19. a většinu 20. století a snahami o vytvoření společného skandinávského znakového jazyka a standardizovaného norského znakového jazyka. V práci jsou dále popsány počátky výzkumu a lingvistiky norského znakového jazyka v 80. letech 20. století a s tím související změny v postoji ke komunitě neslyšících a jejich jazyku, které napomohly k legislativním změnám odrážejících se v postavení norského znakového jazyka, neslyšících a jejich práva na vzdělávání. V části o současnosti je načrtnuto geografické rozložení komunity neslyšících, vliv mluvených jazyků na norský znakový jazyk, včetně původu a užívání jednoruční a dvouruční prstové abecedy v Norsku a znakovaných systémů. V práci jsou dále...
Specifické poruchy učení u dětí se sluchovým postižením
Kotková, Šárka ; Okrouhlíková, Lenka (vedoucí práce) ; Hudáková, Andrea (oponent)
(česky): Bakalářská práce pojednává o specifických poruchách učení u dětí se sluchovým postižením, tedy neslyšících i nedoslýchavých. Cílem práce je popsat současný stav bádání v oblasti specifických poruch učení u sluchově postižených a zmapovat současný přístup k těmto dětem ve speciálně pedagogických centrech v České republice. Pro zmapování práce se sluchově postiženými dětmi se specifickými poruchami učení jsou využity informace získané prostřednictvím výzkumu provedeného formou rozhovorů s pracovníky Speciálně pedagogických center. Z analýzy rozhovorů vyplynulo, že postupy práce s touto populací nejsou v České republice příliš propracované a jednotné. Metody diagnostiky a přístupy ke vzdělávání neslyšících a nedoslýchavých dětí se specifickými poruchami učení jsou do velké míry závislé na jednotlivých zařízeních. Klíčová slova (česky): neslyšící, nedoslýchaví, sluchově postižení, specifické poruchy učení, diagnostika, dítě se sluchovým postižením, dyslexie, dysgrafie, dysortografie, speciálně pedagogické centrum
Prstová abeceda: Strategie užívané pedagogy při vzdělávání neslyšících dětí předškolního věku
Pavlů, Kristýna ; Hudáková, Andrea (vedoucí práce) ; Okrouhlíková, Lenka (oponent)
Bakalářská práce se zabývá prstovými abecedami a strategiemi jejich užívání, jak jsou popsány v zahraniční i tuzemské literatuře, a jejich zapojením do vzdělávacího procesu v mateřských školách pro sluchově postižené v České republice. Cílem práce je představit vybrané strategie, zasadit je do odpovídajícího koncepčního rámce, popsat jejich podobu, benefity a limity užití. Problematika je nahlížena v širších souvislostech, včetně aspektů historických. Integrální součástí práce je obsahová analýza školních vzdělávacích programů šesti českých mateřských škol pro sluchově postižené zaměřená na užívání prstových abeced v pedagogické komunikaci s neslyšícími dětmi. Klíčová slova: daktyl, mateřská škola pro sluchově postižené, neslyšící dítě, pedagog, pomocné fonemické kódy, prstové abecedy, strategie užívání prstových abeced
Závěrečná učňovská zkouška podle jednotného zadání - popis současného stavu ve vybraných SOU pro sluchově postižené v České republice
Maděrová, Sára ; Hudáková, Andrea (vedoucí práce) ; Okrouhlíková, Lenka (oponent)
Bakalářská práce se zabývá tzv. závěrečnou zkouškou podle jednotného zadání, kterou od školního roku 2014/2015 povinně skládají všichni žáci středních škol poskytujících střední vzdělání s výučním listem. Cílem práce je popsat současnou podobu této zkoušky ve vybraných tzv. středních odborných učilištích a odborných učilištích pro sluchově postižené. Pozornost je věnována především uplatnění závazného jednotného zadání vs. využití tradičních, na konkrétní škole dlouhodobě zaužívaných podob realizace této zkoušky, individualizaci zkoušky pro jednotlivé žáky a zohlednění tzv. podpůrných opatření doporučených školským poradenským zařízením. Při výzkumném šetření je využito metod obsahové analýzy kurikulárních dokumentů, observace během závěrečné zkoušky a polostrukturovaných rozhovorů s pedagogy. Klíčová slova: jednotné zadání, odborné učiliště pro sluchově postižené, podpůrná opatření, střední odborné učiliště pro sluchově postižené, střední vzdělání, výuční list, závěrečná zkouška, žák se sluchovým postižením, žák se speciálními vzdělávacími potřebami
