Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 48 záznamů.  začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Poezie Jaroslava Seiferta jako příležitost k výuce československých dějin na 2. stupni ZŠ
Novotný, Ondřej ; Komberec, Filip (vedoucí práce) ; Neumann, Lukáš (oponent)
Práce Poezie Jaroslava Seiferta jako příležitost k výuce československých dějin na 2. stupni ZŠ se zabývá využitím Seifertových básní vydaných mezi lety 1937 a 1950 při výuce dějepisu v 9. ročníku základních škol. Texty vybíráme se sbírek vzniklých na pozadí velkých dějinných událostí a mezníků (krize 30. let 20. stol., tzv. mnichovská dohoda, 2. světová válka, osvobození Československa a konečně stalinismus v Československu 50. let). K Seifertovým básním přistupujeme jako k lyrickým deníkům podávajícím skrze reference k tehdejším historickým událostem svědectví o dané době, neopomíjíme však jejich uměleckou povahu. Text práce je rozdělen na kapitoly korespondující s výše jmenovanými historickými událostmi. V úvodu kapitol se stručně věnujeme historickému pozadí období, v nichž Seifert psal svá díla. Rozborům samotných sbírek věnujeme navázané podkapitoly, ve kterých i s ohledem na estetickou stránku básní hledáme a kategorizujeme společné rysy sbírek využitelné při eventuální přípravě výukových hodin. Ilustrativní návrhy takovýchto lekcí připojujeme hned za rozbory sbírek. K návrhu lekce Mnichovská dohoda navíc dokládáme též její reflexi vycházející z reálné odučené hodiny. Drobnou odchylkou oproti zbytku textu je poslední kapitola věnovaná 50. letům v Československu. Zde je z důvodu ucelení...
Monografie Chimamandy Ngozi Adichie a tematicko-motivická analýza jejích děl
Baščanová, Nikola ; Neumann, Lukáš (vedoucí práce) ; Blinková Pelánová, Eva (oponent)
Bakalářská práce si klade za cíl zmapovat dílo černošské spisovatelky Chimamandy Ngozi Adichie v širších souvislostech, a to zejména skrze zásadní okruhy problémů, jimiž se Chimamanda Ngozi Adichie zabývá jako osobnost aktivní ve veřejném prostoru - otázky rasismu, feminismu a života v Nigérii/USA. První část práce se zaměřuje jednak na biografické okolnosti spisovatelčinytvorby,jednak na její názory, jež promítá do svých děl. V analytické části se nachází porovnání jednotlivých tematických okruhů (rasismus, feminismus a Nigérie) a míra a funkčnost (literární hodnota) zapojení do spisovatelčiny tvorby. Stěžejní část práce spočívá v důkladné analýze pěti vybraných titulů Chimamandy Ngozi Adichie a v zaměření se na analýzu motivů a témat, které se v dílech spisovatelky objevují. KLÍČOVÁ SLOVA feminismus,rasismus,Nigérie,motiv, symbol, literárně-teoretická analýza
Poezie českých mileniálů (2010-2020) - tematicko-motivická analýza
Dostálová, Kateřina ; Neumann, Lukáš (vedoucí práce) ; Soukupová, Klára (oponent)
Cílem bakalářské práce je analyzovat poezii českých mileniálů v období mezi lety 2010 a 2020. V práci je analyzováno 25 děl laureátů či kandidátů literárních cen (především Ceny Jiřího Ortena a Ceny Františka Halase) a děl z předních českých nakladatelství poezie (Dauphin, Fra, Host, Větrné mlýny, Dybbuk). Analýza se zaměřuje na určení motivů, které se objevují napříč díly daných autorů, a na těchto motivech se snaží ilustrovat širší témata, která jsou následně konfrontována se sociologickými studiemi. Vzniká tak souhrnný vhled do poetiky v nedávné dekádě nastupující generace básníků. Dvě hlavní témata v poezii mileniálů jsou v práci identifikována jako trauma z(a)traceného dětství a kritika kapitalistické společnosti. Dále je v práci zpracován motiv Boha a křesťanská motivika, témata a motivy týkající se lidského těla, téma a motiv smrti a popkulturní motivy. Práci uzavírá souhrnný pohled na vývojové tendence v poezii mileniálů z hlediska tematického, motivického i formálního, připojena jsou i další pozorování, která z analýzy vyplynula.
