Název:
Didaktická interpretace novely Romeo, Julie a tma pro SŠ
Překlad názvu:
Didactic interpretation of the novella Romeo, Julie a tma for secondary school
Autoři:
Stollová, Anna ; Komberec, Filip (vedoucí práce) ; Neumann, Lukáš (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2021
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Předložená diplomová práce se zabývá didaktickou interpretací novely Romeo, Julie a tma na střední škole. Cílem první části je shromáždit a vyhodnotit odbornou literaturu týkající se literárně historických a teoretických aspektů vybraného díla a jeho kontextu. Pozornost je věnována i ostatním dílům, která autor vydal před touto novelou (Plným krokem, Občan Brych) či s ní tematicky souvisí (Kulhavý Orfeus). Další část práce se zabývá interpretací textu a jejím postavením v literární výchově, jejíž koncepce je vymezena v rámcově vzdělávacím plánu pro gymnázia. Současně se tato práce snaží reflektovat, jak se tato koncepce promítá do školní vzdělávací praxe. Praktická část se poté věnuje interpretační analýze novely, která je zpracována po vzoru Semináře České knižnice, jenž vychází z okruhů analýzy (dle struktury ústní zkoušky státní maturity z češtiny). Na základě interpretační analýzy je představen vlastní návrh didaktické situace pro gymnázia. Je založen na přímé práci s literárním textem, přičemž jednotlivé fáze výuky, které vychází z fází čtenářského procesu (fáze před čtením, při čtení a po čtení), jsou koncipovány jako model E-U-R. Další kapitoly pojednávají o analýze námi předložené lekce, a popisují, jak probíhala její realizace, na základě níž byla provedena podrobná reflexe. V závěru práce...The submitted diploma thesis deals with the didactic interpretation of the novella Romeo, Julie a tma in high school. The aim of the first part is to collect and evaluate professional literature on literary historical and theoretical aspects of the selected work and its context. Attention is also paid to other works that the author published before this novel (Plným krokem, Občan Brych) or thematically related to it (Kulhavý Orfeus). The next part of the work deals with the interpretation of the text and its position in literary education, the concept of which is defined in the framework of educational plan for gymnasium. At the same time, this work tries to reflect how the concept is reproduced in school educational practice. The practical part is then devoted to the interpretive analysis of the novel, processed according to the model of the Czech Book Seminar (Seminář České knižnice), grounded on the areas of analysis (based on the structure of oral Czech language and literature Maturita exam). Deriving from the interpretive analysis, the actual proposal of the didactic situation for gymnasium is presented. It is grounded on direct work with literary texts, with the individual phases of teaching, which are based on the phases of the reading process (phases before reading, during reading and after...
Klíčová slova:
didaktická interpretace; Jan Otčenášek; Julie a tma; komunikační pojetí literární výchovy; Romeo; čtenářská gramotnost; communicative literary education; didactic interpretation; Jan Otčenášek; Julie a tma; reading literacy; Romeo