Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 76 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Obraz vězeňské zkušenosti v díle Sun'alláha Ibráhíma
Šubrová, Barbora ; Ondráš, František (vedoucí práce) ; Provazníková, Adéla (oponent)
Bakalářská práce se zabývá vězeňskou zkušeností soudobého egyptského spisovatele Ṣunʿallāha Ibrāhīma z let 1959-1964 a jejím literárním zpracováním. Cíl práce spočívá v analýze literárního obrazu autorových osobních vzpomínek na dobu strávenou ve vězení, ztvárněných v jeho dvou dílech - Tilka ʾr-rāʾiḥa (1966) a Jawmījāt al-wāḥāt (2005). Kromě rozboru těchto dvou románových děl a komparativní analýzy způsobů, jimiž v nich autor ztvárnil svou vězeňskou zkušenost, se práce věnuje i charakteristice Ibrāhīmova života ve vězení, jakož i několika let před a po pobytu v něm.
Mírzá Malkom Chán a modernizace Persie v druhé polovině 19. století
Zikán, Vojtěch ; Kříhová, Zuzana (vedoucí práce) ; Ondráš, František (oponent)
(česky) Bakalářská práce se věnuje zkoumání modernizačních a reformních procesů ve vybraných písemnostech íránského reformátora Mírzy Malkoma Chána (1833-1908). Analyzované období zahrnuje zejména 50. a 60. léta 19. století, zahrnut je ale i širší historický a společenský kontext. Cílem práce je prozkoumat Malkomovu kritickou reflexi perského státu v polovině 19. století a přiblížit soubor Malkomových návrhů reforem státního aparátu, nástin ústavy a legislativních změn. K dosažení stanovených cílů jsou uváděny ukázky Malkomových textů přeložené z perštiny, v nichž jsou zkoumány a analyzovány modernizační koncepty. Dílčím záměrem je prozkoumat, jaké struktury, byrokratické i správní mechanismy považuje Malkom Chán ve svých spisech za funkční pro budoucí vývoj qádžárovské Persie.
Constructing Memory in Post-War Lebanese Novels
Koutský, Lukáš ; Ondráš, František (vedoucí práce) ; Kříhová, Zuzana (oponent)
Tématem této diplomové práce je způsob utváření paměti v poválečném libanonském románu, tj. románové tvorbě zabývající se psychickými, sociálními, konfesními, politickými a ekonomickými důsledky libanonské občanské války (1975-1990). Diplomant se zaměřuje na metody literárního zpracování kolektivní a individuální paměti ve vybraných románových dílech několika druhogeneračních libanonských spisovatelů. Práce se opírá vedle teorie literárního pole Pierra Bourdieho o teoretické poznatky z oblasti psychologie a sociologie, zaměřené na výzkum paměti, traumatu, nostalgie, jakož i jejich aplikaci na moderní románovou tvorbu.
The aspects of bilingualism in the literary works of Ahdaf Soueif
Šindelářová, Alena ; Ondráš, František (vedoucí práce) ; Oliverius, Jaroslav (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá narativními díly egyptské autorky Ahdaf Suwěf (Ahdaf Soueif), jejíž literárním jazykem je angličtina. Práce se proto zaměřuje na aspekty dvojjazyčnosti a jejím cílem je zjistit, jakým způsobem se projevují nejen v autorčině výrazových prostředcích, ale rovněž jak ovlivňují obsahovou stránku jejích dvou povídkových souborů a dvou románových textů. Metoda, kterou diplomantka používá ve své literárněkulturní analýze, je založena na zkoumání propojenosti vzájemných vztahů mezi oblastí postkoloniálního myšlení a literárními texty Ahdaf Suwěf. Práce je rozdělena do několika kapitol, z nichž první čtyři se pokouší zasadit autorku a její dílo do obecnějšího rámce. První část analyzuje osobnost autorky s ohledem na její dílo. Ve společenském, kulturním a intelektuálním zázemí její rodiny, výchově a vzdělání se snaží vysledovat motivy, jež ji vedly k rozhodnutí, že jazykem jejího literárního výrazu se stane angličtina. Zároveň se práce zaměřuje na vymezení pozice spisovatelky v rámci arabské i postkoloniální literatury. Ahdaf Suwěf je bezpochyby v první řadě egyptskou autorkou, která obohacuje kánon současné egyptské národní i arabsko-islámské literatury. Je však pevně zakotvena také v rámci postkoloniální literární tvorby, jejíž hlavní témata a problémy řeší ve svých narativních...
