Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 108 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Role demetyláz z rodiny proteinů JARID 1 ve formování sestřihovém komplexu
Volek, Martin ; Stiborová, Marie (vedoucí práce) ; Martínek, Václav (oponent)
Sestřih pre-mRNA je proces při kterém dochází k "vystřižení" intronů z pre-mRNA a následnému spojení exonů. Řada studií indikuje, že až 80 % sestřihu pre-mRNA se uskutečňuje kotranskripčně, tedy v době, kdy nově vznikající pre-mRNA je ještě připojena k RNA polymeráze II. Sestřih pre-mRNA tedy probíhá z větší části v těsné blízkosti chromatinu. Ten může být různými způsoby modifikován a tyto modifikace mohou ovlivňovat dynamiku sestřihu pre-mRNA. Jednou z těchto modifikací je tri-metylace lysinu 4 na histonu 3 (H3K4me3). Tato histonová modifikace se nachází v oblasti kolem promotoru aktivně přepisovaných genů a její množství koreluje s transkripční aktivitou. V předchozích studiích byla navržena nepřímá vazba částice snRNP U2 (small nuclear ribonukleoprotein particle, snRNP) na H3K4me3 prostřednictvím chromodoménového proteinu CHD1. Specifickým odstraněním H3K4me3 by bylo možné zjistit vliv této histonové modifikace na tvorbu sestřihového komplexu. K tomuto účelu byla použita demetyláza z rodiny proteinů JARID1C (složený z Jmj a ARID domén), která specificky demetyluje H3K4me3. V práci byl připraven expresní plasmid, který obsahuje cDNA pro demetylázu JARID1C. Pomocí metod Western blot a imunofluorescence, bylo dokázano snížení hladiny metylace H3K4 v HeLa buňkách exprimujících JARID1C. Následně...
Ověření potenciálu pulzní proteolýzy pro studium konformační stability cytochromů b5
Maroušková, Růžena ; Martínek, Václav (vedoucí práce) ; Hudeček, Jiří (oponent)
Monooxygenasový systém se smíšenou funkcí hraje velkou roli při metabolismu cizorodých látek. Hlavní součástí tohoto systému je cytochrom P450, díky němuž jsou látky přicházející do našeho těla převáděny na polárnější produkty. Cytochrom b5 (cyt b5) je schopen modulovat funkci cytochromu P450, mechanismus této modulace však dosud nebyl zcela objasněn. Předpokládá se, že by to mohlo být zprostředkováno buď přenosem elektronů z cyt b5, nebo i allosterickou modulací cytochromu P450 vyvolanou interakcí s cyt b5. Cílem práce bylo nalézt a připravit vhodný analog cyt b5, který by nebyl schopen přenosu elektronů, ale přitom by byl strukturně velmi blízký nativnímu cyt b5. V práci byla pro sledování konformační stability cyt b5 a jeho analogů využívána metoda pulzní proteolýzy. Tato metoda využívá štěpení proteinu proteasou v prostředí denaturačního činidla. Pro solubilní proteiny bývá jako denaturant využívána močovina a jako proteasa thermolysin. Pro membránové proteiny se jako denaturant používá spíše SDS a v tomto prostředí se jako proteasa využívá subtilisin. Cílem diplomové práce bylo pomocí této metody porovnat konformační stabilitu nativního lidského cyt b5 obsahujícím v aktivním centru hem s apo-cyt b5 a cyt b5 rekonstituovaným s MnIII protoporfyrinem IX (MnIII PPIX), CrIII protoporfyrinem IX...
