Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 125 záznamů.  začátekpředchozí113 - 122další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Poslání pedagogických fakult v České republice
Milota, Petr ; Kalous, Jaroslav (vedoucí práce) ; Mouralová, Magdalena (oponent)
Práce se zabývá pedagogickými fakultami z hlediska jejich poslání v rámci terciárního systému vzdělávání České republiky. Vychází z předpokladů teoretického východiska poslání neziskových organizací, které zdůrazňuje roli poslání a jeho fundamentální význam pro existenci celé instituce. Autor zároveň pracuje i s hodnotovým východiskem, které vyjadřuje potřebu transparentnější diferenciace segmentu pedagogických fakult v systému českého vysokého školství. Základem metodologie práce je studium a rozbor dokumentů společně s expertním dotazníkovým šetřením. S jejich pomocí je zkoumáno definování a formulace identity pedagogických fakult na úrovni veřejně-politických dokumentů; legislativy (Zákon o vysokých školách), institucí (statuty fakult) a osobních postojů vedoucích akademických pracovníků všech pedagogických fakult v České republice (expertní šetření).
České učňovské školství na rozcestí
Knedla, Dalibor ; Veselý, Arnošt (vedoucí práce) ; Mouralová, Magdalena (oponent)
Diplomová práce "České učňovské školství na rozcestí" představuje problematiku učňovského školství. Práce vychází z teoretických východisek vzdělanostní reprodukce, pozitivních funkcí diverzifikovaných systémů, celoživotního vzdělávání a způsobu vymezení problému ve veřejné politice. Přináší pohled z mezinárodní perspektivy a identifikuje silné a slabé stránky jednotlivých systémů. U českého systému hledá příčiny a důsledky negativních i pozitivních jevů. Snaží se porozumět pozici zaměstnavatelů i samotných žáků. Porozumění postojům jednotlivých aktérů činí na základě vlastního sběru dat. Práce respektuje diverzifikaci oborů a zkoumá, jak se postoje žáků u jednotlivých oborů liší. Na základě vymezeného problému jsou zde stanoveny klíčové oblasti, které determinují současný stav učňovského školství. Těmito oblastmi jsou samotný systém odborného školství, který svou selektivitou zvýhodňuje žáky z rodin s vyšším socioekonomickým zázemím, oblast kariérního poradenství, jehož role je především u žáků vstupujících na učební obory malá, a oblast spolupráce se sociálními partnery, která je klíčová pro zajištění kvality odborného školství. Pomocí stanovených klíčových oblastí autor ukazuje možné směry politické změny. Klíčová slova Učňovské školství, učební obor, aktéři veřejné politiky, vymezení problému,...
Expertní potenciál akademických hnutí
Vrobel, Vojtěch ; Novotný, Vilém (vedoucí práce) ; Mouralová, Magdalena (oponent)
V posledních letech se celý západní sv t potýká s ekonomickými potí emi, které, a u jsou zp sobené ímkoliv, logicky vyvolávají reakce vládních initel a jiných tv rc politických rozhodnutí, a to v mnoha oblastech ve ejné politiky. Tyto p ijímaná i navrhovaná opat ení se ale v dy nesetkávají s pochopením a souhlasem ve ejnosti, co vede ke vzniku aktivistických protestních organizací. Práv n kolika z nich se zabývá tato práce. Jsou to konkrétn t i iniciativy, Vzd lání není zbo í!; ProAlt; Za svobodné vysoké koly, které protestovali v letech 2010-2012 proti chystané reform sektoru terciárního vzd lávání v R reprezentované dv ma v cnými zám ry zákon O vysokých kolách a O finan ní pomoci student m. Práce zkoumá jejich Policy analytical capacity, p i em jako hlavní výchozí bod vyu ívá práce a my lenky Michaela Howletta ze Simon Fraser University v Kanad . Jde o explorativní p ípadovou n-studii, která je zalo ená na polostrukturovaných rozhovorech s p edními aktivními leny jednotlivých organizací. Mimo prací Howlettových jsou zde vyu ity i ideje Ond eje Císa e o aktivismu ve st ední Evrop . Práce tedy zkoumá nejen to, jak jsou dané organizace vybaveny expertn a tedy jak analyzují a formulují politiku, ale i jak fungují v rámci ostatních obdobných iniciativ a hnutí.
Kvalifikace podle potřeb doby
Hanousková, Kateřina ; Kotrusová, Miriam (vedoucí práce) ; Mouralová, Magdalena (oponent)
Bakalářská práce Kvalifikace podle potřeb doby pojednává o celoživotním učení, jeho základní myšlence a hlavní znacích společnosti vědění. Věnuje se druhům a dělení celoživotního učení. Dále zmiňuje strategické dokumenty, ze kterých celá koncepce celoživotního učení vychází. V druhé části je popsán koncept celoživotního učení zavedený v České republice. Zde jsou popsány cíle konceptu celoživotního učení a způsob spolupráce systémů a organizací, které se podílejí na jeho realizaci. Poslední část bakalářské práce se věnuje analýze rozhovorů. Zde je stručně charakterizována metodologii kvantitativního výzkumu a následně je uvedeno jeho vyhodnocení. Rozhovory byly provedeny se zaměstnavateli v bezpečnostních službách, kteří mají s konceptem celoživotního učení v České republice největší zkušenosti.
