Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 53 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Problematika efektivity řízení o přestupcích zjištěných v rámci kontrolního vážení silničních vozidel
Rendl, Tomáš ; Kopecký, Martin (vedoucí práce) ; Pomahač, Richard (oponent)
Problematika efektivity řízení o přestupcích zjištěných v rámci kontrolního vážení silničních vozidel Abstrakt Tématem práce je identifikace a rozbor problematických oblastí kontrolního vážení silničních vozidel, které upravuje zejména zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů, a předložení návrhů na jejich odstranění. Ke zjištění problematických oblastí bylo využito zejména komunikace se správními orgány, které proces kontrolního vážení v České republice zajišťují, a analýzy dosavadních právních předpisů, odborné a komentářové literatury. V úvodu práce je nastíněna koncepce rozdělení kontrolního vážení silničních vozidel na kategorie nízkorychlostního a vysokorychlostního vážení, jak byla provedena zákonodárcem v zákoně o pozemních komunikacích. První kategorii představuje vážení tzv. "nízkorychlostní", kdy je silniční vozidlo váženo při nulové, nebo prakticky nulové rychlosti jízdy, přičemž je řidič kontrolovaného vozidla při provádění kontroly odkloněn ze směru své jízdy. Druhým způsobem je pak vážení tzv. "vysokorychlostní", kdy je vozidlo během jízdy zváženo prostřednictvím vážních zařízení zabudovaných v tělese pozemní komunikace a není tak odkláněno ze směru své dosavadní jízdy. Jako nejproblematičtější oblasti právní úpravy kontrolního vážení jsou v práci...
Materiálně-formální pojetí rozhodnutí správního orgánu
Boušková, Kateřina ; Vedral, Josef (vedoucí práce) ; Pomahač, Richard (oponent)
Materiálně-formální pojetí rozhodnutí správního orgánu Abstrakt Tato práce se zabývá na jedné straně vymezením rozhodnutí správního orgánu a na to na druhé straně navazujícím rozborem pojímání rozhodnutí správního orgánu v materiálním a formálním pojetí. Tato pojetí jsou rozvinuta především v judikatuře Nejvyššího správního soudu, z níž tato práce čerpá v první řadě. Cílem práce tudíž bylo vytvořit souhrn poznatků dotýkajících se obou pojetí rozhodnutí správního orgánu, a to s přihlédnutím ke každému z nich zvlášť i k oběma jakožto celku. Tato dvě pojetí totiž není možné řešit jedno bez druhého. Důvodem, proč je toto téma hodno většího zájmu, je dle názoru autorky přetrvávající nejasnost v pojímání rozhodnutí ze strany soudů ve správním soudnictví. Neméně důležité je upozornit na skutečnost, že tato problematika úzce souvisí s volbou žalobního typu, jíž je v této práci také věnována samostatná partie. Cílem práce bylo především zpracovat vymezení materiální a formální pojetí rozhodnutí, zpracovat současný náhled na toto pojetí a pokusit se vypracovat výhled do budoucnosti včetně reflexe případných obtíží. Rigorózní práce je zaměřena jednak na teoretické vymezení pojmu rozhodnutí, tak na analýzu judikatury související s pojetím rozhodnutí ve smyslu materiálním i formálním. Důležitou součástí práce je...
Veřejná správa a e-Government
Vogel, Richard ; Pomahač, Richard (vedoucí práce) ; Rajchl, Jiří (oponent)
Veřejná správa a eGovernment Abstrakt Diplomová práce Veřejná správa a eGovernment přináší jedinečný pohled na stávající i novou právní úpravu eGovernmentu ve veřejné správě. Podstatou práce je právní rozbor nově přijatého zákona o právu na digitální služby. Kritické úvaze je podroben samotný koncept tohoto zákona, který je dán specifickými okolnostmi vzniku, a také jednotlivá nově upravená digitální práva. Některá z těchto práv jsou zobecněním stávajících pravidel upravených v různých zákonech eGovernmentu, zatímco jiná jsou zcela nová a řeší dosud neřešené problémy digitalizace. Klíčovým digitálním právům, mezi které patří právo na digitální služby, právo činit digitální úkon a právo na sdílení vedených údajů, je v této práci věnována zásadní pozornost. Značná část nové úpravy je závislá na pojmech a právních institutech, které upravují stávající zákony eGovernmentu. V souvislosti s těmito instituty nabízí diplomová práce reflexi dosavadní právní úpravy a odpovědi na některé přetrvávající sporné otázky týkající se například přihlašování do portálů veřejné správy, automatického zřizování datových schránek některým fyzickým osobám nebo kvalifikovaných a nekvalifikovaných forem elektronického podání. Pro získání poznatků o aktuálním a plánovaném stavu digitalizace služeb veřejné správy byly využity i data z...
