Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 80 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Komparace úspěšnosti českého a belgického předsednictví v oblasti environmentální politiky EU
Holanová, Petra ; Plechanovová, Běla (vedoucí práce) ; Knutelská, Viera (oponent)
Diplomová práce "Komparace úspěšnosti českého a belgického předsednictví v oblasti environmentální politiky EU" se zabývá předsednictvím v Radě Evropské unie a dosažených výsledků během dvou předsednických mandátů ve zvolené politice. Práce, zpracovaná formou komparativní případové studie porovnává úspěchy v doméně politiky environmentální na případech historicky prvního českého předsednictví v roce 2009 a zatím posledního předsednictví belgického uskutečněného v roce 2010. Vysoká úroveň opatření v environmentální oblasti představuje v současné době jeden z charakteristických znaků Evropské unie. Ačkoliv se obě zkoumaná předsednictví odehrávala v průběhu ekonomické krize, nemohla životního prostředí opomenout, pokud si Evropská unie chtěla zachovat pozici celosvětového leadera v této problematice. Klíčová slova Evropská unie, životní prostředí, environmentální politika EU, předsednictví Rady EU
Politika celoživotního učení: komplementarita a kompatibilita postupu ČR vůči EU
Svobodová, Aneta ; Plechanovová, Běla (vedoucí práce) ; Knutelská, Viera (oponent)
Ve své bakalářské práci se zabývám definováním souvislostí mezi vznikajícím konceptem vzdělávání dospělých na úrovni EU a následným projevem podpory v národním vzdělávacím programu ČR, reakcí na jednotlivé dokumenty a uvedením v praxi v národním měřítku. Za stěžejní bod považuji koncepci Lisabonského procesu a jeho naplňování na evropské úrovni. Prioritou bakalářské práce bude zhodnocení postupu České republiky v souladu se vzdělávací politikou Evropské Unie, vzájemná kompatibilita a komplementarita obou konceptů vzdělávání.
The Gender Pay Gap within the European Union
Ederová, Michaela ; Plechanovová, Běla (vedoucí práce) ; Knutelská, Viera (oponent)
Diplomová práce popisuje genderovou mzdovou nerovnost a hodnotí ji z pohledu Evropské unie a jejích členských států. Soustředí se na nástroje, které vznikly za účelem vyrovnání se s tímto problémem. Práce představuje definici mzdové nerovnosti a popisuje gender a genderové role. Genderová platová nerovnost jako systematické mzdové nedocenění žen se liší dle typu použitých dat. Práce se zabývá primárními příčinami mzdové nerovnosti, jako je například horizontální a vertikální segregace, rozdíl v lidském kapitálu nebo diskriminace. Práce se zabývá problémem na úrovni Evropské unie a jejích členských států. Popisuje a hodnotí roli Evropské unie a její legislativní a nelegislativní nástroje. Soustředí se na proaktivní nástroje, které přispívají k řešení primárních příčin genderové platové nerovnosti. Práce představuje prostředky pozitivního přístupu a nástroje na podporu sladění rodinného a pracovního života.
Scrutiny of European Affairs in the National Council of the Slovak Republic
Čavojec, Jakub ; Knutelská, Viera (vedoucí práce) ; Plechanovová, Běla (oponent)
Táto práca sa týka tematiky individuálnej parlamentnej kontroly európskych záležitostí na Slovensku. Jej cieľom bude zistiť, aké faktory ovplyvnili vytvorenie formálne silného systému parlamentnej kontroly v Národnej rade Slovenskej republiky. Skúmaných bude 6 faktorov - Neskorý vstup do EÚ, sila parlamentu, vyjednávacia pozícia v rade EÚ, euroskepticizmus verejnosti, euroskepticizmus politických strán a frekventovanosť koaličných alebo menšinových vlád. Na silu parlamentnej kontroly môžu vplývať aj neformálne aspekty. V tomto prípade bude medzi neformálne aspekty patriť najmä snaha členov Výboru pre európske záležitosti dodatočne zisťovať informácie o legislatívnych návrhoch EÚ neformálnou cestou resp. ich snaha o väčšiu spoluprácu naprieč politickými stranami v oblasti kontroly. Na základe empirickej analýzy bolo zistené, že najväčší vplyv na formálne silný systém parlamentnej komory mali faktory neskorého vstupu do EÚ a euroskepticizmu politických strán. Čiastočný vplyv mal aj euroskepticizmus verejnosti a frekventovanosť koaličných a menšinových vlád. Napriek formálne silným právomociam parlamentu v oblasti kontroly však v praxi tieto právomoci parlament dostatočne efektívne nevyužíva.
