Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 183 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Recepce díla Gustava Vigelanda v kontextu českého umění přelomu 19. a 20. století.
Havlíčková, Hana ; Rakušanová, Marie (vedoucí práce) ; Klimešová, Marie (oponent)
Bakalářská práce se zabývá osobností norského sochaře Gustava Vigelanda a ohlasu jeho díla na české umělecké scéně na přelomu devatenáctého a dvacátého století. Hledá možné paralely mezi tvorbou českých sochařů a Vigelandovým dílem, pozornost dále věnuje několika faktorům, které měly možný vliv na způsob, jakým byl tento norský umělec v našem prostředí přijat. Jedním z nich je i role časopisu Moderní revue, ve kterém byla publikována esej polského spisovatele Stanisława Przybyszewského Neznámý, první text uvádějící Vigelanda v Čechách. S Przybyszewského autorstvím se dále pojí esej o Edvardu Munchovi, taktéž zveřejněná v Moderní revue nedlouho po Neznámém, přičemž obě eseje jsou v této bakalářské práci srovnávány a podrobeny otázce, zda způsob jejich formulace nějak vysvětluje odlišné přijetí obou norských umělců v našem prostředí. Przybyszewského osobnost měla zcela zásadní význam pro představení Vigelanda i v jiných zemích Evropy - konkrétně srovnání polské sochařské scény přelomu století, kde byl ohlas Vigelanda zcela nesporný, s tou domácí se práce taktéž snaží nastínit. Klíčová slova Gustav Vigeland, Oslo, Moderní revue, Stanisław Przybyszewski, Sztuka, Edvard Munch, Auguste Rodin, symbolismus, dekadence, 19. století
Ilustrace Adrieny Šimotové k próze a poezii
Štroblová, Kateřina ; Rakušanová, Marie (vedoucí práce) ; Bydžovská, Lenka (oponent)
RESUMÉ Ilustrační tvorba Adrieny Šimotové je dosud málo zpracovanou, nicméně nedílnou součástí její výtvarné tvorby. Ilustrováním se zabývala prakticky celou svou uměleckou dráhu - první ilustrace, které však nebyly vydány, vytvořila již při studiu na střední grafické škole. První publikované ilustrace se datují do roku 1948, tedy do doby, kdy Šimotová studovala na Vysoké škole uměleckoprůmyslové. Po téměř dvacetileté pomlce se k ilustrování vrátila v roce 1967, kdy doprovodila povídku do revue světové literatury. Šedesátá léta znamenala pro Adrienu Šimotovou příklon k tzv. nové figuraci a obrácení pozornosti k všedním lidským situacím. V sedmdesátých letech dochází k další proměně jejího výtvarného výrazu - po tragické smrti manžela Šimotová opouští techniku malby a přechází k práci s textilem a později papírem. Soustavně se Šimotová zabývala ilustracemi až od let osmdesátých. Vznikají významné ilustrace ke sbírce Vladimíra Holana. V této době jsou pro Šimotovou důležité pobyty v klášteře v Hostinném, kde tvořila díla prořezáváním a vytrháváním papíru. Na počátku 90. let Šimotová opouští figurální motivy a zabývá se frotážemi věcí ze svého okolí. Vznikají tak cykly jako např. Magie věcí a Svěcení reality. Reprodukce některých z těchto frotáží byly použity také jako ilustrace. Od frotáží předmětů se...
ARTĚL - myšlenka, aktivity a hlavní osobnosti sdružení
Skopalová, Markéta ; Rakušanová, Marie (vedoucí práce) ; Novotná, Eva (oponent)
Resumé Dění v uměleckořemeslné tvorbě druhé poloviny 19. století významně ovlivnila průmyslová revoluce, která uspíšila vývoj výrobních postupů a podstatně změnila jejich možnosti. Na jedné straně měla manufakturní produkce potenciál uspokojit zvyšující se nároky na množství zboží, ale na straně druhé se vyrábělo stále podle starších vzorů, které nebyly přizpůsobeny novým postupům. Kvalita i estetická úroveň vznikajících předmětů se snižovala a vyvolala jako odezvu zakládání spolků, které se soustavně snažily o nápravu této situace. Prvním z nich bylo anglické hnutí Arts & Crafts, které bylo poznamenáno silným příklonem ke způsobům tvorby středověku. Jeho příznivci úplně odmítali velkovýrobu a trvali na ruční řemeslné tvorbě, která měla vytvářet hodnotné předměty, jimiž by se mohl spotřebitel obklopit. Důraz byl také kladen na vyhovující podmínky práce pro všechny řemeslníky, kteří neměli být vykořisťováni, jak se často stávalo dělníkům v továrnách. Podobné názory a snahy měly celou společnost dovést k uměleckému i všeobecně kulturnímu rozvoji. Potřeba vypořádat se s nevyhovující situací v uměleckém řemesle vyvstávala na všech místech, kde vznikala situace podobná té anglické. Výraznou odezvu tyto snahy nalezly například v Německu, kde vzniklo několik podobných sdružení, z nichž většinu po roce 1907 sdružil...