Reklama v arabských médiích
Al Hamatiová, Arwa ; Ondráš, František (vedoucí práce) ; Oliverius, Jaroslav (oponent)
Diplomová práce se zabývá analýzou reklam v arabských médiích, zvlášte na arabských televizních stanicích MBC1, MBC2 a Dubai One. Vychází z clenení reklam z hlediska jejich obsahu a cíle sdelení, tj. z delení reklamy na produktovou reklamu, reklamu zamerenou na image (imageovou reklamu) a sociální reklamu. Sleduje projevy reklamního stylu nejen v oblasti lexikologie, morfologie a syntaxe, ale zabývá se i reklamními strategiemi a metodami presvedcování. Arabské televizní stanice vysílají reklamy, které jsou urcené globální propagaci, i reklamy, jež jsou zamerené zejména na arabský svet a publikum. V techto reklamách se projevuje rada specifik daných kulturou a náboženstvím. Práce se rovnež zabývá otázkou manipulace a klamavosti v reklame, která bývá užívána jako jedna z metod presvedcování. Diplomová práce cerpá z uvedené literatury, reklam (zejména televizních), internetových stránek, ale i rozhovoru s lidmi, kterí pracují s reklamou. Práce zahrnuje rovnež DVD s televizními reklamami, které umožnuje ctenári blíže se seznámit s analyzovanými reklamami.
Irácká exilová literatura
Klasová, Pamela Markéta ; Ondráš, František (vedoucí práce) ; Oliverius, Jaroslav (oponent)
Tato diplomová zkoumá dílo současného iráckého exilového spisovatele Ḥasana Blásima a zařazuje ho do rámce magického realismu. Zároveň argumentuje pro formálnější a širší definici magického realismu, která zahrnuje i svět bez nadpřirozených jevů. Magicko-realistické prvky povídkové sbírky Madžnún sáḥat al- ḥurríja (Blázen z náměstí Svobody) podtrhují nejdůležitější témata povídek, jež se vztahují ke katastrofám moderní irácké společnosti posledních třiceti let. Svým důrazem na dokumentaci moderní historie Iráku, jíž dominuje válka a exil, se tak dílo zařazuje mezi díla narativní dokumentární tvorby, jejichž cílem je přispět ke kolektivnímu vědomí národa. Přesto ale magicko-realistický element v Blásimově díle není pokusem o vytváření alternativního kulturního světa. Nadpřirozeno v Blásimově díle funguje metaforicky a vztahuje se výhradně k reálnému světu válek a násilí, ve kterém se lidé pod tíhou okolností mění ve zvířata a kanibaly a který je sám o sobě magický. Ve druhé rovině je Blásimovo dílo diskutováno i na pozadí postkoloniálních teorií, jež prošly od svého průniku na pole humanitních studií spletitým vývojem a v nedávné době byly podrobeny kritice, například právě ze strany akademiků zabývajících se arabskou literaturou. Blásimovo dílo slouží jako doklad toho, že se postkoloniální...
Zahrada v islámské kultuře
Knotek, Jiří ; Veselý, Rudolf (vedoucí práce) ; Ondráš, František (oponent)
Tato práce pojednává o zahradách, které vznikaly na islámském území a hrály důležitou roli v islámské kultuře. Protože je islámské zahradní umění nejčastěji spojováno s rajským pojetím zahrad v Koránu, je této svaté knize muslimů věnována první kapitola. Koránský ráj je zde vylíčen na základě analýzy jednotlivých veršů, které jsou tematicky rozděleny do dílčích subkapitol. Stranou nezůstaly ani lidové představy o rajských zahradách, jakož i srovnání popisu zahrad v Koránu a bibli. Následující kapitola se věnuje odrazu zahrad v literatuře. Ukázky básní, které pocházejí z různých islámských center a z různých historických období, svědčí o značné oblíbenosti žánru zahradní poezie. Součástí této kapitoly jsou také zahradnické příručky a botanická pojednání, které obsahovaly tehdejší znalosti o agronomii a botanice. Zahrady byly důležitým motivem v islámském umění. Objevovaly se na mozaikách, miniaturách, textiliích a keramice. Navzdory jisté schematičnosti jsou některé z těchto předmětů považovány za dobrý zdroj ke zkoumání skutečných zahrad. Nejdelší kapitola popisuje vývoj zahrad a zahradní architektury v jednotlivých civilizačních oblastech islámského světa. Jednotlivé příklady jsou doprovázeny názornými obrázky, které dotváří celkovou představu o kráse a slávě tehdejších zahrad. Hlavním charakteristickým...
