|
Hudebně-pohybový kroužek s prvky cloggingu pro žáky 1. stupně ZŠ
Nedvídková, Marie ; Hurníková, Kateřina (vedoucí práce) ; Jiřičková, Jiřina (oponent)
Diplomová práce se zabývá návrhem ročního výukového plánu hudebně-pohybového kroužku pro žáky 1. stupně ZŠ. Cílem práce je představit taneční styl s názvem "clogging" (americký country step) a předložit metodiku výuky jeho základů, v níž bude kladen důraz kromě seznámení s prvky tohoto stylu zejména na hudební rozvoj žáků. Diplomová práce byla zamýšlena jako možná inspirace pro vedoucí tanečních kroužků, kteří si kladou za cíl vést své žáky kromě tance také k citlivému vnímání hudby a k práci s ní, případně jako inspirace pro učitele hudební výchovy, kteří by svou výuku rádi něčím ozvláštnili či se věnovali vedení hudebně-pohybového kroužku s neobvyklým zaměřením. Teoretická část se zabývá vývojem dětí mladšího školního věku, hudebně-pohybovou výchovou a seznámením s historií a základy techniky cloggingu. Praktická část představuje výukový plán hudebně-pohybového kroužku, jenž je tvořen popisem osmnácti lekcí, které obsahují nabídku hudebně-pohybových činností na jedno pololetí a zahrnují využití prvků cloggingu.
|
|
Lidová hudba v tvorbě českých autorů
Melichárková, Alžběta ; Veverková, Jana (vedoucí práce) ; Hurníková, Kateřina (oponent)
Diplomová práce se zabývá přítomností lidové hudby a kultury v díle čtyř českých autorů, Bedřicha Smetany, Antonína Dvořáka, Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů. V teoretické části jsou skladatelé postupně představeni, a to s důrazem na stěžejní momenty a vlivy, které následně formotvorně působily na jejich vztah k lidové hudbě. Vysvětleny jsou i historicko- společenské souvislosti nutné k pochopení této problematiky. Dále jsou zde společně s notovými ukázkami uvedeny skladby, které vykazují inspiraci lidovou hudbou nebo přímo její užití. V praktické části jsou některé z nich použity jako výchozí hudební materiál pro výukové aktivity. Tyto aktivity byly vytvořeny pro výuku hudební výchovy na druhém stupni základních škol. Využívají přístupnou lidovou hudbu jakožto prostředek k pochopení poslechově složitější vážné hudby. Veškeré aktivity jsou prověřeny pedagogickou praxí a jsou opatřeny popisem, cíli, metodickým komentářem a graficky zpracovanými materiály.
|
|
Současná podoba výuky flétny v ZUŠ
Paterová, Martina ; Marešová, Jiřina (vedoucí práce) ; Hurníková, Kateřina (oponent)
Bakalářská práce se zaměřuje na současnou podobu výuky příčné flétny v základních uměleckých školách. První kapitola blíže seznamuje se šesti vybranými metodikami a metodiko-učebnicemi z českého i zahraničního prostředí. Zaměřuje se na to, jaké názory mají různí autoři na otázky týkající se dechu, nátisku, postoje při hře, držení nástroje a nasazení tónu. Druhá kapitola je sestavena z analýzy odpovědí respondentů, kteří se zúčastnili dotazníkového šetření. Na základě odpovědí respondentů bylo zjištěno, že flétnu vyučují v ZUŠ kvalifikovaní pedagogové, kteří nevyučují pouze podle jedné metodiky, ale kombinují více přístupů najednou. Nejvíce se zabývají aspekty hry jako je dech, postoj a držení nástroje. Se svými žáky pracují nejvíce na interpretaci přednesových skladeb a volí k tomu klasickou, klavírní korepetici. Jako pokrokovou vnímá současnou podobu výuky více než polovina respondentů a někteří z nich sami navrhují změny, které by přispěly ke zkvalitnění výuky.
