Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 62 záznamů.  začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Queer estetika v současné ruské populární kultuře na příkladu kapely HRISTINA
Kaznacheeva, Anna ; Havelková, Tereza (vedoucí práce) ; Turek, Pavel (oponent)
Bakalářská práce se zabývá zkoumáním tvorby queer hudebníků v Rusku v době po přijetí zákona proti "LGBT propagandě" (tj. po roce 2013). Tento zákon, jenž se stal terčem domácí i mezinárodní kritiky, dodnes ovlivňuje rozvoj queer kultury v Rusku. Předložená práce zkoumá společenský a kulturní kontext postsovětské doby ve vztahu ke queer estetice na příkladu tvorby kapely HRISTINA. Tato kapela vznikla v Moskvě roku 2017. Vokalistka a autorka textů Hristina Zarembo se kromě hudební tvorby aktivně věnuje psaní příspěvků na sociálních sítích, v nichž jednak přibližuje inspiraci a významy vlastní hudby, jednak se jakožto queer žena vyjadřuje k tématům genderu a sexuality. Předmětem práce je písňová a audiovizuální tvorba kapely. Analýza se také zaměřuje na doprovodné texty, komentáře na sociálních sítích kapely a esej věnovaný jedné z písní. Důraz je kladen na sledování způsobu práce s historickými odkazy, jejichž zahrnutím do své tvorby autorka reflektuje ranou postsovětskou i vzdálenější minulost z hlediska vlastní queer zkušenosti. Pozornost je proto věnována zejména "návratům" do období devadesátých let, kdy po rozpadu sovětského svazu došlo k mimořádnému rozmachu queer estetiky na ruské scéně. Práce mimo jiné ukazuje, že tato doba (nehledě na značnou sociální a ekonomickou nestabilitu) je dnes jak...
Globálně sdílený feminismus v lokálním kontextu na příkladu slovenské zpěvačky a raperky Simy
Melicharová, Klára ; Havelková, Tereza (vedoucí práce) ; Jiroutová Kynčlová, Tereza (oponent)
Tato práce se zaměřuje na moment, při kterém dochází k přenosu globálně sdílených prvků feminismu do lokálního kontextu. Prostřednictvím kyberprostoru se současné feministické projevy z angloamerické populární kultury a z hip-hopu dostávají do života a hudební tvorby populární slovenské zpěvačky a raperky Simy. Ta si aktivně vybírá ty aspekty, které pro ni a její fanynky fungují. Dochází tak k adaptaci feministických projevů ve slovenské společnosti prostřednictvím mainstreamových hudebních žánrů - popu a rapu. Cílů této práce je několik. Prvním cílem je popsat, jak přesně s těmito feministickými aspekty Sima ve své tvorbě pracuje. Druhý cíl je ukázat funkčnost transkulturních angloamerických feministických myšlenek v jiném prostředí, pokud jsou správně upraveny pro lokální potřeby. Třetím cílem je nabídnout pohled na mainstreamovou hudbu jako na prostředek k uvědomělým feministickým aktivitám. Jako první část metodiky své práce volím podrobné srovnání projevů globálního feminismu s feminismem v Simině tvorbě a v její sebeprezentaci na sociálních sítích. Druhou část věnuji analýze audiovizuálního a textového materiálu rapového tracku a popové písně, a to s cílem nalézt a definovat konkrétní feministické projevy. Ze srovnání a analýzy pak vyplývá, že při procesu transkulturalizace nových prvků...
Recepce sovětské operety v Československu na případu Dunajevského Bílého akátu
Frank, Vojtěch ; Havelková, Tereza (vedoucí práce) ; Bár, Pavel (oponent)
Práce se zabývá tématem uvádění sovětských operet v Československu mezi lety 1946 a 1987. Import sovětského repertoáru na československé operetní scény byl spojen s kulturně- politickými transformacemi počátku československého komunismu. Takzvaná socialistická opereta ze Sovětského svazu byla záhy etablována jako vzor pro novou československou operetní tvorbu a tvořila tak významnou, politicky podmíněnou součást repertoáru. Práce mapuje vývoj intenzity tohoto importu, vývoj žánru operety v Sovětském svazu a na případu operet Isaaka Dunajevského Volný vítr a zejména Bílý akát ukazuje trendy interpretace sovětské operety v Československu v závislosti na proměňujícím se kulturně-politickém kontextu v porovnání s originálními ruskými verzemi operet. Práce se dotýká také recepce v kritickém diskurzu obou kulturních prostředí a snaží se postihnout zkoumané jevy v co nejširší množině kontextů a diskurzů.