Organizace základního vzdělání v Evropě: Srovnávací analýza Finska a České republiky z hlediska spravedlnosti
Paulová, Kristýna ; Kalous, Jaroslav (vedoucí práce) ; Mouralová, Magdalena (oponent)
Předkládaná diplomová práce je dvou případovou komparativní studií, jejímž cílem je porovnat dvě vybrané země, Finsko a Českou republiku, v oblasti organizace základního školství. Za srovnávací kritérium bylo zvoleno měřítko spravedlnosti, které bylo dále rozpracováno do jednotlivých indikátorů. Stěžejním indikátorem se v tomto ohledu stala selektivita vzdělávacích systémů. Z tohoto důvodu práce mapuje zejména způsob a míru diferenciace žáků na jednotlivých úrovních vzdělávání u obou zkoumaných zemí a snaží se zjistit počet dětí, který je v nich vzděláván. Výsledky srovnávací analýzy ukázaly, že zatímco ve Finsku existují pouze dva typy škol, v České republice bylo identifikováno pět vzdělávacích programů různé úrovně. Finsko rovněž v porovnání s Českou republikou využívá v daleko menší míře diferenciaci žáků na úrovni školy, dokonce i třídy. Ve Finsku neexistují třídy s rozšířenou výukou některého z předmětů. Zatímco ve Finsku dochází k první diferenciaci žáků až v 16letech, v České republice jsou žáci do různých vzdělávacích programů rozřazováni již po ukončení prvního stupně základní školy, tj. v 11letech. Ve Finsku se mimo hlavní vzdělávací proud vzdělává pouze 4 % žáků. V České republice tento podíl činí 18 % žáků ze všech dětí školou povinných. Základní vzdělávání v České republice je tedy...
Implementace multikulturní výchovy do výuky a postoje učitelů k ní
Pecinová, Hana ; Mouralová, Magdalena (vedoucí práce) ; Urbanová, Hana (oponent)
Diplomová práce se zabývá postoji učitelů k zavedení multikulturní výchovy do vzdělávání v rámci kurikulární reformy regionálního školství v České republice. Práce se také věnuje průběhu realizace multikulturní výchovy v praxi a postoji učitelů k dalšímu vzdělávání v této oblasti. Autorka v diplomové práci vychází z toho, že jsou učitelé klíčovými aktéry ve fázi implementace vzdělávací politiky a jejich postoje jsou zásadní pro úspěšnou implementaci multikulturní výchovy. Základem metodologie je analýza kvalitativních dat získaných z rozhovorů s učiteli. Hlavními teoretickými východisky práce jsou systém přesvědčení dle Paula A. Sabatiera, teorie implementace street-level bureaucracy M. Lipského a teoretické přístupy k multikulturní výchově. Učitelé se staví k multikulturní výchově pozitivně, ovšem někteří mají sami předsudky vůči jiným národnostem. Svou autonomii v realizaci multikulturní výchovy v praxi vnímají sice pozitivně, na druhou stranu ale vyjadřují i potřebu jistých pravidel a podpory při její realizaci. Učiteli pociťovaná nedostatečná podpora a nejasná pravidla se pak promítají do problémů, s nimiž se učitelé při realizaci multikulturní výchovy setkávají. Na základě poznatků autorka navrhuje zaměřit se na profesní vzdělávání učitelů a na materiální podporu při realizaci multikulturní...
Kam do školy? Proces umísťování dítěte s tělesným postižením do základního vzdělávání
Rudolfová, Jitka ; Mouralová, Magdalena (vedoucí práce) ; Klimešová, Magdaléna (oponent)
Tato bakalářská práce se věnuje procesu umísťování dítěte s tělesným postižením do základního vzdělávání v České republice. Proces nahlíží z perspektivy rodičů a zkoumá, jakou v něm hrají roli. Klade si za cíl objasnit, jaké faktory určují formu speciálního vzdělávání dítěte s tělesným postižením - tedy to, zda se bude vzdělávat v běžné či speciální škole. Vychází především z hodnot rovnosti a z práva každého jedince na vzdělání. Rodiče dětí s tělesným postižením představuje jako prvky vzájemně se ovlivňujícího systému. V první části se práce nejdříve soustřeďuje na dva koncepty integrace, přičemž ji rozpracovává především jako proces. Dále představuje platnou právní úpravu vzdělávání dětí s postižením a vypracovává statistický přehled současnosti českého speciálního školství. Jádrem druhé části je komparativní případová studie, v níž práce analyzuje čtvero historií výběru školy pro tělesně postižené dítě. Historie extrahuje z výpovědí čtyř matek získaných pomocí techniky rozhovoru s návodem. Práce dochází na základě analýzy k závěru, že jsou to opravdu jejich rodiče, kteří rozhodují o formě vzdělávání dítěte s tělesným postižením. Ovšem daleko spíše než o jasných faktorech determinujících výběr této formy, je zřejmě výstižnější hovořit o shodě nejrůznějších okolností.
