Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 16 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Povrchové řešitelské strategie žáků 1. stupně ZŠ při řešení slovních úloh a aktivity vedoucí k jejich překonávání
Brejchová, Eva ; Havlíčková, Radka (vedoucí práce) ; Kvaszová, Milena (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na proces řešení slovních úloh. Teoretická část vymezuje typologii slovních úloh, fáze řešení slovní úlohy a popis povrchových řešitelských strategií. Praktická část si vytyčuje cíle: 1. zmapovat obtíže žáků při řešení slovních úloha a 2. navrhnout, zrealizovat a vyhodnotit aktivity, které by žákům tyto obtíže pomohly zmírnit. Těžištěm práce je akční výzkum prováděný třídním učitelem se žáky 3. ročníku. Výzkum je rozdělen do dvou fází. První fáze zahrnuje úkoly: 1. vytypovat typy úloh, které činí žákům obtíže, tj., úlohy s nízkou celkovou úspěšností řešení, 2. určit zástupce žáků s charakteristickými okruhy obtíží. Vybrané typy úlohy budou žákům ve druhé fázi výzkumu v různých variantách zadávány s cílem realizovat a následně vyhodnocovat níže uvedené intervence. Výběr zástupců žáků, na které jsem ve druhé fázi zaměřila intervenční činnosti, byl realizován na základě pozorování všech žáků při řešení slovních úloh, analýzy jejich písemného řešení, reflexí a krátkých polo-strukturovaných rozhovorů. Intervence jsou navrženy na míru třem vytypovaným zástupcům žáků. Jsou to zakreslení řešitelského obrázku, strukturace zadání slovní úlohy, zařazení úlohy s antisignálem a nadbytečným údajem a tvorba vlastní slovní úlohy na daný matematický model. Úspěšnost intervencí je...
Porozumění myšlence rovnic ve 4. a 5. ročníku ZŠ
Bednařík, Jaromír ; Slezáková, Jana (vedoucí práce) ; Kvaszová, Milena (oponent)
Diplomová práce se zabývá tím, jak žáci 4. a 5. ročníku rovnice chápou a řeší. Zkoumá chyby v jejich řešení a navrhuje možnosti reedukace. V teoretické části vysvětluje hlavní pojmy jako rovnost a rovnice. Vyhledává ukotvení problematiky rovnic v RVP a vyhledává úlohy vhodné pro propedeutiku rovnic v učebnicích ze tří nakladatelství pro 1. stupeň základní školy. Experimentální část obsahuje metodologii tvorby před-experimentu a shrnuje důvodu pro vytvoření finálního experimentu. Popisuje žákovská řešení vybraných úloh, vyhledává chyby a snaží se stanovit vhodnou formu reedukace. Klíčová slova: rovnost, rovnice, reedukace, propedeutika, experiment, učebnicové řady
Vývoj porozumění rovnosti u žáků 2. a 3. ročníku
Routa, Miroslav ; Jirotková, Darina (vedoucí práce) ; Kvaszová, Milena (oponent)
Tématem práce je vývoj porozumění rovnosti u žáků 2. a 3. ročníku základních škol. Náplň práce vychází z výzkumu v rámci projektu Učitelské porozumění příčinám školní neúspěšnosti a efektivita pedagogických intervencí, kterého se účastnilo více než 600 žáků. Pomocí výsledků zmíněného výzkumu provedu analýzu nejčastějších chyb a příčin, z nichž se mohly chyby vyvinout. Díky výsledkům ze dvou didaktických testů z matematiky ve dvou na sebe navazujících letech u stejných žáků mohu pozorovat, kam se vnímání rovnosti během jednoho roku posunulo. Mým dalším cílem bude zjistit pomocí rozborů učebnic a vyslovení hypotézy ohledně používaných matematických zápisů, zda mé domněnky o důvodech chybných řešení jsou správné. Na základě výsledků výzkumu vzniká dojem, že podstatný vliv na porozumění rovnosti má volba učebnic, podle kterých se žáci učí. Pro ověření této hypotézy provedu podrobnou analýzu učebnic všech nakladatelství, podle nichž probíhá výuka ve zkoumaných třídách. Proběhne mapování situací, v nichž se žáci setkávají s rovnicemi a dalšími úlohami, které podporují porozumění rovnosti. Druhá hypotéza se zabývá řetězením početních operací v běžných výpočtech a ověřuje, jak tato metoda zápisu ovlivňuje vnímání rovnosti. Pro její ověření využiji složenou slovní úlohu, kterou zadám žákům a následně se...
