Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 221 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Politika celoživotního učení: komplementarita a kompatibilita postupu ČR vůči EU
Svobodová, Aneta ; Plechanovová, Běla (vedoucí práce) ; Knutelská, Viera (oponent)
Ve své bakalářské práci se zabývám definováním souvislostí mezi vznikajícím konceptem vzdělávání dospělých na úrovni EU a následným projevem podpory v národním vzdělávacím programu ČR, reakcí na jednotlivé dokumenty a uvedením v praxi v národním měřítku. Za stěžejní bod považuji koncepci Lisabonského procesu a jeho naplňování na evropské úrovni. Prioritou bakalářské práce bude zhodnocení postupu České republiky v souladu se vzdělávací politikou Evropské Unie, vzájemná kompatibilita a komplementarita obou konceptů vzdělávání.
The Gender Pay Gap within the European Union
Ederová, Michaela ; Plechanovová, Běla (vedoucí práce) ; Knutelská, Viera (oponent)
Diplomová práce popisuje genderovou mzdovou nerovnost a hodnotí ji z pohledu Evropské unie a jejích členských států. Soustředí se na nástroje, které vznikly za účelem vyrovnání se s tímto problémem. Práce představuje definici mzdové nerovnosti a popisuje gender a genderové role. Genderová platová nerovnost jako systematické mzdové nedocenění žen se liší dle typu použitých dat. Práce se zabývá primárními příčinami mzdové nerovnosti, jako je například horizontální a vertikální segregace, rozdíl v lidském kapitálu nebo diskriminace. Práce se zabývá problémem na úrovni Evropské unie a jejích členských států. Popisuje a hodnotí roli Evropské unie a její legislativní a nelegislativní nástroje. Soustředí se na proaktivní nástroje, které přispívají k řešení primárních příčin genderové platové nerovnosti. Práce představuje prostředky pozitivního přístupu a nástroje na podporu sladění rodinného a pracovního života.
Scrutiny of European Affairs in the National Council of the Slovak Republic
Čavojec, Jakub ; Knutelská, Viera (vedoucí práce) ; Plechanovová, Běla (oponent)
Táto práca sa týka tematiky individuálnej parlamentnej kontroly európskych záležitostí na Slovensku. Jej cieľom bude zistiť, aké faktory ovplyvnili vytvorenie formálne silného systému parlamentnej kontroly v Národnej rade Slovenskej republiky. Skúmaných bude 6 faktorov - Neskorý vstup do EÚ, sila parlamentu, vyjednávacia pozícia v rade EÚ, euroskepticizmus verejnosti, euroskepticizmus politických strán a frekventovanosť koaličných alebo menšinových vlád. Na silu parlamentnej kontroly môžu vplývať aj neformálne aspekty. V tomto prípade bude medzi neformálne aspekty patriť najmä snaha členov Výboru pre európske záležitosti dodatočne zisťovať informácie o legislatívnych návrhoch EÚ neformálnou cestou resp. ich snaha o väčšiu spoluprácu naprieč politickými stranami v oblasti kontroly. Na základe empirickej analýzy bolo zistené, že najväčší vplyv na formálne silný systém parlamentnej komory mali faktory neskorého vstupu do EÚ a euroskepticizmu politických strán. Čiastočný vplyv mal aj euroskepticizmus verejnosti a frekventovanosť koaličných a menšinových vlád. Napriek formálne silným právomociam parlamentu v oblasti kontroly však v praxi tieto právomoci parlament dostatočne efektívne nevyužíva.
Analýza příčin a povahy etnických konfliktů
Kohout, Jan ; Plechanovová, Běla (vedoucí práce) ; Parízek, Michal (oponent)
Cílem této diplomové práce je analyzovat příčiny vzniku etnických konfliktů a některé jejich charakteristiky. Porovnáním s neetnickými konflikty bylo zjišťováno, zda existují rozdíly v mechanismu vzniku těchto konfliktů a zda tedy existuje prostor pro hledání příčin vzniku etnických konfliktů v samotné etnicitě. Výběr zkoumaných příčin je výsledkem diskuze literatury v první části a reflektuje směr, jakým se výzkum vnitrostátních konfliktů ubírá. V jednotlivých analýzách je pomocí statistických metod zkoumán vliv nezaměstnanosti mužů, úrovně Indexu lidského rozvoje a jeho varianty se započtenou nerovností, lidských práv a nakonec i vliv občanských válek v okolních zemích. Také je porovnána intenzita obou typů konfliktů a vliv Indexu lidského rozvoje na počet let strávených ve válce. Právě komparativní charakter práce napomáhá pochopit pravou příčinu vnitrostátních konfliktů a ukazuje, že mezi etnickými konflikty a neetnickými žádný rozdíl není. Práce je empirického charakteru, a tak se i vymezuje vůči jiným kvantitativním výzkumům konfliktů, porovnává dosažené výsledky a hledá objektivně co možná nejlepší úroveň analýzy tak, aby poznatky tohoto typu výzkumů měly hmatatelný přínos.