Práce s příběhem u dětí předškolního věku
Macháčková, Natálie ; Laufková, Veronika (vedoucí práce) ; Neumann, Lukáš (oponent)
Cílem předkládané bakalářské práce je popsat příběh jako významný fenomén a prostředek k rozvoji čtenářské pregramotnosti u dětí předškolního věku se zaměřením na věkovou skupinu dětí pětiletých až šestiletých. Teoretická část je zpracována na základě studia odborné literatury a zaměřuje se na definování čtenářské pregramotnosti, na její význam a její rozvoj v mateřské škole s ohledem na vývojová specifika dětí ve věku 5-6 let, jež blíže uvádí. Dále přibližuje funkce literatury, charakterizuje literaturu pro děti a mládež a příběh a představuje žánry vhodné pro tuto věkovou skupinu (s podrobnějším zaměřením na pohádku). Věnuje se tomu, jak je čtenářská pregramotnost ukotvena v RVP PV, a jak je v současném předškolním vzdělávání rozvoj čtenářské pregramotnosti pojímán. Zaměřuje se na vhodné metody a formy práce s příběhem a na roli příběhů a knih ve výchovně-vzdělávacím procesu, a nakonec hovoří také o dětském vnímání příběhů a schopnosti příběh vyprávět. Praktická část je založena na akčním výzkumu v konkrétní mateřské škole a klade si za cíl nejprve formou pretestu zjistit současnou úroveň dětí v některých očekávaných výstupech týkajících se čtenářské pregramotnosti ve vztahu k tématu práce, následně navrhnout integrovaný blok, který by děti do problematiky práce s příběhem uvedl a reflektoval by...
Dětská knihovna v mateřské škole: akční výzkum
Hercíková, Lenka ; Laufková, Veronika (vedoucí práce) ; Neumann, Lukáš (oponent)
Diplomová práce vychází z nutnosti vést děti ke čtenářství již v útlém věku. Z mezinárodních výzkumů (PIRLS, PISA) je doloženo, že dětská knihovna v mateřské škole má neodmyslitelně kladný dopad na rozvoj čtenářské gramotnosti. Cílem této diplomové práce je zmapovat vybavení dětské knihovny v Dětské skupině Elíšek a zjistit, k jakým činnostem děti knihy využívají. Jak je využívají pedagogové při své práci a v neposlední řadě zmapovat domácí prostředí dětí a zda jsou ke čtenářství děti vedené i ve svých rodinách. Cílem akčního výzkumu je zlepšit v dětské skupině práci s knihou, zapojit ji do řízených aktivit a vybudovat na základě poznatků z dotazníků pro rodiče, rozhovorů s pracovníky dětské skupiny a dětmi, nový čtenářský koutek s knihami pro děti, různými doprovodnými aktivitami a vybavením. KLÍČOVÁ SLOVA Předškolní věk, čtenářská pregramotnost, literární ocenění, žánry dětské literatury, čtenářský koutek v dětské skupině, akční výzkum
Tvorba mladé básnické generace a její didaktický potenciál - literární díla autorů nominovaných na cenu J. Ortena v letech 2015 - 2020
Suská, Anna ; Komberec, Filip (vedoucí práce) ; Neumann, Lukáš (oponent)
Diplomová práce na téma Tvorba mladé básnické generace a její didaktický potenciál se zabývá básnickou tvorbou autorů vstupujících na knižní trh v letech 2010-2020. Její hlavní hypotéza říká, že moderní poezie může být pro studenty obohacující a že má co nabídnout dospívající generaci. Cíle práce se zaměřují na vytvoření funkčních didaktických potenciálů a literárních lekcí, které by dokládaly přínos mladé poezie ve vzdělávacím prostředí. Práce je ohraničena výběrem básníků nominovaných na Cenu Jiřího Ortena pro nejlepší básnické sbírky autorů do třiceti let. V práci je zohledněn společensko-kulturní kontext přelomu milénia, dále jsou popsány vývojové tendence v současné poezii a rozebrány metodologické postupy při práci s poezií v rámci literární komunikace na střední škole. Druhá část práce nabízí stručné seznámení s vybranými autory a anotace k básnickým sbírkám. Stěžejní část práce analyzuje konkrétní básnické texty z hlediska didaktického potenciálu, tedy nabízí rozbor a doporučení pro výuku na střední škole. Poslední část práce se skládá z vytvořených ukázkových literárních lekcí a z následné reflexe po realizování připravených hodin ve vzdělávacím procesu. Ze závěrečné reflexe vyplývá, že básnické texty mladé generace mohou být mimo jiné nápomocné při budování vztahu k poezii, neboť se...
