Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 124 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Žena v černém: Analýza hororového žánru a prvků způsobujících napětí v různých uměleckých médiích (divadlo, kinematografie)
Holečková, Veronika ; Pšenička, Martin (vedoucí práce) ; Topolová, Barbara (oponent)
Bakalářská práce se zabývá podobám, projevům a prvkům hororového žánru ve zvolených uměleckých médiích, kterými jsou literatura, divadlo a film. Ke zkoumání různorodých aspektů a projevů tohoto žánru byla zvolena forma analýzy konkrétních uměleckých děl reprezentujících jednotlivá média. Základem je literární předloha autorky Susan Hillové Žena v černém (1983), z níž následně vzešla díla reprezentující zvolená média: stejnojmenná divadelní inscenace (2017) v režii Adama Doležala z Městského divadla v Kladně, která byla vytvořena na základě divadelní adaptace (1987) Stephena Mallatratta a stejnojmenná filmová adaptace (2012) v režii Jamese Watkinse vytvořená na základě scénáře (2012) Jane Goldmanové. Následným porovnáním výsledků jednotlivých analýz se tato bakalářská práce pokusí nabídnout srovnání a vhled do fungování aspektů hororového žánru v těchto uměleckých médiích. Klíčová slova Hororový žánr, Žena v černém, Susan Hill, Adam Doležal, Stephen Mallatrat, literatura, divadlo, analýza, napětí, horor
Identity through dystopia optics in productions: 1984, A Clockwork Orange and Solaris
Matejová, Regina ; Sarkissian, Alena (vedoucí práce) ; Pšenička, Martin (oponent)
Tri fiktívne svety v troch inscenáciách, podľa kánonických diel svetovej literatúry, sú určitým zrkadlením nielen represívnych spoločenských zámerov, ale aj spoločnosti ako celku a života jej jednotlivých článkov. Skrze dystopickú optiku sa máme možnosť dívať na rozvrátený obraz skutočnosti - destabilizovaný svet bez jasných záruk faktov, v ktorom existuje jedine prítomnosť. Dystopické prvky nám bez prehnaného optimizmu poskytujú vskutku široké pole k reflektovaniu rôznych tendencií útlaku, schopných však (v určitých aspektoch) prekračovania rámcu fikcie, či pomerne tienistou konfrontáciu s vlastnou, ľudskou neľudskosťou. Deformovanie individuálnej a kolektívnej pamäte vovádza hrdinov do sveta kontrafaktuálnych naratívov či vynucovaného spoločensky "prijateľného" konania. V dystopickom svete zlyháva rozum, skúsenosti, poznanie či jazyk. Ideová hegemónia a rozličné mocenské nástroje skľučujú identitu človeka za pomoci násilia, psychologickej manipulácie či dehumanizácie a unifikácie v podobe nútených kolektívnych rituálov. To všetko postavy podnecuje k viere, že daný stav, je ten pravdivý a prirodzený. Akým spôsobom je v inscenáciách zobrazený človek pozbavený podstaty, čo môže znamenať vidieť identitu pod náhľadom dystópie? Kľúčové slová: dystópia, identita, prítomnosť, pamäť, vedomie, budúcnosť,...
Festival of Contemporary Dance and Physical Theatre Nu Dance Fest - analysis of financial and creative environment of independent culture
Hlubinová, Ivana ; Pšenička, Martin (vedoucí práce) ; Sarkissian, Alena (oponent)
Vo svojej diplomovej práci nadväzujem na bakalársku prácu s názvom Festivaly súčasného tanca a pohybu a ich rola v slovenskom tanečnom prostredí. V bakalárskej práci som sa venovala trom slovenským festivalom súčasného tanca a pohybu (Nu Dance Fest, Bratislava v Pohybe, Kiosk festival) a jednému českému festivalu (Hybaj ho!). Na základe ich dramaturgického smerovania, histórie, okolností vzniku a ich práce s publikom a priestorom som sa pokúsila vymedziť ich rolu v slovenskom tanečnom prostredí. Cieľom diplomovej práce je rozšíriť nadobudnuté poznatky z bakalárskej práce a hlbšie zmapovať finančné a tvorivé prostredie nezávislej kultúry na základe hĺbkového rozhovoru s organizátorkou jedného z festivalov Nu Dance Fest, Petrou Fornayovou. Kľúčové slová [nezávislá kultúra, kultúrny a kreatívny priemysel, verejné fondy, súčasný tanec, pohybové divadlo, festival, Nu Dance Fest]
Tři pražské divadelní budovy a jejich "paměť"
Marková, Jana ; Topolová, Barbara (vedoucí práce) ; Pšenička, Martin (oponent)
Diplomová práce s názvem Tři pražské divadelní budovy a jejich paměť pojednává o historii a proměnách postavení tří nejstarších divadelních budov v Praze, a to Stavovském divadle, Národním divadle a Státní opeře. Cílem práce je poukázat na to, jak se v průběhu staletí měnila jejich role. V úvodní kapitole je představen historický vývoj zmíněných budov od jejich založení až po současnost. Dále se práce věnuje tomu, jak byly jednotlivé budovy vnímány v různých obdobích za využití informací z dobového tisku a odborné literatury. Větší pozornost je věnována významným historickým momentům jako byly zábor Stavovského divadla roku 1920 či oslavy Roku českého divadla v roce 1983, kde se výrazně projevilo to, že divadelní budovy neplní jen úlohu kulturních institucí, ale že jsou reprezentanty národních idejí. Text pokrývá vývoj mezi léty 1783-2022 a je rozdělen na několik časových úseků. Diplomová práce demonstruje, jak významnou roli tyto divadelní budovy zaujímají v české historii, a i v české současné společnosti.
