Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 19 záznamů.  předchozí11 - 19  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
"New Future Selves:" Gender Fluidity in the Short Stories of Jackie Kay and Ali Smith
Stehlíková, Anežka ; Nováková, Soňa (vedoucí práce) ; Poncarová, Petra Johana (oponent)
1 Abstrakt Tato diplomová práce zkoumá a porovnává vyobrazení a konstrukci genderové fluidity v povídkách dvou současných skotských spisovatelek, Jackie Kay a Ali Smith, a tvrdí, že právě genderová fluidita v nich funguje jako subversivní prvek a protest proti kulturně a společensky daným normám. Aby tento argument mohl být rozveden a aby práce mohla přesně zhodnotit zkoumaná díla, je druhá kapitola věnována zmapování teoretického rámce, který následně umožňuje provedení samotné literární analýzy. Ve své první části se kapitola soustředí na teorii genderu, a to především na překrytí přístupů postmoderního feminismu a queer teorie. Obzvláště klíčové jsou myšlenky Judith Butler a Mimi Marinucci, na kterých je založena definice genderu, jeho performativita a společensko-kulturní podmíněnost. Dále se od nich odvíjí vysvětlení, proč a jak je gender fluidní a co pojem genderová fluidita v této práci značí. Konečně je také vyloženo, jak si Butler a Marinucci představují subverzi a dosažení společenské změny. Druhá část druhé kapitoly se následně věnuje protínání "skotství" a skotské společensko-kulturní sféry s genderem, aby osvětlila, proč jsou v daném kontextu díla Smith a Kay podvratná. Tato část nejdříve shrnuje současnou politickou agendu ve spojení s genderem v zemi a poté upozorňuje na tradiční...
A Variety of Perspectives: The Role of the Narrator in Selected British Dystopian Novels
Yavtushenko, Alona ; Poncarová, Petra Johana (vedoucí práce) ; Horová, Miroslava (oponent)
Tato bakalářská práce se zaměřuje na zkoumání narativních situací ve vybraných britských dystopických románech a určuje, jakým způsobem konkrétní narativní strategie přispívají k účinnosti textů. Diskutovanými romány jsou Brave New World Aldouse Huxleyho, Nineteen Eighty-Four George Orwella a Never Let Me Go Kazua Ishigura. Práce analyzuje narativní situaci v každém románu zvlášť, přičemž se zaměřuje na roli vypravěče a jejich přínos pro prezentaci dystopického světa. Pracuje s teorií vyprávění Gérarda Genetteho a jeho konceptem fokalizace, přičemž pomocí jeho terminologie popisuje narativní režim v každém z románů. Zkoumáním role vypravěčů ve zmíněných textech si práce klade za cíl zjistit, jak zvolené narativní techniky rozšiřují zobrazení fiktivních světů, čímž přispívají k účinku románů a schopnosti čtenářů se k nim osobně vztáhnout. Každému z děl je věnována jedna kapitola, aby bylo možné provést podrobnou analýzu narativních situací a určit, jak konkrétní typ vypravěče ovlivňuje způsob vnímání textu.V úvodní části je rozebrán žánr dystopie a její primární účel. Kapitola také představuje teoretický rámec práce a primární texty. Druhá kapitola je věnována Huxleyho románu Brave New World a analyzuje dílo jako autorský román, kde nulová fokalizace vytváří značný odstup mezi čtenářem a postavami a...
Wilson Harris's Mythic Vision in The Guyana Quartet
Nguyen, Mai Chi ; Nováková, Soňa (vedoucí práce) ; Poncarová, Petra Johana (oponent)
Tato práce se zabývá vizí Karibiku Wilsona Harrise ve světle procesů osídlování půdy, přivlastňování, genocidy a obchodování s otroky, které historicky upíraly lidskost místní populace. Práce se soustředí především na jeho první čtyři vydané romány - Palace of the Peacock (1960), The Far Journey of Oudin (1961), The Whole Armour (1962), a The Secret Ladder (1963), které byly později společně vydány jako The Guyana Quartet (1985) - přičemž současně také zohledňuje Harrisovy kritické eseje, zejména "The Amerindian Legacy" (1990). Tato diplomové práce začíná zasazením Wilsona Harrise do kontextu post- koloniálního myšlení a karibské literatury 20. století. Následně se zaměřuje na pozůstatky koloniálního dobývání, které se v uvedených čtyřech románech opakovaně objevují v podobě motivu pronásledování. Tato práce se snaží osvětlit Harrisovu reakci na cykly perzekuce, které jsou podle něj jednou příčinou stagnace Karibiku, skrze zkoumání přítomnosti jungiánského myšlení v Harrisově fikci a kritice, jakož i imanentní ontologie Karibiku tvořící základ jeho vize. Harrisova mytopoetická rekonceptualizace karibské identity v The Guyana Quartet navrhuje formu znovuzrození, která transformuje dialektiku mezi pronásledovatelem a pronásledovaným a současně překlenuje absenci historie v Karibiku. Předchozí...
