Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 64 záznamů.  začátekpředchozí15 - 24dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Issues of translation in Miroslav Holub's poetry
Prunarová, Markéta ; Quinn, Justin (vedoucí práce) ; Delbos, Stephan (oponent)
Miroslav Holub, nejp ekládan jší český básník dvacátého století, má své nezastupitelné místo v anglofonní literatu e, a p esto mu v české literární kritice náleží jen malá pozornost. Cílem této bakalá ská práce je objasnit otázky, které z této v české literatu e ojedin lé situace vyvstávají, a to p edevším jakým zp sobem a z jakých d vod se Holubova poezie stala nedílnou součástí anglofonní tradice a jaké um lecké charakteristiky umožnily její ukotvení. Práce se zabývá aspekty nejen Holubových básní, ale také kulturní a politické situace, které umožnily pozitivní p ijetí jeho díla v zahraničí. Vzhledem k tomu, že Holubova poezie nutn vstoupila do britské a americké literární tradice v p ekladu, hlavní pozornost je up ena na odlišnosti a podobnosti mezi dynamikou jeho práce v originále a v anglickém jazyce. První část této práce p edstavuje poezii Miroslava Holuba tak, jak je nejčast ji vnímána v českém prost edí. Je nastín na genealogie jeho díla v širších literárních a společenských souvislostech, a to zejména v kontextu poezie všedního dne. Pro lepší pochopení tohoto kontextu je část této kapitoly v nována Holubov biografii. T žišt m druhé kapitoly je popis Holubova básnického jazyka s cílem stanovit, jak je tento jazyk vhodný nebo naopak nevhodný pro p enos do jiného jazyka. Jinak ečeno se tato...
20th century haiku in English
Roubíček, Jan ; Quinn, Justin (vedoucí práce) ; Houskova, Mariana (oponent)
Tato práce pojednává o haiku spisovatelů anglosaské provenience. Zaměřuje se především na haiku Jamese Merrilla a Paula Muldoona, a také na anglicky psanou tvorbu publikovanou v on-line žurnálech Shamrock a Roadrunner. Je rozdělena na úvod a pět kapitol, včetně závěru. První kapitola je úvodem do problematiky haiku, obsahujícím nejprve stručný popis forem haiku a haibun s jejich formálními a obsahovými náležitostmi a specifiky; dále průřez dějin japonského haiku od jeho počátků ve formě tanka, přes dílo Matsua Bashóa, včetně jeho poetického deníku, až do svého vyčlenění a novodobého pojetí v díle Masaoky Shikiho; dále stručné vysvětlení prozodických rozdílů mezi angličtinou a japonštinou; nakonec uvádíme poněkud obsáhlejší oddíl týkající se dějin anglicky psaného haiku, zejména na území USA: prvním obdobím bylo období zájmu o exotično japonské poezie a také snahy o nápodobu haiku v dílech Imagistů; druhým pak období Beatniků, kdy došlo k hlubšímu pochopení duchovní tradice, která s haiku souvisí; třetím je pak období přizpůsobení, zdomácnění a vážnějšího zájmu o celou tradici haiku a souvisejících forem, které trvá dodnes.
The Fragmentation of Identity in the Work of Sylvia Plath: The (Im)possibility of Escaping the "Bell Jar"
Urbanová, Aneta ; Delbos, Stephan (vedoucí práce) ; Quinn, Justin (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá tématem krize ženské identity v románu Pod skleněným zvonem Sylvie Plathové a vybraných básních z její pozdní sbírky Ariel, přičemž se zaměřuje převážně na zobrazení ztracené a roztříštěné identity. Práce zasazuje dílo Plathové do kontextu její doby a tvrdí, že popisovaný problém fragmentace se netýká pouze krize jednotlivce, ale odráží kolektivní ženské vnímání v době americké studené války. Cílem práce je stanovit některé z hlavních příčin rozpadu identity a ukázat jeho škodlivý dopad na psychiku žen. Analýza si dále klade za cíl odhalit prostředky, které v díle Plathové poskytují únik z tohoto vnitřního zmatku, a identifikovat tak potenciální řešení krize identity. Práce je rozdělena do tří samostatných kapitol následovaných závěrem. Úvodní kapitola poskytuje obecný přehled o éře studené války se zaměřením na měnící se politickou a sociokulturní situaci v padesátých letech minulého století a její roli v rozpadu ženské identity. Celkovým záměrem kapitoly je ukázat, jak krize identity prezentovaná v díle Sylvie Plathové zrcadlí životní zkušenost žen v době studené války. Snaží se nastínit utiskující charakter poválečného prostředí a vysledovat v něm počátky rozpadu identity. Následující kapitola se zabývá analýzou rozpadu a ztráty identity v samotné poezii a próze...
