Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 122 záznamů.  začátekpředchozí113 - 122  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Kvalifikace podle potřeb doby
Hanousková, Kateřina ; Kotrusová, Miriam (vedoucí práce) ; Mouralová, Magdalena (oponent)
Bakalářská práce Kvalifikace podle potřeb doby pojednává o celoživotním učení, jeho základní myšlence a hlavní znacích společnosti vědění. Věnuje se druhům a dělení celoživotního učení. Dále zmiňuje strategické dokumenty, ze kterých celá koncepce celoživotního učení vychází. V druhé části je popsán koncept celoživotního učení zavedený v České republice. Zde jsou popsány cíle konceptu celoživotního učení a způsob spolupráce systémů a organizací, které se podílejí na jeho realizaci. Poslední část bakalářské práce se věnuje analýze rozhovorů. Zde je stručně charakterizována metodologii kvantitativního výzkumu a následně je uvedeno jeho vyhodnocení. Rozhovory byly provedeny se zaměstnavateli v bezpečnostních službách, kteří mají s konceptem celoživotního učení v České republice největší zkušenosti.
Organizace základního vzdělání v Evropě: Srovnávací analýza Finska a České republiky z hlediska spravedlnosti
Paulová, Kristýna ; Kalous, Jaroslav (vedoucí práce) ; Mouralová, Magdalena (oponent)
Předkládaná diplomová práce je dvou případovou komparativní studií, jejímž cílem je porovnat dvě vybrané země, Finsko a Českou republiku, v oblasti organizace základního školství. Za srovnávací kritérium bylo zvoleno měřítko spravedlnosti, které bylo dále rozpracováno do jednotlivých indikátorů. Stěžejním indikátorem se v tomto ohledu stala selektivita vzdělávacích systémů. Z tohoto důvodu práce mapuje zejména způsob a míru diferenciace žáků na jednotlivých úrovních vzdělávání u obou zkoumaných zemí a snaží se zjistit počet dětí, který je v nich vzděláván. Výsledky srovnávací analýzy ukázaly, že zatímco ve Finsku existují pouze dva typy škol, v České republice bylo identifikováno pět vzdělávacích programů různé úrovně. Finsko rovněž v porovnání s Českou republikou využívá v daleko menší míře diferenciaci žáků na úrovni školy, dokonce i třídy. Ve Finsku neexistují třídy s rozšířenou výukou některého z předmětů. Zatímco ve Finsku dochází k první diferenciaci žáků až v 16letech, v České republice jsou žáci do různých vzdělávacích programů rozřazováni již po ukončení prvního stupně základní školy, tj. v 11letech. Ve Finsku se mimo hlavní vzdělávací proud vzdělává pouze 4 % žáků. V České republice tento podíl činí 18 % žáků ze všech dětí školou povinných. Základní vzdělávání v České republice je tedy...
Implementace multikulturní výchovy do výuky a postoje učitelů k ní
Pecinová, Hana ; Mouralová, Magdalena (vedoucí práce) ; Urbanová, Hana (oponent)
Diplomová práce se zabývá postoji učitelů k zavedení multikulturní výchovy do vzdělávání v rámci kurikulární reformy regionálního školství v České republice. Práce se také věnuje průběhu realizace multikulturní výchovy v praxi a postoji učitelů k dalšímu vzdělávání v této oblasti. Autorka v diplomové práci vychází z toho, že jsou učitelé klíčovými aktéry ve fázi implementace vzdělávací politiky a jejich postoje jsou zásadní pro úspěšnou implementaci multikulturní výchovy. Základem metodologie je analýza kvalitativních dat získaných z rozhovorů s učiteli. Hlavními teoretickými východisky práce jsou systém přesvědčení dle Paula A. Sabatiera, teorie implementace street-level bureaucracy M. Lipského a teoretické přístupy k multikulturní výchově. Učitelé se staví k multikulturní výchově pozitivně, ovšem někteří mají sami předsudky vůči jiným národnostem. Svou autonomii v realizaci multikulturní výchovy v praxi vnímají sice pozitivně, na druhou stranu ale vyjadřují i potřebu jistých pravidel a podpory při její realizaci. Učiteli pociťovaná nedostatečná podpora a nejasná pravidla se pak promítají do problémů, s nimiž se učitelé při realizaci multikulturní výchovy setkávají. Na základě poznatků autorka navrhuje zaměřit se na profesní vzdělávání učitelů a na materiální podporu při realizaci multikulturní...