Míra porozumění kódu u žáků 2. ročníku ZŠ
Hošková, Lucie ; Slezáková, Jana (vedoucí práce) ; Kvaszová, Milena (oponent)
Teoretická část této diplomové práce se zabývá jednou matematickou úlohou z didaktického testu zadaného v rámci projektu Učitelské porozumění příčinám školní neúspěšnosti a efektivita pedagogických intervencí. Obsahuje analýzu úlohy a odhad očekávaných řešitelských chyb. Blíže se věnuje kódu a kódování, jehož učivo je nově zakotveno v RVP ZV, proto jsou v této práci uvedeny příklady úloh, které lze využít ve výuce na 1. stupni ZŠ. Také se věnuje kódované cestě, která je základem pro zadání testové úlohy, stejně jako pohyb po plánu. Pohyb po plánu se vyskytuje v rámci propedeutických úloh a nalezených úloh z učebnic. V praktické části je vyhodnoceno šest set pět žákovských řešení. Jsou roztříděny do skupin spolu s popsanými řešitelskými strategiemi, které rozlišují různé typy záznamů cest v plánu. Dále tato část obsahuje vyhodnocení dat z experimentu, který byl proveden s patnácti žáky 2. ročníků základní školy. V obou případech se zaměřuje na řešitelské strategie, odhalení chyb a návrh jejich reedukací. V závěru jsou vyhodnocena data žákovských řešení. Jednak se zaměřují na podíl správně řešených úloh, těch bylo v rámci projektu 34,5 % a v rámci experimentu 26,7 %, a jednak na podíl zaznamenaného koncového symbolu. Ten zaznamenalo v rámci projektu 49,9 % žáků a v rámci experimentu 100 % žáků. Dále...
Pojmotvorný proces v geometrii prostřednictvím hry SOVA
Gandžalová, Tereza ; Jirotková, Darina (vedoucí práce) ; Kvaszová, Milena (oponent)
Hlavním tématem této práce je pojmotvorný proces v oblasti geometrie, konkrétněji proces poznávání žáků geometrických objektů během didaktické hry Sova. Výzkum práce je zaměřen na žáky mladšího školního věku 9-11 let. Cílem práce je zmapování představ žáků o geometrických objektech, jejich průvodních jevech a vztazích mezi nimi prostřednictvím experimentů, jejichž nástrojem je hra Sova a její modifikace. Didaktická hra Sova je podrobně popsána v teoretické části práce. Zde jsou rovněž uvedeny teoretická východiska pro koncepci experimentů a analýzu žákovských diskuzí a jsou vymezeny pojmy užívané v praktické části. Mezi tato východiska se řadí termíny a, etapy vývoje geometrického jazyka, teorie úrovní porozumění a teorie generického modelu, a v neposlední řadě také úrovně geometrického myšlení autora Van Hieleho. V praktické části se soustředím na popis metodologie a charakteristiku jak celkové skupiny, tak i jednotlivých žáků v ní. Mimoto je součástí práce rozpis plánu aktivit každého experimentu s jejich očekávanými výstupy každé ze skupin. Následují realizace experimentů, jejich evidence a analýza. V závěru práce se zaměřuji na shrnutí celé práce, hodnotím míru naplnění všech zvolených cílů, mým posunem, který byl naplněn splněním úkolu a návrhem možností pro další případný výzkum. KLÍČOVÁSLOVA...
