Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 48 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Kant, Husserl and Berkeleyan Idealism
Zeman, Milan ; De Santis, Daniele (vedoucí práce) ; Karásek, Jindřich (oponent)
Jak Kant, tak Husserl se ve zralé fázi svého myšlení dopracovali k určitým idealistickým naukám. které si jsou vzájemn velmi podobné a dokonce i nesou stejné jméno, totižě transcendentální idealismus. Ačkoliv jsou tyto dvě stejnojmenné nauky ve skutečnosti podstatně odlišné, v jednom bodě se zcela překrývají: obě totiž byly jejich autory úzkostlivě odlišovány od Berkeleyho materiálního idealismu, to jest, od oné kontroverzní nauky z 18. století, která popírá na mysli nezávislou existenci materiálního světa. Cílem této práce je ukázat, že Kant a Husserl jsou, navzdory jejich neoblomnému nesouhlasu, jednoznačně Berkeleyovskými či, jinými slovy, materiálními idealisty, a že argumenty, jimiž se vůči tomuto výkladu hájí, jsou buď neudržitelné, anebo irelevantní vzhledem k otázce ontologické orientace jejich idealismu. Argumentace pro pozitivní tezi této práce se v obou případech zakládá na samotném jádru té které formy idealismu: v práci je tudíž ukázáno, že v případě Kanta je materiální idealismus celistvě obsažen již v jeho nauce transcendentální estetiky, a že v případě Husserla totéž platí pro jeho princip relativity.
The problem of solipsism and ontic reality of not-I in Fichte
Dubovec, Marcel ; Karásek, Jindřich (vedoucí práce) ; Sobotka, Milan (oponent)
DUBOVEC, Marcel. Problematika solipsizmu a ontickej reálnosti Nie-Ja u Fichteho (Bakalárska práca). Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta, Ústav filosofie a religionistiky Vedúci práce: Dr. phil. habil. (PD) Jindřich Karásek, Dr. Bakalárska práca pojednáva o Fichteho filozofii v spojitosti so zásadami vedoslovia. Tie sú často mylne spájané s koncepciou solipsizmu. Úlohou práce je poprieť solipsistické chápanie Fichtovho idealizmu. Dosahuje sa toho skúmaním troch textov: Hölderlinovej kritiky, prvých dvoch zásad zo Základu celého vedoslovia a Druhého úvodu do vedoslovia. Popretím solipsistickej pozície sa nastoluje otázka chápania konceptu absolútneho Ja. Na jednej strane sa naskytá tradičná transcedentálne-logická interpretácia absolútneho Ja. Na druhej strane je prostredníctvom Heideggerovej ontologickej diferencie vyslovená hypotéza o chápaní absolútneho Ja ako bytia a Nie-Ja ako súcna. Autor sa pokúša nazerať tieto dve interpretácie v jednote.
Hlas rozumu. Studie ke Kantově kritické filosofii
Pech, Robin ; Karásek, Jindřich (vedoucí práce) ; Sirovátka, Jakub (oponent) ; Koblížek, Tomáš (oponent)
Filosofie se tradičně vymezuje proti rétorice. Tradiční rozdíl mezi filosofií a rétorikou se zakládá na rozlišení mezi pravdivou a přesvědčivou řečí. Dějiny filosofie nabízejí řadu historických příkladů, jak vztah mezi pravdou a přesvědčivostí pojmout. Tradičně se tento vztah pojímal tak, aby na jeho základě bylo možné filosofii vymezit proti rétorice. Toto pojetí nacházíme také v kritických textech Immanuela Kanta. Kantův projekt kritické filosofie lze tudíž z tohoto hlediska interpretovat jako pokus o purifikaci filosofie a její oddělení od rétoriky. Když ale Kant vymezuje filosofii vůči rétorice, upadá do zjevného rozporu. Kritická filosofie totiž napomáhá uskutečnit ideje osvícenství. Pomáhá šířit hlas rozumu. Šíření všeobecné osvěty však vyžaduje účinné propojení filosofie s rétorikou, pravdy s přesvědčivostí. Protože je kritická filosofie orgánem osvícenství, získává tím specifickou rétorickou dimenzi. Bližší zkoumání rétorické dimenze Kantovy kritické filosofie, které dosud představuje jisté desideratum odborného kantovského bádání, otevírá zcela nové badatelské a interpretační možnosti.