Fenomén bestselleru v současné literatuře
Slavíčková, Tereza ; Mocná, Dagmar (vedoucí práce) ; Neumann, Lukáš (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá rozborem dvou románů Aleny Mornštajnové (Hana, Slepá mapa) z hlediska charakteristických rysů bestseleru. Cílem práce je na základě podrobné analýzy děl určit, jaké společné průsečíky tyto dva romány mají, čím se od sebe odlišují, a jak tento fakt ovlivnil jejich čtenářskou úspěšnost. Diplomová práce odpovídá na otázku, zda lze určit konstantní vlastnosti bestselerů a jaké konkrétní vlastnosti to jsou.
Literatura mikroregionu Krnovsko ve výuce na 2. stupni ZŠ
Horváth Slamová, Nikola ; Neumann, Lukáš (vedoucí práce) ; Laufková, Veronika (oponent)
Bakalářská práce obsahuje materiály, které pomohou zahrnout literaturu mikroregionu Krnovsko do výuky na 2. stupni základní školy. Teoretická část představuje mikroregion Krnovsko a etnické proměny, které se zde odehrály během 20. století. Poznatky z teoretické části poslouží především jako materiál k samostudiu vyučujícího. Praktickou část tvoří pracovní listy s ukázkami z díla vybraných autorů vztahujících se ke Krnovsku. Součástí jsou medailonky autorů, metodické pokyny pro učitele a řešení pracovních listů. Pracovní listy mají za cíl posílit regionální identitu žáků a zároveň plnit výstupy ze školních vzdělávacích programů prostřednictvím výuky literární teorie. Jsou navrženy tak, aby bylo možno práci s regionální literaturou Krnovska zařadit do hodin literární výchovy v každém ročníku na 2. stupni základní školy. KLÍČOVÁ SLOVA regionální literatura, Krnovsko, pracovní listy, základní škola, etnické proměny
Didaktická interpretace novely Romeo, Julie a tma pro SŠ
Stollová, Anna ; Komberec, Filip (vedoucí práce) ; Neumann, Lukáš (oponent)
Předložená diplomová práce se zabývá didaktickou interpretací novely Romeo, Julie a tma na střední škole. Cílem první části je shromáždit a vyhodnotit odbornou literaturu týkající se literárně historických a teoretických aspektů vybraného díla a jeho kontextu. Pozornost je věnována i ostatním dílům, která autor vydal před touto novelou (Plným krokem, Občan Brych) či s ní tematicky souvisí (Kulhavý Orfeus). Další část práce se zabývá interpretací textu a jejím postavením v literární výchově, jejíž koncepce je vymezena v rámcově vzdělávacím plánu pro gymnázia. Současně se tato práce snaží reflektovat, jak se tato koncepce promítá do školní vzdělávací praxe. Praktická část se poté věnuje interpretační analýze novely, která je zpracována po vzoru Semináře České knižnice, jenž vychází z okruhů analýzy (dle struktury ústní zkoušky státní maturity z češtiny). Na základě interpretační analýzy je představen vlastní návrh didaktické situace pro gymnázia. Je založen na přímé práci s literárním textem, přičemž jednotlivé fáze výuky, které vychází z fází čtenářského procesu (fáze před čtením, při čtení a po čtení), jsou koncipovány jako model E-U-R. Další kapitoly pojednávají o analýze námi předložené lekce, a popisují, jak probíhala její realizace, na základě níž byla provedena podrobná reflexe. V závěru práce...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 48 záznamů.   začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
2 Neumann, L.
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.