Politicization of the European Commission
Laščiak, Dušan ; Knutelská, Viera (vedoucí práce) ; Plechanovová, Běla (oponent)
Práca sa zaoberá konceptom politizácie Európskej komisie. Vychádza z predpokladu, že nová voľba predsedu Komisie spojená s nominovaním tzv. Spitzenkandidaten, teda volebných lídrov jednotlivých politických zoskupení pred voľbami do Európskeho parlamentu, viedla k posilneniu pozície Parlamentu a následnej politizácii Komisie. Nový predseda Komisie tak pochádza z najsilnejšieho politického zoskupenia v Európskom parlamente, ktoré s jeho kandidatúrou vstupovalo i do predvolebnej kampane. Voliči mohli prvýkrát v histórii priamo rozhodnúť o možnej hlave európskej exekutívy. Práca si stanovuje štyri čiastkové hypotézy, pričom sa zameriava na tri hlavné oblasti, ktoré mohli byť ovplyvnené politizáciou, a to vnímanie verejnej mienky zo strany Komisie, navýšenie dôležitosti politickej afiliácie jednotlivých komisárov, ale i celého Kolégia a zmenu jeho vnútorného zloženia, resp. zdôrazňovanie politických skúseností pri výbere a obsadzovaní postov komisárov. Na základe analýzy jednotlivých hypotéz je možné vysledovať istý pozitívny trend vo vnímaní verejnej mienky ako i náznak politického prideľovania portfólií medzi jednotlivých komisárov. Naopak, zvýšená miera politickej afiliácie Komisií, ale ani zmenená vnútorná kompozícia Kolégia neboli potvrdené. Najväčším prínosom práce sa tak stáva určenie trendov, na ktoré by...
Legislativní proces v Evropské unii: Evropská občanská iniciativa
Houda, Ondřej ; Knutelská, Viera (vedoucí práce) ; Plechanovová, Běla (oponent)
Tato práce je teoreticky ukotvena v přístupu víceúrovňového vládnutí a předpokladu racionality aktérů. S použitím metody rozboru procesu se snaží odhalit legislativní proces v Evropské unii. Jedná se o jednopřípadovou studii a jako případ bylo zvoleno vyjednávání o nařízení o evropské občanské iniciativě. Do vyjednávání se zapojila celá řada aktérů, přičemž práce se věnuje těm nejvýznamnějším z nich - Evropské komisi, Radě, Evropskému parlamentu, zájmovým organizacím a národním parlamentům. Práce předpokládala, že všichni aktéři budou v procesu prosazovat svoje zájmy, které budou založeny na racionalitě aktéra. Tento předpoklad se podařilo prokázat, i když úspěšnost aktérů byla rozdílná. Jako nejúspěšnější můžeme považovat Evropský parlament, který obhajoval zájmy jednotlivců, a Radu, která zcela zjevně prosazovala zájmy vlád členských států (zejména v otázkách snížení administrativní zátěže). Zájmové organizace sice vymezily své postoje jasně, nicméně Komise jejich názory při tvorbě nařízení příliš v potaz nevzala. Naopak v rozporu s předpokladem byl postoj národních parlamentů. Ačkoli tato práce očekávala jejich přímé zapojení do procesu, nic takového se neprokázalo. Pouze malá část z nich se zapojila do konzultační procedury a výměna materiálů v databázi IPEX mezi parlamenty byla minimální.
Česká a slovenská veřejná diplomacie po roce 1993: transformace Českých center a Slovenských institutů
Bazalová, Vendula ; Tomalová, Eliška (vedoucí práce) ; Knutelská, Viera (oponent)
Diplomová práce "Česká a slovenská veřejná diplomacie po roce 1993: transformace Českých center a Slovenských institutů" si klade za cíl porovnat český a slovenský model veřejné a zároveň kulturní diplomacie obou zemí po jejich klidném rozdělení v roce 1993 a zjistit, jakou cestou se obě země vydaly a zda si vůbec přiznaly ve své zahraniční politice významné místo pro veřejnou a kulturní diplomacii. Dojde k potvrzení či vyvrácení hypotézy, že na základě stejné historické zkušenosti a transformační podobnosti bude vývoj veřejné a kulturní diplomacie v ČR a SR velice blízký. První kapitola se věnuje teoretickému výkladu, který je spojován s veřejnou a kulturní diplomacií. Druhá kapitola se pak zabývá historickou zkušeností, ze které obě země vycházejí, a poté se jednotlivě věnuje jak českému, tak i slovenskému modelu veřejné a kulturní diplomacie od roku 1993 až po současnost. V této části jsou vymezeny koncepční dokumenty a je popsána institucionální dimenze, jež se k dané problematice vztahuje. Třetí a čtvrtá kapitola se pak jednotlivě zabývá Českými centry a Slovenskými instituty, které jsou primárními aktéry kulturní diplomacie v zahraničí. Poslední a zároveň stěžejní kapitola, jež vznikla za pomoci pracovníků výše zmíněných kulturních institutů, komparuje činnost, práci a fungování Českých...
