Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 391 záznamů.  začátekpředchozí139 - 148dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Vybrané modely převýchovné institucionální péče o dítě z přelomu 19. a 20. století v kontextu současné české etopedické praxe: historicko-pedagogický výzkum
Hessová, Lenka ; Bendl, Stanislav (vedoucí práce) ; Syřiště, Ivo (oponent) ; Kraus, Blahoslav (oponent)
Disertační práce formou kvalitativního historicko-pedagogického výzkumu sleduje vývoj institucionální převýchovné péče o dítě se zaměřením na fungování osmi inovativních projektů vzniklých na přelomu 19. a 20. století. Snaží se také zaznamenat inspirační přesahy popsaných projektů v kontextu současné české etopedické praxe. Vymezené historické období totiž bylo v etopedické péči otevřené všem druhům experimentů nadšených reformátorů na evropském a americkém kontinentu. Ohlédnutí se do minulosti a popsání řešení témat objevujících se v minulosti tak může přispět k aktuální diskusi o efektivní formě institucionální převýchovné péče o dítě v České republice. Práce navíc zprostředkovává lepší porozumění fungování převýchovných modelů, jimž se ostatní studie v českém akademickém prostředí věnují velmi okrajově. Disertační práce popisuje a přibližuje fungování Junior Republic (USA), Ford Republic (USA), Little Commonwealth (Velká Británie), Baumgarten (Rakousko), Boys Town (USA), Domu sirotků (Polsko), Kolonie Gorkého (Sovětský svaz) a Summerhillu (Velká Británie). Předložený výzkum k dosažení cílů využívá v metodologii kombinaci přímé metody a vícečetné případové studie opírající se o soubor primárních dat (dobové spisy, články, monografická literární díla účastníků projektů). Témata, která se objevila...
Vzdělávací ideje a jejich generační přenos
Slabá, Zuzana ; Syřiště, Ivo (vedoucí práce) ; Kočí, Jana (oponent)
Bakalářská práce se zabývá způsoby výchovy, motivací dítěte ke vzdělávání či její absencí a také faktory ovlivňujícími úspěšnost žáka ve škole. Cílem této práce bude obecné zjištění, jak v dnešní době dochází k motivaci ke vzdělávání a zda dochází k mezigeneračnímu přenosu postoje ke škole a učení. Výše uvedené skutečnosti obecně zjistíme na základě provedených rozhovorů mezi rodinnými generacemi a vyplněných dotazníků žáků osmých a devátých tříd ZŠ. Touto prací alespoň v obecném a širokém spektru zjistíme, jaké jsou v současnosti ideje ve vzdělávání u nynější mladé generace a zda dochází k mezigeneračnímu přenosu. KLÍČOVÁ SLOVA rodina, vzdělání, ideje, motivace, podpora, výchova, prostředí
Poselství a vzájemný vztah sociálních myšlenek Bernarda Bolzana a Charlese Fouriera
Krpálková, Soňa ; Bendl, Stanislav (vedoucí práce) ; Syřiště, Ivo (oponent)
Tato práce představuje osobnost a dílo dvou myslitelů, Bernarda Bolzana a Charlese Fouriera. Zaměřuje se na jejich sociální myšlenky, pohlíží tedy zejména na jejich stránku sociálních utopistů. Porovnává jejich názory na ideální uspořádání lidské společnosti. Také dává pozornost vyučování a výchově v jejich pojetí, navíc se zamyšlením ve vztahu k dnešku. Cílem je také zmapovat výchozí podmínky každého z myslitelů, materiální, rodinné, ideové, historicky dobové. To vše práce hned na úvod zasazuje do kontextu historického vývoje a následně do sociálních teorií. Po přehledu vývoje a sociálních teorií seznamuje s tématem sociálního utopismu a představuje další dva významné utopisty - Saint-Simona a Roberta Owena. Poté je představena osobnost a dílo Bernarda Bolzana, následně Charlese Fouriera. Následuje porovnání relevantních kategorií u obou myslitelů, představuje míru překrytí jejich společných rysů. Poté je zařazena kapitola mířena na výchovu a vzdělávání s přesahem do současnosti. Z práce vyplývá, že pro sociální utopismus je charakteristická neznalost sociálně-ekonomického vývoje a nedostatečné zpracování konkrétního způsobu realizace společenského zřízení. Tyto prvky se objevují také u hlavních protagonistů této práce. Cíl zmapovat, z jakých úvah a prostředí vychází jejich myšlenky a kritika společenských...