Edward Thomas as a Critic
Zikmund, Jan ; Quinn, Justin (vedoucí práce) ; Longley, Edna (oponent)
1 Abstrakt Poezie Edwarda Thomase (1878-1917) byla kritikou v anglofonním světě dlouho přehlížená, ale během posledních desetiletí se dočkala uznání. Jeho literárněkritická tvorba ovšem zatím příliš prozkoumaná nebyla. Třebaže se Thomas přibližně patnáct let živil jako knižní recenzent, badatelé zaměření na Thomasovo dílo se obvykle soustředí na konec jeho života, kdy během první světové války dobrovolně narukoval a zároveň začal psát poezii. Básník a literární kritik Edward Thomas zemřel při Bitvě u Arrasu ve Francii. Již od mládí Thomase sužovaly deprese a jeho náročná profese (někdy recenzoval i přes sto knih ročně) tyto stavy ještě zhoršovala. Paradoxně ale svá poslední léta strávil s pocitem naplnění. Výcvik v armádě měl blahodárný účinek na jeho duševní zdraví. Navíc se z neustále přepracovaného literárního nádeníka (jak je stále ještě občas označován) proměnil ve výtečného básníka, a to i díky povzbuzování přátel, zejména Roberta Frosta a W. H. Hudsona. Thomas napsal svých 144 básní až na sklonku své kritické dráhy. Literární vědci proto zkoumají jeho recenze, antologie a literární studie především proto, aby lépe porozuměli jeho poezii. Hledat souvislosti mezi Thomasovými básněmi a jeho ostatním dílem má jistě své opodstatnění, nicméně jeho podnětná a rozsáhlá kritická tvorba si zaslouží pozornost...
A Curious Little Footnote": Footnotes as a Narrative Device in Contemporary American Fiction
Sirotenko, Alexandra ; Quinn, Justin (vedoucí práce) ; Ulmanová, Hana (oponent)
Tato diplomová práce si klade za cíl prozkoumat, jak poznámky pod čarou - jakožto narativní metoda v současné americké beletrii - pomáhají řešit a čelit globálním otázkám autority, moci kultůry a historicky založeném příběhu o minulosti. Tato práce začíná nastíněním dějin poznámek pod čarou v souladu s akademickém psaním a v beletrii 20. století, za účelem prozkoumání jejich složitého vztahu k hlavnímu textu, a důležitosti tohoto vztahu v minulých staletí. Práce pak stanovuje souvislosti s globalizací, v němž je příběh americké kulturní nadřazenosti ústředním bodem, a mapuje dané kulturní posuny, které byly zodpovědné za měnící se vnímání historického příběhu Spojených Států. Poslední část diplomové téze se věnuje dvěma beletriemi, které byly tvarované právě těmito kulturními posuny - The Brief and Wondrous Life of Oscar Wao (2007) od Junot Díaze a The People in the Trees (2013) od Hanya Yanagiharové - a analyzuje využití poznámek pod čarou v těchto románech jakožto nastrojů k destabilizaci narativní autority. Argumentem je, že pomocí poznámek pod čarou tito autoři reflektují a zpochybňují historický příběh moci USA a jeho vztah k "Jinému."