Zcizovací efekty v inscenacích Divadla Komedie
Havelková, Pavla ; Augustová, Zuzana (vedoucí práce) ; Pšenička, Martin (oponent)
Tématem této práce je analýza zcizovacích efektů v inscenacích divadla Komedie. Protože zvolená analytická metoda je relativně podrobná, musela jsem z důvodu limitovaného rozsahu této práce ze všech inscenací divadla Komedie vybrat ty, které považuji z hlediska použitých zcizovacích principů a efektů za reprezentativní. Jsou to inscenace Kanibalové, Kvartet a Sportštyk. Metoda mé práce spočívá v analýze jednotlivých divadelních her a následném rozboru inscenace. Každé hře je věnována samostatná kapitola. V té se soustředím především na možnosti využití zcizovacích efektů, které jsou v textu naznačeny autorem. V kapitole věnované inscenaci rozeberu to, jakým způsobem režisér pracuje se zcizovacími prostředky, které autor v textu použil, jak je rozvíjí a obohacuje. Cílem je popsat zcizovací efekty využívané v inscenacích divadla Komedie a definovat jejich roli v kontextu celkové poetiky divadla.
Černé divadlo Jiřího Srnce od svého vzniku do součanosti
Goščíková, Romana ; Etlík, Jaroslav (vedoucí práce) ; Pšenička, Martin (oponent)
Jako téma své diplomové práce jsem zvolila historii Černého divadla Jiřího Srnce, kterou hodlám zmapovat od založení divadla v roce 1961 až po současnost. Srncovo divadlo jsem si vybrala z několika důvodů. Jeho zakladatel Jiří Srnec je tvůrcem a průkopníkem nové divadelní formy, která tvoří významný fenomén české kultury známý po celém světě. Navíc jsem se chtěla ve své diplomové práci zabývat něčím, s čím mám osobní praktickou zkušenost. To, že jsem v letech 2005 a 2006 byla členkou souboru, mi umožnilo poznat technické principy černého divadla i fungování jeho provozu, čehož při psaní v hojné míře využívám. A v neposlední řadě je již v úvodu třeba poznamenat, že, ač se Černé divadlo Jiřího Srnce blíží k oslavám půlstoletí své existence, dosud tomuto svébytnému jevištnímu tvaru nebyla věnována žádná ucelená odborná práce, přesněji řečeno taková, která by komplexně shrnovala jeho inscenační principy a vývoj. Existují jen slovníková hesla, kusé zmínky v publikacích věnovaných Laterně Magice1, tanci, českému divadlu, loutkovému divadlu, dále jednotlivé statě a studie v časopisech Loutkář, Acta Scaenographica, Divadelních novinách, aj., programy k některým inscenacím a recenze, či zprávy o pořádaných představeních v českém a zahraničním tisku. Má práce si klade za cíl tuto mezeru alespoň částečně vyplnit....
Studium diferenciačního potenciálu spermatogoniálních kmenových buněk pomocí transplantačních experimentů u obratlovců
Kodedová, Barbora ; Krylov, Vladimír (vedoucí práce) ; Pšenička, Martin (oponent)
Spermatogonie, neboli spermatogoniální kmenové buňky jsou nezbytné pro udržení samčí plodnosti. Ve složitém procesu spermatogeneze, probíhajícím ve varlatech, tyto pluripotentní kmenové buňky proliferují a diferencují za vzniku spermií. Technika spermatogoniální transplantace byla poprvé popsána v roce 1994 na hlodavcích a umožnila studium biologie samčích zárodečných buněk. Následující řada studií mezidruhových i vnitrodruhových přenosů testikulární tkáně, odhalila regenerativní schopnosti transplantovaných spermatogoniálních kmenových buněk a jejich možné využití. V dnešní době jsou vytvořeny systémy transplantací spermatogonií u mnoha obratlovců, které umožňují mimo studia vývoje spermií i umělou produkci samčích a samičích gamet odvozených ze zárodečných buněk dárce. Diferenciační potenciál spermatogoniálních kmenových buněk umožnil i tvorbu transgenních organismů genetickou manipulací izolovaných spermatogonií s následnou transplantací do vhodného příjemce. Spermatogoniální transplantace by v budoucnosti mohla najít své uplatnění v regenerativní medicíně, léčbě poruch spermatogeneze, nebo sloužit k zachování genofondu ohrožených druhů živočichů.
Nebeská Lagronová
Jahn, Jakub ; Christov, Petr (vedoucí práce) ; Pšenička, Martin (oponent)
Předkládaná diplomová práce se zaobírá vztahem inscenace Jana Nebeského ke své dramatické předloze, divadelrú hře Terezka od Lenky Lagronové. Je rozdělena do dvou oddílů, v prvním se zaobíráme prameny dramatu, zejména biografickými zápisky svaté Terezie z Lisieux, které jsou dnes vydávány pod názvem D{jitry duše. Následně podrobujme vlastní drama důkladné analýze, ze níž vyplývá, že drama je koncipováno tak, aby čtenáři prostředkovalo Malou cestu, učení svaté Terezie z Lisieux. V druhém oddíle analyzujeme inscenaci Terezka režiséra Jana Nebeského, která byla premiérována v Divadel Komedie 7. března 1997. Snažíme se především poukázat na značné režijně-dramaturgické úpravy, které zásadně proměnily sémantický charakter dramatu. V závěru shrnujeme sémantický posun, ke kterému došlo "překladem dramatu do jazyka divadla."

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 124 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
6 PŠENIČKA, Martin
6 Pšenička, Martin
2 Pšenička, Milan
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.