Vývoj odborného a veřejněpolitického diskursu ve vybraných dokumentech protidrogové politiky ČR
Chmelová, Eliška ; Mouralová, Magdalena (vedoucí práce) ; Nekola, Martin (oponent)
Práce se zabývá vývojem určitých částí diskursu mezi tvůrci veřejněpolitických a odborných dokumentů protidrogové politiky mezi lety 1993 a 2010. Hlavní výzkumná otázka tedy zní: Jaký panuje diskurs mezi tvůrci těchto dokumentů? V práci se snažím zjistit, jestli se tento diskurs v průběhu let měnil a jak. Analyzuji vybrané dokumenty, které jsou klíčové pro tvorbu protidrogové politiky. Ta od svých počátků do současnosti prodělala určitý vývoj. Práce zkoumá, jak se vyvíjelo pojmenování problému, pojmenování samotných uživatelů a přístupy k navrhovanému řešení. Obsahová analýza, která je zaměřená na skryté významy v použitém jazyce, odkrývá postoje a pohledy tvůrců na drogovou problematiku. Práce popisuje vývoj protidrogové politiky v České republice v daném období a v tomto kontextu pojmenovává hodnotové směřování klíčových dokumentů protidrogové politiky. Jako teoretický rámec jsem pro svou práci zvolila teorii diskursu, která předpokládá, že způsob, jakým se autoři textů vyjadřují o drogové problematice, má vliv na situaci samotných uživatelů.
Vzdělávání žáků-cizinců na základních školách v Praze
Dražďáková, Lenka ; Veselý, Arnošt (vedoucí práce) ; Mouralová, Magdalena (oponent)
Počet migrantů v České republice stále roste. Spolu s dospělými cizinci k nám přicházejí i jejich děti, což způsobuje, že přibývá cizinců na českých školách. V předkládané diplomové práci je zkoumáno, jakým způsobem se pražské základní školy vyrovnávají se situací rostoucího počtu cizinců ve svých třídách. Prostřednictvím rozhovorů a dotazníkového šetření je zjišťováno, jaké postoje a názory zaujímají představitelé základních škol v Praze k problematice cizinců ve vzdělávání, zda mají vypracované speciální koncepce, pomocí nichž se snaží tyto děti začleňovat do českého školního prostředí a současně i do většinové společnosti. Vzhledem k tomu, že proces integrace cizinců je složitý a v jeho průběhu se objevuje celá řada překážek, záleží nejen na aktivitách konkrétní základní školy, ale i na míře podpory ze strany státu, a přístupu samotného žáka-cizince a jeho rodiny, zda proces integrace nakonec bude úspěšný, či nikoliv. Z těchto důvodů je v práci rovněž zkoumán legislativní rámec vymezující problematiku vzdělávání a začleňování žáků-cizinců, finanční a metodická podpora škol ze strany Ministerstva školství mládeže a tělovýchovy a role žáků-cizinců, potažmo jejich rodičů v celém procesu. Výsledkem provedeného zkoumání je zjištění, že většina pražských základních škol nemá vypracované speciální koncepce...
Příčiny dlouhého pobytu dětí v ústavní výchově
Rybáková, Karolína ; Mouralová, Magdalena (vedoucí práce) ; Munková, Gabriela (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou péče o ohrožené dítě v ČR a to v rovinách náhradní rodinné péče a ústavní výchovy. Hlavní důraz je kladen na pohled zúčastněných aktérů a jejich vnímání situace dětí, rodičů, pěstounů i žadatelů o adopci v prostoru mezi biologickou rodinou, ústavem a náhradní rodinnou péčí. Diplomová práce se snaží popsat příčiny dlouhého pobytu dětí v ústavní výchově podle některých aktérů. Hlavní metodou jsou polostrukturované rozhovory s hlavními aktéry, kteří jsou vybráni na základě rychlé analýzy aktérů. V rámci výzkumných otázek jsou v práci zjišťovány hlavní příčiny a dílčí problémy systému z pohledu aktérů, je zjišťován jejich zájem a navrhovaná řešení. Teoretickým východiskem jsou aktéři a jejich role, jak jejich chování, vztahy, role a zájmy ovlivňují fungování systému a řešení problému. Vývojová psychologie a socializace jedince slouží k vysvětlení závažnosti problému. V práci je popsán současný stav systému péče o ohrožené dítě v ČR, nastíněna rodinná politika i navrhovaná řešení ministerstva práce a sociálních věcí, výrazný prostor je věnován pěstounské péči na přechodnou dobu a osobě sociálního pracovníka.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 125 záznamů.   začátekpředchozí113 - 122další  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
1 Mouralová, Martina
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.