African-American Poets Abroad: Black and Red Allegiances in Early Cold War Czechoslovakia
Zezuláková Schormová, Františka ; Quinn, Justin (vedoucí práce) ; Von Eschen, Penny (oponent) ; Delbos, Stephan (oponent)
Tato dizertace se věnuje cirkulaci poezie afroamerických levicových autorů na počátku studené války, zejména mezi Spojenými státy americkými a Československem. Práce používá transnacionální přístupy i přístupy, jež zohledňují celistvé vidění světové tury, zároveň ale upozorňuje i na jejich nedostatky, zejména při analýze kulturní produkce během studené války. Osu dizertace tvoří příběh Abrahama Chapmana, amerického komunisty, který žil v vých cest je zde používán koncept světové republiky levicové literatury. První kapitola se věnuje mechanismům tohoto prostoru a také roli Prahy v něm. Přibližuje také kulturní vztahy mezi Československem a afroamerickou komunitou. Druhá kapitola je věnována střetu mezi Chapmanem a československými zprostředkovateli americké kultury, jako byli Josef Škvorecký, Lubomír Dorůžka nebo Jan Zábrana, věnuje se zejména neshodám ohledně rámování afroamerické poezie. Během svého pobytu Československu sestavil Chapma Černošská poezie: světová antologie (1958), jež je ve třetí kapitole této práce srovnávána s antologií Chapman uspořádal o deset let později po svém návratu do USA. Toto srovnání je zaměřeno zejména na afroamerické básnířky Chapmanovými antologiemi pak mezi nimi pak nejen ilustrují měnící se diskurzy o konceptu rasy i o afroamerické literatuře, stejně jako komplexní...
Political tendencies in Carl Sandburg's poetry
Dragounová, Jolana ; Quinn, Justin (vedoucí práce) ; Delbos, Stephan (oponent)
1 Abstrakt Za poezií Carla Sandburga, který je dnes básníkem mnohdy podceňovaným a považovaným za nevýznamného, se skrývá silný politický hlas, který svou přímočarostí se zaměřením na prostý styl a obraznost všednosti podněcuje rozmanité otázky. Ačkoli na první pohled Sandburgova poezie může vypadat jasně a jednoznačně, kritici diskutují nad jejím skutečným záměrem. Z tohoto důvodu je tedy při analýze jeho díla nutné vzít v úvahu i jeho osobní život a politické názory, neboť výrazně ovlivnily jeho dílo. Cílem této práce je analyzovat poezii Carla Sandburga z období dvacátých a třicátých let dvacátého století a popsat, jaký vliv mají jeho politické názory na jeho dílo a jakým způsobem se v něm odrážejí. Jeho politický život nám ukazuje poměrně pestrý obraz. V počátcích jeho kariéry jsme mohli v jeho poezii zaznamenat levicové tendence, které ale vyvrcholily v dospělosti, kdy se Sandburg stal členem Sociálně demokratické strany. V průběhu svého života si jako žurnalista všímal nespravedlnosti nejen vůči mužům a ženám dělnické třídy, ale také vůči dětem a měl obavu z jejich špatných pracovních podmínek. Kromě přispívání do novin International Socialist Review také pracoval na politických kampaních pro představitele Socialistické strany. Ve své eseji "You and Your Job" uvádí, že "důvod, proč jsem socialistou,...