Využití hry Minecraft ve výuce chemie
Mrvová, Marie ; Míka, Luděk (vedoucí práce) ; Martínek, Václav (oponent)
Cílem bakalářské práce je představit digitální hru Minecraft Education jako didaktický prostředek ve výuce chemie. Teoretická část se zabývá problematikou zapojení digitálních her do vzdělávání, zejména do výuky přírodních věd. Vymezuje pojmy a uvádí výhody a nevýhody, které jsou s implementací digitálních her do výuky spojeny. Stručně zmapována je rovněž historie vývoje digitálních her a digitalizace vzdělávání u nás. V rámci praktické části je představena hra Minecraft Education. Jsou popsány nástroje a funkce, které umožňují její využití v hodinách chemie. Je prozkoumán její vzdělávací potenciál a naznačena úskalí, která jsou s jejím zapojením do výuky spojena. Klíčová slova digitální hra, videohra, počítačová hra, vzdělávání, game-based learning, výuka chemie, Minecraft Education
Výuka chemie na SŠ - experimentální část, návrhy experimentů vhodných pro výuku na SŠ
Boguschová, Veronika ; Petrželová, Simona (vedoucí práce) ; Martínek, Václav (oponent)
Experiment je nedílnou součástí výuky chemie. Využití potravin a přírodních materiálů efektivně propojuje výuku chemie s každodenním životem. Vhodnou potravinou k tomuto účelu jsou například bonbony typu lentilky. Na trhu se vyskytují lentilky od mnoha výrobců, lišící se použitými druhy barviv. Používaná barviva jsou jak přírodní, tak syntetická. Různorodé vlastnosti těchto barviv umožňují využití lentilek pro výuku různých témat předmětu chemie. Lentilky barvené přírodními barvivy je možné použít pro laboratorní cvičení zaměřená na téma pH a acidobazické indikátory. V kombinaci s provedením experimentů s extrakty z přírodnin je lze také využít k výuce kvalitativní analýzy a UV-VIS spektroskopie. V diplomové práci byla navržena dvě laboratorní cvičení na téma Analýza barviv používaných v potravinářství, která byla později ověřena na žácích SŠ. Syntetická barviva se často liší svou polaritou, čehož je možné využít v laboratorních cvičeních zaměřených na separační metody, konkrétně v této práci pro výuku chromatografie a extrakce. K těmto účelům je použita žlutá, zelená a modrá synteticky barvená lentilka. Navržené laboratorní cvičení bylo rovněž ověřeno na žácích SŠ. K laboratorním cvičením byly sepsány metodické pokyny pro učitele a vytvořeny kompletní výukové materiály včetně studijních textů,...
Vliv animací na motivaci a studijní výsledky žáků ve výuce přírodovědných předmětů
Šarboch, David ; Teplá, Milada (vedoucí práce) ; Martínek, Václav (oponent) ; Ganajová, Mária (oponent)
Disertační práce se zabývá vlivem interaktivních výukových animací na motivaci a studijní výsledky žáků. V současné době je motivace žáků ve výuce velmi diskutované téma (Ikwuka et al., 2017). Autoři mnoha studií stejně jako tvůrci národních kurikul prohlašují, že je nutné zaměřit se na přechod od tradičních metod výuky (např. frontální výuka) k metodám aktivizujícím žáky. Zároveň v současné době sledujeme nízkou oblibu přírodovědných předmětů mezi žáky základních a středních škol (Szarka et al., 2014). Tudíž je vhodné přicházet s metodami, které jednak vytvoří interaktivní prostředí, ve kterém mohou žáci rozvíjet své znalosti, dovednosti a kompetence, a jednak žáky zaujmout a motivovat k další práci. Proto je hlavním cílem disertační práce zjistit, jak působí animace na motivaci a studijní výsledky žáků středních škol (konkr. v přírodovědných předmětech). Didaktickým prostředkem, který by tyto skutečnosti mohl pomoci naplnit, je výuková animace. Většina autorů, kteří se věnují problematice výukových animací, se shodují na pozitivním přínosu jejich využití v hodinách v mnoha ohledech, nicméně výzkumů, které se zabývaly či zabývají ovlivnění motivace žáků je prozatím nedostatek (Stith, 2004; Barak et al. 2011; Szarka et al., 2016). Výukové animace používané ve výzkumu, který je součástí této...
Materiály pro výuku biochemie na gymnáziích - hladké a kosterní svalstvo
Honomichl, Petr ; Martínek, Václav (vedoucí práce) ; Teplá, Milada (oponent)
Moderní spole nost dává lov ku adu jistot a výhod, avšak jedním z jejích vážných problém je i to že v tšina z nás tráví nep irozen dlouhou dobu sedavým zp sobem u po íta , televizí apod., což má spolu s nadbytkem nevhodné stravy na naše zdravý velmi neblahý vliv a p ispívá mimo jiné k "epidemii" civiliza ních chorob, které obsazují první p í ky v p í inách úmrtí civilizovaného lov ka. Není divu, že ást spole nosti, která si toto uv domuje, si klade za cíl, aby lidi trávili sv j volný as aktivn , tedy pohybem a sportem. Aby se situace zlepšila, je t eba tuto problematiku více zd raz ovat a nezapomínat ji za le ovat i do výuky st edoškolských p edm t , pomoci žák m hledat nové cesty k pochopení významu podstaty pohybu a k tomu je vhodné využít a propojit chemií, biologií a t lesnou výchovu. Problematika kosterní a hladké svaloviny je na st ední škole p edm tem výuky biologie lov ka, zde je však výuka tématu pojatá spíše popisnou formou, p i níž se žáci u í spoust odborných termín (vesm s léka ských pojm ) a samotný výklad mechanismu svalové innosti se omezuje jen na popis kosterní (p í n pruhované) svaloviny. K podpo e výuku této problematiky na st edních školách gymnaziálního typu se snaží p isp t tato bakalá ská práce. Sou ástí práce je rozbor vybraných st edoškolských u ebnic chemie a biologie,...