Pojetí vkusu v Kantově estetice
Krapchatova, Marina ; Karásek, Jindřich (vedoucí práce) ; Matějčková, Tereza (oponent)
(česky) Tato práce se soustředí na Kantovo pojetí vkusu v "Kritice soudnosti". Cílem práce je zkoumání tohoto pojetí v estetické zkušenosti, v níž předmětům připisujeme predikát "krásný", totiž v soudech vkusu. Soud vkusu je estetický reflexivní soud, s jehož pomocí připisujeme předmětu predikát "krásný" a určujeme vlastní vnitřní cit spjatý s aktem posuzování formy daného předmětu. Práce se věnuje analýze příslušných soudů za účelem určení podmínek, za kterých je soud vkusu považován za čistý, a dedukce soudů vkusu, kde se prokazuje platnost a nutnost daných soudů, a to specifického rázu - intersubjektivního. Pomocí daného přístupu je možné definovat vkus jako autonomní schopnost soudit předměty estetického zalíbení, jejíž princip spočívá v subsumpci mohutností, obrazotvornosti a rozvažování ve stavu svobodné hry.
The Young Marx: Process of Production and Formation of the Common Powers
Svatík, Adam ; De Santis, Daniele (vedoucí práce) ; Karásek, Jindřich (oponent)
V Marxových raných spisech je lidská smyslovost chápána na základě pojmu bytostních sil a jejich předmětů. Marxova myšlenka, že lidské smysly jsou v kapitalistické společnosti ochuzeny, značí, že tato společnost zapříčiňuje redukci smyslovosti na vlastnění a sil na jedinou pracovní sílu. Odcizení interpretuji jako reálný proces této redukce. Jde o produkci bytostí, kterých esence uskutečňuje redukci smyslů a sil. Takto chápána produkce nemá produktivní vnějšek ve smyslu svobodné nebo neodcizené produkce, ale vnějšek politický či destruktivní. Osvobození lidských smyslů je tedy dvojí proces, ve kterém destrukce koinciduje s invencí sil.
Teorie poznání Rudolfa Steinera
Kasper, Vojtěch ; Karásek, Jindřich (vedoucí práce) ; Petříček, Miroslav (oponent)
Předložená diplomová práce se zabývá filosofickým dílem rakouského myslitele Rudolfa Steinera (1861-1925). Soustřeďuje se přitom především na jeho epistemologické myšlení, neboť si za hlavní cíl klade vyložit jeho teorii poznání. Práce je strukturována do čtyř kapitol. Nejprve seznamuje čtenáře se Steinerovým životem, myšlenkovým vývojem a dílem, a to zejména tím, jež spadá do první, tj. právě filosofické (a nikoli ještě theosoficko- anthroposofické) fáze jeho tvůrčího života. Poté pojednává o jeho vztahu k J. W. Goethovi, jehož myšlenkový (a zvláště přírodovědecký) odkaz mu byl hlavním pramenem inspirace, a zároveň také načrtává základní podobu Goethovy vědecké metody a jejího epistemologického pozadí, totiž jeho empirického a současně objektivního idealismu, který Steinera hluboce oslovil a motivoval k sepsání prvního svého filosofického spisu: Grundlinien einer Erkenntnistheorie der Goetheschen Weltanschauung (1886). Tomuto dílu, v němž vlastně popsal a pojal svou teorii poznání zároveň jakožto teorii poznání Goethovu, je věnována třetí kapitola. Analyzovány a interpretovány jsou jeho hlavní tři na sebe navazující oddíly, ve kterých formuluje své pojetí zkušenosti, myšlení a poznání. Poslední kapitola pak podává výklad noetické části Steinerova filosofického operis magni: Die Philosophie der...
Language and Memory in Hegel's Conception of History
Formanová, Josefina ; Karásek, Jindřich (vedoucí práce) ; Matějčková, Tereza (oponent)
Tato práce si klade za cíl vyložit dva koncepty, které sehrávají nezanedbatelnou roli v Hegelově filosofii života a dějin: totiž jazyk a paměť. Práce má spíše kontemplativní povahu a je rozdělena do tří částí. V první části zkoumám trojí vztah: mezi jazykem a myšlením, myšlením a skutečností a skutečností a jazykem. Domnívám se, že jazyk sdílí s myšlením a skutečností logickou strukturu a sám v tomto trojvztahu vystupuje jako performativní princip (či aktér) tvořící skutečnost jakožto nástroj externalizace pohybu myšlení, bez něhož by nebyl žádný vývoj Ducha možný. Druhá část práce se soustředí na pojem paměti a její funkce v rámci myšlení a aktivity sebevědomí. Jazyk zde má podobu a funkci moderního pojetí diskurzu, a to s ohledem na jeho aktivní roli ve vytváření skutečnosti. Paměť je pojímána zásadním způsobem vztažena k materii či materiální objektivitě, která si v paměti žádá své pojmenování, své uchopení v jazyce. Paměť je princip zvnitřňování a jazyk je princip zvnějšňování, přičemž oba termíny jsou pevně ukotveny v tzv. noci já, či noci sebevědomí každého ducha. Druhou část uzavírá objasnění vztahu mezi subjektem a objektem na pozadí konceptu paměti. Třetí část práce se přímo zabývá procesem sebevyjádření v rámci dějin, rozdílem mezi dějinami a pamětí co do jejich obsahu a v závěru...