Kam do školy? Proces umísťování dítěte s tělesným postižením do základního vzdělávání
Rudolfová, Jitka ; Mouralová, Magdalena (vedoucí práce) ; Klimešová, Magdaléna (oponent)
Tato bakalářská práce se věnuje procesu umísťování dítěte s tělesným postižením do základního vzdělávání v České republice. Proces nahlíží z perspektivy rodičů a zkoumá, jakou v něm hrají roli. Klade si za cíl objasnit, jaké faktory určují formu speciálního vzdělávání dítěte s tělesným postižením - tedy to, zda se bude vzdělávat v běžné či speciální škole. Vychází především z hodnot rovnosti a z práva každého jedince na vzdělání. Rodiče dětí s tělesným postižením představuje jako prvky vzájemně se ovlivňujícího systému. V první části se práce nejdříve soustřeďuje na dva koncepty integrace, přičemž ji rozpracovává především jako proces. Dále představuje platnou právní úpravu vzdělávání dětí s postižením a vypracovává statistický přehled současnosti českého speciálního školství. Jádrem druhé části je komparativní případová studie, v níž práce analyzuje čtvero historií výběru školy pro tělesně postižené dítě. Historie extrahuje z výpovědí čtyř matek získaných pomocí techniky rozhovoru s návodem. Práce dochází na základě analýzy k závěru, že jsou to opravdu jejich rodiče, kteří rozhodují o formě vzdělávání dítěte s tělesným postižením. Ovšem daleko spíše než o jasných faktorech determinujících výběr této formy, je zřejmě výstižnější hovořit o shodě nejrůznějších okolností.
Vývoj odborného a veřejněpolitického diskursu ve vybraných dokumentech protidrogové politiky ČR
Chmelová, Eliška ; Mouralová, Magdalena (vedoucí práce) ; Nekola, Martin (oponent)
Práce se zabývá vývojem určitých částí diskursu mezi tvůrci veřejněpolitických a odborných dokumentů protidrogové politiky mezi lety 1993 a 2010. Hlavní výzkumná otázka tedy zní: Jaký panuje diskurs mezi tvůrci těchto dokumentů? V práci se snažím zjistit, jestli se tento diskurs v průběhu let měnil a jak. Analyzuji vybrané dokumenty, které jsou klíčové pro tvorbu protidrogové politiky. Ta od svých počátků do současnosti prodělala určitý vývoj. Práce zkoumá, jak se vyvíjelo pojmenování problému, pojmenování samotných uživatelů a přístupy k navrhovanému řešení. Obsahová analýza, která je zaměřená na skryté významy v použitém jazyce, odkrývá postoje a pohledy tvůrců na drogovou problematiku. Práce popisuje vývoj protidrogové politiky v České republice v daném období a v tomto kontextu pojmenovává hodnotové směřování klíčových dokumentů protidrogové politiky. Jako teoretický rámec jsem pro svou práci zvolila teorii diskursu, která předpokládá, že způsob, jakým se autoři textů vyjadřují o drogové problematice, má vliv na situaci samotných uživatelů.
Vzdělávání žáků-cizinců na základních školách v Praze
Dražďáková, Lenka ; Veselý, Arnošt (vedoucí práce) ; Mouralová, Magdalena (oponent)
Počet migrantů v České republice stále roste. Spolu s dospělými cizinci k nám přicházejí i jejich děti, což způsobuje, že přibývá cizinců na českých školách. V předkládané diplomové práci je zkoumáno, jakým způsobem se pražské základní školy vyrovnávají se situací rostoucího počtu cizinců ve svých třídách. Prostřednictvím rozhovorů a dotazníkového šetření je zjišťováno, jaké postoje a názory zaujímají představitelé základních škol v Praze k problematice cizinců ve vzdělávání, zda mají vypracované speciální koncepce, pomocí nichž se snaží tyto děti začleňovat do českého školního prostředí a současně i do většinové společnosti. Vzhledem k tomu, že proces integrace cizinců je složitý a v jeho průběhu se objevuje celá řada překážek, záleží nejen na aktivitách konkrétní základní školy, ale i na míře podpory ze strany státu, a přístupu samotného žáka-cizince a jeho rodiny, zda proces integrace nakonec bude úspěšný, či nikoliv. Z těchto důvodů je v práci rovněž zkoumán legislativní rámec vymezující problematiku vzdělávání a začleňování žáků-cizinců, finanční a metodická podpora škol ze strany Ministerstva školství mládeže a tělovýchovy a role žáků-cizinců, potažmo jejich rodičů v celém procesu. Výsledkem provedeného zkoumání je zjištění, že většina pražských základních škol nemá vypracované speciální koncepce...
Příčiny dlouhého pobytu dětí v ústavní výchově
Rybáková, Karolína ; Mouralová, Magdalena (vedoucí práce) ; Munková, Gabriela (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou péče o ohrožené dítě v ČR a to v rovinách náhradní rodinné péče a ústavní výchovy. Hlavní důraz je kladen na pohled zúčastněných aktérů a jejich vnímání situace dětí, rodičů, pěstounů i žadatelů o adopci v prostoru mezi biologickou rodinou, ústavem a náhradní rodinnou péčí. Diplomová práce se snaží popsat příčiny dlouhého pobytu dětí v ústavní výchově podle některých aktérů. Hlavní metodou jsou polostrukturované rozhovory s hlavními aktéry, kteří jsou vybráni na základě rychlé analýzy aktérů. V rámci výzkumných otázek jsou v práci zjišťovány hlavní příčiny a dílčí problémy systému z pohledu aktérů, je zjišťován jejich zájem a navrhovaná řešení. Teoretickým východiskem jsou aktéři a jejich role, jak jejich chování, vztahy, role a zájmy ovlivňují fungování systému a řešení problému. Vývojová psychologie a socializace jedince slouží k vysvětlení závažnosti problému. V práci je popsán současný stav systému péče o ohrožené dítě v ČR, nastíněna rodinná politika i navrhovaná řešení ministerstva práce a sociálních věcí, výrazný prostor je věnován pěstounské péči na přechodnou dobu a osobě sociálního pracovníka.