"…before they turn us into something worse": A Postcolonial Reading of The Satanic Verses
Fediakova, Anastasiia ; Nováková, Soňa (vedoucí práce) ; Poncarová, Petra Johana (oponent)
Diplomová práce se pokouší analyzovat román Satanské verše Salmana Rushdieho, jeho strukturu, mnohovrstevnatost a postavy románu pohledem postkolonialismu, nehledě na nešťastně proslulou kontroverzi, již vyvolal. Práce se skládá ze tří kapitol, které se primárně zabývají tématy dehumanizace, migrace, exilu, míšení kultur v državách a v teritoriích prostřednictvím orgánů. Mimo hlavní osu práce, jíž je Rushdieho román, je zde též představena řada dalších literárních textů a film, všechny náležící autorům pocházejícím z různorodých prostředí, nicméně s překrývajícími se představami a pojmy, pokud jde o vyobrazení migrantů. Zatímco úvod práce lze považovat za všeobecný, poskytující jen nezbytný vhled pro samotné čtení Satanských veršů a nastínění metodiky jejich analýzy, závěr se netýká ani tak opakování toho, co kapitoly zkoumají, ale spíše dokresluje závěry, otevírá diskusi a interpretuje, k čemu postavy i celé vyprávění dospěly.
Renderings of the Self: The Theme of Fluid Identity in the Work of Jackie Kay
Stehlíková, Anežka ; Nováková, Soňa (vedoucí práce) ; Poncarová, Petra Johana (oponent)
Tato bakalářská práce provádí analýzu vyobrazení skotské národní a genderové identity ve vybrané poezii a próze třetí moderní národní skotské básnířky, Jackie Kay (1961-), a argumentuje, že její díla, nezávisle na žánru, vykreslují identity jako vytvořené jedincem a fluidní, spíše než fixní a vrozené či určené okolním prostředím. Lyrické subjekty, postavy a vypravěči Kay opakovaně (re)konstruují své vlastní identity, často navzdory sociálně daným normám, a tudíž znázorňují schopnost flexibilně formulovat své sebepojetí. Argumentace ukazující toto ztvárnění identit je založena na rozboru básnické sbírky The Adoption Papers (1991), románu Trumpet (1998), a sbírky povídek Why Don't You Stop Talking (2002), v tomto pořadí. Vlastní analýze poezie a prózy Kay předchází přehled teoretického rámce relevantního vzhledem k podkategoriím identity, na které se tato práce soustředí, tj. skotská národní a genderová identita. Považujíc obě za sociální identity, které spolu s dalšími složkami tvoří sebepojetí jedince, toto shrnutí uvádí hlavní přístupy ke vzniku každé kategorie identity jednotlivě. Tento souhrn, který vymezuje občanské, etnické a kulturní pojetí skotské národní identity společně s přístupy k genderu založenými na esencialismu, sociálním konstruktivismu a performativitě, také zdůrazňuje, které z...
Menstruační stigma v reklamách na menstruační produkty
Poncarová, Petra ; Dudová, Radka (vedoucí práce) ; Mazák, Jaromír (oponent)
(česky) Tato práce se zabývá menstruačním stigmatem ve videoreklamách na menstruační produkty. Nejprve je představen teoretický základ pro studium stigmatu spojeného s menstruací a poté je představeno několik článků, které se zabývaly analýzou reklam na menstruační produkty. S použitím explorační metody se práce snaží postihnout fenomén stigmatu spojeného s menstruací, kdy hlavní otázkou je: "Jakým způsobem pracují reklamy inzerující různé typy menstruačních produktů s menstruačním stigmatem?" Dále se štěpí na jednotlivé podotázky, kterými jsou: "Lze identifikovat nějaké rozdíly v práci se stigmatem u různých typů produktů, zejména v komparaci tradičních a alternativních menstruačních produktů?", "Jakými způsoby je stigma v reklamách využíváno, udržováno či rušeno?" a "Souvisí tyto způsoby s typem produktu a s cílovou skupinou, na kterou se zaměřují?" Za pomoci teorie byly stanoveny výchozí kategorie, podle kterých byly reklamy následně analyzovány. Další kategorie byly objeveny v rámci samotné analýzy reklam s tím, že se týkají menstruačního stigmatu, jehož analýza je hlavním cílem této práce. Z kvalitativní analýzy reklam vyplynulo, že většina analyzovaných reklam na tradiční menstruační produkty stále udržuje a využívá stigma spojené s menstruací, zatímco reklamy na alternativní menstruační...
