Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 56 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Literární experiment Aleny Vostré. Aspekty nového románu v díle Vlažná vlna
Pavlíková, Karolína ; Šebek, Josef (vedoucí práce) ; Králíková, Andrea (oponent)
Tato bakalářská práce je koncipována jako interpretačně komparativní analýza románu Aleny Vostré Vlažná vlna (1966). Soustředí se zejména na jeho experimentální rysy, z nichž mnohé nesou znaky charakteristické pro poetiku nového románu. Proto je v první části nastíněn jak dobový kontext francouzského nového románu, tak české experimentální tvorby 60. let, jenž slouží jako orientační východisko následujícího rozboru. Důležitou součást tvoří rozbor stěžejních děl nového románu, jakož i ohlasy Vlažné vlny v soudobých kritikách. V druhé části práce jsou analyzovány hlavní motivy díla a jejich vliv na celkovou kompozici díla, postavy a jazyk. Cílem práce je postihnout, v čem spočívá experimentálnost románu Aleny Vostré, na základě komparace ozřejmit, zda skutečně nese rysy nového románu, a tím jej usouvztažnit v rámci české i francouzské experimentální literatury vymezeného období.
Za devatero horami. K teorii literatury pro děti a mládež
Segi Lukavská, Jana ; Bílek, Petr (vedoucí práce) ; Králíková, Andrea (oponent)
Tato diplomová práce kriticky představuje vybrané teoretické koncepty, které se snaží popsat charakteristiky literatury pro děti a mládež (dále: LPDM). Zaměřuje se přitom zhruba na poslední tři desetiletí zahraničního bádání o LPDM. Pozornost je nejprve věnována teoriím přistupujícím k LPDM z hlediska specifických vlastností jejích textů. Poté práce prezentuje teorie, jež LPDM popisují primárně na základě specifického kontextu, v němž díla vznikají a v němž jsou (kriticky i laicky) recipována. Nakonec se diplomová práce zabývá přístupy, které kladou důraz na specifičnost adresáta (resp. adresátů) LPDM. Přítomná práce upozorňuje na potenciální přínos jednotlivých teorií, zaměřuje se však také na jejich problematická místa. Snaží se tak nabídnout českému literárněvědnému prostředí nové nástroje pro produktivní analýzu a interpretaci LPDM.
Česká pohádka 21. století
Straková, Monika ; Bílek, Petr (vedoucí práce) ; Králíková, Andrea (oponent)
Bakalářská práce se zaměří na nejnovější podoby české autorské pohádky. Cíleně byla vybrána díla, která se umístila na prvních místech v žebříčcích oblíbenosti a prodeje na českém knižním trhu. Smyslem práce je analýza těch děl, které vykazují určitý společenský vliv a tvoří dobový vkus. Analyzována bude výtvarná součást děl a pozornost bude věnována i různorodým mediálním podobám, jež současná pohádka využívá.
V hlíně snů a skutečnosti. Autobiografické postupy v próze Pavla Růžka a Jerzyho Pilcha
Zaor, Olga ; Bílek, Petr (vedoucí práce) ; Králíková, Andrea (oponent)
Tato diplomová práce se zaměřuje na tvorbu dvou současných autorů: Pavla Růžka a Jerzyho Pilcha. Hlavním postupem je analýza a interpretace jejich autorské práce s vlastní biografií a přístupu k spisovatelské identitě. Spisovatelé jsou z jednoho pokolení, liší se ale poetikami a literárními tradicemi, na které navazují. Autory spojuje řada společných motivů, které mají zdroj v jejich životech: spisovatelská reflexe, alkoholová nemoc, mýtus dětské krajiny, osudová místa, ženy či konkrétní typy hrdinů (včetně zvířat). Práce také charakterizuje pozici obou spisovatelů ve vědomí českých a polských čtenářů a na knižních trzích.
Rudiš jako následovník Hrabala? K problematice skazu v díle Jaroslava Rudiše
Rizikyová, Markéta ; Málek, Petr (vedoucí práce) ; Králíková, Andrea (oponent)
Diplomová práce se zaměří na skaz v díle Bohumila Hrabala a v díle Jaroslava Rudiše. Teoretické vymezení skazu a představení hlavních rysů této narativní strategie vychází především ze statí Borise Echjenbauma, Viktora Vinogradova a definic skazu Wolfa Schmida a Miroslava Drozdy. Jako specificky česká odnož skazu je krátce představena hospodská historka, kterou v 60. letech 20. století definoval Emanuel Frynta a o zhruba deset let později rozšířil - pod pojmem hospodský kec - Václav Černý. Následují dvě analytické kapitoly, první je věnována skazu v díle Bohumila Hrabala, druhá skazu v díle Jaroslava Rudiše. Poslední kapitola se věnuje komparaci skazu v díle obou spisovatelů.