Language and Memory in Hegel's Conception of History
Formanová, Josefina ; Karásek, Jindřich (vedoucí práce) ; Matějčková, Tereza (oponent)
Tato práce si klade za cíl vyložit dva koncepty, které sehrávají nezanedbatelnou roli v Hegelově filosofii života a dějin: totiž jazyk a paměť. Práce má spíše kontemplativní povahu a je rozdělena do tří částí. V první části zkoumám trojí vztah: mezi jazykem a myšlením, myšlením a skutečností a skutečností a jazykem. Domnívám se, že jazyk sdílí s myšlením a skutečností logickou strukturu a sám v tomto trojvztahu vystupuje jako performativní princip (či aktér) tvořící skutečnost jakožto nástroj externalizace pohybu myšlení, bez něhož by nebyl žádný vývoj Ducha možný. Druhá část práce se soustředí na pojem paměti a její funkce v rámci myšlení a aktivity sebevědomí. Jazyk zde má podobu a funkci moderního pojetí diskurzu, a to s ohledem na jeho aktivní roli ve vytváření skutečnosti. Paměť je pojímána zásadním způsobem vztažena k materii či materiální objektivitě, která si v paměti žádá své pojmenování, své uchopení v jazyce. Paměť je princip zvnitřňování a jazyk je princip zvnějšňování, přičemž oba termíny jsou pevně ukotveny v tzv. noci já, či noci sebevědomí každého ducha. Druhou část uzavírá objasnění vztahu mezi subjektem a objektem na pozadí konceptu paměti. Třetí část práce se přímo zabývá procesem sebevyjádření v rámci dějin, rozdílem mezi dějinami a pamětí co do jejich obsahu a v závěru...
Sebevlastnictví, jeho adekvátnost a srovnání s autonomií
Matoška, Lukáš ; Brabec, Martin (vedoucí práce) ; Karásek, Jindřich (oponent)
Práce se zabývá vybranými sebevlastnickými přístupy k interrupci a sebevraždě. Vychází z pozorování, že v těchto dvou oblastech je argumentace založená na předpokladu sebevlastnictví poměrně rozšířená. Klade si otázku, do jaké míry jsou tyto přístupy adekvátní, tj. do jaké míry odpovídají skutečným životním situacím. Způsob, jak posuzovat adekvátnost, navrhuje v návaznosti na Margaret Olivii Littlovou. Sebevlastnický přístup k interrupci je následně na konkrétních příkladech ukázán jako neadekvátní. Práce se dále zaměřuje na libertariánský přístup k otázce práva na konsenzuální zabití. Na článku Petera Vallentyna ukazuje, že sebevlastnická obhajoba tohoto práva nemusí být dostatečná. V této souvislosti se věnuje vztahu mezi sebevlastnictvím a autonomií. Ukazuje, že se na nich zakládají dvě samostatné argumentační strategie, kterými lze obhajovat jedincova práva.
Teorie tolerance u Rainera Forsta
Sklenář, Václav ; Matějčková, Tereza (vedoucí práce) ; Karásek, Jindřich (oponent)
Cílem práce je výklad a zhodnocení teorie tolerance, kterou předkládá Rainer Forst. Tolerance je jedním z nejdiskutovanějších témat současné politické teorie i praxe. Kritická recepce systematického zpracování tohoto tématu předním politickým myslitelem současnosti má poskytnout historickou, systematickou a normativní orientaci ve struktuře komplexní problematiky tolerance. Výklad sleduje Forstovy historické analýzy, které vysvětlují vývoj pojmu a různých pojetí tolerance a zároveň poskytují normativní hodnocení jednotlivých vývojových tendencí. Následně se zabývá čistě systematickou částí Forstovy práce, tedy jeho vlastní teorií tolerance, a zasazuje ji do širšího kontextu Forstovy konstruktivistické teorie spravedlnosti. Na výklad Forstovy teorie navazuje její kritické zhodnocení, které odhaluje systematické nedostatky Forstovy koncepce a tím zároveň poukazuje na širší problémy liberalismu a konstruktivismu.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 48 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
10 KARÁSEK, Jakub
14 KARÁSEK, Jan
9 KARÁSEK, Jiří
10 Karásek, Jakub
14 Karásek, Jan
9 Karásek, Jiří
7 Karásek, Josef
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.