Olga Karlíková a její zastoupení ve státních institucích
Váňová, Martina ; Rakušanová, Marie (vedoucí práce) ; Novotná, Eva (oponent)
Univerzita Karlova v Praze Katolická teologická fakulta Ústav dějin křesťanského umění Dějiny křesťanského umění Martina Váňová Olga Karlíková a její zastoupení ve státních institucích Bakalářská práce Vedoucí práce: PhDr. Marie Rakušanová, Ph.D. Konzultant: PhDr. Marie Rakušanová, Ph.D. 2010 2 PROHLÁŠENÍ Prohlašuji, že jsem bakalářskou práci vykonala samostatně s využitím uvedených pramenů a literatury. ……………………………………. Martina Váňová 3 PODĚKOVÁNÍ Poděkování patří PhDr. Marii Rakušanové, Ph.D. za odborné vedení a pomoc při bakalářské práci. Regionálním galeriím za vstřícnost při tvoření soupisu díla a v neposlední řadě, bratrům Jiřímu a Zdeňkovi Hůlovým, kteří mě mile přivítali a trpělivě zodpovídali mé dotazy. Pavlu Frydrychovi za básně z rukopisu. 4 OBSAH I. ÚVOD...................................................................................................... 6 II. ŢIVOT A DÍLO…………………………………………………….. 9 2.1 Kulturně historický kontext………………………………………. 9 2.1.1 Historicko - společenský kontext - období "tvrdého stalinismu- (1948-1956)……………………………………………………….. 9 2.1.2 Historicko - společenský kontext - období ,,od odsouzení kultu osobnosti k zmařeným nadějím- (1956-1968)………………….... 10 2.1.3 Historicko - společenský kontext - období ,,normalizace- (1969- 1989)………………………………………………………………... 13 2.1.4 Historicko -...
Josef Holub. Život a dílo
Obrazová, Martina ; Rakušanová, Marie (vedoucí práce) ; Pech, Milan (oponent)
RESUMÉ Josef Holub. Život a dílo. Téma této bakalářské práce vychází z mého zájmu o krajinomalbu a o umění na přelomu 19. a 20. století. V současnosti se historikové umění hlouběji zabývají žáky Julia Mařáka. Josef Holub zůstává nadále ve stínu svých slavnějších spolužáků. Proto jsem se rozhodla svou prací poukázat na život a tvorbu tohoto malíře. Součástí mé práce je soupis děl Josefa Holuba v pozůstalosti Městského muzea v Kralupech nad Vltavou. Josef Holub se narodil v roce 1870 ve Slaném a tento kraj byl častým námětem obrazů Josefa Holuba. Kvůli finančním problémům své rodiny nemohl ihned nastoupit na Akademii výtvarných umění v Praze. Nejdříve se vyučil malířem pokojů a teprve v roce 1889/1890 nastoupil na Akademii výtvarných umění. Studoval u profesora Julia Mařáka (1832-1899) do roku 1894, ale roku 1893 obdržel absolutorium a na Akademii čestně zůstal do roku 1896. Téhož roku obdržel Hlávkovo stipendium, za které se vypravil do Dalmácie a Černé Hory. Během studia se účastnil pražských výstav, kde na sebe upozornil. Vystavoval na výstavách Krasoumné jednoty pro Čechy v Praze, Umělecké besedy a Spolku výtvarných umělců Mánes. Se svými spolužáky jezdil malovat do přírody i po ukončení studií. Zde vznikla díla, která si byla podobná jednak tématicky tak i technicky. V roce 1899 se oženil a odešel do...