Legislativní proces ve veřejné správě
Sedláčková, Pavlína ; Pomahač, Richard (vedoucí práce) ; Pítrová, Lenka (oponent)
Legislativní proces ve veřejné správě Abstrakt Tato diplomová práce řeší legislativní proces ve veřejné správě. Cílem bylo přiblížit proceduru přijímání právních předpisů vládou a popsat legislativní činnost tvůrců těchto právních předpisů, kterými jsou již zmíněná ministerstva a jiné správní úřady. Okrajově byla popsána i činnost územně samosprávných celků a jejich postup při přijímání obecně závazných vyhlášek a nařízení obce/kraje. Do práce je promítnuta významná judikatura Ústavního soudu upřesňující jak požadavky pro vydávání podzákonných právních předpisů na základě jednotlivých druhů zmocnění poskytnuté Ústavou České republiky, tak z pohledu závaznosti Legislativních pravidel vlády mající formu usnesení vlády. V práci je rozpracována otázka povinných náležitostí předmětných legislativních aktů, bez kterých by nemělo dojít k jejich projednání vládou, jakož i postavení a úloha Legislativní rady vlády, která ačkoli je pouhým poradním orgánem vlády v oblasti legislativy poskytující vládě nezávazná doporučení, přesto je její význam při tvorbě práva nezastupitelný. Problémem tvorby práva se ukázala být doposud neprovedená elektronizace jak Sbírky zákonů a mezinárodních smluv (e-Sbirka), kdy stále platí za jediný oficiální nástroj zajišťující autentické znění právních předpisů listinná Sbírka zákonů, tak i...
Právo na místní samosprávu
Brož, Jan ; Pomahač, Richard (oponent)
Disertační práce se věnuje právu na místní samosprávu jako významnému právu, které je spojováno s demokratickým právním státem. Práce cílí na to, aby vymezila toto právo, jeho obsah, zodpověděla sporné otázky a vymezila jeho evropský a ústavní rozměr. Autor tedy nejprve právo na místní samosprávu a místní samosprávu jako takovou zasazuje do historického kontextu, neboť je to právě historický vývoj od 2. poloviny 19. století, který byl určujícím pro stávající stav. Následně je věnována pozornost samotnému vymezení práva na místní samosprávu, jeho nositeli a taktéž jeho obsahu. Pro pochopení obsahu práva na místní samosprávu a jeho současného výkladu je pak nezbytné podrobně analyzovat jeho evropský rozměr a ústavní rozměr s tím, že zejména evropský rozměr je většinou autorů opomíjen. Výsledkem je tedy komplexní práce, která poskytuje podrobné vymezení práva na místní samosprávu a analyzuje jeho obsah plynoucí z evropského a ústavního rozměru.
