Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 183 záznamů.  začátekpředchozí164 - 173další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Karel Štika, malíř a grafik
Svatušková, Anna ; Rakušanová, Marie (vedoucí práce) ; Pech, Milan (oponent)
Ve své bakalářské práci se zabývám životem a životním dílem grafika, malíře, publicisty a pedagoga Karla Štiky. K údajům o výtvarníkově vzdělání na Akademii připojuji informace o možnostech výuky grafiky před založením grafické speciálky na pražské Akademii. Sleduji Štikovu životní pouť závislou od místa učitelského povolání. Zabývám se jeho uměleckou činností, pozornost věnuji zejména grafice a tvorbě ilustrací. Sleduji jeho publicistickou činnost výtvarného teoretika a jeho působení v uměleckých spolcích, především v pražském Sdružení umělců grafiků Hollar. V mé práci nechybí kapitola o umělcově zaměření na ztvárnění české krajiny, zejména v okolí Petrovic na Sedlčansku. Práci doplňuji seznamem Štikou ilustrovaných knih a seznamem jeho výtvarně teoretických příspěvků.
Josef Holub. Život a dílo
Obrazová, Martina ; Rakušanová, Marie (vedoucí práce) ; Pech, Milan (oponent)
RESUMÉ Josef Holub. Život a dílo. Téma této bakalářské práce vychází z mého zájmu o krajinomalbu a o umění na přelomu 19. a 20. století. V současnosti se historikové umění hlouběji zabývají žáky Julia Mařáka. Josef Holub zůstává nadále ve stínu svých slavnějších spolužáků. Proto jsem se rozhodla svou prací poukázat na život a tvorbu tohoto malíře. Součástí mé práce je soupis děl Josefa Holuba v pozůstalosti Městského muzea v Kralupech nad Vltavou. Josef Holub se narodil v roce 1870 ve Slaném a tento kraj byl častým námětem obrazů Josefa Holuba. Kvůli finančním problémům své rodiny nemohl ihned nastoupit na Akademii výtvarných umění v Praze. Nejdříve se vyučil malířem pokojů a teprve v roce 1889/1890 nastoupil na Akademii výtvarných umění. Studoval u profesora Julia Mařáka (1832-1899) do roku 1894, ale roku 1893 obdržel absolutorium a na Akademii čestně zůstal do roku 1896. Téhož roku obdržel Hlávkovo stipendium, za které se vypravil do Dalmácie a Černé Hory. Během studia se účastnil pražských výstav, kde na sebe upozornil. Vystavoval na výstavách Krasoumné jednoty pro Čechy v Praze, Umělecké besedy a Spolku výtvarných umělců Mánes. Se svými spolužáky jezdil malovat do přírody i po ukončení studií. Zde vznikla díla, která si byla podobná jednak tématicky tak i technicky. V roce 1899 se oženil a odešel do...
Proměny akčního umění v Čechách od 90. let 20. století až do současnosti
Kleinerová, Kateřina ; Rakušanová, Marie (vedoucí práce) ; Novotná, Eva (oponent)
Proměny akčního umění v Čechách od 90. let 20. století až do současnosti Kateřina Kleinerová Přelomový rok 1989 znamená pro umění v Čechách obnovení svobodného projevu a porovnání s vývojem světového umění. Pro akční umění, které do té doby vznikalo jen na neoficiální scéně se otevřela příležitost svobodně konfrontovat a ověřit své postupy ve veřejném prostoru. Tato změna byla příčinou vzniku mnoha festivalů a vytvoření tvůrčího prostředí, v němž akční umění dospělo k novým tématům a prostředkům výrazu. Zde také pozorujeme stále výraznější tendence čerpat inspiraci z místa děje. Takové tendence vedou k postupnému vyčlenění fenoménu site specific, jehož vznik se váže k expanzi experimentálního divadla do netradičních míst. Autentické a neopakovatelné projekty s přímým vztahem k místu, vycházejí ze spojení divadelní a výtvarné performance a zahrnují prvky více oborů. Ačkoliv se v našem prostředí objevují předstupně a varianty tohoto fenoménu již dříve, terminologicky jsou vymezeny až v pozdních devadesátých letech. V českém umění se díky omezeným možnostem vývoje a nedostupnosti technologií nová média v předlistopadové době nerozvíjela. Obnovená svoboda individuálního projevu zapříčinila návrat umělců z emigrace, kteří významnou měrou přispěli k získání nových znalostí v mediálním umění. Internet, virtuální...