Karel Velebný a třetí proud
Pudlák, Jan ; Havelková, Tereza (vedoucí práce) ; Šťastný, Jaroslav (oponent)
Předkládaná magisterská práce se zaměřuje na specifické rysy a jevy v českém třetím proudu v 60. letech 20. století. Tato specifika jsou identifikována jednak na základě analýzy skladeb třetího proudu Karla Velebného, ale také na základě jejich porovnání s díly třetího proudu jiných českých autorů ve sledovaném období. Výsledná charakteristika českého třetího proudu je pak konfrontována s třetím proudem amerického autora a ideového zakladatele tohoto směru Gunthera Schullera. Kritériem pro zařazení analyzovaných skladeb do této práce byla přítomnost určité avantgardní ambice, která je v této práci chápána jako užití dodekafonie, či jiných kompozičních technik Nové hudby v kontextu jazzové hudby. V analýzách se práce zaměřuje jednak na způsob implementace těchto kompozičních technik do struktury jazzové hudby, ale také zde autor sleduje, jaké hudební složky jsou touto stylovou syntézou nejvíce modifikovány. Klíčová slova: Třetí proud, jazz, Karel Velebný, Pavel Blatný, Gunther Schuller
Forman's Amadeus and the Role of Music in Film Narrative
Bazika, Tomáš ; Havelková, Tereza (vedoucí práce) ; Přádná, Stanislava (oponent)
Forman's Amadeus and the Role of Music in Film Narrative Vedoucí diplomové práce (supervisor): Zpracoval (author): Mgr. Tereza Havelková, Ph.D. Tomáš Bazika studijní obor (program): Praha, July 2020 Obecná teorie a dějiny umění a kultury Abstrakt Tématem této diplomové práce je studium metod využití hudby Wolfganga Amadea Mozarta ve filmu Amadeus režiséra Miloše Formana. Ve své práci se zaměřuji na využití původních klasicistních skladeb k vytvoření nového, převážně fiktivního narativu o životě a hudbě Mozarta. Argumentuji, že místo použití Mozartových skladeb jako filmové hudby, tvůrci Amadea pojímají jednotlivé scény i celkovou strukturu filmu primárně s ohledem na expresivní vlastnosti a biografické souvislosti hudby. Zapojuji se do dialogu s relevantním dosavadním bádáním, pomocí něhož sestavuji teoretický rámec pro systematickou interpretaci významotvorných rolí hudby v Amadeovi. Vycházím z konceptu diegetické, nediegetické a metadiegetické kategorie zvuku ve filmu Claudie Gorbmanové a aplikuji její taxonomii při analýze Amadea, abych ukázal, jak nejen výběr a umístění hudby, ale především její situování ve vztahu k diegezi určuje její dopad na narativ. Navrhuji, že tvůrci Amadea zpracováním Mozartovy hudby převrací tradiční hierarchii podrobení se hudebního doprovodu ve prospěch vizuální a verbální...
Odlišnosti ve struktuře matek a jejich novorozenců narozených v Česku v roce 2014 s ohledem na využívání metody IVF
Havelková, Tereza ; Šídlo, Luděk (vedoucí práce) ; Kocourková, Jiřina (oponent)
Odlišnosti ve struktuře matek a jejich novorozenců narozených v Česku v roce 2014 s ohledem na využívání metody IVF Abstrakt Práce se zabývá zhodnocením specifik rodiček, které otěhotněly po aplikaci metod mimotělního oplodnění (IVF) v porovnání s matkami, které nepodstoupily IVF. Srovnávací analýza se vedle rodiček zaměřuje také na novorozence, a to opět z hlediska toho, zda se jedná o dítě narozené pravděpodobně po IVF či nikoliv. K analýze jsou využita individuální anonymizovaná data vykázané zdravotní péče z databáze VZP ČR za matky, které porodily v roce 2014, a jejich novorozence. Úvodní část práce je věnována dosavadnímu vývoji asistované reprodukce, dále její úspěšností a důsledkům spojených s rozvojem metod asistované reprodukce. Následně jsou analyzována data za novorozence a matky dle pohlaví novorozence, porodní hmotnosti, četnosti porodu, typu porodu, komplikací matek a novorozenců při hospitalizaci spjaté s porodem/narozením dítěte, délky hospitalizace po porodu/narození a nákladů spojených s hospitalizací po porodu/narození. Cílem práce je zhodnotit strukturální odlišnosti dle toho, zda těhotenství následovalo po aplikaci metod IVF či nikoli. Vše v závislosti na věku matky. Bylo zjištěno, že novorozenci i matky po IVF mají vyšší podíl rizikových faktorů (nízká porodní hmotnost, vícečetná...