Úprava azylu v EU a její vliv na úpravu azylu v právním řádu České republiky
Špinarová, Kateřina ; Pomahač, Richard (vedoucí práce) ; Pítrová, Lenka (oponent)
ZÁVĚR Migrační proudy měly zásadní vliv na vytváření států a kulturních celků. Migrace byla zdrojem vzájemného kulturního obohacování. Někdy však také vedla k jejich zničení a úpadku. Jak vyplývá z dokumentu UN Population Division počet migrantů se za posledních 30 let více než zdvojnásobil. Bohaté země se jejich přílivu brání restriktivními pravidly pro vstup, pobyt a práci cizinců, zpřísněním hraničních kontrol a mnohdy restriktivní azylovou politikou. Na druhou stranu podle UNHCR Population Data Unit se téměř ve všech vyspělých zemích od roku 2001 počet žadatelů o azyl snížil. Sílí tedy počet lidí přecházejících hranice států, ale počet žadatelů o azyl ubývá. UNHCR s dalšími humanitárními organizacemi vyjadřují obavy z postupného zhoršování kvality poskytované ochrany a pomoci, kterou jsou země ochotny poskytnout lidem utíkajícím před pronásledováním a násilím. Státní orgány, které rozhodují o žádostech o azyl, by se měly řídit zejména principem individuálního přístupu k žadateli. Přesto v praxi dochází k opomíjení individuálních rozdílů jednotlivých žádostí a tímto přístupem dochází ke snižování kvality v posuzování žádostí i celé azylové politiky České republiky. Bohužel jsou některá ustanovení zákona o azylu státními orgány zneužívána, jako například v případě § 16 odst. 1 písm.g. Toto ustanovení...
Právní aspekty zahraničního obchodu se zbraněmi
Kejzlar, Pavel ; Pomahač, Richard (oponent) ; Mikule, Leoš (oponent)
Účelem mé práce je popsat problematiku regulace zahraničního obchodu se zbraněmi se zaměřením na českou právní úpravu. Důvodem k sepsání rigorózní práce byl můj zájem o tuto problematiku. Rigorózní práce je zaměřena na základní informace v oblasti legálního a nelegálního obchodování se zbraněmi. První část (kapitoly 1, 2, 3) se zabývá bezpečnostními riziky obchodu se zbraněmi, mapuje vývoj obchodování se zbraněmi, současný stav v této oblasti a strukturu obchodování se zbraněmi. Druhá část (kapitoly 4, 5, 6) popisuje právní rámec zahraničního obchodu se zbraněmi. Zaměřena je na mezinárodní právní úpravu včetně kontrolních režimů, komunitární právo a domácí legislativu. V rámci české právní úpravy je provedena analýza vývoje jednotlivých oblastí týkajících se obchodu se zbraněmi a na konci je vždy uveden oddíl o správním trestání. Na závěr druhé části nechybí porovnání s právní úpravou v okolních zemích. Další část (kapitola 7) popisuje problematiku v oblasti trestně právní ochrany. Obecně jsou rozebrány jednotlivé skutkové podstaty uvedené v TZ. V 8. kapitole jsou shrnuty poznatky o problémech v rámci regulace zahraničního obchodu se zbraněmi a možnosti jejich řešení.
Požadavky nezávislosti správních orgánů v komunitárním právu
Handrlica, Jakub ; Pomahač, Richard (vedoucí práce) ; Tomášek, Michal (oponent) ; Chvátalová, Iva (oponent)
259 7. Závěry 1. Mluvíme-li se o "nezávislosti" správních orgánů, můžeme pod tímto pojmem chápat nezávislost ve smyslu funkčním, nezávislost ve smyslu politickém, anebo kombinaci uvedených významů. Stěžejní pro posouzení toho, v jakém významu - a jestli vůbec - je možno mluvit o nezávislém postavení dotčeného správního orgánu, je relevantní právní úprava (včetně ústavněprávních postulátů ohledně organizace výstavby státní správy). 2. Požadavek nezávislosti správního orgánu ve smyslu jeho neutrality, nestrannosti a nepodjatosti je jedním ze základních principů výkonu veřejné správy. Orgány moci veřejné prosazují veřejné, nikoliv soukromé zájmy. Požadavek nezávislosti ve smyslu její nestrannosti a nepodjatosti tedy není specifikem vybraných odvětví, nýbrž může být přiřazen k základním principům dobré správy. V kontextu předkládané studie je tento požadavek označován jako nezávislost funkční. Funkční nezávislost správního orgánu má za cíl zabezpečit všem participujícím subjektům rovné postavení ve vztahu k moci veřejné. Nezávislost ve smyslu funkčním má specifické konotace v těch případech, kdy požadavek nestrannosti implikuje nutnost předcházet možným konfliktům širšího spektra zájmů. Jedná se typicky o nové administrativní agendy, které vyžadují specifickou míru separace od mocenského centra, tj. status...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 53 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.