Řešení konstrukčních úloh žáky 4. a 5. ročníku ZŠ
Fidrmucová, Adéla ; Slezáková, Jana (vedoucí práce) ; Kvaszová, Milena (oponent)
Má diplomová práce je zaměřena na řešení konstrukčních úloh žáky 4. a 5. ročníku základní školy. Jejím cílem je prozkoumat myšlenkové procesy žáků při řešení vybraných konstrukčních úloh Teoretické části myšlenky poznávací u od Víta a Milana Hejných, Petra Vopěnky a manželů van Hiele ále věnuji náročnosti vyučování geometrie očekávané výstup Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání, které se týkají konstrukčních úloh. Poslední kapitola Teoretické části se věnuje konstrukčním úlohám učebnicích pro stupeň základní školy Praktické části se věnuji samotnému výzkumu. Ten probíhal metodou pozorování během kterého byl pořizován videozáznam ideozáznamy poté analyz žáků 4. a 5. ročníku při řešení zadaných konstrukčních úloh Na základě těchto postupů je dělím do skupin každé skupiny se zamýšlím nad myšlenkovými procesy žáků úrovní rámci poznávacích procesů popsaných v Teoretické části evidovaných žáky dále pracovat. závěru práce každého žáka řadím do jedné ze tří úrovní po umístění ách v rámci jednotlivých pozorovaných oblastí Díky tomu obecněji charakteriz úroveň žáků. základě výzkumu jsem zjistila, že pozorovaných žáků a 5. ročníku umí velká část vyřešit úlohy manipulativní geometrie mají obtíže při rýsování základní ých útvarů čtverc , obdélník kružnic KLÍČOVÁ SLOVA konstrukční úloha, manipula ,...
Vrstevnické hodnocení v matematice v 5. ročníku základní školy.
Handíková, Karolína ; Macháčková, Jana (vedoucí práce) ; Kvaszová, Milena (oponent)
HANDÍKOVÁ KAROLÍNA, Vrstevnické hodnocení v matematice v 5. ročníku základní školy, Praha, Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 2022. Diplomová práce Vrstevnické hodnocení v matematice v 5. ročníku základní školy pojednává o způsobech hodnocení využívaných v prvním období vzdělávání žáků na základních školách. Práce se skládá ze dvou částí - teoretické a praktické. V teoretické části práce se vymezuje pojem školního hodnocení, uvádím zde jeho stručný vývoj, funkce a rozlišuji také různé typy školního hodnocení. Na hodnocení je v práci nahlíženo ve třech rovinách - sebehodnocení, vrstevnické hodnocení a učitelské hodnocení. V práci je zdůrazněno hodnocení vrstevnické, kterému je věnována zvýšená pozornost v oblasti výzkumu. Praktickou část tvoří výzkum zaměřený na práci se čtvercovou sítí a počítání obsahu různých geometrických tvarů, kdy žáci na základě vrstevnického hodnocení prostupují různými úrovněmi. KLÍČOVÁ SLOVA Hodnocení, formativní hodnocení, sumativní hodnocení, sebehodnocení, vrstevnické hodnocení, žák prvního stupně ZŠ, obsah trojúhelníku ve čtvercové síti
Rozvíjení pojmu peníze u dětí ve věku 5-7 let
Buzková, Klára ; Kaslová, Michaela (vedoucí práce) ; Kvaszová, Milena (oponent)
Diplomová práce se zabývá tématem rozvíjení pojmu peníze u dětí ve věku 5-7 let. Hlavním záměrem práce je obohatit nabídku aktivit v oblasti finanční gramotnosti pro děti předškolního věku o aktivity spojené s rozvíjením pojmu peníze a dalších vybraných pojmů. Za tímto účelem je navrženo pět původních aktivit, které hravou formou s využitím prvků dramatické výchovy a diskuze osvětlují pojmy jako peníze, směna, šetřit, půjčka atd. Cílem diplomové práce je sestavit sérii vhodných aktivit pro děti předškolního věku, která se týká rozvíjení pojmu peníze. Práce se skládá ze tří částí. Teoretická