The Political Poetry of Derick Thomson
Poncarová, Petra Johana ; Procházka, Martin (vedoucí práce) ; Dunbar, Rob (oponent) ; Markus, Radvan (oponent)
Práce se zabývá politickou poezií a novinářskou tvorbou skotského gaelského básníka, akademika, vydavatele a aktivisty Dericka Thomsona (Ruaraidh MacThòmais, 1921-2012). Thomsona ovšem nelze vnímat jako politického básníka v úzkém významu propagandisty a jeho politická poezie se zpravidla netýká specifických stránek praktické politiky, jakými jsou volby či kampaně. Politický aspekt Thomsonovy poezie je zde chápán v širším slova smyslu a zahrnuje témata, jako jsou například jazyk a moc. Takto pojatá politika rovněž spojuje Thomsonovy rozmanité literární aktivity a představuje tak vhodný, inovativní rámec pro studium jeho tvorby. Dosud totiž ve výzkumu Thomsonova díla převažovalo zaměření na poezii místa, která je v gaelské literatuře obecně hluboce zakořeněná, a pozornost čtenářů i kritiků se obracela zejména k Thomsonovým básním o jeho rodném ostrově Lewis a do menší míry také k jeho glasgowské poezii. Práce se snaží zodpovědět následující otázky: Jaká politická témata lze v Thomsonově poezii vysledovat? Kterými z těchto témat se nejvíce zaobíral? Jak k politickým tématům ve svých básních přistupuje? Existují v jeho díle básně, které lze číst politicky a zároveň je vykládat i jinými způsoby? Lze na základě Thomsnových vydaných děl rekonstruovat jeho politické postoje? Jakým způsobem se Thomson...
From the Woods of Raasay to Glasgow Streets: Poetry of Place in the Works of Sorley MacLean and Derick Thomson
Poncarová, Petra Johana ; Procházka, Martin (vedoucí práce) ; Markus, Radvan (oponent)
Tato práce se zabývá problematikou poezie místa v díle dvou nejvýznamnějších osobností gaelsky psané skotské poezie dvacátého století, Sorleyho MacLeana (Somhairle MacGill-Eain, 1911-1996) a Dericka Thomsona (Ruaraidh MacThòmais, 1921-2012). Oba autoři se místům ve své tvorbě intenzivně věnovali, avšak každý z nich přistupoval k poezii místa z jiného úhlu pohledu: MacLeanova tvorba je zároveň hrdě lokální a okázale mezinárodní a zcela přirozeně se v prostoru jedné strofy přesouvá ze skotského ostrova Skye do Španělska či Ruska, zatímco Derick Thomson zkoumá, jakým způsobem prostředí skotských Západních ostrovů, konkrétně ostrova Lewis, působí na lidské myšlení, vnímání a paměť. Thomson byl rovněž jedním z nejdůležitějších básníků, kteří se ve své tvorbě věnovali městu Glasgow. První kapitola překládá důvody, proč byli pro rozbor a porovnání zvoleni právě tito dva autoři, objasňuje strukturu práce a použité metody a vysvětluje, co je v práci míněno pojmem "poezie místa". Dále shrnuje různé teoretické přístupy k místům a historii poezie místa ve skotské gaelské literatuře osmnáctého a devatenáctého století, neboť oba autoři byli s touto tradicí detailně obeznámeni a často na ni reagovali a různými způsoby ji přetvářeli. Druhá kapitola uvádí čtenáře do jazykového, společenského a kulturního kontextu...
The Satanic Verses: In Quest of Identities
Poncarová, Petra ; Nováková, Soňa (vedoucí práce) ; Varhaníková, Halka (oponent)
v českém jazyce Tato práce se zabývá tématem identity v románu Salmana Rushdieho Satanské verše, a to zejména jejími proměnami v souvislosti s prostorem. Téma prostoru a identity v této práci zahrnuje jak rozbor vlivu konkrétních míst na vývoj a proměny lidské osobnosti, tak i zamyšlení nad širšími tematickými okruhy jako je například masová migrace ve druhé polovině dvacátého století. Satanské verše vstoupily do širšího povědomí díky nařčení z rouhačství a mezinárodní kontroverzi, kterou jejich vydání vyvolalo. Tato práce si nicméně klade za cíl zkoumat knihu jakožto literární dílo, projev svobodného autorského smýšlení, které se však vyjadřuje k mnoha akutním otázkám mimořádného politického a společenského významu. V první, úvodní kapitole je představeno vymezení práce, metody a hlavní použitá literatura. Kapitola druhá již uvádí vlastní téma identity: jakým způsobem je pojednáno na počátku románu a rovněž naznačuje několik možných přístupů k identitě jako takové. Třetí kapitola se zabývá přímo vztahem identity a prostoru. Celou literární tvorbu Salmana Rushdieho charakterizuje hluboký zájem o proměny lidské osobnosti pod vlivem migrace a v Satanských verších se tato problematika ocitá v samém centru pozornosti. S migrací úzce souvisí i širší otázka překračování hranic a vzniku diasporických...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 19 záznamů.   předchozí11 - 19  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
2 Poncarová, Petra Johana
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.