Warlikowski's production of Don Carlos (Paris, 2017) and its staging of the main female characters
Sirný, Dominik ; Havelková, Tereza (vedoucí práce) ; Gabrielová, Jarmila (oponent)
Táto bakalárska práca sa zameriava na francúzsku verziu Verdiho opery Don Carlos v spracovaní operného režiséra Krzysztofa Warlikowského. Popisuje špecifiká a rozdiely francúzskej verzie v porovnaní s častejšie uvádzanou "skrátenou" talianskou verziou. Hlavným obsahom práce je inscenačné čítanie Warlikowského produkcie Don Carlos z parížskej opery Bastille z roku 2017. Zaujímalo ma, ako Warlikowského režijný koncept prispel k vykresleniu dramatických vzťahov hlavných postáv, najmä ženských "hrdiniek" kráľovnej Elisabethy a princeznej Eboli. Opieram sa o odborné štúdie prevažne anglosaskej proveniencie (Parker, Smart, Brooks, Levin), s ktorých pomocou ponúkam kritické čítanie Warlikowského inscenácie Don Carlos, ktorá je príkladom súčasného poňatia francúzskej verzie tejto Verdiho opery. Kľúčové slová opera, Don Carlos, Verdi, Warlikowski, réžia, inscenácia, ženská hrdinka, telo, hlas
Nový mýtus, poezie a obraz v kontextu českého umění 30. a 40. let
Havelková, Tereza ; Klimešová, Marie (vedoucí práce) ; Magid, Václav (oponent)
Diplomová práce se zabývá novým mýtem ve výtvarném umění v období od konce dvacátých let do únorového převratu v roce 1948. Sleduje tvorbu Josefa Šímy a umělců Skupiny 42 a vychází z teze, že v obou případech vznikal novodobý mýtus v obrazech. Tato teze se opírá o dobové texty i sekundární literaturu a je dále rozvíjena. Struktura práce odpovídá časové následnosti sledovaných témat, která jsou rozčleněna do jednotlivých kapitol. Celou práci svým způsobem propojuje osobnost Josefa Šímy, který byl i mladším umělcům vzorem, významné jsou také pohledy na nový mýtus tří osobností Václava Navrátila, Jindřicha Chalupeckého a Karla Teigeho, kteří se vyjadřovali jak k Šímově tvorbě, tak k nově vystupující mladé generaci a všichni tři komentovali také politické události své doby. Důraz je kladen na odlišení uměleckého a politického mýtu v dané době a poslední kapitola je věnována politické rovině nového mýtu, která se v únoru 1948 projevila nastolením totalitního režimu. Klíčová slova Nový mýtus, krize, revoluce, symbol, Josef Šíma, Le Grand Jeu, Skupina 42, romantismus, Karel Hynek Mácha, Jindřich Chalupecký, Václav Navrátil, Karel Teige, Jan Patočka
National Myth and Folklore Authenticity in Slovak Folklore Talent TV Show Zem spieva (2017)
Moravčíková, Dominika ; Havelková, Tereza (vedoucí práce) ; Feinberg, Joseph Grim (oponent)
Táto diplomová práca popisuje mechanizmy, prostredníctvom ktorých talentová show Zem spieva (2017) vysielaná slovenskou verejnoprávnou televíziou vytvá- ra koncept predvádzania folklóru ako spôsobu budovania a vyjadrenia národnej identity. Zároveň popisuje aj mechanizmy, ktorými show tvorí platformu pre vy- jednávanie kritérií kvalitného folklórneho predstavenia, ktoré má byť dôslednou rekonštrukciou tradície. Tieto dva účinky show Zem spieva sú v tejto práci sledo- vané ako epistemologicky konfliktné: na jednej strane stoja esencialistické pred- stavy o genetickej predurčenosti príslušníkov slovenského národa pre folklór, na strane druhej doktríny sústredené na rekonštrukciu tradície na folklórnom pódiu. Tie nasleduje odborná porota, ktorá je zostavená z výrazných osobností folklórnej komunity. Táto práca prináša argument, že poňatie predvádzania folklóru na pódiu ako intelektuálneho problému rekonštrukcie tradície je v show subverzívne a preto je v priebehu epizód postupne nahradené citovo a vlastenecky definovaným merad- lom, ktoré zachová kultúrnu súdržnosť z hľadiska uspokojenia potrieb masového diváctva. Po osi konfliktu racionálnej analýzy predvádzaných folklorizmov a emo- cionálneho vnímania folklóru vzbudzujúceho národnú hrdosť táto práca mapuje, ako show Zem spieva vytvára nový slovenský...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 62 záznamů.   začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
20 HAVELKOVÁ, Tereza
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.