Incest in the Nineteenth Century American Literature
Gudkov, Danila ; Robbins, David Lee (vedoucí práce) ; Quinn, Justin (oponent)
Předmětem této bakalářské práce jsou společenské a politické příčiny doprovázející fascinaci incestem v Americe 19. století. Mým cílem je prozkoumat překvapivě běžné zmínky převládající v této oblasti americké literatury a najít a vysvětlit důvody jejich přítomnosti. V předmětných příbězích se v důsledku nevěry otce mladý muž nebo žena nakonec ocitají v situaci, kdy téměř spáchají incest buď se svým otcem, nebo svým nevlastním sourozencem. Uvědomění si této skutečnosti následně vede k trápení a často ke smrti obou zúčastněných stran. V tomto druhu románů nehraje přítomnost matky žádnou roli, neboť matka v naraci často úplně chybí nebo je rovnou mrtvá. Práce se pokusí dokázat, že shora popsaný scénář není pouze způsobem, jak dosáhnout slávy a bohatství, ale též vyjadřuje strach, jež sužoval obyvatele Nového světa. Probíraná literární díla zahrnují Prosbu Alice Done od Nathaniela Hawthorna, Marian a Lydie, Mentoria, aneb Přítel mladé dámy autorky paní Rowson, Zánik domu Usherů Edgara Allana Poea, Pierre, aneb Dvojznačnosti Hermana Melvilla, Síla soucitu, aneb Triumf přírody Williama Hilla Browna a Mramorová žena, aneb Tajemná modelka Louisy May Alcott. Práce je rozdělena do pěti kapitol. První kapitola představuje úvod, kde předkládám důvody této práce, vymezuji argumentaci a vysvětluji použitou...
Elizabeth Bishop: The Map of Her Life and Work
Nováková, Lucie ; Veselá, Pavla (vedoucí práce) ; Quinn, Justin (oponent)
Bakalářská práce si klade zdánlivě jednoduchý cíl, a tím je čtení vybraných básní Elizabeth Bishopové skrze optiku dvou vztahů, které byly v jejím životě nejvíce formativní. Jedná se o vztah s modernistickou básnířkou Marianne Moorovou a Bishopovým současníkem Robertem Lowellem. První část práce je věnovaná vztahu s Marianne Mooreovou, kterou Bishopová potkala při svých studiích na Vassar College a která ji provázela životem až do své smrti v roce 1972. Od statusu učitelka-žačka se básnířky posunuly na rovinu vzájemně se respektujících přítelkyň. Bakalářská práce představuje jejich vztah pomocí vybraných pasáží z dopisů a rozhovorů a pro lepší ilustraci si na pomoc bere dvě básně: "Roosters" a "Invitation to Miss Marianne Moore". První báseň ukazuje, jakým způsobem se Bishopová vymanila z vlivu Moore a také předkládá tento důležitý krok jako spojnici k druhé části bakalářské práce. Druhá báseň představuje jakési usmíření a urovnání jejich přátelství a také milník, který značící konec paradigmatu učitelka - žačka a který nastoluje novou fázi jejich vztahu. Ve druhé části se seznamujeme s Robertem Lowellem, který je tou již zmíněnou spojnicí mezi první a druhou kapitolou, jelikož to byl právě on, který pomohl Bishopové přijmout nový způsob její tvorby, a který tak svým způsobem umožnil napsání...
American Postwar Pilgrimage: The Beats in Paris
Kirlan, Margarita ; Delbos, Stephan (vedoucí práce) ; Quinn, Justin (oponent)
The main objective of this thesis is to study the high point of the Beat Generation's production in Paris between 1957 and 1960 and to determine why it encouraged their major contribution to literature, art and criticism worldwide in the last quarter of the 20th century and today. Though most were born and educated in the United States, many of the most important Beat writers journeyed across the world in search of artistic recognition and determined to perform literary experiments they had failed to execute back home. This thesis will provide an overview of the Beat pilgrimage to Paris, a city which has been coined "an arbiter of cultural value in the postwar era." The thesis also attempts to examine the1 ways the Beats' time in Paris was invaluable for their influence on literature beyond American borders and how their writing was shaped by the oeuvres of such French writers as Rimbaud, Proust, Gide, Apollinaire, St.-John Perse, Céline, Cocteau, Genet, Michaux and others. This thesis2 will survey the intersection between French and American culture and the influence of both on Beat authors and the list of works to be analysed includes but is not limited to Allen Ginsberg's Howl and Other Poems (1956), and "Kaddish" (1959); William S. Burroughs's Naked Lunch (1959), The Soft Machine; Jack...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 64 záznamů.   začátekpředchozí15 - 24dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.