|
Sociální konstrukce osob se zdravotním postižením v oblasti politiky zaměstnanosti
Rudolfová, Jitka ; Mouralová, Magdalena (vedoucí práce) ; Tomášková, Vladimíra (oponent)
Tato práce se věnuje sociálním konstrukcím osob se zdravotním postižením v české politice zaměstnanosti. Oblast analyzuje pomocí teoretického rámce Anne Schneider a Helen Ingram sociální konstrukce cílových populací. Co se týče metod, je práce případovou studií, která v analýze vychází zejména ze sekundární analýzy statistických dat a ze studia veřejněpolitických dokumentů - jde především o analýzu vývoje legislativy a relevantních strategických dokumentů. Práce se snaží vymezit obecnou konstrukci osob s postižením pomocí dostupných reprezentativních šetření. Moc skupiny vymezuje skrze charakteristiky vyplývající z teoretického rámce. Ve své stěžejní části zkoumá, co předpokládá věcná podoba designu politiky o participaci osob se zdravotním postižením na trhu práce. Závěr je věnován popisu situace v zaměstnávání této skupiny. Výstupem je pak úvaha o tom, jak skryté předpoklady v designu politiky pravděpodobně brzdí míru participace osob se zdravotním postižením na trhu práce.
|
|
Sociální konstrukce osob se zdravotním postižením v oblasti politiky zaměstnanosti
Rudolfová, Jitka ; Mouralová, Magdalena (vedoucí práce) ; Tomášková, Vladimíra (oponent)
Tato práce se věnuje sociálním konstrukcím osob se zdravotním postižením v české politice zaměstnanosti. Oblast analyzuje pomocí teoretického rámce Anne Schneider a Helen Ingram sociální konstrukce cílových populací. Co se týče metod, je práce případovou studií, která v analýze vychází zejména ze sekundární analýzy statistických dat a ze studia veřejněpolitických dokumentů - jde především o analýzu vývoje legislativy a relevantních strategických dokumentů. Práce se snaží vymezit obecnou konstrukci osob s postižením pomocí dostupných reprezentativních šetření. Moc skupiny vymezuje skrze charakteristiky vyplývající z teoretického rámce. Ve své stěžejní části zkoumá, co předpokládá věcná podoba designu politiky o participaci osob se zdravotním postižením na trhu práce. Závěr je věnován popisu situace v zaměstnávání této skupiny. Výstupem je pak úvaha o tom, jak skryté předpoklady v designu politiky pravděpodobně brzdí míru participace osob se zdravotním postižením na trhu práce.
|
|
Kam do školy? Proces umísťování dítěte s tělesným postižením do základního vzdělávání
Rudolfová, Jitka ; Mouralová, Magdalena (vedoucí práce) ; Klimešová, Magdaléna (oponent)
Tato bakalářská práce se věnuje procesu umísťování dítěte s tělesným postižením do základního vzdělávání v České republice. Proces nahlíží z perspektivy rodičů a zkoumá, jakou v něm hrají roli. Klade si za cíl objasnit, jaké faktory určují formu speciálního vzdělávání dítěte s tělesným postižením - tedy to, zda se bude vzdělávat v běžné či speciální škole. Vychází především z hodnot rovnosti a z práva každého jedince na vzdělání. Rodiče dětí s tělesným postižením představuje jako prvky vzájemně se ovlivňujícího systému. V první části se práce nejdříve soustřeďuje na dva koncepty integrace, přičemž ji rozpracovává především jako proces. Dále představuje platnou právní úpravu vzdělávání dětí s postižením a vypracovává statistický přehled současnosti českého speciálního školství. Jádrem druhé části je komparativní případová studie, v níž práce analyzuje čtvero historií výběru školy pro tělesně postižené dítě. Historie extrahuje z výpovědí čtyř matek získaných pomocí techniky rozhovoru s návodem. Práce dochází na základě analýzy k závěru, že jsou to opravdu jejich rodiče, kteří rozhodují o formě vzdělávání dítěte s tělesným postižením. Ovšem daleko spíše než o jasných faktorech determinujících výběr této formy, je zřejmě výstižnější hovořit o shodě nejrůznějších okolností.
|
| |
| |