Specifika nouzového distančního vyučování na základní škole
Štirský, Martin ; Duschinská, Karolina (vedoucí práce) ; Syřiště, Ivo (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá tématem specifik nouzového distančního vyučování na základní škole pohledem vyučujících. Teoretická část se zabývá studiem odborné literatury týkající se socializace, aktivizace žáků, metody výuky a kázně. Dále bude analyzována tematická zpráva České školní inspekce, která popisuje situaci českého školství v době pandemie Covid-19. Praktická část mé bakalářské práce představí metody, které byly použity ke sběru dat a jejich následnou interpretaci. Hlavní část tvoří analýza rozhovorů s vyučujícími druhého stupně základní školy. Pro výzkumné šetření byla využita forma polostrukturovaného rozhovoru s předem připravenými tématy, na které byli respondenti dotazováni. Autor této práce měl také možnost nahlédnout do online vyučovacích hodin respondentů a svá pozorování použil pro doplnění analýzy. KLÍČOVÁ SLOVA nouzové distanční vyučování, zkušenosti učitelů, rozhovor, technologie v distanční výuce, hodnocení výuky, základní škola
Informovanost studentů Pedagogické fakulty o vlivu vybraných návykových látek na lidský organismus
Fuchsová, Kateřina ; Váchová, Alena (vedoucí práce) ; Syřiště, Ivo (oponent)
Má bakalářská práce se zabývá tématem užívání vybraných návykových látek a jejich vlivem na lidský organismus. Práce popisuje faktory, které mají vliv na vznik závislostního chování a formuluje, jak se projevuje u člověka syndrom závislosti a odvykací stav. Dále udává přehled nárůstu užívání návykových látek od jejich samotného vzniku až po současnost. Práce se především zabývá charakteristikou vybraných návykových látek rozdělených podle legality užívání a jejich vlivem na lidský organismus. V neposlední řadě projednává možnosti předcházení vzniku závislosti na návykových látkách, tudíž na tzv. prevenci. Cílem mé výzkumné části je zjistit, jaké mají studenti Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy znalosti o vlivech vybraných návykových látek na lidský organismus. Z dotazníku, který k tomuto účelu sloužil vyplývá, že studenti mají pouze průměrné znalosti v této problematice a tím pádem nemají velmi dobrý přehled o tom, co návykové látky způsobují lidskému organismu, což pro ně může představovat určité riziko. Správnost odpovědí ze všech výzkumných otázek byla pouhých 61 %, což není nijak uspokojivý výsledek. Výsledek výzkumu by mohl pomoci pedagogům vytvořit plán pro prohloubení znalostí u studentů a tím více rozšířit povědomost o všech rizicích spjatých s užíváním návykových látek. Pomocí...
Příčiny vzniku, rozvoj a léčba netholismu u adolescentů
Voborská, Diana ; Váchová, Alena (vedoucí práce) ; Syřiště, Ivo (oponent)
Bakalářská práce se zabývá fenoménem zvaným netolismus, též označovaným jako závislost na internetu. Práce je zaměřena na vznik a rozvoj této závislosti v období dospívání, dále na prevenci a dnešní možnosti léčby behaviorálních závislostí. V úvodu práce je přiblížena historie internetu, jeho charakteristika a vybrané služby. Následuje vymezení pojmu virtuální prostředí a toho co toto prostředí uživateli poskytuje. Navazuje na problematiku závislosti a jejího subtypu, závislosti na internetu a nadměrného užívání internetu. Kromě vymezení daných jevů, na základě obecných poznatků, jsou popsány konkrétní formy, příčiny a důsledky netolismu u adolescentů. V práci je dále věnována pozornost období adolescence, pro zvýšenou rizikovost v rámci vzniku této závislostní poruchy v tomto období. Další část je věnována prevenci a jejím metodám. V oblasti léčby jsou v práci shrnuty poznatky o aktuálních přístupech k léčbě a úspěšných metodách léčby adolescentů. Cílem práce je, pomocí odborné literatury, popsat rizikové faktory netolismu vedoucí ke vzniku a rozvoji závislostního chování v adolescenci. Následně, skrze výzkumnou část, zmapovat výskyt konkrétních rizikových faktorů, například faktoru času stráveného dětmi denně na internetu a toho, jakým způsobem tento čas na internetu nejčastěji tráví. Zaměřena je...
Vnímání autority učitele žáky 6. a 9. ročníků ZŠ
Matějková, Karolína ; Šaroch, Jaroslav (vedoucí práce) ; Syřiště, Ivo (oponent)
Diplomová práce se věnuje vnímání autority učitele žáky 6. a 9. ročníku ZŠ. Hlavním cílem práce je porovnat vnímání autority učitele žáky výše uvedených věkových skupin z různých hledisek. Mezi tato hlediska patří ontogenetické fáze vývoje, pohlaví žáků a prostředí, ve kterém žáci žijí. V rámci teoretické části práce jim bude věnována pozornost. Mezi další témata práce patří pojem autorita a autorita učitele. Výzkumná část vychází z kvantitativního šetření, realizovaného pomocí dotazníku vytvořeného k účelům výzkumu. Úkolem dotazníku je zjistit, zda se vnímání autority učitele mění v závislosti na věku žáků, tedy konkrétní fázi ontogenetického vývoje, a jaký vliv mají na vnímání autority učitele žáky 6. a 9. ročníku výše uvedená hlediska. Za účelem potvrzení, doplnění či upřesnění získaných dotazníkových dat byl veden polostrukturovaný rozhovor s vybranými pedagogy. Rozhovoru se účastnilo pět učitelů, dva muži a tři ženy různého věku, s odlišnou délkou praxe a z různých škol. Cílem rozhovorů bylo zjistit, jaký je názor vybraných učitelů na percepci autority učitele žáky 6. a 9. ročníku z hlediska ontogenetických fází vývoje žáků, prostředí, ze kterého žáci pocházejí a pohlaví žáků. Data získaná formou rozhovorů byla porovnána s daty dotazníkového šetření. Bylo sledováno, zda výsledky dotazníkového...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 391 záznamů.   začátekpředchozí139 - 148dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.