USB-mikroskop v chemii a geologii - hračka pro geeky nebo pomůcka pro výuku přírodních věd?
Kopecký, Ondřej ; Šmejkal, Petr (vedoucí práce) ; Martínek, Václav (oponent)
Ve školním prostřední se často využívají mikroskopy, aby daly žákům vhled do mikrosvěta, ať už (zejména) pro sledování malých objektů v biologii, ale také v chemii nebo geologii. Pro sledování neprůhledných objektů se obvykle využívá stereoskopický mikroskop, jiným slovem binolupa. Tato zařízení umožňují zkoumat větší, neprůhledné a prostorové vzorky. V posledních dekádách se na trhu a v technických oborech objevuje tzv. USB-mikroskop, který by mohl díky svým vlastnostem jako je odolnost a malé rozměry zařízení být alternativou binolupy. Tato zařízení se ovšem ve výuce zatím moc nevyužívají, je ale otázka, zda by jejich využívání nepřinášelo obtíže či bylo méně názorné pro výuku, např. díky omezenému zornému poli USB-mikroskopu v porovnání s binolupou. Práce se tak v daném ohledu zabývá pozorováním binolupy a USB-mikroskopu z hlediska motivace žáků při práci s uvedeným zařízením a dále se snaží hodnotit uživatelskou zkušenost žáků při práci s uvedenými zařízeními. Za tímto účelem byla připravena výuková aktivita pro práci s binolupou a USB-mikroskopem, v níž žáci pomocí binolupy a USB-mikroskopu určovali u minerálů krystalografickou soustavu, jejich chemické složení a s tím spojený tvar. Následně prostřednictvím dotazníkového šetření hodnotili práci s binolupou s USB-mikroskopem. Výsledky šetření...
Lipidy v kontextu vzdělávání na středních školách
Staníček, Jan ; Martínek, Václav (vedoucí práce) ; Teplá, Milada (oponent)
Již více než 15 let existuje v České republice (ČR) pro gymnázia Rámcový vzdělávací program (RVP G), který nutí učitele užívat více didaktických a pedagogických poznatků ve výuce. Bohužel ke zprostředkování takového vzdělávání nejsou vždy k dispozici vhodné materiály (např. pro téma "lipidy"). Tato práce se pak zabývá jednak pojetím lipidů v učebnicích a závěrečných pracích, a především pak tvorbou vlastních materiálů na vybraná podtémata k lipidům a jejich testováním ve výuce. Výsledky této práce ukážou, že téma lipidy není ve vybraných učebnicích zpracováno podle zvolených kritérií dostatečně dobře. Pravděpodobně proto, že jsou používané učebnice zastaralé. Další výsledky ukážou, že tento problém již řešili jiní autoři ve svých závěrečných pracích tvorbou nových materiálů, které zvolená kritéria naplňují. Bohužel současným prostředkům pro výuku lipidů chybějí aktuální praktické biochemické poznatky, úlohy na fixaci těchto poznatků a rozvíjení praktických dovedností. Z tohoto důvodu byly v rámci této práce takové materiály připraveny na 7 dílčích podtémat - ateroskleróza, civilizační choroby, cholesterol, makronutrienty potravy a jejich základní vztahy v lidském metabolismu, omega-3 mastné kyseliny, omega-6 mastné kyseliny, vliv složení stravy na vznik cukrovky druhého typu a dalších chorob -...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 108 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
2 Martinek, Viktor
3 Martinek, Vojtěch
3 Martinek, Vít
4 Martínek, Vladislav
3 Martínek, Vojtěch
7 Martínek, Václav
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.