Analýza školních seznamů literárních děl k ústní části maturitní zkoušky z českého jazyka a literatury
Horáková, Kristýna ; Brož, František (vedoucí práce) ; Králíková, Andrea (oponent)
Diplomová práce analyzuje seznamy četby sestavované jednotlivými středními školami ve školním roce 2016/2017 v rámci společné části maturitní zkoušky - ústní části zkoušky z českého jazyka a literatury. Práce vytváří základní materiál pro zkoumání podoby a vývoje státní maturitní zkoušky. Školní seznamy děl usouvztažňuje s literárněteoretickým pojímáním kánonu a dotýká se literární vědy, pedagogiky a didaktiky. Práce postupuje od obecného zkoumání literárního kánonu k funkcím a podobám kánonu školního a maturitního. Poté se zabývá konkrétními dokumenty, které měli k dispozici žáci maturitních ročníků. Práce provádí základní výzkum na výběrovém souboru 461 středních škol, které realizují studium zakončené maturitní zkouškou. Následuje představení získaných dat, ověření splnění závazných kritérií Katalogu požadavků zkoušek společné části maturitní zkoušky a komparace získaných dat s dostupnými zdroji ze školního a literárněvědného prostředí. Závěry odkrývají podobu materiálu daného segmentu maturitní zkoušky a jsou zasazeny do kontextu současných poznatků akademické a odborné společnosti. Klíčová slova Seznam literatury, maturitní zkouška, český jazyk a literatura, školní četba, literární kánon, současná literatura
Traumatizující zkušenost a její řešení v románech Lenky Lanczové
Čadková, Adéla ; Bílek, Petr (vedoucí práce) ; Králíková, Andrea (oponent)
Práce analyzuje jednodílné romány s ústřední dívčí postavou, jež Lenka Lanczová publikovala v devadesátých letech minulého století, a zasazuje je do kontextu žánru dívčího románu. Lenka Lanczová v této části své tvorby zpracovává široké spektrum událostí a zápletek příznačných pro období dospívání, kterému se rozhodla věnovat Ty jsou nejednou rozvedeny do extrémních poloh, čímž se otevírá prostor pro tematizaci možných traumatických konsekvencí. Práce přináší přehled těchto možných traumatizujících zkušeností a pokouší se definovat terapeutický přínos jejich románové reflexe i zákonitosti, jimiž je konstituován. Klíčová slova Lenka Lanczová, červená knihovna, román pro ženy, román pro dívky, young adult traumatizující situace, čtenářka, protagonistka
Způsoby komunikace ve vybraných dílech současné české prózy
Göttlichová, Adéla Magdaléna ; Králíková, Andrea (vedoucí práce) ; Bílek, Petr (oponent)
Diplomová práce se zabývá fenoménem mezilidské komunikace, zvláště problematické komunikace, v devíti českých prózách, které byly vydány v rozmezí let 2011 až 2021. Práce si klade za cíl reflektovat podoby mezilidské komunikace ve vybraných titulech současné české literatury z hlediska tematicko-motivického a analyzovat, jakým způsobem je komunikace konstruována v narativních postupech. Analyzované prózy jsou (seřazeny podle následnosti kapitol): Nejlepší pro všechny Petry Soukupové, Tiché roky Aleny Mornštajnové, Do vnitrozemí Vladimíry Valové, Chirurg Petry Dvořákové, Místa ve tmě Lidmily Kábrtové, Nonstop Eufrat Veroniky Bendové, Český ráj Jaroslava Rudiše, Hry bez hranic Michala Kašpárka a Logoz Davida Zábranského.
Kreativní využití digitálních aplikací v literární výchově
Zajíčková, Kateřina ; Šindlerová, Jana (vedoucí práce) ; Králíková, Andrea (oponent)
Digitální aplikace mohou sloužit jako prostředek zatraktivnění obsahu literární výchovy i jako nástroj k rozvíjení kompetencí, kreativity a flexibilního myšlení žáků. Cílem této převážně prakticky zaměřené práce je prozkoumání didaktického potenciálu vybraných digitálních aplikací v literární výchově a literární komunikaci. V teoretické části nejprve představujeme jednak oborová východiska naší práce, jednak také dosavadní poznatky o využívání digitálních technologií ve výuce, včetně hlavních příležitostí a rizik, které tyto technologie mohou do edukačního prostředí přinášet. Praktická, rozsáhlejší část obsahuje popis vybraných konkrétních digitálních aplikací vhodných pro využití v hodinách literární výchovy, u nichž hodnotíme jednak jejich didaktický potenciál, jednak nároky na digitálněkompetenční úroveň uživatele-pedagoga. Součástí práce je rovněž vytvoření vlastních digitálních zdrojů včetně vzorových metodik.
Vztah techniky a kouzel ve fikčních světech seriálů Miloše Macourka a Václava Vorlíčka
Kabelová, Ester ; Šebek, Josef (vedoucí práce) ; Králíková, Andrea (oponent)
Bakalářská práce se zaměřuje na analýzu seriálů Miloše Macourka a Václava Vorlíčka s využitím teorie fikčních světů. Soustředí se na výrazný rys výstavby jejich fikčních světů - dvojdomost. Podrobně analyzuje seriály Arabela, Létající Čestmír a Křeček v noční košili z hlediska rozdělení jejich fikčního světa na přirozenou a nadpřirozenou oblast. Pozornost je upřena na domény techniky a kouzel, jež dané oblasti zastupují, a zkoumány jsou reakce postav na konfrontaci s těmito doménami. Cílem práce je odpovědět na otázku, jak dané domény mohou postavy ovlivnit a jak přijetí domén souvisí s jejich pozicí ve fikčním světě.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 56 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
2 Králiková, Andrea
3 Králíková, Alena
1 Králíková, Aneta
2 Králíková, Anna
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.