Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 2 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
"New Future Selves:" Gender Fluidity in the Short Stories of Jackie Kay and Ali Smith
Stehlíková, Anežka ; Nováková, Soňa (vedoucí práce) ; Poncarová, Petra Johana (oponent)
1 Abstrakt Tato diplomová práce zkoumá a porovnává vyobrazení a konstrukci genderové fluidity v povídkách dvou současných skotských spisovatelek, Jackie Kay a Ali Smith, a tvrdí, že právě genderová fluidita v nich funguje jako subversivní prvek a protest proti kulturně a společensky daným normám. Aby tento argument mohl být rozveden a aby práce mohla přesně zhodnotit zkoumaná díla, je druhá kapitola věnována zmapování teoretického rámce, který následně umožňuje provedení samotné literární analýzy. Ve své první části se kapitola soustředí na teorii genderu, a to především na překrytí přístupů postmoderního feminismu a queer teorie. Obzvláště klíčové jsou myšlenky Judith Butler a Mimi Marinucci, na kterých je založena definice genderu, jeho performativita a společensko-kulturní podmíněnost. Dále se od nich odvíjí vysvětlení, proč a jak je gender fluidní a co pojem genderová fluidita v této práci značí. Konečně je také vyloženo, jak si Butler a Marinucci představují subverzi a dosažení společenské změny. Druhá část druhé kapitoly se následně věnuje protínání "skotství" a skotské společensko-kulturní sféry s genderem, aby osvětlila, proč jsou v daném kontextu díla Smith a Kay podvratná. Tato část nejdříve shrnuje současnou politickou agendu ve spojení s genderem v zemi a poté upozorňuje na tradiční...
Renderings of the Self: The Theme of Fluid Identity in the Work of Jackie Kay
Stehlíková, Anežka ; Nováková, Soňa (vedoucí práce) ; Poncarová, Petra Johana (oponent)
Tato bakalářská práce provádí analýzu vyobrazení skotské národní a genderové identity ve vybrané poezii a próze třetí moderní národní skotské básnířky, Jackie Kay (1961-), a argumentuje, že její díla, nezávisle na žánru, vykreslují identity jako vytvořené jedincem a fluidní, spíše než fixní a vrozené či určené okolním prostředím. Lyrické subjekty, postavy a vypravěči Kay opakovaně (re)konstruují své vlastní identity, často navzdory sociálně daným normám, a tudíž znázorňují schopnost flexibilně formulovat své sebepojetí. Argumentace ukazující toto ztvárnění identit je založena na rozboru básnické sbírky The Adoption Papers (1991), románu Trumpet (1998), a sbírky povídek Why Don't You Stop Talking (2002), v tomto pořadí. Vlastní analýze poezie a prózy Kay předchází přehled teoretického rámce relevantního vzhledem k podkategoriím identity, na které se tato práce soustředí, tj. skotská národní a genderová identita. Považujíc obě za sociální identity, které spolu s dalšími složkami tvoří sebepojetí jedince, toto shrnutí uvádí hlavní přístupy ke vzniku každé kategorie identity jednotlivě. Tento souhrn, který vymezuje občanské, etnické a kulturní pojetí skotské národní identity společně s přístupy k genderu založenými na esencialismu, sociálním konstruktivismu a performativitě, také zdůrazňuje, které z...

Viz též: podobná jména autorů
2 STEHLÍKOVÁ, Andrea
4 Stehlíková, Alžbeta
4 Stehlíková, Alžběta
2 Stehlíková, Aneta
2 Stehlíková, Anna
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.