Rostislav Novák
Bartášková, Klára ; Rakušanová, Marie (vedoucí práce) ; Nespěšná Hamsíková, Magdaléna (oponent)
Resumé Klára Bartášková Rostislav Novák bakalářská práce Bakalářská práce je pojata jako monografie a pojednává o životě a díle současného českého umělce Rostislava Nováka. Zvláštní pozornost je věnována Novákově školení v dílně Victora Vasarelyho a grafickým technikám obecně, především v kombinaci s fotografií. Životopisná fakta jsou sledována v kontextu s dobovým režimem, který Novákovu tvorbu do značné míry ovlivnil. Samostatný oddíl tvoří umělcovy zakázky pro architekturu. Největší pozornost je věnována posledním dvaceti letům Novákovy dosavadní tvorby, jelikož toto období je malířovým nejplodnějším. Klíčové pojmy: Současné české umění - české umění 2. poloviny 20. Století - pop-art - moderna - grafika
Marie Galimberti Provázková v kontextu českého výtvarného umění počátku 20. století
Weissová, Julie ; Rakušanová, Marie (oponent) ; Lahoda, Vojtěch (vedoucí práce)
Tato práce si klade za cíl podrobně poukázat na dílo neznámé a zapomenuté malířky Marie Galimberti Provázkové, která žila na přelomu 19. a 20. století v Čechách. Její tvorba stála v dějinách českého výtvarného umění dlouhou dobu bez povšimnutí a tak byla zcela bez hlubšího zpracování. Zároveň se tato diplomová práce zabývá jejím postavením v kontextu výtvarného umění počátku 20. století a to i v souvislosti s dalšími umělkyněmi.
Architektura a urbanismus v Turnově v letech 1900-1938
Ulbrych Pavienská, Petra ; Novotná, Eva (vedoucí práce) ; Rakušanová, Marie (oponent)
RESUMÉ Architektura a urbanismus v Turnově v letech 1900-1938 Autor: Petra Ulbrych Pavienská Zmapováním architektury a urbanismu, v tomto směru dosud opomíjeného města, které vzhledem ke své velikosti dosáhlo značného ekonomického růstu, byl potvrzen individuální charakter regionu s jeho závislostí na přírodních a kulturně historických podmínkách. Na základě širších souvislostí je v práci zmapována veřejná i soukromá turnovská architektura mezi léty 1900-1938 a je sestaven katalog výrazných realizací včetně popisu a případného stylového zařazení. U většiny staveb jsou nastíněny okolnosti jejich vzniku s dobovými reakcemi, což nám napomohlo k pochopení smýšlení a mentality občanů Turnova. V rámci badatelské činnosti jsou rovněž odkryty některé nové skutečnosti, jako například přiřazení nerealizovaných Chocholových plánů k obchodnímu domu Hermana a Palmy. Pohled turnovských stavitelů a architektů na soudobé umělecké dění v centrech české architektury byl vnímavý a citlivý, nestačil ovšem k tomu, aby prostřednictvím jejich tvorby vznikaly pokrokové myšlenky, nebo aby alespoň participovali na aktuálních myšlenkách doby. Nová cítění v dispozici, prostoru, konstrukci a tvaru rozvíjeli často se zpožděním, svým osobitým pojetím. Jen zlomkovou část realizací tvořila jednoduchá puristicko-funkcionalistická...
Jan Šplíchal (1894-1942), malíř krajiny a vesnického života - jeho život a dílo v kontextu doby
Mikolášková, Edita ; Rakušanová, Marie (vedoucí práce) ; Bendová, Eva (oponent)
Resumé: Jan Šplíchal (1894-1942) malíř krajiny a vesnického života - jeho život a dílo v kontextu doby Předkládaná diplomová práce pojednává o životě a díle regionálního malíře Jana Šplíchala. Svůj život kromě krátkého studijního pobytu v Praze prožil ve Sloupnici u Litomyšle a jejím okolí, kde čerpal náměty pro svoje díla. Těžiště jeho tvorby spočívá v zachycování venkovských a přírodních reálií ve svém rodném kraji. Vědomě se stává epigonem velkých krajinářů, kteří prošli Mařákovou školou a přebírá jejich náměty i manýru. Nejvíce pak od Jana Honsy a také Antonína Slavíčka a dalších. V grafice se inspiruje dílem Maxe Švabinského a Tavíka Františka Šimona. Tyto skutečnosti jsou rozpracovány a ukázány na příkladech děl v kapitole o díle Jana Šplíchala, kde jsou zmíněni i jeho učitelé, kteří na něj nepochybně měli vliv také a další okrajové vlivy formující Šplíchalův umělecký názor. Práce je rozdělena na tři hlavní kapitoly. První z nich osvětluje metodu a přístup k tématu inspirovanou vědeckou prací francouzského historika Alaina Corbina. Další kapitola je věnována Životu se všemi podrobnostmi a také vzdělání. Poslední kapitola je věnována dílu a jeho rozboru, jak je výše zmíněno.
