Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 123 záznamů.  začátekpředchozí114 - 123  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Román Jane Austenové Pride and Prejudice ve třech českých překladech
Kolářová, Kateřina ; Tobrmanová, Šárka (vedoucí práce) ; Beran, Zdeněk (oponent)
Tato práce má teoreticko-empirický charakter. Zabývá se především analýzou, popisem a srovnáním tří nejstarších překladů románu Jane Austenové Pride and Prejudice od Františka Nosky (1946), Boženy Šimkové (1949) a Evy Kondrysové (1967). V úvodní části je krátce zdůvodněn výběr tématu a nastíněn cíl práce. Dále se práce soustřeďuje na okolnosti vzniku románu Pride and Prejudice a na recepci díla Jane Austenové. Předmětem zájmu je zejména dobový kontext a s ním měnící se kritické ohlasy a názory na hodnotu literárního díla Jane Austenové v anglosaském a českém prostředí. Práce se mimo jiné snaží najít odpověď na otázku, v čem se česká recepce liší od anglosaské a co je pro českou recepci specifické. Práce prokázala, že dílu Jane Austenové byla v české kulturní sféře věnována nesrovnatelně menší pozornost ve srovnání s anglosaskou, a to zejména z důvodů kulturně-politických. Následuje tématicko-stylistický rozbor románu Pride and Prejudice se zvláštním zaměřením na ironii a také dialogickou a epistolární formu, jehož výsledky jsou pak uplatněny při kontrastivní analýze a hodnocení tří českých překladů románu Pride and Prejudice od Františka Nosky, Boženy Šimkové a Evy Kondrysové. Na základě translatologické analýzy dospívá práce ke zjištění, že ačkoliv je kvalita jednotlivých překladů značně rozdílná, žádnému...
The topos of the bower in Middle English verse romance
Petříková, Klára ; Čermák, Jan (vedoucí práce) ; Beran, Zdeněk (oponent)
Prace vnima komnatu damy jako metaforu samotneho rytirskeho romanu, nebot laska, jez je jednim z klicovych temat tohoto zanru, nachazi sve vyjadreni prave v tomto intimnim prostoru vyhrazenem citum. Prostor komnaty je navic mozne chapat i jako jedno z temat, jez deli rytifsky roman od epiky, ze ktere tento zanr vyrusta. Prace se na svem pocatku zamefuje na to, jak je soukromy prostor vykreslen epikou, pro niz je typicke, ze v ustredi jejiho zajmu stoji verejny prostor dvorany jako samotneho centra hrdinskeho sveta. Intimnimu prostoru stojicfmu mimo dvoranu epika venuje jen malo mista aje prirozene vniman odlisne, nezjakje tomu u rytifskeho romanu. Nicmene i v epice je mozne najit nektere jeho zakladni rysy, ktere se pozdeji v odlisnem kontextu rytifskeho romanu stanou nezbytnou soucastf zapletky tohoto zanru. Intimni, soukromy prostor ma v epice podobu pribytku zeny, ktery stoji mimo prostoni dvorany. Kdyz se v epickem textu objevi, je mu venovana jen letma zminka a to, co se odehrava uvnitr, zustava skryto. Intimni prostor v epice je nejcasteji spojen s pfitornnosti zeny. Za jistych okolnosti muze poskytovat ochranu, ale zaroveii se vzdy jedna 0 prostor neheroickY. Vepickem svete ma dvorana ustredni vYznam jako misto, v nemz se nejen odehravaji tradicni ritualy hrdinskeho sveta, ale jez je zaroveii nutno...