Srovnání vzdělávání tlumočníků do znakového jazyka působících na vysokých školách v České republice a ve Finsku
Báštěcká, Barbora ; Hynková Dingová, Naďa (vedoucí práce) ; Okrouhlíková, Lenka (oponent)
Tato bakalářská práce se zaměřuje na porovnání situace vzdělávání tlumočníků znakového jazyka, kteří v současnosti působí na vysokých školách v České republice a ve Finsku. Práce se skládá ze dvou částí: teoretické a výzkumné. Teoretická část si klade za cíl vymezit specifika tlumočení na vysokých školách a popsat jej na základě příslušné legislativy a pramenů. Součástí této části je představení vzdělávacích systémů, které v obou zemích připravují tlumočníky znakových jazyků. Výzkumná část se zakládá na dotazníkovém šetření mezi tlumočníky z České republiky a Finska. Cílem šetření je zjistit, jakého vzdělání reálně dosáhli ti, kteří v těchto zemích nyní tlumočí na vysokých školách, a jak jsou spokojení se situací s tlumočením na vysokých školách a s úrovní vzdělávání tlumočníků. Posledním bodem práce je usouvztažnit teoretickou a výzkumnou část a porovnat situaci v obou zemích. Klíčová slova: tlumočník znakového jazyka, znakový jazyk, vzdělávání, systém vzdělávání, vysoké školy, Česká republika, Finsko
Korpusy znakových jazyků
Ondráčková, Zdenka ; Okrouhlíková, Lenka (vedoucí práce) ; Richterová, Klára (oponent)
Cílem této bakalářské práce bylo popsat specifika tvorby a struktury korpusu znakového jazyka a navrhnout podobu korpusu českého znakového jazyka. Daná specifika jsou ilustrována na dvou konkrétních zahraničních korpusech znakového jazyka. V úvodní části práce jsou uvedeny základní informace o korpusové lingvistice a stručně shrnuty základní charakteristiky korpusů znakových a mluvených jazyků. Práce se zabývá obecným popisem nezbytných kroků při tvorbě korpusu znakového jazyka. Stěžejní část práce je věnována dvěma konkrétním zahraničním korpusům znakového jazyka - korpusu australského znakového jazyka a korpusu německého znakového jazyka. U obou korpusů jsou zpracovány informace týkající se jejich tvorby a struktury, což zahrnuje sběr a zpracování dat, výběr a případnou tvorbu vhodného softwaru. V části věnované korpusu australského znakového jazyka je detailněji popsán postup při zpracování již získaných jazykových dat - anotaci, na rozdíl od korpusu německého znakového jazyka, jehož popis je více zaměřen na získávání dat - elicitaci. V závěru této bakalářské práce je nastíněna možnost vzniku korpusu českého znakového jazyka a návrh jeho možné podoby.
Skryté titulky pro neslyšící diváky v českých celovečerních filmech na DVD
Bláhová, Denisa ; Hudáková, Andrea (vedoucí práce) ; Okrouhlíková, Lenka (oponent)
Tato bakalářská práce se zaměřuje na skryté titulky pro neslyšící diváky v českých celovečerních filmech na DVD. Podle Zákona č. 249/2006 mají distributoři od roku 2007 povinnost opatřovat DVD nosiče s českými celovečerními filmy titulky pro neslyšící diváky. Cílem práce je porovnat tuto právní úpravu s legislativním stavem ve vybraných evropských i mimoevropských zemích, dále na základě analýzy DVD produkce z let 2007-2016 zmapovat dodržování této české zákonné povinnosti, a nakonec popsat nejčastější strategie, které se v České republice při tvorbě titulků pro neslyšící diváky na DVD uplatňují. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 62 záznamů.   začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.