|
|
Hra na zobcovou flétnu jako součást hodin hudební výchovy v komunitní škole
Bártová, Tereza ; Hurníková, Kateřina (vedoucí práce) ; Kubátová, Gabriela (oponent)
Diplomová práce se zabývá skupinovou výukou hry na zobcovou flétnu, zejména v komunitní škole. Cílem práce bylo shrnout již existující materiály a v praktické části pak provést experiment přímo ve třídě, kde byly stanoveny cíle a hypotézy pro dané období. V teoretické části jsou představeny práce, které se tématu věnují. Dále jsou zde zmíněny možnosti výuky hry na zobcovou flétnu a pohled na skupinovou výuku hry na nástroj v historii i dnes. V další části je pak přehled učebnic, které se věnují skupinové hře na zobcovou flétnu, i dalších často užívaných titulů a jejich porovnání. Následujícím tématem je pak hra na nástroj v hodině hudební výchovy a také teorie k tématu alternativních a komunitních škol. Praktická část obsahuje seznámení s průběhem hodin hudební výchovy ve třídě, kde probíhal výzkum. Ten byl zaměřen na výuku hry na flétnu v konkrétní třídě. Použitými metodami byly experiment a pozorování. Žáci splnili cíle dané na pololetí a naučili se hrát několik not i písní. Některé hypotézy se potvrdily (lepší vztah žáků k hudební výchově, pokud zde hrají na nástroj). Jiné byly vyvráceny (lepší vztah ke hře na flétnu, pokud již dítě hraje na jiný nástroj). Jednotlivé použité lekce jsou součástí práce.
|
|
Irská tradiční hudba v české škole
Křivancová, Veronika ; Veverková, Jana (vedoucí práce) ; Hurníková, Kateřina (oponent)
Diplomová práce se zabývá irskou tradiční hudbou a jejím možným uplatněním v hudební výchově na druhém stupni základních škol a v odpovídajících ročnících víceletých gymnázií v České republice. Teoretická část práce informuje o irské tradiční hudbě a historických a geografických podmínkách, ve kterých se rozvíjela. Praktická část se zabývá možnostmi jejího zapojení do školní výuky v souladu s Rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání. Součástí práce jsou obrazové, zvukové a multimediální přílohy, noty, videa a pracovní listy.
|
| |
|
Využití zobcové flétny v muzikoterapii - Žilkova metoda
Makovská, Dana ; Hurníková, Kateřina (vedoucí práce) ; Vencel, Miroslav (oponent)
Tato práce se zabývá Žilkovou metodou - využitím hry na zobcovou flétnu v muzikoterapii. Obsahuje základní informace o vlivu zvuku a správného dýchání na fyzickou a psychickou stránku člověka. Mapuje život a činnost českého flétnisty a pedagoga Václava Žilky, který se v 2. polovině 20. století zasloužil o popularizaci zobcové flétny. Úvodní, teoretická část poukazuje na historické souvislosti. Praktická část je tvořena podrobným popisem Žilkovy metody. Zahrnuje analýzu Žilkovy školy hry na zobcovou flétnu Veselé pískání - zdravé dýchání, praktické rady a dechová cvičení (v rámci Žilkovy metody) a hlavní hudebně-vzdělávací projekty pro děti. Cílem práce je poukázat na možnosti využití metody v rámci terapie dětí s respiračními onemocněními. Důležitou součástí práce je soubor dechových cvičení a chronologie Žilkova života. Klíčová slova: Zobcová flétna, muzikoterapie, děti, respirační onemocnění.
|
| |
|
Hudba a tanec v mateřské škole. Návrh a realizace vlastního hudebně tanečního projektu
Adamusová, Marie ; Hurníková, Kateřina (vedoucí práce) ; Kmentová, Milena (oponent)
Diplomová práce má za úkol teoreticky zhodnotit a prakticky dokázat, že děti v předškolním zařízení dovedou velice citlivě vnímat vážnou hudbu a vyjádřit ji pohybem, jsou-li správně vedeny a motivovány. Tato práce dále poskytne námět učitelům mateřských škol pro práci s vážnou hudbou, aby učili děti přijímat hudbu jako dar a vztah k hudbě dále v dětech rozvíjeli. Diplomová práce je rozdělena do dvou hlavních částí. První část je teoretická a shrnuje nejdůležitější poznatky týkající se hudby a pohybu. Druhou část praktickou tvoří projekt, který úzce souvisí s výzkumem. Výsledky výzkumu nám objasnily skutečnost, do jaké míry rodiče dětí vnímají důležitost hudby, pohybu a tance a jakým způsobem tyto aspekty pro rozvoj svých dětí podporují. Realizací projektu s názvem: "Zaznělo jednou v přírodě", byl naplněn hlavní cíl diplomové práce.
|
| |