Lord Byron's tragicomic muse: exploring the theme of stigmatization in Manfred, Cain and Heaven and Earth
Horová, Miroslava ; Beran, Zdeněk (oponent) ; Procházka, Martin (vedoucí práce)
Tato diplomova prace se zabjva tematem stigmatizace v Byronove dUe, se zvlastnim zamerenim na poeticka dramata Manfred, Kain a Heaven and Earthl. V prvni casti uvodu je rozebiran pojem "Byron" jako basnikova maska, kterou si z casti sam stvofil a z casti ji byl (okolnostmi, spolecnosti, litenirni kritikou) nucen nosit. V tomto bode se temata byronovskeho myru a stigmatizace protinaji. V druhe casti uvodu je pak strucne predstaven prehled litenirni kritiky t9kajici se vYse zminenych dramat od doby Byronovy po soucasnost. Nasledujici kratka kapitola objasiiuje :rUzne aspekty tematu stigmatizace v sirsim kontextu Byronova dila a pokousi se 0 strukturovany pohled na tuto problematiku. Ve zkratce se zaprve jedmi 0 "stigma" pronasledovani, ktere se casto snoubi s pocitem viny a spatneho svedomi, dale pak 0 "stigma" nedokonalosti lidstvi, ktere Byron opakovane zobrazuje v metafore vyhnani z raje. Upadek lidstva zracici se v krvavem kolotoci dejin je odrazem katastrofickych teorii francouzskeho geologa Cuviera. Cuvierovy vize cyklicke destrukce a zrodu zeme i vesmiru byly Byronovi velkou inspiraci - v basnikove dUe se tento vliv projevuje zejmena v silnem tematu bezcilnosti a absurdity lidskeho byti, tak nicotneho v mentku makrokosmu, a existence vilbec. Je kladen dfuaz na dulezitost ironie a humoru, bez kterych je...
Transformations of the Gothic in Victorian Ghost Stories
Bambušková, Tereza ; Wallace, Clare (vedoucí práce) ; Beran, Zdeněk (oponent)
Cílem této práce je určit jakým způsobem proměny gotického žánru v devatenáctém století odrážejí postupné změny, kterými ve viktoriánské společnosti prošly koncepty zrakového vnímání a nadpřirozena. Devatenácté století je dobou, kdy vědecký pokrok jasně dokázal, že existují věci pouhým okem neviditelné, a kdy nově se rozvíjející psychologie poukázala na to, že ne všechno, co lidé vidí, opravdu existuje. Bylo také dobou, kdy se začaly vynořovat pochybnosti o náboženských dogmatech, která se dříve jevila jako neotřesitelná. Lidé postupně ztráceli neochvějnou víru v neviditelné a zároveň si začali uvědomovat, že zrak je jako nástroj poznání nedostačující, a že mysl může ošálit smysly. V důsledku všech těchto vývojů se přímočarý koncept reality a reálného zkomplikoval, a tyto komplikace jsou především obsažené v literárním žánru, který se vyvinul z gotického románu, konkrétně ve viktoriánských duchařských povídkách. Základní tropy gotického žánru v těchto povídkách zůstávají, změna spočívá v jejich použití, v reakcích protagonistů a v hlavním konfliktu povídek, který je určen novými poznatky o zraku a lidské mysli. V mnoha případech mizí jasné vymezení mezi hrdinou příběhu a antagonistou, který se často dá chápat jako součást hrdinovy mysli, která na sebe bere viditelnou podobu. V mnoha případech...
A wood path to the vital self: the power of nature in D. H. Lawrence's Lady Chatterley's Lover
Klosová, Kateřina ; Armand, Louis (oponent) ; Beran, Zdeněk (vedoucí práce)
Jako vychozf text k teto bakalarske pn1ci poslouzil roman Milenec Lady Chatterleyove D. H. Lawrence. Pfi rozboru konkretnfch motivu v romanu bylo pouzito take nekolika Lawrencovych povfdek a eseju, ktere mely dale potvrdit autorUv trvaly zajem 0 dany okruh temat a jeho tendenci k jejich opakovane analyze, je.z se ve vetSine pffpadu lisf pouze danou situacf a protagonisty. Predmetem prace se stal predevsfm motiv probuzenf jedince k plnohodnotnemu citovemu zivotu a okolnosti, ktere Lawrence akcentuje pri uskutecnenf takove promeny, obzvlaste pak se specialnfm zamerenfm na ulohu lesa a roli prfrodnfch motivu v jeho due. Na zacatku je poukazano na vystavbu deje romanu zalozene na polarite, kontrastu jednotlivych lokalit, ktere jako by byly zosobneny ve dvou nejdulezitejsfch muzskych postavach romanu. Clifford, majitel panstvf Wragby, zastupuje pro Lawrence tak nenavideny, chladny, mechanicky prfstup k zivotu a k partnerskemu vztahu, ktery se dale projevuje take v jeho prfstupu k tavershallskym homfkum, pro nej pouze prostredkum k zfskanf financf. Naproti tomu Mellors, hajny zijfcf v le se obklopujfcf panstvf Wragby Hall, predstavuje .z:fvoucf element schopny cerpat energii z pffrody, u nehoz prirozeny instinkt ) nebyl jeste midobro znicen. Cliffordova mlada zena Connie, cfm dal vfce stradajfcf v prostredf, kde...