Význam Ázerbajdžánu a Gruzie v nové energetické geopolitice
Dvořáková, Tereza ; Střítecký, Vít (vedoucí práce) ; Plechanovová, Běla (oponent)
Předkládaná diplomová práce s názvem "Význam Ázerbájdžánu a Gruzie v nové energetické geopolitice" pojednává o tématu percepce energetické bezpečnosti z perspektivy Evropské unie se zvláštním důrazem na význam dvou jihokavkazských zemí - Ázerbájdžánu a Gruzie. Záměrem této práce je analyzovat téma prostřednictvím konstruktivistického přístupu. Výchozí teoretický rámec práce tedy tvoří redefinovaná teorie sekuritizace. Metodologický základ představuje diskurzivní analýza oficiálních dokumentů, vydaných Evropskou unií, zasazená do kontextu Evropské politiky sousedství, respektive iniciativy Evropské partnerství s přihlédnutím k externímu vlivu Ruské federace v časové periodě zhruba deseti let, tj. od roku 2003, kdy byla ustavena Evropská politika sousedství, do současnosti. Hlavním cílem předkládané práce je zhodnocení percepce energetické bezpečnosti z pohledu Evropské unie a určení klíčových kontextuálních souvislostí a diskurzivních témat, která v určitých momentech dané periody v politickém diskurzu Evropské unie převládala.
From Developmentalism to Mobilisation: The Case of Georgian Violent Transition
Střítecký, Vít ; Drulák, Petr (vedoucí práce) ; Plechanovová, Běla (oponent) ; Ditrych, Ondřej (oponent)
Předkládaná disertační práce se pokouší konceptualizovat vztah mezi fenomény developmentalistického státu a etnopolitické mobilizace. V návaznosti na tuto snahu tvrdí, že studium post-developmentalistické tranzice by mělo být založeno na komplexním rámci zahrnujícícím klíčové sociální, ekonomické a politické procesy. Samotná argumentace začíná přehledem přístupů ke studiu post/Sovětské tranzice, které dominantně vycházejí z modernizačního paradigmatu. Následně práce formuluje alternativní teoretické vysvětlení založené na teoretických závěrech z oblasti historické sociologie. Teoretická diskuze ústí ve formulaci modelu zahrnujícího tři kauzální mechanismy spojující macro a micro roviny. Z empirického hlediska práce tvrdí, že gruzínská násilná mobilizace byla výsledkem procesů, které byly předurčeny fungováním a úpadkem sovětského developmentalistického státu. V kontextu etnopolitcké mobilizace se snaží odpovědět na otázku, jaké specifické socio-ekonomické procesy stály v pozadí této mobilizace.
Possible membership of Turkey to European Union and its economic aspects
Dandul, Hamit Onur ; Kučerová, Irah (vedoucí práce) ; Plechanovová, Běla (oponent)
This study argues that the slow progress of Turkey in the accession to the European Union is not simlpy due to a failure to comply with the "official" membership criteria. It is argued that European attitude towards these official requirements represents a double standard, which can be searched in the context of unspoken cultural and religious fears, that do not exist in the official criteria. It is argued that there are many positive reasons to Turkey's accession to the EU. There is the aspect of energy- security, demography, acting as a bridge between the West and the East, and keeping the European Union away from being Eurocentric. However, seen the recent developments in Turkey's accession negotiations with the EU, the current political climate in Europe suggests that cultural homogeneity of the European Union remains a strong desire. Turkey, being the "Other", suffers the consequences of this. And while Turkey can make changes to its economy and political system to fulfil the EU's accession criteria, there are two 'givens' that cannot be changed-namely, religion/culture and geography/physical location. Thus, understanding these fixed characteristics of Turkey, and their perception by the European Union is crucially important in understanding the European Union - Turkey process overall.