Federalizace a etnické rozdělení Bosny a Herzegoviny jako faktor ve vztazích s EU
Šlechta, Jakub ; Knutelská, Viera (vedoucí práce) ; Karlas, Jan (oponent)
Tato bakalářská práce hodnotí vliv politického a etnického uspořádání Bosny a Hercegoviny na její vztahy s EU. Práce využívá koncept kondicionality a zkoumá jeho fungování v případě Bosny a Hercegoviny. V rámci práce je analyzován relevantní historický kontext a zároveň dlouhodobý vývoj vztahů Bosny a Hercegoviny a EU. Hlavní důraz je kladen na analýzu probíhajícího Stabilizačního a asociačního procesu a perspektivu členství Bosny a Hercegoviny v EU. Z časového hlediska je pozornost kladena především na období od identifikace BiH jako potenciálního kandidáta na členství v EU, to jest od roku 2000 až do současnosti. Práce je případovou studií. Prvním výzkumným cílem práce je zhodnotit vliv kroků politických aktérů jednotlivých konstitutivních národů Bosny a Hercegoviny na vztahy s EU. Druhým výzkumným cílem je zhodnocení toho, zdali jsou v případě Bosny a Hercegoviny splněny představené předpoklady pro fungování kondicionality ze strany EU. V neposlední řadě jsou v práci pro potřeby zhodnocení výše uvedeného tématizovány aspirace jednotlivých konstituvních národů.
Vliv vztahů Srbska a Kosova na vstup Srbska do EU
Stuchlík, Petr ; Knutelská, Viera (vedoucí práce) ; Riegl, Martin (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá tématem využití politické podmíněnosti Evropskou unií při přístupových rozhovorech se Srbskem. Formou případové studie se práce věnuje tématu vlivu vztahů mezi Srbskem a Kosovem na vstup Srbska do Evropské unie. Evropská unie využívá svého vlivu na Srbsko k normalizaci vztahů mezi Srbskem a Kosovem. Evropská unie přikládá stabilizaci vztahů v regionu západního Balkánu velkou důležitost a to dokazuje i v rámci tohoto tématu. Evropská unie se pasovala do role moderátora normalizace těchto vztahů, kdy se snaží formou pobídek ovlivňovat rozhodování Srbska a docílit tak urovnání vztahů mezi těmito státy. Vztahy mezi Srbskem a Kosovem, které bylo do roku 2008 jeho součástí, byly dlouhodobě komplikované. Ke zhoršení těchto vztahů však došlo po jednostranném vyhlášení nezávislosti Kosovem. Cílem této práce je analyzovat chování Srbska během procesu normalizace těchto vztahů a zhodnotit vliv Evropské unie na tento proces. Práce využívá teorii mezinárodní socializace a hodnotí, který model této teorie je pro tento případ nejvhodnější. Práce ve svém závěru hodnotí celý proces normalizace a odpovídá na otázky stanovené v úvodu práce.
EU Policy towards East Ukraine Conflict
Buček, Oliver ; Knutelská, Viera (vedoucí práce) ; Kofroň, Jan (oponent)
Táto práca za zaoberá politikou Európskej únie voči konfliktu na východe Ukrajiny, kde je primárne zameranie mierené na analýzu politiky, programov a ostatných foriem interakcie Európskej únie s Ukrajinou. V reakcii na výskumnú otázku sú stanovené dve hypotézy, ktoré sa budú zaoberať rozličnými predpokladmi, ktoré následne porovná s teóriou, pre každú hypotézu samostatnou. Analýzou a pozorovaním programov ako Európska susedská politika, projekt Východného partnerstva, alebo Európska poradná misia, nám výskum pomôže definovať politiku Európskej únie voči Ukrajine, či už pred Majdanom alebo po ňom. Analýze budú taktiež podrobené konkrétne kroky EÚ v zahraničnej politike a ku vzťahu ku konfliktu. Následne bude táto suma informácií porovnaná s teóriami a výskum sa zameria na hľadanie prienikov s politickými teóriami stanovenými vo výskumnom postupe.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 80 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.