Sociokulturní kontext ženského románu Arabského poloostrova
Štorková, Kristýna ; Ondráš, František (vedoucí práce) ; Oliverius, Jaroslav (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou románové tvorby spisovatelek Arabského poloostrova s přihlédnutím k sociokulturním aspektům daného regionu. Základem diplomové práce je četba a analýza vybraných románů spisovatelek původem z Kuvajtu, Kataru, Saudské Arábie a Ománu, které posloužily jako studijní materiál pro hledání společných názorových stanovisek autorek na klíčové problémy dotýkající se postavení žen ve společnosti. Formou tématicko-figurální analýzy ženského románu Arabského poloostrova se práce snaží zodpovědět otázku, zda spisovatelky svou tvorbou spíše potvrzují patriarchální řád, anebo se naopak proti němu v menší či větší míře staví. Současně pak analyzuje postoje autorek k tradičním hodnotám zdejší společnosti v kontrastu s moderními hodnotami, které romány odrážejí s přihlédnutím k zásadním společenským, kulturním a ekonomickým změnám, ke kterým došlo v této oblasti ve velice krátkém časovém úseku, což nutně přineslo zásadnější mezigenerační rozpory uvnitř tradičních rodin.
Orientální tanec v kontextu západní a arabské islámské společnosti
Středová, Lucie ; Veselý, Rudolf (vedoucí práce) ; Ondráš, František (oponent)
Orientální tanec v kontextu západní a arabské islámské společnosti Tato práce se zabývá vývojem a postavením orientálního tance a profesionálních tanečnic v arabské islámské společnosti, do jaké míry se v tomto postavení odrážel vliv Západu a jakým způsobem pak orientální tanec pronikl do západní kultury. Z hlediska časového se práce zaměřuje na 19. a 20. st., z hlediska místního zejména na Egypt, centrum orientálního tance. Tato práce je doplněna dotazníkem, jehož vyhodnocení nastiňuje vývoj postavení orientálního tance a tanečnic v arabské společnosti na počátku 21. st.
Satira v klasické arabské poezii
Pletichová, Anna ; Ondráš, František (vedoucí práce) ; Oliverius, Jaroslav (oponent)
Resumé Satirická poezie zastává v klasické arabské literatuře velice významné místo. Poezie byla v předislámské a raně islámské společnosti velice ceněna a brána de facto jako jediný projev krásné literatury. Na rozdíl od prózy, která se omezovala spíše na folklorní a naučnou oblast, jí tak Arabové považovali za pravý umělecký výraz a jejímu autorovi, básníku, přikládali tradičně významnou společenskou funkci. Satira se v arabském prostředí vyvinula nejpravděpodobněji z kleteb a nadávek tradičních šamanů, kāhinů, a protože víra v sílu slova byla ve zdejší společnosti hluboce zakořeněná, těšila se tradičně hluboké vážnosti. Spolu s vývojem společnosti po vzniku islámu se změnila i úloha satirické poezie. Ze své původní funkce zastrašování a hrozeb nepříteli se z ní stal prostředek obživy básníků, politické propagandy a zábavy společnosti. Satirická poezie se stala svébytným uměleckým žánrem. Tato diplomová práce pojednává o vzniku a vývoji satirické poezie od doby předislámské až do jejího vrcholu za vlády umajjovské dynastie a zaměřuje se na její literární i společenskou funkci. Zvýšená pozornost je zde věnována nejvýznamnějším umajjovským satirickým básníkům - al- Achtalovi, al-Farazdaqovi a Džarīrovi. Výklad o jejich životě a tvorbě ilustrují překlady básnických ukázek, které vždy doprovází interpretace a...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 76 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.