Finanční vzdělávání jako prevence proti předlužení českých domácností
Vltavská, Silvie ; Kotrusová, Miriam (vedoucí práce) ; Mouralová, Magdalena (oponent)
Diplomová práce "Finanční vzdělávání jako prevence proti předlužení českých domácností" se zabývá problémem zvyšující se zadluženosti domácností. V České republice v posledních letech přibývá lidí, kteří se ocitají ve finanční tísni v důsledku předlužení. Ve srovnání s vyspělými členskými státy Evropské unie není zadluženost tak vysoká, ale alarmující je dynamika, kterou v posledních letech dosahuje. Tyto údaje potvrzují i statistická čísla. Fenomén spotřebitelských úvěrů se začal rozvíjet na konci devadesátých let, kdy se začaly projevovat první neblahé, do té doby neznámé důsledky zadluženosti, jako například sociální i psychologické dopady a exekuce. Za relativně zdravé je považováno zadlužení domácností formou úvěrů na bydlení, jejichž splácení není tak problematické jako u spotřebitelských půjček. Investice do bydlení je považována za dlouhodobou. Existuje řada možností, jak se s problematikou zadlužení vyrovnávat. Jednou z možností řešení a prevence je finanční vzdělávání, jehož aplikací se zabývá tato práce. Finančním vzděláváním jako nástrojem pro orientaci v tržním prostředí, součástí sociální práce a především jako samotnou prevencí zadlužení. Samozřejmou součástí jsou vzdělávací aktivity a projekty zvyšující finanční gramotnost. Předlužení se stává aktuálním problémem dnešní doby a snaha...
Strategie města Mostu při řešení problematiky bydlení a soužití romské komunity a většinové populace ve městě Most
Aubrechtová, Evžena ; Mouralová, Magdalena (vedoucí práce) ; Synková, Hana (oponent)
Diplomová práce se věnuje strategiím a politikám, které město Most uskutečňovalo a uskutečňuje ve vztahu k bydlení a soužití obyvatel města. Práce analyzuje příčiny současného stavu bydlení a soužití obyvatel zejména se zaměřením na dvě sociálně vyloučené (romské) lokality (lokalita Stovky a Chánov), popisuje minulé a současné strategie bydlení (výstavba a rekonstrukce sídliště v Chánově, první a druhá vlna prodeje bytového fondu, Integrovaný plán rozvoje města Most - Deprivované mostecké zóny a občanské soužití, akce Mapování 100), přičemž tyto strategie jsou v práci i zhodnoceny. Práce obsahuje také rychlou analýzu aktérů politik bydlení. Práce dále předkládá příklady řešení a dobré praxe z dalších dvou měst České republiky (Ústí nad Labem a Ostrava) a dvou zemí Evropské unie (Španělsko a Maďarsko), které se vzhledem k početným romským populacím potýkají s podobným problémem jako města a obce České republiky. Zkušenosti a příklady dobré praxe z jiných měst a zemí jsou diskutovány ve vztahu k možnosti jejich využití ve městě Most.
Rodiče jako aktér vzdělávací politiky: Rodičovské strategie ovlivňování vzdělávací dráhy dětí v Praze
Pavlovská, Veronika ; Mouralová, Magdalena (vedoucí práce) ; Kohoutek, Jan (oponent)
Bakalářská práce "Rodiče jako aktér vzdělávací politiky: rodičovské strategie ovlivňování vzdělávací dráhy dětí v Praze" se zabývá strategiemi a rozhodnutími, které rodiče činí při výběru základních škol pro své děti. Jejím cílem je popsat a pochopit, jak rodiče ovlivňují vzdělávací dráhu svých dětí a co stojí v pozadí jejich voleb a rozhodnutí. Konkrétně se zaměřuje na rodiče v Praze. Práce nahlíží na rodiče jako na aktéry vzdělávací politiky a zkoumá, jaké jsou jejich možnosti vzdělávací politiku ovlivnit a jak těchto možností využívají. Práce popisuje současnou podobu a cíle povinné školní docházky, její zařazení do českého vzdělávacího systému a zachycuje, jaké v současné době existují odlišnosti mezi základními školami. Druhá část práce vychází z rozhovorů s matkami dětí, které jsou právě v první třídě a analyzuje jejich názory a postoje ke škole a strategie, které při výběru školy uplatňují. V závěru analýzu je navrženo rozdělení rodičů do dvou skupin, podle jejich názorů a postojů, strategií, které volí a možností, které mají při ovlivňování svých škol.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 122 záznamů.   začátekpředchozí113 - 122  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
1 Mouralová, Martina
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.