část práce se zabývá vybranými pohledy na pojem peníze, finanční gramotnost, předmatematickou gramotnost a psychologii dítěte předškolního věku. Praktická část vychází z teoretické části a je založena na akčním výzkumu s prvky kvalitativního výzkumu. Metodou sběru dat bylo pozorování dětí při aktivitách. Z průběhu aktivit byla pořízena videodokumentace, která umožnila pozdější zhodnocení provedených aktivit a post-reflexi a vyústila v návrhy úprav aktivit a doporučení pro další praxi. KLÍČOVÁ SLOVA: Peníze, finanční gramotnost, předškolní dítě, platba, půjčka, šetřit si, obchod, hotovost, bankovka, mince, platidlo, měna, cena
Hodnocení jako cesta k sebepoznání nejen ve výuce matematiky na 1. stupni ZŠ
Handíková, Karolína ; Kvaszová, Milena (vedoucí práce) ; Macháčková, Jana (oponent)
HANDÍKOVÁ KAROLÍNA, Hodnocení jako cesta k sebepoznání nejen ve výuce matematiky na prvním stupni ZŠ, Praha, Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 2022. Diplomová práce Hodnocení jako cesta k sebepoznání nejen ve výuce matematiky na prvním stupni ZŠ pojednává o způsobech hodnocení využívaných v prvním období vzdělávání žáků na základních školách. Práce se skládá ze dvou částí - teoretické a praktické. Hodnocení je nedílnou součástí vzdělávání a stejně tak, jako se transformují na základě změn ve společnosti jeho jiné části, dochází i u hodnocení k převratům a změnám tak, aby bylo efektivní a reagovalo na nejnovější trendy pedagogiky. Hodnocení je pro pedagogy velkým tématem a mnoho z nich se každodenně zamýšlí nad vhodnou formou hodnocení. V teoretické části práce se vymezuje pojem školního hodnocení, jeho funkce a rozlišují se různé typy školního hodnocení. Na hodnocení je v práci nahlíženo ve třech rovinách - sebehodnocení, vrstevnické hodnocení a učitelské hodnocení. Praktickou část tvoří průzkum, ve kterém jsou dotazováni učitelé na prvním stupni základní školy, a zároveň i samotní žáci, navštěvující první stupeň základní školy. Učitelé jsou dotazováni, které z jednotlivých typů hodnocení využívají, které považují za nejefektivnější a zda jsou v oblasti hodnocení dobře vybaveni. Žáků se...
Matematika 1. ročníku hmatem, sluchem, čichem, chutí a zrakem
Michková, Žaneta ; Havlíčková, Radka (vedoucí práce) ; Kvaszová, Milena (oponent)
Diplomová práce se zabývá využitím smyslů - zraku, čichu, chuti, sluchu a hmatu v hodinách matematiky. Cílem práce je nabídnout pedagogům soubor netradičních aktivit sloužících převážně k upevnění nebo procvičení, ale i porozumění učivu matematiky 1. ročníku ZŠ s přesahy do předmětů prvouky, tělesné výchovy, hudební výchovy, českého jazyka - psaní, čtení. Teoretická část popisuje psychologický vývoj žáků mladšího školního věku se zaměřením na jednotlivé smysly a jejich použití v hodinách matematiky. Aktivity korespondují s platnou legislativou školství ČR a jejími dokumenty. Závěr teoretické části je věnován jednomu ze způsobů učení - hře a jejímu významu. Praktická část obsahuje soubor aktivit do hodin matematiky zaměřených primárně na využití jednoho smyslu - hmatu, sluchu, čichu, chuti a zraku. Aktivity obsahují: popisy činnosti, přípravy, pomůcky, průběh, vyhodnocení a modifikace, u některých aktivit je i pracovní list. Soubor aktivit činnostního charakteru je tvořen v souladu s výstupy a cíli RVP a souborem klíčových kompetenci.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 16 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.