Náhoda jako princip
Bláhová, Tereza ; Rakušanová, Marie (vedoucí práce) ; Bydžovská, Lenka (oponent)
Náhoda jako princip Chance as a Principle ANOTACE Práce se zaměřuje na problematiku náhody jako principu v umění 20.století, přičemž její těžiště se soustřeďuje na umělce Jacksona Pollocka, Johna Cage, Merce Cunninghama a Jamese Joyce. V úvodu se přes etymologii slova, náhodu ve vědě a přírodě dostává k náhodě a hře. Druhá část - Náhoda a její role v umění - se zabývá typologií náhody, kde jsou naznačena jednotlivá východiska: Náhoda na cestě ke svobodě abstraktního expresionismu, volné atonality a "čistého jazyka"; Náhoda jako prostředek hry; Náhoda ve službách boje proti konvencím; Náhoda jako prostředek destrukce; Náhoda a imaginace. Na jednotlivých autorech a dílech dokládá potřebu náhody jako inspiračního zdroje umění. Třetí, stěžejní část práce se věnuje Hegemonii náhody, ve které dochází na komparaci třech fází tvorby (spontánní imaginace, osvobození od zaběhlých schémat, Work in Progress) umělců Pollocka, Cage, Cunninghama a Joyce. V závěru jsou shrnuty dosavadní poznatky a naznačena možná východiska pro další zkoumání. Klíčová slova: náhoda - spontánnost - gesto - organičnost - proud vědomí Počet slov: 145 320
Gabriel Cornelius von Max a některé aspekty jeho kreslířské tvorby
Nedbalová, Tereza ; Rakušanová, Marie (vedoucí práce) ; Urban, Otto M. (oponent)
Resumé Diplomová práce čtenáři přibližuje osobnost a dílo malíře Gabriela Cornelia von Maxe (1840-1915). První část je věnována umělcově biografii a přehledu jeho celkové tvorby. V jednotlivých kapitolách sleduje chronologicky umělcův život se zvláštním zřetelem na několik význačných okruhů témat jeho děl. Tvorba tohoto představitele mnichovské školy vycházela z pozdního romantismu a dospěla k naturalistickému vyjádření, silně ovlivněnému mysticismem. Gabriel Max na svých plátnech nejčastěji věnoval různým psychickým stavům ženských postav a namaloval několik obrazů extatických vizionářek. Významnou součástí jeho tvorby byla náboženská témata. Zabýval se ale rovněž spiritismem a esoterickými vědami. Vzhledem k specifickým námětům jeho děl a vyhranému individualismu lze jeho tvorbu sledovat také v kontextu ideových proudů symbolismu a dekadence. Svými "náladovými" obrazy ovlivnil také díla některých českých umělců konce 19. století. Vedle ústřední snahy představit malířovu uměleckou tvorbu je v práci poukázáno také na Maxovu mnohostrannou osobnost. Proto jsou zmíněny též jeho přírodovědecké zájmy, ústící do vytvoření rozsáhlé sbírky exponátů z oblasti zoologie, antropologie a etnografie. Tato kolekce se po jeho smrti stala součástí Reiß-Engelhorn Musea v Mannheimu. Darwinovy teorie o původu druhů, rozvíjené...
Problematika českého a německého expresionismu v souvislostech dobových dějin umění, teorie umění a filozofie
Rakušanová, Marie ; Wittlich, Petr (vedoucí práce) ; Bydžovská, Lenka (oponent) ; Lahoda, Vojtěch (oponent)
Tato disertační práce je věnována problematice českého a německého expresionismu v souvislostech dobových dějin umění, teorie umění a filozofie. Takto široce vymezené téma umožňuje postihnout všechny záměry, které bych v této studii chtěla naplnit. V úvahách soustředěných na české umění počátku 20. století ve středoevropských souvislostech bych ráda nově zvážila význam fenoménu expresionismu. Na základě analýzy vybraných výtvarných děl i dobových teoretických, uměleckohistorických a filozofických textů se chci pokusit přehodnotit mnohdy již schématickJ;':,xnímCUlé obsah~subsumované pod pojem expresionismu .

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 183 záznamů.   začátekpředchozí164 - 173další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.