Politicization of the European Commission
Laščiak, Dušan ; Knutelská, Viera (vedoucí práce) ; Plechanovová, Běla (oponent)
Práca sa zaoberá konceptom politizácie Európskej komisie. Vychádza z predpokladu, že nová voľba predsedu Komisie spojená s nominovaním tzv. Spitzenkandidaten, teda volebných lídrov jednotlivých politických zoskupení pred voľbami do Európskeho parlamentu, viedla k posilneniu pozície Parlamentu a následnej politizácii Komisie. Nový predseda Komisie tak pochádza z najsilnejšieho politického zoskupenia v Európskom parlamente, ktoré s jeho kandidatúrou vstupovalo i do predvolebnej kampane. Voliči mohli prvýkrát v histórii priamo rozhodnúť o možnej hlave európskej exekutívy. Práca si stanovuje štyri čiastkové hypotézy, pričom sa zameriava na tri hlavné oblasti, ktoré mohli byť ovplyvnené politizáciou, a to vnímanie verejnej mienky zo strany Komisie, navýšenie dôležitosti politickej afiliácie jednotlivých komisárov, ale i celého Kolégia a zmenu jeho vnútorného zloženia, resp. zdôrazňovanie politických skúseností pri výbere a obsadzovaní postov komisárov. Na základe analýzy jednotlivých hypotéz je možné vysledovať istý pozitívny trend vo vnímaní verejnej mienky ako i náznak politického prideľovania portfólií medzi jednotlivých komisárov. Naopak, zvýšená miera politickej afiliácie Komisií, ale ani zmenená vnútorná kompozícia Kolégia neboli potvrdené. Najväčším prínosom práce sa tak stáva určenie trendov, na ktoré by...
Implementace imigrační politiky Evropskou komisí mezi lety 1999 - 2014
Melíšek, David ; Romancov, Michael (vedoucí práce) ; Plechanovová, Běla (oponent)
Práce zkoumá imigrační politiku Evropské komise, respektive její implementaci, na základě tří programů Evropské rady (Tamperského, Haagského a Stockholmského). Snaží se ukázat, zda lze teorii failed policy, která tvrdí, že státy nejsou schopny kontrolovat imigraci, aplikovat také pro Evropskou unii. Z programů jsou vyčleněny jednotlivé cíle, které má v následujícím pětiletém období Evropská komise začít implementovat. Na jejich základě poté probíhá samotný výzkum, rozdělený do dvou částí. První z nich se snaží zjistit, zda Evropská komise dokázala skrze vydaná nařízení, směrnice a doporučení v daném období naplnit cíle jednotlivých programů. Druhá část zjišťuje, jak byly vybrané legislativní návrhy implementovány v praxi a zda tedy skutečně sloužily svému účelu. Obě části výzkumu jsou navzájem propojeny, tak aby odpovídaly jednotlivým programům.
Legislativní proces v Evropské unii: Evropská občanská iniciativa
Houda, Ondřej ; Knutelská, Viera (vedoucí práce) ; Plechanovová, Běla (oponent)
Tato práce je teoreticky ukotvena v přístupu víceúrovňového vládnutí a předpokladu racionality aktérů. S použitím metody rozboru procesu se snaží odhalit legislativní proces v Evropské unii. Jedná se o jednopřípadovou studii a jako případ bylo zvoleno vyjednávání o nařízení o evropské občanské iniciativě. Do vyjednávání se zapojila celá řada aktérů, přičemž práce se věnuje těm nejvýznamnějším z nich - Evropské komisi, Radě, Evropskému parlamentu, zájmovým organizacím a národním parlamentům. Práce předpokládala, že všichni aktéři budou v procesu prosazovat svoje zájmy, které budou založeny na racionalitě aktéra. Tento předpoklad se podařilo prokázat, i když úspěšnost aktérů byla rozdílná. Jako nejúspěšnější můžeme považovat Evropský parlament, který obhajoval zájmy jednotlivců, a Radu, která zcela zjevně prosazovala zájmy vlád členských států (zejména v otázkách snížení administrativní zátěže). Zájmové organizace sice vymezily své postoje jasně, nicméně Komise jejich názory při tvorbě nařízení příliš v potaz nevzala. Naopak v rozporu s předpokladem byl postoj národních parlamentů. Ačkoli tato práce očekávala jejich přímé zapojení do procesu, nic takového se neprokázalo. Pouze malá část z nich se zapojila do konzultační procedury a výměna materiálů v databázi IPEX mezi parlamenty byla minimální.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 221 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.