Artuš Scheiner
Martinovská, Zuzana ; Rakušanová, Marie (vedoucí práce) ; Pech, Milan (oponent)
Resumé Zuzana Martinovská Artuš Scheiner Téma této bakalářské práce vychází z mého zájmu o umění na přelomu 19. a 20. století. Většina umělců, kteří žili v tomto období, jsou často zmiňováni a ve většině případů, byla jejich tvorba již zpracována. Proto jsem se ve své práci zaměřila na osobnost Artuše Scheinera (1863-1938), který ač byl ve své době velice ceněným kreslířem a ilustrátorem, nebyla jeho rozsáhlá tvorba doposud zpracována. V jednotlivých kapitolách se zaměřuji nejprve na problematiku knižní tvorby na přelomu 19. a 20. století a okrajově zmiňuji některé secesní ilustrátory a tedy vrstevníky A. Scheinera. Dále píši o životě Artuše Scheinera, jak se ze samouka stal uznávaným umělcem, o jehož kresby byl zájem i v daleké cizině. V další kapitole se zaměřuji na Scheinerovu rozsáhlou tvorbu pro tehdejší české časopisy jako byl Světozor, Švanda dudák a další. Ve své práci jsem se zaměřila pouze na Scheinerovu ranou tvorbu a jeho vrcholnou tvorbu, což byly početné ilustrace knih, jsem zde nastínila pouze okrajově. Jedná se o velice rozsáhlou problematiku, které se chci věnovat dále v budoucnu. Tato práce se snaží poukázat na Scheinerovu ranou tvorbu z let 1888-1902, která mu otevřela dveře k další tvorbě, a kterou vešel do podvědomí společnosti. Pět klíčových pojmů Knižní tvorba Secese Ilustrace...
Jan Šplíchal (1894-1942), malíř krajiny a vesnického života - jeho život a dílo v kontextu doby
Mikolášková, Edita ; Rakušanová, Marie (vedoucí práce) ; Bendová, Eva (oponent)
Resumé: Jan Šplíchal (1894-1942) malíř krajiny a vesnického života - jeho život a dílo v kontextu doby Předkládaná diplomová práce pojednává o životě a díle regionálního malíře Jana Šplíchala. Svůj život kromě krátkého studijního pobytu v Praze prožil ve Sloupnici u Litomyšle a jejím okolí, kde čerpal náměty pro svoje díla. Těžiště jeho tvorby spočívá v zachycování venkovských a přírodních reálií ve svém rodném kraji. Vědomě se stává epigonem velkých krajinářů, kteří prošli Mařákovou školou a přebírá jejich náměty i manýru. Nejvíce pak od Jana Honsy a také Antonína Slavíčka a dalších. V grafice se inspiruje dílem Maxe Švabinského a Tavíka Františka Šimona. Tyto skutečnosti jsou rozpracovány a ukázány na příkladech děl v kapitole o díle Jana Šplíchala, kde jsou zmíněni i jeho učitelé, kteří na něj nepochybně měli vliv také a další okrajové vlivy formující Šplíchalův umělecký názor. Práce je rozdělena na tři hlavní kapitoly. První z nich osvětluje metodu a přístup k tématu inspirovanou vědeckou prací francouzského historika Alaina Corbina. Další kapitola je věnována Životu se všemi podrobnostmi a také vzdělání. Poslední kapitola je věnována dílu a jeho rozboru, jak je výše zmíněno.
Válečné konflikty v současném umění
Weinbergerová, Lenka ; Rakušanová, Marie (vedoucí práce) ; Kukurová, Lenka (oponent)
RÉSUMÉ Tato práce se zabývá především zobrazením války v současném umění mezinárodními umělci jako je například Nancy Spero, Mary Kelly, Jenny Holzer, Alfredo Jaar, Fernando Botero a další. Práce se soustřeďuji na neoficiální umění - protiválečné. První část se snaží vykreslit jakousi vývojovou linii zobrazování války jako protestu nebo jako dokumentu určité události od 1. poloviny 17. století až do 1. polovinu 20. století. Prvními náznaky jiného pohledu na zobrazení války, než jako na oficiální malby, v kterých jsou válečné výjevy podány jako nástroj oslavy a propagandy svrchovanosti moci, můžeme nalézt v souboru rytin Útrapy války z roku 1633 od Jacquese Callota, od které je dále sledován vývoj neoficiálního umění přes zachycení lidských krutostí v rytinách Hrůzy války od Francisca Goyi, dokumentární práce Maneta během Francouzsko-pruské války, díla Otty Dixe a George Grozse až po nejznámnější protiválečné dílo Guernica od Pabla Picassa. Druhá část je věnovaná uměleckému ztvárnění války ve Vietnamu v dílech Nancy Spero a jejího manžela Leona Goluba, a umělcům, kteří se seskupily do protestním hnutích ve Spojených státech americký, aby skrze svá díla vyjádřili nesouhlas s válkou. Věnována je zde pozornost dvěma důležitým protiválečným akcím, a to The artists'tower of protest a Moratorium. Další část se...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 183 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.