Insularity and connection in E.M. Forster's Howards End and A Passage to India
Rezková, Jana ; Beran, Zdeněk (vedoucí práce) ; Armand, Louis (oponent)
E.M. Forster zil v dobe, kdy anglicka spolecnost proch:izela radou zmen a kdy se zacaly viditelne projevovat rozpory a nerovnosti uvnitr spolecnosti. Forster si byl techto zmen a nerovnosti vedom a jako zastance liberalismu je povaioval za negativni, stejne tak jako nesoulad v jakekoliv jine oblasti zivota. Jakje patme zjeho romanu a eseju, Forster si nejvice cenil pratelstvi, toleranci a svobodu jedince. Jednou z jeho stezejnich myslenek je snaha dosahnout harmonie a celistvosti ve vsech aspektech zivota. Je tak tfeba sjednotit hmotne a duchovni stranky zivota a zaroveii dosahnout harmonie v ramci cele spolecnosti. Lide maji tendenci uzavirat se v Uzkem okruhu sobe podobnych jedincu a projevovat nezajem, netoleranci, nebo dokonce nepratelstvi vliCi ostatnim spolecenskym skupinam. K dosaieni harmonie uvnitr spolecnosti je tfeba prekonat bariery mezi lidmi, at' uZ spolecenske, nabozenske nebo kulturni, pomoci navazovarn hodnotnych pratelstvi. Forsterovy dva nejznamejsi romany, Rodinne sidlo (1910) a Cesta do Indie (1924), se odehravaji v ruznem prostredi i dobe, ale oba romany vyobrazuji nejednotnou spolecnost, ve ktere existuji znacne nerovnosti a lide z ruznych spolecenskych skupin ziji sice na jednom miste, ale pfilis spolu nekomunikuji. Ruzne spolecenske skupiny tak ziji izolovane vedle sebe, ale ne...
Městské lázně
Železná, Jana ; Beran, Zdeněk (oponent) ; Sochor, Jan (vedoucí práce)
V rámci diplomního projektu je řešena novostavba městských lázní ve specifickém městském prostředí. Jde o stavbu společensko-rekreačního charakteru. Hlavní náplní proto není sportovní bazén s dráhami, ale prostory a bazény určené k relaxaci. Objekt obsahuje vstupní prostory, šatny, bazény, odpočívárny a servisní prostory. Součástí jsou také sauny, masáže, kavárna a doplňkové provozy.
Characteristics of the Chen Attractor
Augustová, Petra ; Beran, Zdeněk
Within the paper a mathematical representation of the so-called Chen model is described as a particular parametric three-dimensional chaotic dynamical system, i.e. a system of three nonlinear differential equations evolving in time. The main aim of this paper is to find for the Chen system the properties that are known for the Lorenz system and its famous Lorenz attractor. First, the integrals of motion are derived for some parameters of the Chen system. The integrals of motions play an important role in physics, e.g. for conservation laws. Next, the shape of the global attractor of this system is approximated by volumes that contain the attractor. The shape predicts the future behavior of the system. To obtain these results, the already proved fact that the Chen system is a continued transition of the Lorenz system is used. According to our knowledge, the same approach of shifting the known facts about the Lorenz system to a newdynamical system, the Chen system in this context, has not been presented yet.
Zobecnění Takensovy věty
Augustová, Petra ; Beran, Zdeněk
Příspěvek zobecňuje Takensovu větu o vložení pro nestejnoměrné časové kroky a odvozuje vlastnosti samplovací funkce. Výsledek je poté aplikován na problém vložení homeo/difeomorfismu do symbolického dynamického systému s chaotickým chováním.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 123 záznamů.   začátekpředchozí114 - 123  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.